Monetizacija daje šansu za povrat kreditnog duga i šansu za razvojna ulaganja u državne ceste i brzu željeznicu

 

Autoceste su građene posuđenim novcem, kreditima od stranih banaka. Monetizacijom, novac koji bi inače potrošili na otplatu kredita možemo usmjeriti u projekte koji će razvijati naše gospodarstvo, osnažiti građevinski sektor i stvoriti nova radna mjesta.

Vlada Republike Hrvatske je 2012. godine pokrenula postupak pronalaska najboljeg modela za smanjenjem duga za kredite kojim su građene autoceste. Svjesna činjenice da od ukupnog duga od 4 milijardi eura za autoceste već 2014. i u naredne dvije godine na naplatu dolazi dvije milijarde eura kredita. Vlada je stoga 2012. usvojila odluku o odabiru Savjetnika za potrebe monetizacije (unovčavanje) koji je imao zadatak istražiti, analizirati i usporediti moguće modele za rješavanje problema neodrživog duga.

Detaljnom analizom tržišta, financijskim i pravnim snimanjem stanja prezentirana su tri modela; koncesija autocesta, reprogram kredita i izdavanje obveznica. Vlada je 2013. donijela odluku da se monetizacija (unovčenje) provede modelom koncesije autocesta. Ostali modeli ocjenjeni su nedovoljno dobrim za Hrvatsku.

Koncesija autocesta s uvjetom jednokratne uplate koncesijske naknade pokazala je potencijal dobivanja najveće ukupne vrijednosti kojim bi se u najvećoj mjeri vratili krediti koji upravo dolaze na naplatu. Istodobno, model koncesije pokazao je i gospodarski potencijal. Mogućnost da novac koji bismo trošili za vraćanje kredita te novca od trošarina za gorivo usmjerimo ulaganju u nove razvojne projekte, u izgradnju državnih cesta i željeznica.

Uspješnim procesom monetizacije osiguravamo novčana sredstva za sufinanciranje projekata iz fondova Europske unije, kao što su mostovi prema Pelješcu i otoku Čiovo, novi kilometri državnih cesta diljem Hrvatske, od Slavonije do Istre, od Međimurja do Dubrovnika. Bit ćemo u mogućnosti kvalitetnije povezati one dijelove Hrvatske kroz koje ne prolazi autocesta, učiniti i te dijelove privlačnijima za investicije. Koristeći prednosti ranije otplate kredita omogućit ćemo ulaganja u željeznicu. Brzom željeznicom omogućit ćemo skraćivanje putovanja brojnim građanima. Novac koji bi inače potrošili na otplatu kredita moći ćemo usmjeriti u infrastrukturne projekte koji će razvijati naše gospodarstvo, osnažiti građevinski sektor, stvoriti nova radna mjesta.

Bez monetizacije autocesta Hrvatska će biti prisiljena prihod od trošarina usmjeriti na vraćanje duga kroz narednih 25 godina. Bit će prisiljena odreći se sredstava kojima ove godine sanira državne prometnice na poplavljenim područjima. Bit će prisiljena odreći se novca kojim ćemo u budućnosti moći sufinancirati niz europskih projekata čije će prednosti građani osjećati svakodnevno, kao primjerice gradske obilaznice i  brze ceste koje će građani koristiti besplatno.

Samo ove godine na naplatu nam dolazi 7,5 milijardi kuna. Dobit koju će HAC i ARZ ove godine ostvariti iznosit će oko 1 milijarde kuna. Nedostajat će nam za otplatu, samo ove godine, 6,5 milijardi kuna. Taj manjak osjetit će hrvatski građani. Odgovorno i savjesno provodeći monetizaciju Vlada Republike Hrvatske nastoji da taj teret hrvatski građani ne osjete.