Do 1. siječnja 2013. godine iz Hrvatskih autocesta i Autocesta Rijeka Zagreb bit će izdvojeni sektori naplate i održavanja u novu zajedničku tvrtku. U toj će novoj tvrtki kćeri naših najvećih koncesionara u početku biti zaposleno tri tisuće ljudi, a zahvaljujući kapitalnim ulaganjima koja će dobiti od HAC-a i ARZ-a, te mehanizaciji i znanjima i iskustvom u održavanju autocesta nova će tvrtka moći konkurirati za niz poslova održavanja i naplate, osim na autocestama i na željeznicama, aerodromima, riječnim lukama.
Istodobno, naglasio je ministar
Siniša Hajdaš Dončić na današnjoj prezentaciji programa restrukturiranja HAC-a i ARZ-a, ugovorno će još uvijek biti povezana sa svojim maticama, i raditi poslove održavanja i naplate s intencijom da kroz tri godine broj zaposlenih dođe na razinu 2700 ljudi kako bi se približili prosjeku europskih zemalja koji po kilometru zapošljavaju najviše 2,5 osoba.
U matičnim tvrtkama HAC-u i ARZ-u, prema planu restrukturiranja, iznijeli su svaki ponaosob za svoje poduzeće,
Dražen Guštin, predsjednik Uprave HAC-a i
Željko Denona, predsjednik Uprave ARZ-a - ostalo bi 200 odnosno 172 zaposlenih, a konačni cilj je i njihovo spajanje u projektantsku tvrtku koja bi se bavila razvojem novih projekata u cestogradnji i infrastrukturnih projekata.
Ministar Hajdaš Dončić je dodao kako će se i taj broj zaposlenih kroz naredne tri godine smanjivati, a intencija je da se dvije tvrtke stope u jedno moderno i visokokvalificirano i operativno poduzeće koje će se baviti projektiranjem, investiranjem i pokretanjem novih projekata.
Ukupno smanjenje broja zaposlenih u HAC-u, ARZ-u i budućoj zajedničkoj tvrtci do 2015. prema planu bilo bi za 509 zaposlenih, a otišli bi prirodnim odljevom, umirovljenjem, i uz poticajne otpremnine. Kroz proces restrukturiranja provodit će se i racionalizacija troškova te uprave računaju smanjenje troškova u ovoj godini 300 milijuna kuna, a kroz naredne tri oko 700 milijuna kuna.
Bilo je riječi i o najavljenom natječaju za angažiranje konzultantske kuće, agencije, koja bi ispitala mogući model monetizacije autocesta i ispitala tržište, odnosno, pronašla potencijalnog koncesionara koji bi bio spreman pod zadanim uvjetima ući u takav oblik koncesije.
„Jedino pod uvjetom da zainteresirani koncesionar uplati najmanje 2,5 milijardi eura odjednom i da se ugovorom obveže da neće podizati cestarinu monetizacija kao model koncesioniranja naših autocesta može doći u obzir. Proces restrukturiranja ide bez obzira na započeti proces monetizacije autocesta odnosno traženja koncesionara. Početkom iduće godine, očekujem do ožujka, bit će jasno ima li zainteresiranih.
Cilj nam je doći do najmanje 2,5 i nadamo se tri milijardi eura kojima bismo bi
zatvorili nepovoljne državne kredite i smanjili javni dug za 14 do 15 posto. Istodobno, država koncesionaru ne bi prepustila 60 lipa iz litre goriva već štoviše, naglasio je ministar Hajdaš Dončić, to bi se preusmjerilo u nove investicije, željeznice i državne, te županijske ceste.
Na novinarsko pitanje hoće li nova tvrtka za održavanje i naplatu u slučaju da autoceste odu u koncesiju imati posla, odnosno šanse za opstanak, ministar Hajdaš Dončić je naglasio kako bi ta nova tvrtka HAC-a i ARZ-a nakon eventualnog ulaska stranog koncesionara mogla za njega obavljati usluge naplate i održavanja, te istaknuo da je takva mogućnost vrlo izgledna jer bi se koncesionar vjerojatno oslonio na usluge uhodane tvrtke s iskustvom.