Ministar Oleg Butković podsjetio je da je Vlada Republike Hrvatske donijela Pismo sektorske politike u ožujku 2017. godine, koje je pripremilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u suradnji sa Svjetskom bankom. Dodao je da je Pismom određeno da se ne ide u proces prodaje autocesta već da se provođenjem brojnih reformi sustav učini stabilnim i održivim.
„U 2017. godini donijeli smo niz mjera, od odluke o spajanju tvrtki HAC-ONC i HAC, do povećanja sezonske cijene cestarine, čije je efekt bio oko 300 milijuna kuna“, kazao je ministar. Izvijestio je i da je dogovoren odlazak 200 ljudi iz sustava Hrvatskih autocesta do kraja ove godine. Također, u 2017. godini smanjuju se i troškovi održavanja.
„Odustali smo od monetizacije i prodaje autocesta, odredili smo se za financijsko i poslovno restrukturiranje. Smatramo da je to održiv projekt koji će definitivno imati za cilj da autoceste ostanu u hrvatskom vlasništvu. Smatramo da su one naš veliki potencijal“, poručio je ministar Butković.
U narednom razdoblju, kazao je ministar, nastavljamo s reformama unutar cestarskog sektora. Naveo je primjer objedinjenog sustava nabave u županijskim upravama za ceste, a najavio je i odlazak oko 1000 ljudi iz sustava do kraja 2020. godine. Ministar je izvijestio i da će do kraja godine biti ugovorena izrada Studije razvoja elektroničkog sustava naplate cestarine te će do kraja 2018. biti poznato koji će sustav naplate cestarine primijeniti na autocestama.
Ministar financija Zdravko Marić osvrnuo se na jučerašnje izdavanje obveznice, kazavši da je time završen prvi korak financijskog restrukturiranja cestarskog sektora.
Podsjetio je da Republika Hrvatska izdala 1,275 milijardi eura vrijedne obveznice, dospijeća 2030. godine, uz prinos od 2,953 posto i kupon od 2,75 posto, naglasivši da je to izdanje s najduljom ročnošću od kad Hrvatska izdaje vrijednosnice na međunarodnim tržištima, ali i najjeftinije izdanje euroobveznica do sada.
„Ova transakcija je iz perspektive javnog duga neutralna, što znači da će se kompletni iznos izdanih eurobveznica iskoristiti za otplate postojećih kredita cestarskog sektora te onih dugova koji su u dospijeću“, pojasnio je ministar.
Naglasio je i da će to refinanciranje, odnosno zamjena skupih bankarskih kredita značiti najmanje 160 milijuna kuna godišnjih ušteda, odnosno oko dvije milijarde kuna u 12 godina ročnosti ove obveznice.
Ministar Marić podsjetio da je ukupni dug sektora, odnosno tvrtki Hrvatske ceste (HC), Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ), iznosi oko 5,1 milijardu eura, podsjetivši da velik dio toga duga na naplatu dospijeva slijedeće dvije do tri godine.
Izvijestio je i da su započeli pregovori s konzorcijem domaćih banaka o refinanciranju još 2,5 do 3 milijarde eura duga kako bi se nepovoljniji krediti zamijenili također bankarskim financiranjem, ali duže ročnosti i uz niži trošak.
„Računajte da ćemo dobar dio toga napraviti već do kraja godine, a najkasnije u prvom tromjesečju iduće godine“, istaknuo je.
Time bi se, naglasio je, trebalo pokriti oko dvije trećine ukupnog duga sektora, dok se dio duga neće dirati, jer u njemu sudjeluju institucije za koje država želi da zadrže svoje vlasničke udjele u cestarskim tvrtkama te koje su omogućile povoljnija zaduženja, poput EIB-a ili EBRD-a. - više podataka sa zajedničke konferencije za medije održane danas, 17. studenoga u Vladi RH, možete pogledati u >>> video prilogu>>>.