Zaštita Jadrana i Pomorski zakonik

Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka priprema konačan prijedlog Pomorskog zakonika, čije se usvajanje u Hrvatskom saboru očekuje do kraja ove godine. Temeljem ovlasti iz Pomorskog zakonika u slijedećoj godini donijet će se poseban propis kojim se reguliraju balastne vode, a pri njegovoj izradi vodit će se  računa o iznimnoj ekološkoj osjetljivosti Jadrana kao zatvorenog mora. Stručnu osnovu tog propisa dat će studija koju financira norveška Vlada i u čijoj izradi sudjeluju eminentni svjetski stručnjaci i institucije kao što su FW Institut, DNV.

Republika Hrvatska aktivno je sudjelovala u donošenju Konvencije o kontroli i upravljanju brodskim balastnim vodama i sedimentima koja je usvojena u sjedištu Međunarodne pomorske organizacije (IMO) u Londonu 13. veljače 2004. godine i stupit će na snagu 12 mjeseci nakon potpisivanja najmanje 30 država članica koje posjeduju 35% svjetske tonaže brodovlja. Svrha Konvencije je da spriječi, minimalizira i na kraju eliminira u potpunosti prijenos opasnih patoloških i vodenih organizama kontrolom i upravljanjem balastnih voda i sedimenata s brodova. Konvencija potpisnicama ostavlja mogućnost da mogu same ili u dogovoru sa susjedima pooštriti mjere na prevenciji ne ugrožavajući pri tom slobodu plovidbe.

Konvencijom je predviđeno postupno isključivanje izmjene balastnih voda kao prihvatljive metode pročišćavanja. Predviđeno je da nakon 2014. godine brodovi zadovolje standarde pročišćavanja balastnih voda kako bi se postigao stupanj kvalitete balastnih voda zacrtan Konvencijom. Do tog roka izmjena balastnih voda može se obavljati na udaljenosti ne manjoj od 50 nautičkih milja od obale i dubini od 200 metara. U područjima gdje taj uvjet nije moguće ispuniti zbog zemljopisnih obilježja, a takav je slučaj u Jadranu, obalne države mogu u dogovoru odrediti područja za izmjenu balastnih voda. Kako Konvencija definira i standard kvalitete vode i rokove za ispunjavanje standarda, bit će motivacija razvoju tehnologija pročišćavanja balastnih voda na brodovima koje u ovom trenutku nisu poznate.

Osim pripreme posebnog propisa za balastne vode Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka potiče i suradnju sa susjednim jadranskim državama kako bi se postigla optimalna rješenja za Jadran te omogućio razvoj pomorskog prometa, ali uz visoki stupanj zaštite Jadrana.

Vlada RH i Vlada Talijanske Republike potpisale su Memorandum o suglasnosti o uspostavi zajedničkog sustava plovidbenih pravaca i sustava usmjerene i odijeljene plovidbe u području Sjevernog i Srednjeg Jadrana. Odbor za pomorsku sigurnost Međunarodne pomorske organizacije na 78. sjednici (12.-21. svibnja 2004.) usvojio je nove i izmijenjene sustave odvojene plovidbe te mjere za usmjeravanje plovidbe u Jadranskom moru koji će stupiti na snagu 1. prosinca ove godine. Prema tom sustavu, svi će brodovi bez obzira na tonažu i vrstu ploviti točno određenim rutama kako bi se poboljšala sigurnost plovidbe, posebice u područjima gdje je izrazita gustoća pomorskog prometa (npr. sjeverni Jadran), a preciziranje određenih morskih ruta smanjit će rizike od zagađenja mora. 
Hrvatski sabor je na sjednici 2. travnja 2004. godine donio Zakon o postupnom isključenju iz plovidbe tankera bez dvostruke oplate kojim se jednako kao što je to predvidjela i Europska unija predviđa isključenje iz plovidbe tankera bez dvostruke oplate do 2010. godine. Tako Hrvatska i u tom segmentu ima u cijelosti usklađeno zakonodavstvo s propisima EU.

sustav plovidbenih pravaca - klinite za veću sliku

 



Pisane vijesti