1069
Na temelju članka 321. stavak
2. točke 2. i 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«
br. 59/96) ministar pomorstva, prometa i veza, u suglasnosti s ministrom
unutarnjih poslova i ministrom gospodarstva, donosi
I. OPĆE
ODREDBE
Članak
1.
Ovim se Pravilnikom propisuju
tehnički uvjeti koje moraju zadovoljavati nadzorni uređaji kojima se osigurava
upis vremena vožnje članova posade vozila, vremena provedenog u obavljanju
profesionalne aktivnosti koja ne spada u upravljanje vozilom, vremena odmora,
brzine kretanja vozila i prijeđene udaljenosti (u daljnjem tekstu
»tahograf«), izradbeni zahtjevi za tahografe i zapisne listove, uvjeti za
ugradnju i popravak tahografa, tipno ispitivanje tahografa i zapisnih listova,
izgled službene oznake i periodični nadzor tahografa (u daljem tekstu:
ispitivanje tahografa).
Ovim se Pravilnikom propisuju
i uvjeti koje moraju udovoljavati ovlaštene pravne osobe odnosno obrtnici za
dobivanje ovlaštenja za obavljanje djelatnosti.
Članak
2.
U smislu ovog Pravilnika
smatra se da je:
– tahograf – nadzorni
uređaj koji se ugrađuje u vozilo u svrhu pokazivanja i zapisivanja podataka o
kretanju vozila u cestovnom prometu kao i određenog rada vozača, kojim se
osigurava upis vremena vožnje članova posade (vozača) vozila, vremena u
obavljanju profesionalne aktivnosti koja ne spada u upravljanje vozilom,
vremena odmora, brzine kretanja vozila i prijeđene udaljenosti,
– zapisni list – dio u
tahografu na kojem pisaljka neprekidno piše podatke koji moraju trajno ostati
zapisani,
– stalnica »k«
tahografa – veličina koja navodi vrijednost ulaznog signala potrebnog za
pokazivanje i zapisivanje duljine prijeđenoga puta od 1 km, a izražava se brojem
okretaja po kilometru (k = ... okr/km) ili impulsima po kilometru (k = ...
imp/km),
– stalnica »w« vozila
– veličina koja navodi vrijednost izlaznog signala, a koja nastaje na
priključnom mjestu tahografa i vozila (na mjenjaču ili na osovini kotača), i to
pod normalnim uvjetima ispitivanja duljine prijeđenoga puta od jednog kilometra,
a izražava se brojem okretaja po kilometru (w = …okr/km) ili impulsima po
kilometru (w =... imp/km),
– djelatni opseg pogonskog
kotača vozila – srednja vrijednost duIjine prijeđenoga puta pogonskog kotača kod
punog okretaja u normalnim uvjetima ispitivanja i propisanom postupku, a
izražava se u obliku: »l = ... mm«.
II. OPĆE ZNAČAJKE RADA
TAHOGRAFA
Članak
3.
Tahograf mora vjerodostojno
pokazivati i zapisivati:
1. duljinu prijeđenoga puta
vozila,
2. brzinu
vozila,
3. trajanje upravljanja
vozilom,
4. trajanje drugih vrsta rada
i pripravnosti,
5. trajanje prekida rada i
trajanje dnevnih odmora,
6. otvaranje kućišta u koje
je uložen zapisni list,
7. samo za elektroničke
tahografe: svaki prekid napona napajanja tahografa dulji od 100 ms
(osim osvjetljenja) te svaki prekid vodiča od davača duljine prijeđenoga
puta i brzine do tahografa.
Članak
4.
Ako se u upravljanju vozilom
smjenjuju dva vozača (posada vozila), tahograf mora na dva različita zapisna
lista istodobno i odvojeno zapisivati vremenske podatke iz članka 3. točka 3.,
4. i 5. ovoga Pravilnika.
III. IZRADBENI ZAHTJEVI ZA
TAHOGRAF
I ZAPISNI LIST
A. OPĆI
ZAHTJEVI
Članak
5.
Tahograf se sastoji
od:
1. pokaznih dijelova uređaja
koji pokazuju:
– duljinu prijeđenoga puta
vozila (brojač kilometara),
– brzinu vozila
(brzinomjer),
– vrijeme
(sat).
2. zapisnih dijelova uređaja
koji zapisuju:
– duljinu prijeđenoga puta
vozila,
– brzinu
vozila,
– vremenske podatke iz članka
3. točka 3., 4. i 5. ovoga Pravilnika.
3. naprave koje na zapisnim
listovima odvojeno zapisuju:
– svako otvaranje kućišta u
koje je uložen zapisni list (listovi),
– samo za elektroničke
tahografe – svaki prekid napona napajanja tahografa dulji od 100 ms (osim
osvjetljenja), najkasnije do trenutka ponovnog uključenja napona
napajanja,
– samo za elektroničke
tahografe – svaki prekid napona napajanja davača duljine prijeđenoga puta i
brzine dulji od 100 ms i svaki prekid prijenosa signala od davača duljine
prijeđenoga puta i brzine do tahografa.
Članak
6.
Tahografu iz članka 5. ovoga
Pravilnika mogu se dodavati i druge naprave.
Dodavanjem tahografu drugih
naprava ne smije se utjecati na njegov ispravan rad.
Članak
7.
Sastavni dijelovi tahografa
moraju biti od gradiva koje u uvjetima normalne uporabe neće promijeniti svoja
svojstva tako da bi to moglo utjecati na skup tehničkih svojstava i značajki
propisanih ovim Pravilnikom.
Članak
8.
Duljina prijeđenoga puta
vozila može se prikazivati i zapisivati kod vožnje unaprijed i unatrag ili samo
kod vožnje unaprijed.
Svako zapisivanje duljine
prijeđenoga puta vozila kod vožnje unatrag ne smije utjecati na jasnoću i
točnost ostalih zapisa.
Članak
9.
Vlastita frekvencija i
prigušenje tahografa mora biti tako izabrana da pokazivanje i zapis brzine
vozila može, unutar mjernog područja, slijediti ubrzanje od 2
m/s2, ne prelazeći
granice najvećih dopuštenih pogrešaka.
Članak
10.
Kad se mehanizam za
pokretanje zapisnog lista nadzire satnim mehanizmom, besprijekorno vrijeme rada
sata mora biti najmanje 10% dulje od najduljeg mogućeg trajanja zapisivanja na
zapisnom listu.
Članak
11.
Tahograf mora biti opskrbljen
osvjetljenjem koje ne zasljepljuje.
U normalnim radnim uvjetima
svi unutarnji dijelovi tahografa moraju biti zaštićeni od vlage i
prašine.
Svi unutarnji dijelovi
tahografa štite se od dodira kućištima, koja u svrhu nadziranja njihova
otvaranja imaju propisana mjesta za žigosanje.
B. POKAZNI DIO
TAHOGRAFA
Članak
12.
Vrijednost najmanjega
mjernoga podjeljka brojača kilometara iznosi 0,1 km, a brojevi koji označuju
svakih 100 metara prijeđenoga puta moraju se jasno razlikovati od onih koji
predstavljaju cijele kilometre.
Na brojaču kilometara brojevi
moraju biti visine najmanje 4 mm i jasno čitljivi.
Brojač kilometara mora
omogućiti prikaz od najmanje
99 999, 9 kilometara.
Članak
13.
Unutar pokaznog mjernog
područja brzinomjera, Ijestvica mora imati linearnu podjelu od 1, 2, 5 ili 10
km/h.
Vrijednost podjeljka
Ijestvice brzine (duljina podjeljka između dvije uzastopne oznake) ne smije
prijeći vrijednost 10% najveće vrijednosti brzine koju ljestvica
pokazuje.
Područje prikaza koji se
nalazi izvan pokaznog mjernog područja ne mora se označiti
brojkama.
Duljinu podjeljka koji
odgovara promjeni brzine od 10 km/h ne smije biti manja od 10
mm.
Razmak između kazaljke i
Ijestvice brzinomjera s kazaljkom ne smije biti veći od 3
mm.
Članak
14.
Prikaz na satu mora biti
vidljiv izvana, a očitavanje mora biti pouzdano, lako i
nedvojbeno.
C. ZAPISNI DIO
TAHOGRAFA
Članak
15.
Svaki tahograf bez obzira na
oblik zapisnog lista mora imati oznaku koja omogućuje pravilno ulaganje zapisnog
lista, i to tako da se vremenski prikaz na satu podudara s oznakom vremena na
zapisnom listu.
Mehanizam za pomicanje
zapisnog lista mora biti izveden tako da pomicanje zapisnog lista bude bez
praznog hoda te da se zapisni list može u svako vrijeme uložiti i
izvaditi.
Članak
16.
Kod tahografa sa zapisnim
listom u obliku diska satni mehanizam upravlja pomicanjem pogonskog
sklopa.
Okretanje zapisnog lista mora
biti neprekidno i jednolično s brzinom ne manjom od 7 mm/h, mjereno na
unutarnjem rubu plohe za zapisivanje brzine vozila.
Članak
17.
Svaki kilometar duljine
prijeđenoga puta mora biti prikazan na odgovarajućoj koordinati zapisom duljine
od najmanje 1 mm.
Zapis duljine prijeđenoga
puta, i kad brzina dostigne gornju granicu zapisnog mjernog područja, mora biti
nedvojbeno čitljiv.
Članak
18.
Pisaljka za brzinu mora biti
vođena pravocrtno i okomito na smjer pomicanja zapisnog lista, neovisno o obliku
zapisnog lista.
Pomicanje pisaljke može biti
i kružno kad su ispunjeni ovi uvjeti:
– trag crtanja pisaljke mora
biti okomit na srednji opseg kruga (kod zapisnog lista u obliku diska) ili
okomit na uzdužnu os plohe predviđene za zapisivanje linearne brzine (kod
zapisnog lista u obliku vrpce)
– odnos između polumjera
zakrivljenosti traga nacrtanog pisaljkom prema širini polja predviđenog za
zapisivanje linearne brzine ne smije biti manji od 2,4: 1, neovisno o obliku
zapisnog lista
– oznake na vremenskoj
ljestvici moraju na zapisnoj plohi presijecati krivulju istoga polumjera kao što
ga ima trag koji crta pisaljka, a razmak između oznaka na vremenskoj ljestvici
mora prikazivati vremenski odsječak koji nije dulji od jednog
sata.
Članak
19.
Svaka promjena brzine od 10
km/h mora biti prikazana zapisom duljine od najmanje 1,5 mm na odgovarajućoj
koordinati.
Članak
20.
Duljina prijeđenoga puta
vozila, brzina vozila i svako otvaranje kućišta u koji je uložen zapisni list
odnosno zapisni listovi, automatski se zapisuju.
Članak
21.
Tahograf zapisuje vrijeme
trajanja upravljanja vozilom i omogućuje prepoznatljivo i jasno zapisivanje
ostalih radnih aktivnosti vozača kad se preklopnik automatski ili
ručno prebaci u položaj:
1. označen znakom: vremena upravljanja vozilom,
2. označen znakom: vremena ostalih vrsta rada,
3. označen znakom: vremena pripravnosti i to:
– vrijeme čekanja, tj.
vrijeme u kojem vozač mora ostati na svom radnom mjestu čekajući poziv da krene,
da započne novu vožnju ili da obavi drugi zadatak,
– vrijeme tijekom vožnje
provedeno uz vozača,
– vrijeme tijekom vožnje
provedeno u kabini za spavanje.
4. označen znakom: vremena prekida rada i dnevnog odmora.
Članak
22.
Između različitih vremena, a
na temelju značajki zapisanih tragova, njihovu relativnom položaju i, ako je
potrebno, uporabom oznaka iz članka 21. ovoga Pravilnika mora biti nedvojbeno
jasna razlika.
Različita vremena mogu se
međusobno razlikovati različitim debljinama tragova ili bilo kojim drugim
oblikom koji osigurava jednaku mogućnost očitavanja i tumačenja
zapisa.
Članak
23.
Ako se u upravljanju vozilom
smjenjuju dva vozača koji čine posadu vozila, zapisi iz članka 21. ovog
Pravilnika vode se na odvojenom listu svakog vozača.
Pomicanje pojedinih listova
iz stavka 1. ovog članka izvodi se jednim zajedničkim mehanizmom ili odvojenim
sinkroniziranim mehanizmima.
D. ZATVARANJE
TAHOGRAFA
Članak
24.
Kućište u koje je uložen
zapisni list odnosno zapisni listovi i u kojem se nalazi mehanizam za
namještanje sata, mora biti opremljeno sigurnosnom napravom protiv
otvaranja.
Članak
25.
Svako otvaranje kućišta u
koje je uložen zapisni list odnosno zapisni listovi i u kojem se nalazi
mehanizam za namještanje sata automatski se zapisuje na zapisnom listu odnosno
zapisnim listovima.
E.
OZNAKE
Članak
26.
Tahograf na prednjoj strani
ima ove oznake:
1. mjernu jedinicu za duljinu
prijeđenoga puta s kraticom »km« neposredno do brojača
kilometara
2. blizu ljestvice brzine
oznaku »km/h«,
3. mjerno područje
brzinomjera u obliku »Vmin... km/h, Vmax... km/h«, ako se ovi podaci ne nalaze
na tipskoj pločici tahografa.
Članak
27.
Tipska pločica je ugrađena u
tahograf i nosi ove podatke (koji moraju biti jasno vidljivi i čitljivi kad je
tahograf ugrađen u vozilo):
1. ime i naslov proizvodača
tahografa,
2. tvornički broj i godinu
proizvodnje,
3. službenu oznaku vrste
tahografa,
4. stalnicu »k« tahografa u
obliku »k = ... okr/km« ili »k = ... imp/km«,
5. moguće je i mjerno
područje brzinomjera u obliku propisanom u članku 26. točka 3. ovoga
Pravilnika,
6. ako je tahograf osjetljiv
na nagib tako da to utječe na prekoračenje dopuštenih granica pogrešaka
tahografa, mora se navesti kut u obliku: pri čemu je
a
kut
koji zatvara prednja ploča tahografa s vodoravnom ravninom i u kojem je položaju
tahograf tipski ispitan, a kutovi prikazuju najveći dopušteni otklon prema gore
odnosno prema dolje od kuta a.
F. NAJVEĆE DOPUŠTENE
POGREŠKE
TAHOGRAFA
Članak
28.
Najveće dopuštene pogreške
prije ugradnje u vozilo mogu biti unutar granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 1% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od
1 km
– za brzinu: ± 3 km/h od
stvarne brzine
– za vrijeme: ± 2 min/dan, a
najviše 10 minuta nakon 7 dana, ako hod sata bez navijanja nije kraći od sedam
dana.
Članak
29.
Najveće dopuštene pogreške
kod ugradnje u vozilo mogu biti unutar granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 2% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od
1 km,
– za brzinu: ± 4 km/h od
stvarne brzine,
– za vrijeme: ± 2 min/dan,
ili 10 minuta nakon 7 dana.
Članak
30.
Najveće dopuštene pogreške
tijekom uparabe u vozilu mogu biti unutar granica:
– za duljinu prijeđenoga
puta: ± 4% od stvarne duljine, uz uvjet da mjerena udaljenost nije manja od 1
km,
– za brzinu: ± 6 km/h od
stvarne brzine,
– za vrijeme: ± 2 min/dan,
ili 10 minuta nakon 1 dana.
Članak
31.
Najveće dopuštene pogreške
propisane u članku 28., 29. i 30. ovoga Pravilnika vrijede za temperaturu
okoliša od 0°C do 40°C, mjereno neposredno na tahografu.
Članak
32.
Mjerenje najvećih dopuštenih
pogrešaka propisanih u članku 29. i 30. ovoga Pravilnika mora se izvoditi u
uvjetima propisanim u članku 53. ovoga Pravilnika.
G. ZAPISNI
LISTOVI
Članak
33.
Zapisni listovi moraju biti
izrađeni na način da ne ometaju normalan rad tahografa te da zapisi budu
neizbrisivi, čitljivi i prepoznatljivi, a dimenzije zapisnih listova i svi
zapisi ne smiju se promijeniti tijekom rada u normalnim uvjetima vlage i
temperature.
Članak
34.
Svaki vozač mora na zapisnom
listu zapisati, a da ne ošteti list i ne umanji njegovu čitljivost, ove
podatke:
1. na početku uporabe lista
svoje ime i prezime,
2. na početku i kraju uporabe
lista nadnevak i mjesto,
3. registarsku oznaku vozila
koje mu je dodijeljeno, i na početku prve vožnje koja je zapisana na listu, i u
slučaju promjene vozila, tijekom uporabe lista,
4. stanje brojača kilometara
i to:
– na početku prve vožnje
zapisane na listu,
– na kraju zadnje vožnje
zapisane na listu,
– u slučaju promjene vozila
tijekom radnoga dana (stanje brojača kilometara koje napušta i stanje brojača
prijeđenoga puta vozila koje mu je dodijeljeno),
5. vrijeme svake promjene
vozila.
Članak
35.
U normalnim uvjetima
skladištenja zapisnog lista zapisi moraju ostati jasno čitljivi najmanje 3 (tri)
godine.
Članak
36.
Trajanje zapisivanja zapisnog
lista, bez obzira na njegov oblik, mora biti 24 sata.
Ako je međusobno povezano
nekoliko zapisnih listova, radi povećanja mogućnosti zapisivanja tijekom
trajanja vožnje, koje se očekuje bez naknadne zapovijedi poslodavca, spojevi
pojedinih listova moraju biti izvedeni tako da zapisi na prijelaznim mjestima ne
pokazuju ni prekid ni preklapanje.
Članak
37.
Zapisni listovi moraju
imati:
– plohu predviđenu isključivo
za zapisivanje podataka koji se odnose na brzinu,
– plohu predviđenu isključivo
za zapisivanje podataka koji se odnose na duljinu prijeđenoga puta
vozila,
– jednu ili više ploha za
zapisivanje podataka koji se odnose na vrijeme upravljanja vozilom, druge vrste
rada i pripravnosti te prekida rada i dnevnog odmora.
Članak
38.
Ploha za zapisivanje brzine
mora imati ljestvicu, a vrijednost podjeljka ne smije biti veća od 20
km/h.
Svaka razdjelna crta mora
biti obilježena brojkom odgovarajuće brzine.
Kratica »km/h« mora se
nalaziti najmanje na jednom mjestu zapisne plohe.
Posljednja razdjelna crta
mora se slagati s gornjom granicom zapisnog mjernoga
područja.
Članak
39.
Ploha za zapisivanje duljine
prijeđenoga puta mora biti tako razdijeljena da broj kilometara prijeđenoga puta
bude lako čitljiv.
Članak
40.
Ploha ili plohe za
zapisivanje vremena upravljanja vozilom, drugih vrsta rada i pripravnosti te
prekida rada i, dnevnog odmora moraju biti označene tako da se mogu jasno
razlikovati različita vremena.
Članak
41.
Na svakom zapisnom listu
moraju biti tiskani ovi podaci:
– ime i naslov ili trgovački
znak proizvodača,
– službena oznaka tipa
zapisnog lista,
– službena oznaka tipa
nadzornog uređaja u kojima se zapisni list može
upotrebljavati,
– gornja granica mjernoga
područja brzine izražena u km/h.
Na svakom zapisnom listu mora
biti tiskana vremenska ljestvica koja je tako podijeljena da omogućuje
izravno očitavanje vremena svakih 15 minuta te da se vremenski odsječci od
5 minuta mogu bez teškoće odrediti.
Članak
42.
Zapisni list mora imati
slobodnu plohu na kojoj vozač zapisuje najmanje sljedeće podatke, a da se pritom
ne ošteti druge podatke:
– ime i prezime
vozača,
– nadnevak i mjesto gdje je
počela uporaba lista, te nadnevak i mjesto gdje je završena njegova
uporaba,
– registracijska oznaka
vozila koje je vozaču dodijeljeno tijekom uporabe lista,
– stanje brojača kilometara
vozila kojem je vozač dodijeljen tijekom uporabe lista,
– vrijeme svake promjene
vozila.
IV. UGRADNJA I
POPRAVAK TAHOGRAFA
Članak
43.
Ugradnju tahografa u vozilo
vrši ovlaštena pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1. stavak 2. ovog
Pravilnika.
Tahograf se ugrađuje u vozilo
tako da vozač može sa svoga sjedala jasno očitati duljinu prijeđenoga puta,
brzinu vozila i vrijeme, a svi dijelovi tahografa, uključujući i prijenosne
elemente, moraju istodobno biti zaštićeni od nenamjernih
oštećenja.
Popravak tahografa vrši
servis, kojeg ovlasti Ministarstvo pomorstva, prometa i veza.
Članak
44.
Stalnica tahografa »k« mora
se moći prilagoditi stalnici vozila »w« s pomoću ugradne naprave za
prilagođavanje.
Vozila koja imaju dva ili
više prijenosnih odnosa osovina, moraju biti opremljena preklopnom napravom s
pomoću koje se različiti prijenosni odnosi automatski dovode na stalnicu vozila
»w« za koju je učinjena prilagodba tahografa prilikom ugradnje u
vozilo.
Članak
45.
Nakon ugradnje i obavljenog
ispitivanja u vozilo se pokraj tahografa ili na njega na vidljivu mjestu stavlja
propisana naljepnica sa značajkama bitnim za uporabu tahografa, i treba je
osigurati zaštitnom folijom.
Poslije svakoga ispitivanja
tahografa u ispitnom mjestu potrebno je zamijeniti naljepnicu sa značajkama
bitnim za uporabu tahografa i osigurati je zaštitnom
folijom.
Na naljepnici se upisuje
datum do kada vrijedi ispitivanje tahografa, izmjereni djelatni obod mjerenog
pogonskog kotača, stalnica »w« vozila, te zadnjih osam brojeva VIN
oznake/šasije vozila. Na desnoj strani naljepnice otiskuje se pečat sa
jasno čitljivim nazivom i oznakom ispitnog mjesta.
Pečat mora biti u dimenzijama
25 mm x 15 mm.
Naljepnica je veličine 77 mm
x 17 mm, sa slobodnim prostorom za pečat s desne strane u širini od 30 mm, sa
značajkama bitnim za uporabu tahografa i izgleda kao na crtežu:
Članak
46.
Na tahografu moraju biti
žigosani ovi dijelovi:
1. završeci spojeva izmedu
tahografa i vozila,
2. ugradna naprava
za prilagođivanje i spojno mjesto gdje je ona uključena u spojni
vod,
3. preklopna
naprava vozila s dva ili više prijenosnih odnosa osovina,
4. spojevi naprave
za prilagođivanje i preklopne naprave s drugim dijelovima
tahografa,
5. kućišta
propisana u članku 11. stavka 3. ovoga Pravilnika, na kojima je oznaka žiga
ovlaštenog servisa tahografa.
6. naljepnice sa
značajkama bitnim za uporabu tahografa i stalnice k, sa zaštitnom
folijom.
Žig za utiskivanje
ima kružni oblik promjera 7 mm. Linijom je krug podijeljen u dva jednaka dijela.
U brojniku se nalazi oznaka »HR 25«, a u nazivniku se nalazi brojevna oznaka
ispitnog mjesta za tahografe. Žig je izrađen tako da su natpisi istaknuti u
odnosu na podlogu žiga.
Žig se može
naručiti samo na temelju valjanog ovlaštenja i izgleda kao na
crtežu:
Pored dijelova
iz stavka 1. ovog članka na tahografu mogu biti žigosani i drugi dijelovi,
sukladno tipnom odobrenju.
U slučaju hitne potrebe smiju
se ukloniti samo žigovi s dijelova iz stavka 1. točke 2. i 3. ovog
članka.
O vremenu i okolnostima pod
kojima je došlo do uništenja žigova sastavlja se zapisnik.
V. TIPNO
ISPITIVANJE
Članak
47.
Tipno ispitivanje tahografa i
zapisnog lista određenoga prototipa, obavlja se u skladu s odredbama ovoga
Pravilnika i drugim propisima.
Na tipno ispitivanje podnosi
se traženi broj prototipova iste vrste tahografa ili zapisnih
listova.
Prototip tahografa i zapisnog
lista koji zadovoljava zahtjeve propisane ovim Pravilnikom označuje se
službenom oznakom vrste tahografa i zapisnog lista.
Članak
48.
U tipnom odobrenju za
određenu vrstu zapisnog lista mora se navesti službena oznaka vrste (vrsta)
tahografa za koji se odobrava uporaba zapisnog lista.
Članak
49.
Službena oznaka vrste
tahografa i zapisnog lista sastoji se od pravokutnika dimenzija najmanje 7x4,5
mm unutar kojeg se upisuje slovo »e« iza kojeg slijedi broj 25, a ispod
pravokutnika je broj službene oznake iz tipnog odobrenja.
Službena oznaka vrste
tahografa i zapisnog lista izgleda kao na crtežu:
Dimenzije su dane u
milimetrima, mogu biti i veće, ali se odnosi veličina moraju
zadržati.
Tipno ispitivanje tahografa
obavlja Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo uz suglasnost Ministarstva
pomorstva, prometa i veza.
VI. ISPITIVANJE
TAHOGRAFA
Članak
50.
Tahograf, nov ili popravljen,
prije ugradnje mora biti ispitan, a ispitivanjem se utvrđuje sukladnost s tipnim
odobrenjem i ispravnost uređaja.
Tahograf sukladan podacima iz
tipnog odobrenja, a koji ima vrijednost mjerenih veličina unutar granica
najvećih dopuštenih pogrešaka propisanih u članku 28. ovoga Pravilnika, žigoše
se u skladu s odredbom članka 46. stavka 1. ovoga Pravilnika i na njega se
stavlja naljepnica za označivanje stalnice tahografa »k« i naljepnica sa
značajkama bitnim za uporabu tahografa i treba ih osigurati zaštitnom
folijom.
Naljepnica za označavanje
stalnice »k« tahografa pravokutnog je oblika dimenzija 26x15mm, i izgleda kao na
crtežu:
Članak
51.
Tahograf koji se prvi put
ugrađuje u vozilo mora biti ispitan zajedno s cijelom
instalacijom.
Tahograf sukladan podacima iz
tipnog odobrenja, a koji ima vrijednosti mjerenih veličina unutar granica
najvećih dopuštenih pogrešaka iz članka 29. ovoga Pravilnika, žigoše se u skladu
s odredbom članka 46. stavka 1. ovoga Pravilnika i na njega se stavlja
naljepnica za označavanje stalnice tahografa »k« i naljepnica sa značajkama
bitnim za uporabu tahografa, te trebaju biti osigurane zaštitnom
folijom.
Članak 52.
Ponovno ispitivanje i
ovjeravanje sastoji se od pregleda tahografa i instalacije, ispitivanja s
ispitnim uređajem i ispitivanja na ispitnoj stazi ili ispitnim
valjcima.
Pregled tahografa i
instalacije sastoji se od provjere:
– sukladnosti tahografa s
tipnim odobrenjem,
– neoštećenosti žigova na
uređaju i drugim ugrađenim dijelovima,
– veličine opsega pogonskoga
kotača (odgovara li ona veličini zapisanoj na naljepnici s bitnim značajkama za
uporabu tahografa),
– ispravnosti žigova
temeljenih člankom 11. stavkom 3. ovog Pravilnika.
Na tahograf koji zadovoljava
propisane tehničke zahtjeve stavlja se naljepnica sa značajkama bitnim za
uporabu tahografa i žigoše se na svim mjestima propisanim člankom 46. stavkom 1.
ovoga Pravilnika.
Ispitivanje tahografa vrijedi
godinu dana.
Svaki ugrađeni tahograf mora
biti ispitan.
Visinu naknade za ispitivanje
tahografa utvrđuje ministar pomorstva, prometa i
veza.
Članak
53.
Mjerenje pogreške kod
ugradnje i tijekom uporabe obavlja se pod normalnim uvjetima rada, odnosno
referencijskim uvjetima, a to su:
– nenatovareno vozilo u
stanju spremnom za vožnju,
– tlak u gumama prema uputi
proizvođača,
– istrošenost guma u okviru
propisanih dopuštenih granica,
– kretanje vozila: vozila se
moraju kretati snagom vlastitog motora, pravocrtno na ravnoj površini brzinom od
50 +/– 5 km/h; mjerenje se može obaviti i na propisanom ispitnom mjestu s
valjcima ako mjerni postupak ima propisanu točnost.
Pogreške mjerenja kod
ugradnje i tijekom uporabe moraju se nalaziti unutar granica najvećih dopuštenih
pogrešaka propisanih člankom 29. i 30. ovoga Pravilnika.
Članak
54.
Na ispitivanje tahografa mogu
se podnositi tahografi koji imaju tipno odobrenje i službenu oznaku vrste
tahografa, koju je izdala za to ovlaštena institucija države potpisnice
Europskog sporazuma o radu posada na vozilima koja obavljaju
međunarodne cestovne prijevoze (AETR).
Članak
55.
Rezultati pregleda i
ispitivanja unose se u izvješće o ispitivanju i čuvaju se 3 (tri)
godine.
VII. UVJETI ZA OVLAŠĆIVANJE
RADI ISPITIVANJA TAHOGRAFA
Članak
56.
Ispitivanje tahografa obavlja
se na ispitnom mjestu na kojem pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1. stavak
2. ovog Pravilnika ima pravo uporabe.
Ispitno mjesto se mora
nalaziti na istoj adresi i u prostoru za koji je pravna osoba ili obrtnik iz
članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika dobio ovlaštenje.
Poslovi ispitivanja tahografa
smiju se obavljati isključivo na ispitnom mjestu.
Ispitno mjesto u sastavu
pravne osobe ili obrtnika koji se bavi i ostalim trgovačkim djelatnostima
(prodaja, servisiranje, proizvodnja i sl.), mora biti ustrojeno kao
funkcionalna cjelina, a prostorija za ispitivanje i evidenciju tahografa mora
biti fizički odvojena od drugih prostorija pravne osobe ili obrtnika koji su
ovlašteni za ispitivanje tahografa.
Članak
57.
Pravna osoba odnosno obrtnik
iz članka 1. stavak 2. ovog Pravilnika koja se ovlašćuje za ispitivanje
tahografa mora zadovoljiti sljedeće uvjete:
1.
djelatnika,
2. prostorije za ispitivanje
i evidenciju tahografa,
3. staze ili ispitnih
valjaka,
4. kanala, navoza ili
dizalice,
5. pristupnog prostora za
vozila,
6. kontrolni
uređaj,
7. ispitne opreme i
pribora,
8. ispitnih postupaka za
tahografe.
Zadovoljavanje svih uvjeta iz
stavka 1. ovog članka utvrđuje povjerenstvo od tri člana koje prema potrebi
imenuje ministar pomorstva, prometa i veza.
1.
DJELATNICI
Članak
58.
Pravna osoba odnosno obrtnik
ovlaštena za ispitivanje tahografa mora na ispitnom mjestu zapošljavati najmanje
dva djelatnika.
Djelatnici
raspoređeni na poslovima ispitivanja tahografa moraju imati najmanje
srednju stručnu spremu strojarskog, elektrotehničkog ili prometnog
smjera i najmanje 1 godinu radnog iskustva u svojoj
struci.
Djelatnici
raspoređeni na poslovima ispitivanja tahografa moraju biti stručno osposobljeni
za ispitivanje tahografa.
Stručna
osposobljenost djelatnika dokazuje se ispravom proizvođača tahografa ili od
njega ovlaštenog zastupnika o osposobljenosti za ispitivanje i ugradnju
tahografa i potvrdom o završenom školovanju za ispitivanje i ugradnju
tahografa prema programu odobrenom od ministarstva nadležnog za
obrazovanje.
Isprava o
osposobljenosti djelatnika vrijedi pet godina od završetka obuke za tip
tahografa za koji je osposobljen.
Po isteku roka iz
prethodnog stavka stručna osposobljenost provodi se provjerom znanja
djelatnika koju provodi Ministarstvo pomorstva, prometa i veza u suradnji s
ovlaštenim zastupnikom proizvođača tahografa.
Postupak
utvrđivanja stručne osposobljenosti djelatnika za ispitivanje tahografa provodi
se pri utvrđivanju zadovoljavanja ispitnog mjesta propisanim
uvjetima.
Poslove
ispitivanja tahografa ne mogu obavljati oni djelatnici koji nisu pristupili
provjeri stručne osposobljenosti ili na istoj nisu zadovoljili, kao ni oni
kojima je radi nesavjesna rada Rješenjem Ministarstva pomorstva, prometa i
veza izrečena zabrana rada na poslovima ispitivanja
tahografa.
2. PROSTORIJA ZA ISPITIVANJE
I EVIDENCIJU TAHOGRAFA
Članak
59.
Ispitno mjesto mora imati
prostoriju za pregled, ispitivanje, smještaj dijelova i pribora te evidenciju
ispitanih tahografa koja je:
1. izgrađena u skladu s
propisanim tehničkim normativima i uvjetima higijensko-tehničke zaštite u
pogledu vibracija, prašine, para, štetnih plinova, zračenja i
drugog,
2. izgrađena tako da nije
prolazna prostorija i s tako izvedenim ulazom da se u nju ne može ući izravno iz
vanjskog nezaštićenog prostora,
3. prostrana toliko da u nju
mogu stati najmanje dva radna stola duljine 120 cm s pripadajućim stolicama te
najmanje jedan ormar ili polica za smještaj dijelova i pribora za ispitivanje te
evidenciju o tahografima.
Članak
60.
Prostorija za ispitivanje i
evidenciju tahografa može se upotrebljavati samo za navedene
poslove.
Prostorija za ispitivanje
mora imati:
1. napajanje etalona i
ispitnih uređaja: 220 V ± 10%, 50 Hz ± 1%,
2. napon napajanja tahografa:
12 (24) V ± 10% odnosno nazivna vrijednost ± 10%.
3. STAZA ILI ISPITNI
VALJCI
Članak
61.
Ispitno mjesto mora imati
stazu. Staza može biti opremljena ispitnim valjcima.
Duljina staze bez ispitnih
valjaka, ako se za ispitivanje prijenosnog omjera koristi elektronički
uređaj za ispitivanje prijenosnog omjera–etalon mora biti najmanje 30 m, odnosno
najmanje 50 m, ako se koristi mehanički uređaj za ispitivanje prijenosnog
omjera–etalon.
Tahografi kod kojih se
ispitnim postupkom zahtijeva dulja staza od propisane u stavku 1. ovog članka,
ispitno mjesto koje nema takvu stazu ne smije ispitivati takve tahografe. Širina
ispitne staze mora biti najmanje 4 m. Staza mora biti smještena na vodoravnom
terenu s odstupanjem +/– 2%.
Kad ispitno mjesto ima stazu
s mjernim valjcima, dimenzije staze moraju biti primjerene uvjetima za uporabu
valjaka. Valjci moraju imati standardnu nesigurnost najmanje tri puta manju od
dopuštene pogreške značajke prijenosnog omjera.
Staza mora biti izvan javne
prometne površine i mora biti smještena uz prostoriju za ispitivanje i
evidenciju tahografa.
Direktni izlaz sa staze na
javnu prometnu površinu mora omogućavati sigurno uključivanje vozila u
promet.
4. KANAL, NAVOZ ILI
DIZALICA
Članak
62.
Ispitno mjesto mora imati
kanal, navoz ili dizalicu koji se upotrebljavaju u postupku ispitivanja
tahografa i koji duljinom, širinom i nosivošću moraju biti primjereni osovinskim
razmacima motornih vozila u koje se ugrađuju tahografi.
Kanal, navoz ili dizalica
moraju biti izvan javne prometne površine i moraju biti smješteni uz prostoriju
za ispitivanje i evidenciju tahografa.
Kanal, navoz ili dizalica
najmanje se moraju nalaziti u nadkritom prostoru koji štiti od
padavina.
Direktni izlaz s kanala,
navoza ili dizalice na javnu prometnu površinu mora omogućavati sigurno
uključivanje vozila u promet.
5. PRISTUPNI PROSTOR ZA
VOZILA
Članak
63.
Ispitno mjesto mora imati
pristupni prostor kojim se omogućava prilaz vozila stazi i kanalu,
navozu ili dizalici.
Na pristupnom prostoru mora
biti vidljivo označen smjer kretanja vozila i mjesto za njegovo
parkiranje.
Pristupni prostor se mora
nalaziti izvan javne površine i biti dovoljno prostran da se na njega može
parkirati najmanje jedno vozilo primjereno dimenzijama motornih vozila, u koje
se ugrađuju tahografi.
6. UREĐAJI ZA ISPITIVANJE
ISPRAVNOSTI TAHOGRAFA
Članak
64.
Ispitno mjesto mora imati
najmanje sljedeće uređaje za ispitivanje ispravnosti tahografa
(etaloni):
1. dva uređaja za ispitivanje
brzine i prijeđenog puta, od kojih se barem na jednom mogu ispitati tahografi na
mehanički pogon,
2. uređaj za ispitivanje
mjerila vremena u tahografu,
3. dva uređaja za ispitivanje
prijenosnog omjera transmisije vozila.
Za ispitivanje tahografa
smiju se upotrebljavati samo uređaji za ispitivanje koji su ovjereni i imaju
valjani ovjerni žig odnosno ovjernicu o zadovoljavanju mjeriteljskom
zahtjevu.
Članak 65.
Najveća dopuštena pogreška
uređaja iz članka 64. stavak 1. točka 1. mora biti najmanje tri puta manja od
dopuštene pogreške mjerila brzine i duljine prijeđenog puta u
tahografu.
Članak 66.
Najveća dopuštena pogreška
uređaja iz članka 64. stavak 1. točka 2. mora biti najmanje deset puta manja od
dopuštene pogreške mjerila vremena u tahografu.
Članak 67.
Najveća dopuštena pogreška iz
članka 64. stavak 1. točka 3. mora biti najmanje tri puta manja od dopuštene
pogreške mjerila prijenosnog omjera transmisije vozila u
tahografu.
7. ISPITNA OPREMA I
PRIBOR
Članak 68.
Ispitno mjesto mora imati
najmanje sljedeću ispitnu opremu:
1. uređaj za pumpanje guma s
odgovarajućim tlakomjerom smještenim uz ispitnu stazu ili kanal, navoz ili
dizalicu,
2. mjernu vrpcu duljine 30
m,
3. kontrolne šablone s
priborom,
4. opremu za plombiranje i
žigosanje,
5. osnovni automehaničarski i
autoelektričarski alat,
6. ispitne uređaje za
ispitivanje tahografa (prema uputama proizvođača
tahografa).
Ispitna oprema iz točaka 1.,
2. i 6. stavka 1. ovog članka mora imati valjan ovjerni žig, odnosno valjanu
ovjernicu o udovoljavanju mjeriteljskim zahtjevima.
8. ISPITNI POSTUPCI ZA
TAHOGRAFE
Članak
69.
U ispitnom mjestu mora
postojati i moraju se primjenjivati metode i postupci ispitivanja tahografa koji
sadrže najmanje:
1. metode i postupke
ispitivanja tahografa, koje propisuje proizvođač
tahografa,
2. postupke održavanja i
praćenja ispravnosti uređaja za ispitivanje ispravnosti tahografa–etaloni,
ispitne opreme i pribora za ispitivanje tahografa,
3. postupke zaprimanja
zahtjeva za ispitivanje tahografa, evidentiranja rezultata ispitivanja
tahografa, čuvanja izvješća o ispitivanju tahografa i dr.,
4. postupke preuzimanja,
upotrebe i čuvanja žigova,
5. propise i norme iz
područja ispitivanja tahografa.
Postupci i metode iz stavka
1. ovog članka moraju biti izrađene u pisanom obliku te moraju biti stalno
dostupne djelatnicima ispitnog mjesta.
Članak
70.
U metodama i postupcima
ispitivanja iz članka 69. stavak 1. točka 1. ovog Pravilnika mora biti utvrđen
sadržaj izvješća o ispitivanju tahografa, koji mora imati najmanje sljedeće
podatke:
1. naziv i adresu ispitnog
mjesta,
2. naziv i adresu
podnositelja zahtjeva,
3. tip, serijski broj i
službenu oznaku tipa ovjeravanog tahografa,
4. vrstu i registarsku oznaku
vozila u koje je tahograf ugrađen,
5. datum prijama i datum
ugradbe tahografa,
6. podatke o upotrijebljenim
kontrolnim uređajima,
7. rezultate ispitivanja
tahografa,
8. zaključak o stanju
tahografa,
9. ime i potpis djelatnika
koji je obavio ispitivanje,
10. žig ispitnog
mjesta.
U privitku izvješća mora biti
postupkom ispitivanja određen broj zapisnih listova s rezultatima ispitivanja.
Na svakom zapisnom listu mora biti naveden tip tahografa. Svaki zapisni list
mora ovjeriti djelatnik koji je obavio ispitivanje.
Pravna osoba odnosno obrtnik
iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika mora izvješća o ispitivanju čuvati
najmanje dvije godine.
Članak
71.
Pravna osoba odnosno obrtnik
iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika mora voditi evidenciju obavljenih
ispitivanja tahografa s pomoću elektroničkog računala u bazi koja sadrži
najmanje:
1. redni broj
upisa,
2. datum prijama
tahografa,
3. naziv i adresu
podnositelja zahtjeva,
4. tip, serijski broj i
službenu oznaku tahografa,
5. vrstu,
registarsku oznaku i broj šasije vozila u koje je tahograf
ugrađen,
6. broj ispitnog
mjesta u kojem je prethodno ispitivanje bilo obavljeno,
7. datum
prethodnog ispitivanja,
8. datum do kada
vrijedi ispitivanje tahografa,
9. podatke o
upotrijebljenim kontrolnim uređajima,
11. tlak zraka u
zračnicama vozila,
12. rezultate
ispitivanja,
13. zaključak o
stanju tahografa,
14. ime osobe koja
je obavila ispitivanje.
Podatke iz
evidencije iz stavka 1. ovog članka pravna osoba odnosno obrtnik iz članka 1.
stavka 2. ovog Pravilnika mora čuvati na primjeren način (diskete, CD ROM …)
najmanje dvije godine po isteku roka ispitivanja
tahografa.
Članak
72.
Pravna osoba
odnosno obrtnik iz članka 1. stavka 2. ovog Pravilnika tijekom važenja
ovlaštenja mora:
1. zadovoljavati
uvjete propisane ovim Pravilnikom,
2. obavljati
ispitivanje tahografa koji imaju valjanost tipnog odobrenje, sukladno odobrenom
postupku ovjeravanja i obučenosti djelatnika, te opremljeno ispitno
mjesto,
3. obavijestiti
Ministarstvo pomorstva, prometa i veza (u daljnjem tekstu Ministarstvo) o svakoj
promjeni koja bi mogla utjecati na osposobljenost ispitnog mjesta da zadovolji
uvjete propisane ovim Pravilnikom,
4. svakog prvog
mjeseca tekuće godine izvjestiti Ministarstvo o obavljenim ispitivanjima iz
protekle godine na primjeren način prema članku 71. ovog
Pravilnika,
5. provoditi
stručno usavršavanje djelatnika ispitnog mjesta prema planu stručnog
usavršavanja,
6. omogućavati
djelatnicima ispitnog mjesta sudjelovanje u svim oblicima stručnog usavršavanje
koje organizira Ministarstvo ili ustanova koja obavlja djelatnost obrazovanja u
Republici Hrvatskoj iz ove djelatnosti,
7. pridržavati se
visine i načina plaćanja troškova ovjeravanja tahografa.
Ako pravna osoba
odnosno obrtnik, tijekom važenja ovlaštenja za ispitivanje tahografa
prestane ispunjavati bilo koji od gore navedenih uvjeta Ministarstvo pomorstva,
prometa i veza oduzet će mu ovlaštenje za rad.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Članak
73.
Ovlaštenje koje se daje temeljem članka
284. Zakona o sigurnosti prometa na cestama pravnoj osobi odnosno obrtniku
vrijedi najdulje 5 (pet) godina.
Članak 74.
Ovlašteni mjeriteljski
laboratoriji koji su ovlašteni prema Pravilniku o uvjetima za ovlaštene
mjeriteljske laboratorije za ovjeravanje uređaja kojima se nadzire rad vozača i
kretanja vozila u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br. 52/97, 104/98 i
120/99), mogu obavljati ispitivanje tahografa do isteka roka
valjanosti danog im ovlaštenja.
Ovlaštenje iz stavka 1. ovog
članka zamijenit će se, s valjanošću do njegova isteka, Rješenjem
Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Članak 75.
Tahografi koji imaju tipno
odobrenje izdano prema Pravilniku o metrološkim uvjetima za daljinomjere,
brzinomjere i kronotahografe (»Narodne novine«, br. 53/91) i Pravilnikom o
mjeriteljskim zahtjevima za uređaje kojima se nadzire rad vozača i kretanje
vozila u cestovnom prometu (»Narodne novine« br. 44/95) mogu se upotrebljavati i
podnositi na ispitivanje do roka utvrđenog posebnim
propisima.
Članak 76.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu
osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1.
siječnja 2002. godine.
Klasa:
011-01/01-02/39
Urbroj: 530-01-01-1
Zagreb, 11. srpnja
2001.
Ministar
mr. sc. Alojz
Tušek, v. r.