Nakon što je Savjetnik prezentirao tri modela i završio prvu fazu projekta monetizacije, na današnjoj sjednici Vlade donesena je odluka da se ide u drugu fazu projekta, stoga će Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture pokrenuti postupak javnog nadmetanja radi dodjele koncesije za upravljanje i održavanje autocesta.
Ovim Vladinim prijedlogom stvoreni su preduvjeti za nastavak provođenja postupka monetizacije po koncesijskom modelu, a konačna odluka bit će donesena nakon što Savjetnik tijekom druge faze procesa predoči konačne uvjete transakcije, što se očekuje u narednih godinu dana.
„U drugoj smo fazi tzv. monetizacije autocesta. Nakon preliminarnih studija našeg poslovnog savjetnika za monetizaciju, napravljen je preliminacijski odabir modela. Između četiri modela odabran je model koncesije budući on zadovoljava ključne ciljeve koje smo postavili u ovom projektu: mogućnost dobivanja nama zadovoljavajuće cijene od koncesije, poboljšanje dugoročne efikasnosti sustava poslovanja i održavanja autocesta i omogućavanje Vladi RH da sredstva od trošarine na naftne derivate upotrijebi za druge infrastrukturne projekte. Postojeća trošarina od 0,6 kuna po litri naftnih derivata, koja se plaća HAC-u, ostala bi na raspolaganju za druge svrhe i ne bi postala dijelom monetizacije.“, naglasio je ministar Siniša Hajdaš Dončić.
„Imamo i procjene zainteresiranosti potencijalnih koncesionara i vrijednosti jednokratne uplate koncesije, ovisno o trajanju koncesije ti se iznosi kreću između 2,4 do 3,2 milijarde eura. Sve će se konkretno znati tek početkom iduće godine, kad će, nakon predeliminacijskog postupka, država dobiti nekoliko ponuda i definitivno odlučiti o najboljoj. Provedemo li postupak koncesije autocesta moći ćemo pokriti javni dug što su ga stvorila poduzeća Autocesta Rijeka – Zagreb i Hrvatske autoceste, a samo iduće godine na naplatu dolazi 6,6 milijardi kuna glavnice kredita. Ukoliko se ne provede monetizacija autocesta, taj teret pada na proračun. Ukupan dug autocesta iznosi četiri milijardi eura“, dodao je ministar Hajdaš Dončić na konferenciji za novinare organiziranoj nakon sjednice Vlade.
Predloženo rješenje koncesije predstavljalo bi najveće pojedinačno ulaganje u povijesti RH.
Na temelju takve koncesije, Vlada RH bi strateškom investitoru u koncesiju dala postojeće autoceste kojima upravljaju HAC i ARZ u predloženom razdoblju od 30 do 50 godina, a on bi preuzeo naplatu cestarine, upravljanje, kao i redovno i izvanredno održavanje autocesta. Točno razdoblje koncesije bit će određeno tijekom pripreme procesa nadmetanja, ovisno o očekivanim prihodima od monetizacije, kao i podjelama rizika vezanim uz projekt monetizacije.
Za Savjetnika je Ministarstvo pomorstva, prometa i infarstrukture, 5. ožujka 2013. godine izabralo zajednicu ponuditelja: Erste Group Bank AG, društvo Deloitte savjetodavne usluge d.o.o., Wolf Theiss Rechtsanwälte GmbH – Podružnica Zagreb, te društva za upravljanje autocestama Asfinag International.