U Hrvatskoj gospodarskoj komori (
HGK) u okviru Završne konferencije međunarodnoga istraživačkog projekta '
initCOSEERail' u utorak, 18. prosinca održano je predstavljanje rezultata pilot – istraživanja, na kojemu je sudjelovala državna tajnica za promet, Nikolina Brnjac, ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Državna tajnica
Nikolina Brnjac u svojem izlaganju naglasila je važnost EU fondova za razvoj transportne infrastrukture: „
Transport donosi bolji standard građanima i važan je za ravnomjeran razvoj svih članica EU. Automobili su trenutno dominantan način prijevoza, no putnici sve više prepoznaju alternativu u vidu javnoga prijevoza. Korištenje željezničkoga prometa smanjuje troškove prijevoza i emisija CO2, zato željeznica ne smije biti budućnost, već sadašnjost transporta. Ne smijemo čekati, moramo željeznički promet učiniti bržim i sigurnijim, tako da postane integralni dio našega prijevoznog sustava.“. – istaknula je državna tajnica Brnjac.
U radu Konferencije uz predstavnike Fakulteta prometnih znanosti iz Zagreba, koji su ujedno uključeni i u rad Grupacije za integrirani prijevoz putnika (
GIPP) pri HGK, sudjelovali su i partneri u realizaciji Projekta ispred Fakulteta tehnologije u Beču, agencije LIR Evolution iz Bosne i Hercegovine i FIN Project iz Italije, dok su Projekt zajednički financirali Europska unija i Grad Beč, u sklopu Dunavskoga strateškog projekta (
DSPF).
Prezentacija rezultata pilot – istraživanja uključivala je introspektivni uvid u procese koji su primijenjeni tijekom prve faze, od prikupljanja statističkih i dokumentacijskih osnova za razdoblje od 1985. do 2015. godine za putnički željeznički prijevoz, do stručne rasprave o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti putničkoga željezničkog prijevoza u sklopu druge faze, s ciljem da se utvrde zakonitosti u procesima odlučivanja i provođenja prometnih politika u željezničkom putničkom prijevozu. Rezultati i zaključci dobiveni pilot – istraživanjem koristit će se kao polazišna točka u provedbi projekta '
COSEERail', kojim će se
utvrditi potrebna poboljšanja kako bi se korisnicima ponudila veća kvaliteta usluge u željezničkom prijevozu.
Borna Abramović s Fakulteta prometnih znanosti, ujedno i voditelj GIPP-a u svojem obraćanju istaknuo je kako su u prošlosti željeznice igrale veliku ulogu u JI Europskoj regiji, no ta uloga s vremenom opada i taj negativan trend potrebno je zaustaviti, budući da željeznica ima sve uvjete postati osnova nove niskougljične strategije razvoja, dok je
Franc Žepič, ispred Slovenskog Ministarstva infrastrukture u svojem izlaganju ukratko predstavio stanje željezničkih sustava u regiji, istaknuvši kako je izazov prevladati sve razlike između država i implementirati iste standarde na razini cijele regije.
Sudionicima Konferencije obratio se i projektni menadžer ispred EuroVienna Consultinga,
Martin Marek, koji je ukratko predstavio '
Dunavski strateški projekt' podijeljen u 12 strateških
područja, od kojih je jedan i željeznica, dok je
Takeru Shibayama, s Fakulteta tehnologije u Beču predstavio ključne nalaze projekta '
initCOSEERail', koji za cilj ima analizirati postojeće stanje i predložiti optimalne procese za poboljšanje željezničke infrastrukture, uz značajan naglasak na intermodalnost, odnosno, kombiniranje željezničkoga s drugim načinima prijevoza, kao najoptimalnije prometno rješenje.
Zajednički zključak svih sudionika održane '
Završne konferencije međunarodnoga istraživačkog projekta - initCOSEERail' sagledan je u činjenici da su željeznice u zemljama jugoistočne Europe odigrale važnu ulogu u putničkom i robnom prijevozu, izgradnjom željezničke infrastrukture i razvoj prijevoznih usluga, uz naglasak kako od ranih devedesetih godina
prošloga stoljeća, nažalost, željeznički sustavi u JI Europi bilježe negativne rezultate. Slijedom iznesenih činjenica, zaključeno je da upravo istraživački projekt '
initCOSEERail' ima za cilj identifikacirati nužne korake za poboljšanje željeznice, kako bi mogle uspješno ispuniti svoju ulogu za razvoj održive mobilnosti i prijevoza, e-mobilnosti i unutarnjih plovnih putova. Projekt '
InitCOSEERail', između ostalog, predstavlja i uvod u sadržajno znatno složeniji projekt, koji će u budućnosti kombinirati prednosti željezničkoga prijevoza s drugim načinima transporta.