Uvođenje tržišnog pristupa u obavljanju javnog brodskog prijevoza i dodjela koncesija za brodske linije temeljem javnog natječaja osnovne su odrednice prijedloga Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, čiji je radni tekst po prvi puta prezentiran predstavnicima brodara, županija, županijskih komora i Sindikata pomoraca povodom radnog dijela obilježavanja Dana pomoraca u hotelu Punta u Vodicama. U cilju pripreme rada na izradi ovog Zakona sa svrhom stvaranja pretpostavki unapređenja obavljanja ove djelatnosti od interesa za Republiku Hrvatsku, Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka je nakon formiranja Radne grupe u kojoj sudjeluju predstavnici hrvatskih brodara «Mare Nostrum» i Hrvatske udruge privatnih brodara, izradilo radni tekst Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu.
Temeljem sveobuhvatne rasprave usuglašena su osnovna polazišta i smjernice na kojima se temelji spomenuti Zakon, koji predviđa razvrstaj linija prema značaju pravca na državne (utvrđuje ih Vlada RH), županijske i međužupanijske (utvrđuje ih županijsko odnosno županijska poglavarstva), te lokalne linije (utvrđuje ih općinsko odnosno gradsko poglavarstvo), uz uvjet da nije moguće preklapanje različito razvrstanih linija na istoj relaciji, kao i razvrstaj na cjelogodišnje i sezonske linije. Po vrsti prijevoza, linije se također razvrstavaju na trajektne, brzobrodske i klasične brodske linije.
Osnovna novina ovoga Prijedloga je uvođenje odnosno proširenje instituta tržišnog pristupa temeljem koncesioniranja linija odnosno stjecanja prava obavljanja javnog prijevoza na temelju koncesije. Odluka o davanju koncesije na linijama razvrstanim prema značaju pravca donosi se na temelju provedenog javnog natječaja kojega raspisuje tijelo nadležno za donošenje Odluke o davanju koncesije za svaku relaciju na kojoj se linija održava. Spomenuta Odluka o davanju koncesije sadrži osobito određenje brodara, liniju po značaju pravca, vrstu prijevoza i razdoblje obavljanja prijevoza, vrstu i kapacitet broda, rok na koji se daje koncesija, način određivanja cijene prijevoza, visinu i način plaćanja naknade za koncesiju. Pored uvjeta definiranih u Zakonu, jedan od značajnih kriterija za odabir brodara je visina koncesijske naknade odnosno visina naknade tražene za podmirenje razlike između ostvarenih vlastitih prihoda i stvarnih prijevoznih troškova na pojedinoj liniji (nerentabilne linije).
Prilikom odlučivanja o ponudama, prednost će imati brodar koji ponudi najveću koncesijsku naknadu na očekivanim profitabilnim linijama, odnosno brodar koji traži najmanji iznos potpore (subvencije) iz državnog proračuna na nerentabilnim linijama. Ovlašteniku koncesije koji obavlja prijevoz na liniji koja nije rentabilna, visina naknade za koncesiju umanjit će se za troškove prijevoza koji se ne mogu platiti od ostvarenih prihoda. Na temelju Odluke o davanju koncesije sklapa se Ugovor o koncesiji kojim se pobliže definiraju i uređuju pitanja iz Odluke o koncesiji. Uvjeti i postupak za davanje koncesije, te kriteriji za određivanje visine naknade i način plaćanja naknade biti će propisani Uredbom Vlade Republike Hrvatske. Ministru nadležnom za poslove pomorstva daje se ovlast da donosi propise o tehničkim uvjetima koje moraju ispunjavati brodovi na trajektnim, brzobrodskim i klasičnim brodskim linijama.
Zakonom se također predlaže formiranje Državnog savjeta, čiji je cilj i zadatak predlaganje mjera za unapređenje prijevoza, usklađivanje cijena prijevoza kao i međusobno rješavanje sporova među brodarima. Članove Savjeta činit će predstavnik brodara koji obavlja linijski pomorski putnički promet, po jedan član Otočnog vijeća iz svake županije na moru, predstavnik HRB-a, Hrvatske turističke zajednice, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore.
U daljnjem radu na izradi Zakona nastavit će se s njegovom detaljnijom razradom uzimajući u obzir rasprave i konzultacije koje će uslijediti sa zainteresiranim subjektima kao i sa svim županijama na moru.