Poticaji u kombiniranom prijevozu tereta uređeni su Zakonom o kombiniranom prijevozu tereta („Narodne novine“, br. 120/16) (dalje u tekstu: Zakon) te Pravilnikom o poticajima u kombiniranom prijevozu tereta („Narodne novine“, broj 5/18) (dalje u tekstu: Pravilnik), koji je kao program potpore odobren od strane Europske Komisije. Zakonom je u hrvatski pravi poredak implementirana Direktiva Vijeća 92/106/EEZ od 7. prosinca 1992. o utvrđivanju zajedničkih pravila za određene vrste kombiniranog prijevoza robe između država članica. Cilj navedene Direktive je samo i isključivo poticanje kombiniranog oblika prijevoza tereta, a od 2013. godine i liberalizacije tržišta željezničkog prijevoza tereta u Hrvatskoj isti nije moguće sufinancirati. Prilikom izrade Zakona i Pravilnika i određivanja visina utvrđenih potpora moralo se uzeti obzir vrijednosti maksimalne dozvoljene visine pojedine potpore u skladu s dokumentom „Smjernice Zajednice o državnim potporama za željezničke prijevoznike“, gdje su u točki 107. iste propisane.
Prema definiciji iz navedene Direktive, kombinirani prijevoz označava prijevoz robe između država članica, pri čemu se kamion, prikolica, poluprikolica, s vučnim vozilom ili bez njega, izmjenjivi sanduk ili kontejner od 20 stopa ili više, koristi na cesti pri početnoj ili završnoj dionici putovanja, a u drugoj dionici, željezničkim ili unutarnjim plovnim putom ili pomorskim prijevozom ako je ta dionica dulja od 100 km zračne linije i čini početnu ili završnu dionicu cestovnog prijevoza na tom putovanju između točke utovara robe i najbliže odgovarajuće utovarne željezničke postaje pri početnoj dionici te između najbliže odgovarajuće istovarne željezničke postaje i točke istovara pri završnoj dionici, ili unutar promjera koji nije veći od 150 km zračne linije od luke unutarnjeg plovnog puta ili pomorske luke utovara ili istovara.
U veljači 2018. godine objavljen je poziv sukladno kojem su svi zainteresirani gospodarski subjekti pozvani dostaviti dokumentaciju s ciljem ostvarivanja prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta.
S ciljem transparentnosti provedbe postupka odlučivanja o ostvarenju prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta, ministar nadležan za promet imenovao je sedmeročlano Povjerenstvo čija je zadaća bila pregled dokumentacije, odnosno, utvrđivanje ispunjavanja uvjeta svakog podnesenog zahtjeva propisanih Zakonom i Pravilnikom.
Prilikom odlučivanja o ostvarenju prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta javnopravno tijelo (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, dalje u tekstu: Ministarstvo) je rješavalo o pravima podnositelja zahtjeva te je s obzirom na navedenom primijenjen Zakon o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09) (u daljnjem tekstu: ZUP), a koji uređuje cjelokupno postupanje u upravnim stvarima. Temeljem članka 8. ZUP-a ovlaštena službena osoba je dužna u upravnom postupku utvrditi pravo stanje stvari i u tu se svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su bitne za zakonito i pravilno rješavanje upravne stvari, dok je podnositelj zahtjeva dužan sve tvrdnje koje su iznesene u zahtjevu potkrijepiti dokazima, a temeljem članka 58. ZUP-a .
Ministarstvo je zaprimilo 9 zahtjeva za ostvarenje prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta. Svi zaprimljeni zahtjevi su obrađeni te su donesena riješena temeljem kojih su 5 podnositelja zahtjeva ostvarili pravo na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta, sukladno uredno podnesenoj dokumentaciji.
Ukupni iznos poticaja isplaćenih za kombinirani prijevoz tereta u 2018. godini je 2.000.000,00 kn. Poticaje su ostvarili željeznički prijevoznici i organizatori prijevoza uz prethodno dostavljenu kompletiranu dokumentaciju iz koje je nedvojbeno utvrđeno sudjelovanje podnositelja zahtjeva u kombiniranom prijevozu tereta.
U Republici Hrvatskoj trenutno 7 željezničkih prijevoznika pruža usluge prijevoza tereta, a trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. je 100% vlasništvu Republike Hrvatske. Trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. je temeljem navedenog poziva podnijelo zahtjev za ostvarenje prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta u iznosu od 308.446,00 kn, a temeljem zaprimljene dokazne dokumentacije, rješenjem Ministarstva utvrđeno je pravo na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta u iznosu od 40.779,00 kn.
Trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. je 26. rujna 2018. godine podnijelo zahtjev i dokumentaciju koja je bila nepotpuna i nevjerodostojna, nakon čega je na sastancima od 19. listopada i 04. prosinca 2018. godine, zatim prepiskom elektroničkom poštom od 08. studenog 2018. godine te Zaključkom Ministarstva od 26. studenog 2018. godine opetovano traženo dostavljanje cjelovite dokumentacije kojom bi se dokazalo sudjelovanje trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. u kombiniranom prijevozu tereta. Istodobno, u više navrata trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. iskazalo je mišljenje kako je do tada dostavljena dokumentacija dostatna za izdavanje rješenja, kao i da je preostalu traženu dokumentaciju nemoguće pribaviti.
Povjerenstvo je pristupilo analizi predmetne dokumentacije provjerom dostavljenih dokaza vezanih uz vlakove za svaki pojedini dostavljeni teretni list CIM. Temeljem analize dostavljene dokumentacije utvrđeno je kako za veći dio predane dokumentacije nije dokazan lanac kombiniranog prijevoza tereta. Samim time nije bilo moguće u potpunosti udovoljiti zahtjevu trgovačkog društva HŽ Cargo d.o.o. za ostvarenje poticaja u kombiniranom prijevozu tereta.
Istodobno, trgovačko društvo Crokombi d.o.o. je temeljem uredno podnesene dokumentacije ostvarilo pravo na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta u iznosu od 298.800,00 kn, a za vremensko razdoblje u kojem je trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. imalo 51% udio u vlasništvu trgovačkog društva Crokombi d.o.o..
Podnositelji zahtjeva, koji su prvotno dostavili nepotpunu dokumentaciju, uspješno su prikupili i dostavili traženu dokumentaciju te ostvarili pravo na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta.
Nadalje, sa donesenim rješenjima su iscrpljena sredstva koja su osigurana u Državnom proračunu u iznosu od 2.000.000,00 kuna, a preostali zahtjevi su podneseni nakon što su sredstva iz državnog proračuna iscrpljena, stoga su donesena rješenja kojima se podnositelji zahtjeva odbijaju.
Ministarstvo vodi registar u elektroničkom i pisanom obliku o ostvarenim pravima na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta te je navedeni registar sastavni dio ovog Izvješća.
Sukladno programu potpore odobrenom od strane Europske Komisije ovakav oblik poticanja kombiniranog prijevoza tereta nastavlja se i u narednim godinama. Samim time, poticaje u kombiniranom prijevozu tereta u 2019. godini mogu ostvariti željeznički prijevoznici, organizatori prijevoza i cestovni prijevoznici ako sudjeluju u kombiniranom prijevozu tereta, pod jednakim i nediskriminirajućim uvjetima propisanim Zakonom i Pravilnikom, a za što su u Državnom proračunu Republike Hrvatske osigurana sredstva u iznosu od 4.000.000,00 kn.
Zaključno, sva pitanja i informacije vezane uz ostvarenje prava na poticaje u kombiniranom prijevozu tereta mogu se uputiti Povjerenstvu imenovanom od strane ministra nadležnog za promet na adresu elektroničke pošte poticaji -
kombinirani@mmpi.hr.
Prilog