861
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
O PROGLAŠENJU ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU
Proglašavam Zakon o
prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, kojega je Hrvatski
sabor donio na sjednici 10. ožujka 2006. godine.
Broj:
01-081-06-674/2
Zagreb, 16. ožujka 2006.
Predsjednik
Republike
Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
ZAKON
O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM
PROMETU
I. OPĆE
ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju
uvjeti i način obavljanja javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom
prometu, vrste linija, utvrđivanje, usklađivanje i objavljivanje redova plovidbe
i cjenika usluga, osiguranje sredstava za kontinuirano, redovito i nesmetano
obavljanje javnog prijevoza.
Ovim se Zakonom utvrđuje što obuhvaća
međunarodni linijski pomorski promet, uvjete koje mora ispunjavati brod i brodar
i usklađivanje redova plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu te što
obuhvaća povremeni prijevoz putnika.
Članak 2.
Javni prijevoz u linijskom
obalnom pomorskom prometu (u daljnjem tekstu: javni prijevoz) je prijevoz
putnika, tereta i vozila u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru
Republike Hrvatske koji se obavlja na unaprijed utvrđenim linijama prema javno
objavljenim uvjetima reda plovidbe i cjenikom usluga.
Međunarodni linijski
pomorski promet obuhvaća putničke RO-RO i brzobrodske linije koje povezuju
Republiku Hrvatsku s inozemnim lukama.
Uvjete koje mora ispunjavati brod i
brodar za obavljanje međunarodnoga linijskoga pomorskog prometa propisuje
ministar nadležan za poslove pomorstva (u daljnjem tekstu: ministar).
Članak
3.
Ovim se Zakonom uspostavlja sustav javnog prijevoza kojim se osigurava
redovita povezanost naseljenih otoka s kopnom i naseljenih otoka međusobno, kao
i naselja na kopnu, s primjerenim brojem dnevnih veza u oba pravca, a u cilju
stvaranja boljih uvjeta za život na otocima i poticanja njihovog
razvitka.
Uspostava sustava javnog prijevoza temelji se na načelima:
–
poticanja gospodarskog razvoja otoka,
– kontinuitetu i redovitosti prijevoza
s brodovima određenog kapaciteta i vrste, te
osiguranju odgovarajuće
kvalitete prijevoza,
– uslugama prijevoza s unaprijed određenim cijenama i
drugim uvjetima, i to
posebno za određene kategorije putnika i za određene
linije,
– davanja potpore brodarima, bez koje nije moguće osigurati
kontinuitet i
redovitost javnog prijevoza na određenim linijama,
–
prilagođavanja javnog prijevoza stvarnim zahtjevima,
– osiguravanja dodatnih
usluga prijevoza.
Djelatnost javnog prijevoza od interesa je za Republiku
Hrvatsku.
Članak 4.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće
značenje:
1. linija je relacija ili skup relacija od početka do završetka
prijevoza na kojoj se obavlja prijevoz putnika, tereta i vozila prema
objavljenom redu plovidbe s jednim ili više plovila,
2. relacija je
udaljenost između dva mjesta na liniji koja su u redu plovidbe označena kao luke
pristajanja,
3. učestalost prijevoza je broj povratnih veza dnevno, odnosno
tjedno na nekoj liniji,
4. red plovidbe za svaku liniju sadrži naziv brodara,
broj i vrstu linije, luke pristajanja, obvezno vrijeme polaska i dolaska u luku,
razdoblje u kojem se obavlja prijevoz na toj liniji i rok važenja reda
plovidbe,
5. cjenik usluga je isprava koja sadrži cijenu putne karte i druge
uvjete prijevoza,
6. agencija za obalni linijski pomorski promet je
neprofitna pravna osoba čija je djelatnost obavljanje poslova u vezi s davanjem
koncesija za obavljanje javnog prijevoza na državnim linijama i drugih poslova
utvrđenih u članku 17. ovoga Zakona.
II. JAVNI PRIJEVOZ
1. Razvrstavanje
linija po značaju pravca
Članak 5.
Prema značaju pravca, linije na kojima
se obavlja javni prijevoz, razvrstavaju se na:
1. državne linije,
2.
županijske i međužupanijske linije,
3. lokalne linije.
Članak
6.
Državne linije jesu linije koje povezuju obalu s naseljenim otocima i
otoke međusobno i dužobalne linije.
Obavljanjem javnoga prijevoza na državnim
linijama osigurava se trajno i redovito povezivanje i održivi razvitak
naseljenih otoka u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike
Hrvatske.
Zbog postizanja ciljeva iz stavka 1. i 2. ovoga članka, te
povećanja sigurnosti plovidbe u državnom proračunu u okviru sredstava za rad
ministarstva nadležnog za poslove pomorstva (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
osigurat će se sredstva za poticanje gradnje brodova koji obavljaju prijevoz na
linijama iz stavka 1. ovoga članka.
Utvrđivanje broja prometnih veza dnevno
naseljenih otoka s kopnom u oba pravca, na linijama iz stavka 1. ovoga članka,
provodit će se sukladno s odredbama Nacionalnoga programa razvitka otoka i
programa donesenih na temelju istoga.
Članak 7.
Državne linije utvrđuje
Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva, sukladno programima iz
članka 6. stavka 4. ovoga Zakona.
Odluka o određivanju državnih linija iz
stavka 1. ovoga članka sadrži relaciju na kojoj se obavlja prijevoz, minimalnu
učestalost prijevoza, vrstu i kapacitet broda i vrstu prijevoza sukladno članku
13. ovoga Zakona te minimalni iznos pokrića troškova koji premašuje očekivani
ostvareni prihod, koji će se brodaru nadoknaditi iz državnog proračuna
(potpora).
Odluka iz stavka 2. ovoga članka može se izmijeniti samo u
slučajevima ako to zahtijevaju gospodarski interesi, odnosno prilagođavanje
javnog prijevoza novonastalim potrebama.
Članak 8.
Županijske i
međužupanijske linije su linije kojima se poboljšava pomorsko prometno
povezivanje naseljenih otoka i naselja na kopnu, otoka međusobno ili povezivanje
naselja na kopnu na području jedne ili više županija.
Županijske i
međužupanijske linije odlukom utvrđuje županijsko poglavarstvo, odnosno
županijska poglavarstva, uz prethodnu suglasnost Agencije za obalni linijski
pomorski promet.
Odlukom iz stavka 2. ovoga članka određuje se relacija na
kojoj se obavlja prijevoz, minimalna učestalost prijevoza te vrsta i kapacitet
broda, odnosno vrsta prijevoza sukladno članku 13. ovoga Zakona, te minimalni
iznos pokrića troškova koji premašuje očekivani ostvareni prihod, koji će se
brodaru nadoknaditi iz županijskog proračuna (potpora).
Članak 9.
Lokalne
linije su linije kojima se poboljšava pomorsko prometno povezivanje naseljenih
otoka i naselja na kopnu, otoka međusobno ili povezivanje naselja na kopnu na
području općine, odnosno grada.
Lokalne linije odlukom utvrđuje općinsko,
odnosno gradsko poglavarstvo uz prethodnu suglasnost Agencije za obalni linijski
pomorski promet.
Odlukom iz stavka 2. ovoga članka određuje se relacija na
kojoj se obavlja prijevoz, minimalna učestalost prijevoza te vrsta i kapacitet
broda odnosno vrsta prijevoza sukladno članku 13. ovoga Zakona, kao i minimalni
iznos pokrića troškova koji premašuje očekivani ostvareni prihod, koji će se
brodaru nadoknaditi iz proračuna općine ili grada (potpora).
Članak 10.
Na
liniji određenoj prema članku 5. ovoga Zakona, s odgovarajućom vrstom broda,
kapacitetom broda, relacijom i učestalosti prijevoza, ne može se istovremeno
utvrditi postojanje linije drugog značaja.
Ako županijsko, gradsko ili
općinsko poglavarstvo zatraži veću učestalost prijevoza na državnim linijama,
dužno je u svojem proračunu osigurati sredstva za davanje potpore prema članku
49. stavku 2. ovoga Zakona za učestaliji prijevoz na toj liniji.
U slučaju iz
stavka 2. ovoga članka, prijevoz će obavljati brodar koji je dobio koncesiju za
obavljanje prijevoza na toj državnoj liniji.
Članak 11.
Javni prijevoz na
linijama iz članka 5. ovoga Zakona obavljaju brodari koji su dobili koncesiju za
obavljanje javnog prijevoza na određenoj liniji.
2. Razvrstavanje linija po
vrsti i razdoblju obavljanja prijevoza
Članak 12.
Po vrsti prijevoza
linije se razvrstavaju u trajektne, brzobrodske i klasične brodske
linije.
Članak 13.
Trajektne linije obavljaju se brodovima posebno
građenim za prijevoz putnika i vozila.
Brzobrodske linije obavljaju se brzim
putničkim brodovima, definiranim u članku 5. Pomorskog zakonika (»Narodne
novine«, br. 181/04.).
Klasične brodske linije obavljaju se putničkim
brodovima, čija brzina nije manja od 12 čvorova.
Iznimno brodovi koji plove
na relacijama kraćim od 5 milja, brzina može biti manja od brzine utvrđene u
stavku 3. ovoga članka.
Brodovi iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka moraju
udovoljavati primjenjivim zahtjevima tehničkih pravila i posjedovati propisane
brodske isprave, zapise i knjige.
Dodatne tehničke uvjete koji se odnose na
brzinu, starost broda, broj putnika, broj vozila koja se mogu prevoziti, te
druge uvjete koje mora osigurati brodar za pojedinu liniju propisuje
ministar.
Članak 14.
Linije na kojima se obavlja javni prijevoz prema
razdoblju obavljanja prijevoza razvrstavaju se na:
1. cjelogodišnje
linije,
2. sezonske linije.
Cjelogodišnje linije jesu linije na kojima se
javni prijevoz obavlja redovito tijekom cijele godine.
Sezonske linije jesu
linije na kojima se javni prijevoz ne obavlja kontinuirano tijekom cijele
godine.
Na državnim linijama iz članka 5. ovoga Zakona javni prijevoz na
sezonskoj liniji mora se obavljati najmanje 4 mjeseca godišnje.
Na
međunarodnim linijama iz članka 2. stavka 2. ovoga Zakona javni prijevoz mora se
obavljati najmanje 4 mjeseca godišnje.
3. Agencija za obalni linijski
pomorski promet
Članak 15.
Radi obavljanja poslova u vezi s davanjem
koncesija za obavljanje javnog prijevoza na državnim linijama osniva se Agencija
za obalni linijski pomorski promet (u daljnjem tekstu: Agencija).
Osnivač
Agencije je Republika Hrvatska, a osnivačka prava ostvaruje Vlada Republike
Hrvatske.
Sjedište Agencije je u Splitu.
Članak 16.
Na pitanja koja
nisu uređena ovim Zakonom, na Agenciju se primjenjuju odredbe Zakona o
ustanovama.
Članak 17.
Djelatnost Agencije obuhvaća sljedeće
poslove:
1. obavljanje svih poslova u vezi s davanjem koncesija za državne
linije: raspisivanje javnog natječaja, donošenje odluka o davanju i oduzimanju
koncesije, sklapanje ugovora o koncesiji, poništavanje javnog natječaja,
prijenos koncesije na drugog brodara, davanje odobrenja za zamjenski brod u
slučaju više sile ili koji ne ispunjava uvjete, produženje koncesije u slučaju
ponavljanja javnog natječaja, davanje suglasnosti na cjenik usluga, davanje
suglasnosti na red plovidbe,
2. davanje prethodne suglasnosti na odluke iz
članka 8. i 9. ovoga Zakona o županijskim, međužupanijskim i lokalnim
linijama,
3. utvrđivanje sezonskog i izvansezonskog razdoblja plovidbe,
4.
objedinjavanje redova plovidbe,
5. nadzire provedbu odredaba ovoga Zakona,
odluke i ugovora o koncesiji, u odnosu na potpore i plaćanje naknade za
koncesije za državne linije,
6. ostali poslovi koji su ovim Zakonom povjereni
Agenciji.
Agencija može na zahtjev županijskog, općinskog, odnosno gradskog
poglavarstva, uz naknadu na temelju ugovora obavljati i određene poslove iz
točke 1. ovoga članka za županijske, međužupanijske i lokalne linije.
Članak
18.
Tijela Agencije su Upravno vijeće i ravnatelj.
Članak 19.
Agencijom
upravlja Upravno vijeće.
Upravno vijeće ima predsjednika i 6
članova.
Predsjednika i članove Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada
Republike Hrvatske na prijedlog ministra.
U Upravno vijeće imenuju se:
1.
dva predstavnika Ministarstva,
2. jedan predstavnik Ministarstva
financija,
3. jedan predstavnik Hrvatske gospodarske komore,
4. jedan
predstavnik Hrvatskog registra brodova,
5. jedan predstavnik kojeg predlažu
udruge brodara,
6. jedan predstavnik kojeg predlaže Sindikat pomoraca
Hrvatske.
Mandat članova i predsjednika Upravnog vijeća je četiri godine.
Iste osobe mogu biti ponovno imenovane za člana Upravnog vijeća.
Predsjednika
i članove Upravnog vijeća Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra može
razriješiti i prije isteka mandata.
Članak 20.
Upravno vijeće:
1.
donosi Statut Agencije uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
2. donosi
odluke o davanju i oduzimanju koncesije, te odluku o raspisivanju javnog
natječaja za davanje koncesije, poništavanju javnog natječaja, prijenosu
koncesije, produženju koncesije, davanju odobrenja za zamjenski brod, daje
suglasnost na cjenik usluga, daje suglasnost na red plovidbe.
3. utvrđuje
sezonsko i izvansezonsko razdoblje plovidbe,
4. daje prethodnu suglasnost na
odluke o županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama iz članka 8. i 9.
ovoga Zakona,
5. donosi odluke o stjecanju, opterećenju i otuđenju nekretnina
u vlasništvu Agencije ili druge imovine do iznosa utvrđenog Statutom,
samostalno, a iznad toga iznosa uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
6.
donosi godišnji program rada i prati njegovo izvršavanje,
7. donosi
financijski plan i godišnji obračun,
8. donosi opće akte Agencije,
9.
raspisuje natječaj za izbor ravnatelja, te imenuje i razrješava ravnatelja uz
suglasnost ministra,
10. odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim ovim Zakonom i
Statutom Agencije, kao o ostalim pitanjima koja se odnose na upravljanje
Agencijom.
Članak 21.
Voditelj poslovanja Agencije je
ravnatelj.
Ravnatelja se imenuje na vrijeme od četiri godine.
Ista osoba
može biti ponovno imenovana za ravnatelja.
Ravnatelj za svoj rad odgovara
Upravnom vijeću i ministru.
Ovlasti ravnatelja te uvjeti koje mora
ispunjavati ravnatelj utvrđuju se Statutom Agencije.
Članak 22.
Sredstva
za osnivanje i početak rada Agencije osiguravaju se u državnom
proračunu.
Prostorije, opremu i druga sredstva za rad koje koristi
Ministarstvo ili drugo državno tijelo daje se na korištenje Agenciji, prema
popisu – bilanci koje utvrđuje Ministarstvo.
Vlada Republike Hrvatske donosi
odluku o davanju na korištenje prostorija, opreme i drugih sredstava za rad
Agencije, prema popisu – bilanci iz stavka 2. ovoga članka.
Do osiguranja
prostora i opreme za rad Agencije prema stavku 2. i 3. ovoga članka, poslovni
prostor i oprema potrebna za rad Agencije može se osigurati uzimanjem u zakup od
druge pravne ili fizičke osobe.
Članak 23.
Sredstva za obavljanje
djelatnosti Agencije, u skladu s njezinim programom rada i financijskim planom,
osiguravaju se:
1. iz dijela naknade od koncesija na državnim linijama,
2.
iz državnog proračuna.
Visinu dijela naknade iz stavka 1. ovoga članka
utvrđuje Vlada Republike Hrvatske na temelju financijskog plana Agencije,
najkasnije 30 dana prije završetka tekuće proračunske godine.
Sredstvima iz
stavka 1. ovoga članka financiraju se troškovi rada Agencije.
Članak
24.
Sredstva za davanje potpora brodarima, sukladno odredbama ovoga Zakona,
osiguravaju se u državnom proračunu, kao sredstva Agencije za svaku godinu
zasebno, na temelju financijskog plana Agencije.
Članak 25.
Ako u
obavljanju svoje djelatnosti Agencija ostvari dobit, odluku o raspolaganju s
dobiti, kao i način snošenja gubitka Agencije, donosi Vlada Republike Hrvatske
na prijedlog Upravnog vijeća.
Republika Hrvatska solidarno i neograničeno
odgovara za obveze Agencije.
4. Koncesije
Članak 26.
Pravo obavljanja
javnog prijevoza stječe se na temelju koncesije.
Odluku o davanju koncesije
za državne linije donosi Agencija.
Odluku o davanju koncesije za županijske
linije donosi županijsko poglavarstvo, a odluku o davanju koncesije za lokalne
linije općinsko, odnosno gradsko poglavarstvo.
Odluku o davanju koncesije za
međužupanijske linije donose nadležna županijska poglavarstva u
suglasnosti.
Odluke o davanju koncesije iz stavka 3. i 4. ovoga članka donose
se uz suglasnost Agencije.
Ako se županijska poglavarstva u roku od 30 dana
od dana završetka natječaja ne usuglase u vezi s donošenjem odluke o davanju
koncesije za međužupanijske linije natječaj se poništava.
Članak
27.
Odluke o davanju koncesije za obavljanje javnog prijevoza donose se na
temelju provedenoga javnog natječaja.
Odluku o raspisivanju javnog natječaja
donosi tijelo iz članka 26. stavka 2. do 4. ovoga Zakona ovlašteno za donošenje
odluke o davanju koncesije (u daljnjem tekstu: davatelj koncesije).
Odluka o
raspisivanju javnog natječaja osobito sadrži: liniju za koju se daje koncesija,
vrstu prijevoza i razdoblje obavljanja prijevoza, vrstu i kapacitet broda,
očekivani broj putnika godišnje, rok na koji se daje koncesija; početni iznos
naknade za koncesiju, najvišu cijenu usluge, minimalni iznos potpore, rok
trajanja natječaja, dan predaje i otvaranje ponuda te druge podatke potrebne za
dobivanje koncesije.
U slučaju ponavljanja javnog natječaja početni kriteriji
za javni natječaj ne mogu biti drugačiji od uvjeta iz prethodnog
natječaja.
Članak 28.
Koncesija za obavljanje javnog prijevoza može se
dati pravnoj i fizičkoj osobi upisanoj u sudski, odnosno obrtni registar u
Republici Hrvatskoj za obavljanje djelatnosti pomorskoga obalnog prijevoza
putnika i robe, koja ispunjava sljedeće uvjete:
1. da je u upisnom listu
broda kojim obavlja javni prijevoz upisana kao kompanija sukladno članku 5.
stavku 1. točki 34.) Pomorskog zakonika,
2. da u vlasništvu ima odgovarajući
brod za obavljanje prijevoza na liniji za koju traži koncesiju,
3. da je brod
iz točke 2. ovoga članka upisan u upisnik trgovačkih brodova Republike Hrvatske
i da je proveden postupak carinjenja,
4. da brod ispunjava propisane tehničke
uvjete iz članka 13. ovoga Zakona,
5. da su članovi posade broda hrvatski
državljani koji imaju sklopljen ugovor o radu s brodarom, a isti se temelji na
minimalnim radnim i socijalnim standardima utvrđenim između reprezentativnih
predstavnika brodara i pomoraca.
Iznimno, za održavanje lokalnih brodskih
linija kraćih od 3 Nm može se obavljati brodicom namijenjenom za gospodarske
svrhe, koja je upisana u evidenciju brodica (očevidnik).
Prilikom podnošenja
ponude za dobivanje koncesije podnositelj ponude može priložiti rješenje
nadležne lučke kapetanije o predbilježbi upisa broda i potvrdu o usklađenosti za
kompaniju izdanu od strane ovlaštene organizacije umjesto uvjeta iz stavka 1.
točke 1., 2. i 3. ovoga članka, a te uvjete mora ispuniti do sklapanja ugovora o
koncesiji.
Članak 29.
Prilikom davanja koncesije prednost ima
brodar:
1. koji je ponudio veću naknadu za koncesiju na određenoj liniji, ne
traži potporu ili traži manju visinu potpore,
2. koji kao kompanija dulje
vremensko razdoblje obavlja javni prijevoz,
3. koji ima brod manje starosti,
a veće udobnosti.
Podrobniji uvjeti za vrednovanje kriterija iz stavka 1.
ovoga članka utvrđuju se propisom iz članka 39. ovoga Zakona.
Članak
30.
Postupak za provođenje natječaja za davanje koncesije za obavljanje
javnog prijevoza obavlja stručno povjerenstvo.
Članove stručnog povjerenstva
za provođenje natječaja za davanje koncesija na:
1. državnim linijama imenuje
Upravno vijeće Agencije,
2. županijskim i međužupanijskim linijama županijsko
poglavarstvo odnosno županijska poglavarstva,
3. lokalnim linijama općinsko
ili gradsko poglavarstvo.
Stručno povjerenstvo iz stavka 2. točke 1. ovoga
članka čine dva predstavnika Ministarstva, koji obavljaju poslove koji se odnose
na javni prijevoz, predstavnik lučke kapetanije na čijem se području održava
linija, predstavnik Hrvatskog registra brodova i predstavnik županijske
gospodarske komore u kojoj se održava linija.
Stručno povjerenstvo iz stavka
2. točke 2. ovoga članka čine dva predstavnika upravnog tijela županije
nadležnog za poslove pomorskog prometa, predstavnik lučke kapetanije na čijem se
području održava linija, predstavnik Hrvatskog registra brodova i predstavnik
županijske gospodarske komore.
Stručno povjerenstvo iz stavka 2. točke 3.
ovoga članka čine dva predstavnika općine, odnosno grada, predstavnik lučke
kapetanije na čijem se području održava linija, predstavnik Hrvatskog registra
brodova i predstavnik županijske gospodarske komore.
Članak 31.
Stručno
povjerenstvo iz članka 30. ovoga Zakona, nakon provedenog natječaja, podnosi
davatelju koncesije obrazloženo mišljenje s prijedlogom najpovoljnije ponude za
koncesiju.
Članak 32.
Koncesija za obavljanje javnog prijevoza daje se na
rok od jedne do deset godina i to:
1. za državne linije od pet do deset
godina,
2. za županijske i međužupanijske linije od tri do osam godina,
3.
za lokalne linije od jedne do pet godina.
Koncesijsko razdoblje iz stavka 1.
ovoga članka može se produžiti na zahtjev ovlaštenika koncesije, ukoliko
ovlaštenik koncesije postojeći brod zamijeni novim brodom s kojim bi se povećala
sigurnost i kvaliteta usluge.
Razdoblje za koje se produžava koncesija
utvrđuje se na temelju visine ulaganja u novi brod.
Odluku o produženju
koncesije donosi davatelj koncesije.
Članak 33.
Ako se na natječaj ne jave
brodari koji ispunjavaju uvjete ili se ne javi niti jedan brodar, natječaj se
poništava.
Ako podnositelj najpovoljnije ponude odustane, izbor se može
izvršiti između drugih ponuda koje ispunjavaju uvjete ili se može poništiti
natječaj.
Članak 34.
Odluka o davanju koncesije donosi se za svaku liniju
na kojoj se obavlja javni prijevoz.
Odluka o davanju koncesije sadrži
osobito: određenje brodara, liniju po značaju pravca, vrstu prijevoza i
razdoblje obavljanja prijevoza, učestalost linije, vrstu i kapacitet broda, rok
na koji se daje koncesija, način određivanja cijene usluga, kriterije za
određivanje i način plaćanja naknade za koncesiju, kriterije za određivanje
potpore te otkazni rok.
Članak 35.
Protiv odluke o davanju koncesije koju
donose tijela iz članka 26. stavka 2. do 4. ovoga Zakona može se izjaviti žalba
Ministarstvu.
Na postupak donošenja odluke o davanju koncesije primjenjuju se
odredbe Zakona o općem upravnom postupku, ako ovim Zakonom nije drugačije
određeno.
Članak 36.
Na temelju odluke o davanju koncesije sklapa se
ugovor o koncesiji.
Prava i obveze na temelju koncesije nastaju sklapanjem
ugovora o koncesiji.
Ugovorom o koncesiji pobliže se razrađuju bitni sastojci
iz odluke o koncesiji, uvjeti koje ovlaštenik koncesije mora ispunjavati tijekom
trajanja koncesije, jamstva korisnika koncesije, cijena usluge, visina i način
plaćanja naknade za koncesiju, kao i instrumenti osiguranja plaćanja naknade za
koncesiju, visina potpore, početak obavljanja prijevoza, te ostala prava i
obveze ovlaštenika i davatelja koncesije.
Ugovor o koncesiji sklapa davatelj
i ovlaštenik koncesije.
Ugovor o koncesiji mora se sklopiti u roku od 60 dana
od dana donošenja odluke o davanju koncesije.
Ako odluka o davanju koncesije
sadrži uvjet koji se mora ispuniti do sklapanja ugovora o koncesiji, a
ovlaštenik koncesije ne ispuni taj uvjet ugovor o koncesiji neće se sklopiti i
odluka o davanju koncesije prestaje važiti.
Ako se bez obzira na razloge
ugovor ne sklopi u roku iz stavka 5. ovoga članka, odluka o davanju koncesije
prestaje važiti.
Članak 37.
Prava i obveze ovlaštenika koncesije iz odluke
i ugovora o koncesiji mogu se privremeno prenijeti na drugog brodara koji
ispunjava uvjete iz članka 28. ovoga Zakona, ako na strani ovlaštenika koncesije
nastupe takve okolnosti uslijed kojih on više nije u mogućnosti ili mu je znatno
otežano ispunjavanje prava i obveza iz odluke i ugovora o koncesiji.
U
slučaju nastanka okolnosti iz stavka 1. ovoga članka, koje se ne mogu otkloniti
u roku od 45 dana, davatelj koncesije dužan je hitno raspisati natječaj za
davanje koncesije.
Koncesijski odnos prema stavku 1. ovoga članka može
trajati najduže do okončanja postupka provedenog po ponovljenom javnom
natječaju.
O prijenosu prava i obveza iz stavka 1. ovoga članka odlučuje
davatelj koncesije.
Članak 38.
Za koncesiju obavljanja javnog prijevoza
plaća se naknada.
Naknada za koncesiju sastoji se od stalnog i promjenjivog
dijela.
Naknada od koncesije prihod je:
1. za državne linije državnog
proračuna, odnosno Agencije sukladno članku 23. ovoga Zakona,
2. za
županijske linije proračuna županije,
3. za međužupanijske linije proračuna
županija, davatelja koncesije u jednakim dijelovima,
4. za lokalne linije
proračuna općine ili grada.
Članak 39.
Podrobnije uvjete i postupak
davanja koncesije te kriterije za određivanje cijene usluge, visine naknade,
način plaćanja i instrumente osiguranja plaćanja naknade za koncesiju propisuje
Vlada Republike Hrvatske.
Članak 40.
Koncesija prestaje:
1. istekom
vremena na koji je dana,
2. odreknućem ovlaštenika koncesije prije isteka
vremena na koji je koncesija dana,
3. ako je ovlašteniku koncesije odlukom
nadležnog tijela trajno zabranjeno obavljanje djelatnosti za koju je koncesija
dana,
4. prestankom pravne osobe ili smrću fizičke osobe ovlaštenika
koncesije, ako pravni sljednik pravne osobe ili nasljednici fizičke osobe ne
zatraže potvrdu koncesije u roku od šest mjeseci,
5. oduzimanje koncesije od
strane davatelja koncesije,
6. sporazumnim raskidom ugovora o
koncesiji.
Odluku o prestanku koncesije donosi davatelj koncesije.
Članak
41.
Koncesija se može oduzeti:
1. ako ovlaštenik ne obavlja javni prijevoz
sukladno uvjetima iz odluke i ugovora o koncesiji,
2. ako se ovlaštenik ne
pridržava odredbi ovoga Zakona i propisa za njegovo provođenje, koje se odnose
na obavljanje prijevoza za koji je dobio koncesiju,
3. ako ne plaća ili
neuredno plaća naknadu za koncesiju.
Ovlaštenik koncesije kojem je koncesija
oduzeta iz razloga navedenih u stavku 1. ovoga članka, nema pravo na naknadu
zbog raskida ugovora.
U slučaju oduzimanja koncesije sva prava stečena
odlukom o koncesiji prestaju važiti istekom otkaznog roka utvrđenog u odluci o
koncesiji.
Članak 42.
Ako se na liniji iz članka 5. ovoga Zakona, u
prethodnom razdoblju ne kraćem od godinu dana, obavljanje prometa fizički poveća
za 30 %, a korisnik koncesije postojećim kapacitetima nije u mogućnosti
udovoljiti povećanju prometa, može se na toj liniji dati još jedna
koncesija.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka ovlaštenik koncesije ima pravo
na raskid ugovora.
Ako na određenoj liniji u jednogodišnjem razdoblju dođe do
smanjenja prometa, može se povećati visina potpore.
O povećanju visine
potpore u smislu stavka 3. ovoga članka zatražit će se mišljenje Ministarstva
financija i Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.
Članak 43.
Za svaku
liniju iz članka 5. ovoga Zakona ovlaštenik koncesije mora osigurati zamjenski
brod istih ili približno istih karakteristika, u roku utvrđenom u odluci o
raspisivanju javnog natječaja, a koji ovisi o duljini linije, ali ne može biti
duži od 24 sata.
U slučaju više sile davatelj koncesije može iznimno
dopustiti privremeno obavljanje prijevoza, dok traju takve okolnosti, a najduže
30 dana, zamjenskim brodom koji ne ispunjava uvjete iz članka 13. ovoga Zakona,
ako bi prekid linije značajnije poremetio život na otocima.
Višom silom ne
smatra se prekid plovidbe do kojeg bi došlo zbog nesposobnosti broda za
plovidbu.
Članak 44.
Ako tijekom trajanja koncesije nastanu promjene zbog
kojih je u javnom interesu potrebno ograničiti opseg koncesije ili izvršiti
potrebne promjene bitnih elemenata koncesije radi prilagođavanja novonastalom
stanju, odgovarajuće će se izmijeniti odluka i ugovor o koncesiji.
U slučaju
iz stavka 1. ovoga članka ovlaštenik koncesije ima pravo na raskid
ugovora.
Članak 45.
Na brodovima na kojima se obavlja javni prijevoz
službeni jezik posade je hrvatski jezik.
Članak 46.
U slučaju poništenja
natječaja, dosadašnjem ovlašteniku koncesije može se produžiti koncesija najduže
do okončanja postupka provedenog prema ponovljenom javnom natječaju.
Ako
ovlaštenik koncesije ne pristane na produženje koncesije prema stavku 1. ovoga
članka, davatelj koncesije može izravnom pogodbom koncesiju dati drugom brodaru
u istom opsegu i pod pobliže istim uvjetima kao i ranija koncesija.
Koncesija
iz stavka 2. ovoga članka može trajati najduže do okončanja postupka provedenog
prema ponovljenom javnom natječaju.
Na način propisan u stavku 2. i 3. ovoga
članka postupit će se i u slučaju oduzimanja koncesije.
5. Cijene i cjenik
usluga
Članak 47.
Cijene javnog prijevoza na linijama koje povezuju otoke
s kopnom i otoke međusobno za stanovnike otoka određuju se na način da ne budu
veće od cijene prijevoza na linijama iste udaljenosti u županijskom cestovnom
prijevozu matične obalno-otočne županije.
Učenici, studenti, umirovljenici i
osobe starije od 65 godina koji imaju prebivalište na otoku te zdravstveni
djelatnici pri obavljanju redovitih i hitnih prijevoza bolesnika imaju pravo na
besplatan javni prijevoz na linijama koje povezuju otok s kopnom i otoke
međusobno, što dokazuju odgovarajućom ispravom.
Otočnim godišnjim programom
Republike Hrvatske utvrdit će se popust na cijene u javnom prijevozu osobnih i
teretnih vozila za fizičke i pravne osobe koje imaju prebivalište, odnosno
sjedište na otocima.
Radi naknade dijela prihoda koje brodari ne mogu
ostvariti zbog određivanja cijena iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka, smanjit će
se visina naknade za koncesiju ili povećati potpora.
Ministar uz suglasnost
ministra financija donijet će propis o vrstama isprava te načinu ostvarivanja
prava na povlašteni prijevoz iz stavka 1. do 3. ovoga članka.
Članak
48.
Cjenik usluga utvrđuje brodar koji je dobio koncesiju za obavljanje
javnog prijevoza na određenoj liniji.
Na cjenik usluga suglasnost daje
davatelj koncesije.
6. Potpore
Članak 49.
Ako za obavljanje javnog
prijevoza na određenim linijama na kojima brodari, uzimajući u obzir vlastiti
gospodarski interes temeljen na tržišnim principima, pod danim uvjetima i u
danom opsegu ne bi preuzeli obvezu obavljanja toga prijevoza, daje se
potpora.
Potpora se daje u slučaju iz stavka 1. ovoga članka, kada se na
određenoj liniji od ostvarenog prihoda ne mogu pokriti stvarni troškovi, a s
ciljem osiguranja javnog prijevoza na toj liniji.
Članak 50.
Ovlašteniku
koncesije koji obavlja javni prijevoz na liniji kojoj pripada potpora, visina
naknade za koncesiju umanjit će se za visinu dobivene potpore prema članku 49.
ovoga Zakona.
Kriteriji za davanje potpore podrobnije se uređuju propisom iz
članka 39. ovoga Zakona.
Ovlaštenik koncesije koji je dobio potporu mora za
liniju za koju je dobio potporu voditi posebno knjigovodstvo po principu
profitnog centra.
Članak 51.
Sredstva za osiguranje potpore sukladno
članku 50. ovoga Zakona, osiguravaju se:
1. za državne linije u državnom
proračunu, sukladno članku 24. ovoga Zakona,
2. za županijske i
međužupanijske linije u proračunu županija davatelja koncesije,
3. za lokalne
linije u proračunu općine, odnosno grada.
7. Red plovidbe
Članak
52.
Red plovidbe utvrđuje brodar nakon usuglašavanja prema članku 53. ovoga
Zakona.
Red plovidbe za svaku liniju sadrži: naziv brodara, broj i vrstu
linije, luke pristajanja, obvezno vrijeme polaska i dolaska u luku, razdoblje u
kojem se linija održava i rok važenja reda plovidbe.
Cjelogodišnji red
plovidbe može sadržavati sezonsko i izvansezonsko razdoblje.
Agencija svake
godine na prijedlog brodara utvrđuje početak i vrijeme trajanja sezonskog i
izvansezonskog razdoblja plovidbe.
Red plovidbe mora se utvrditi najkasnije
60 dana prije stupanja na snagu reda plovidbe.
Članak 53.
Brodari su
obvezni redove plovidbe u unutarnjem i međunarodnom linijskom pomorskom prometu,
na linijama iz članka 2. stavka 2. i članka 5. ovoga Zakona, međusobno uskladiti
u Hrvatskoj gospodarskoj komori i to u županijskim komorama Pula, Rijeka, Zadar,
Šibenik, Split i Dubrovnik.
Brodar je dužan red plovidbe dostaviti nadležnoj
županijskoj komori, radi usklađivanja s redovima vožnje drugih vidova prometa,
te gospodarskim interesima i interesima žitelja na otocima i nadležnim
predstavnicima Otočnog vijeća.
Suglasnost na redove plovidbe za linije iz
članka 2. stavka 2. i članka 5. ovoga Zakona daje Agencija na temelju
usuglašenog i predloženog reda plovidbe od nadležne županijske gospodarske
komore, nadležne lučke uprave i lučke kapetanije.
Članak 54.
Agencija je
dužna utvrđeni red plovidbe pravodobno objediniti, objaviti i dostaviti
brodarima najmanje 30 dana prije dana njegova stupanja na snagu.
Radi uvida
korisnika usluga, drugih zainteresiranih fizičkih i pravnih osoba u red
plovidbe, brodari su dužni objaviti red plovidbe na mjestima gdje brodar prodaje
isprave za prijevoz putnika, tereta i vozila, kao i kod lučkih kapetanija koje
obavljaju nadzor nad pridržavanjem reda plovidbe, kao i na internetskim
stranicama.
Članak 55.
Brodar je obvezan pridržavati se objavljenog reda
plovidbe koji se ne može mijenjati tijekom njegovog razdoblja
primjene.
Iznimno, od odredbe stavka 1. ovoga članka, red plovidbe može biti
izmijenjen uz suglasnost Agencije, ako se određena linija ukida, dodaje nova
linija ili izmjeni njezina relacija zbog izvanrednih okolnosti koje su neovisne
od volje brodara.
Ako brod ne može preuzeti sve prispjele putnike i vozila
brodar će osigurati kontinuirano obavljanje javnog prijevoza sukladno uvjetima
utvrđenim u odluci o raspisivanju javnog natječaja.
III. POVREMENI
PRIJEVOZ
Članak 56.
Povremeni prijevoz putnika u obalnom pomorskom prometu
jesu prijevozi koji se ne obavljaju prema utvrđenim redovima
plovidbe.
Povremeni prijevoz putnika iz stavka 1. ovoga članka smatra se
osobito prijevoz kao sastavni dio turističke ponude (izletničkog programa,
turističkog paket-aranžmana, transfera putnika) te taksi prijevoz i prijevoz
djelatnika pravnih i fizičkih osoba za njihove potrebe.
Brodar koji obavlja
prijevoz putnika kao sastavni dio turističke ponude, ne smije obavljati
transfer, odnosno prijevoz putnika koji nisu korisnici turističke
ponude.
Taksi prijevoz je povremeni prijevoz putnika bez utvrđenog reda
plovidbe i prema javno objavljenom cjeniku, za prijevoz pojedinaca ili grupe od
najviše 12 putnika.
Taksi prijevoz može obavljati samo pravna ili fizička
osoba registrirana za tu djelatnost, s prijavljenim brodom, odnosno brodicom za
gospodarsku namjenu i ishođenim koncesijskim odobrenjem.
Članak
57.
Povremeni prijevoz putnika u obalnom pomorskom prometu ne smatra se
javnim prijevozom.
Članak 58.
Povremeni prijevoz putnika kao sastavni dio
turističke ponude organiziraju pravne i fizičke osobe sukladno odredbama propisa
kojim se uređuje turistička djelatnost.
Pravne i fizičke osobe organiziraju
povremeni prijevoz svojih djelatnika za svoje potrebe.
IV. INSPEKCIJSKI
NADZOR
Članak 59.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa
donesenih na temelju njega obavljaju inspektori i drugi ovlašteni državni
službenici Ministarstva.
V. PREKRŠAJI
Članak 60.
Povrede odredaba ovoga
Zakona smatraju se pomorskim prekršajima.
Na postupak i tijela za vođenje
prekršaja iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se odredbe članka 989. stavka 2.
i članci 990. do 992. Pomorskog zakonika.
VI. KAZNENE ODREDBE
Članak
61.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
pravna ili fizička osoba koja:
1. obavlja javni prijevoz bez odluke i ugovora
o koncesiji (članak 36.),
2. na cjenik usluga ne zatraži suglasnost davatelja
koncesije (članak 48. stavak 2.),
3. ne utvrdi red plovidbe u propisanom roku
(članak 52. stavak 5.),
4. ne dostavi red plovidbe nadležnoj županijskoj
komori (članak 53. stavak 2.),
5. ne objavi red plovidbe (članak 54. stavak
2),
6. se ne pridržava objavljenog reda plovidbe (članak 55.),
7. ne
osigura da je službeni jezik posade na brodu hrvatski jezik (br. 45.),
8.
koji na brodu ima člana posade koji ne ispunjava uvjete iz članka 28. stavka 1.
točke 5. ovoga Zakona,
9. koji u propisanom roku ne priloži isprave iz članka
28. stavak 3. ovoga Zakona,
10. ukoliko brodar u određenom roku ne osigura
zamjenski brod sukladno odredbama članka 43. stavka 1. ovoga Zakona.
Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
Za prekršaj iz stavka 1.
točke 6. ovoga članka kaznit će se i zapovjednik broda novčanom kaznom od
1.000,00 do 2.000,00 kuna.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
62.
Vlada Republike Hrvatske imenovat će privremenog ravnatelja Agencije na
prijedlog ministra u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona.
Privremeni ravnatelj obavit će pripreme za početak rada Agencije, te
podnijeti prijedlog za upis u sudski registar.
Vlada Republike Hrvatske
imenovat će Upravno vijeće u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona, a u daljnjem roku od 30 dana Upravno vijeće donijet će Statut
Agencije.
Obvezuje se Ministarstvo da u roku od 60 dana od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona utvrdi popis-bilancu, opreme i sredstava iz članka 22. stavka
2. ovoga Zakona koja se daju na korištenje Agenciji.
Do početka rada Agencije
iz članka 15. ovoga Zakona poslove Agencije obavljat će Ministarstvo.
Protiv
odluke o davanju koncesije koju donosi Ministarstvo žalba nije dopuštena, već se
neposredno može pokrenuti upravni spor.
Do početka rada Agencije sredstva za
provođenje ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu u okviru sredstava
za rad Ministarstva.
Članak 63.
Jadrolinija, društvo za linijski pomorski
prijevoz putnika i tereta, Rijeka koja je do dana stupanja na snagu ovoga Zakona
održavala državne linije na temelju posebnog zakona, nastavlja održavati
postojeće linije do preuzimanja linije od brodara koji je dobio koncesiju za
obavljanje prijevoza na određenoj liniji, sukladno odredbama ovoga
Zakona.
Brodari koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona održavaju državne
linije na temelju rješenja o odobrenju za održavanje određene linije nastavljaju
održavati postojeću liniju do preuzimanja linije od brodara koji je dobio
koncesiju za obavljanje prijevoza na određenoj liniji, sukladno odredbama ovoga
Zakona.
Brodari koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona održavaju državne
linije na temelju ugovora o održavanju određene linije nastavljaju održavati
postojeću liniju do preuzimanja linije od brodara koji je dobio koncesiju za
obavljanje prijevoza na određenoj liniji, sukladno odredbama ovoga Zakona, uz
mogućnost izmjene uvjeta iz dosadašnjeg ugovora nastalih u poslovanju zbog
izmijenjenih uvjeta na tržištu.
U slučaju da brodar iz stavka 1., 2. i 3.
ovoga članka ne može održavati liniju ili prestane ispunjavati uvjete za
održavanje te linije, Agencija će odrediti drugog brodara koji ispunjava uvjete
za održavanje te linije da obavlja prijevoz do trenutka preuzimanja linije od
brodara koji je dobio koncesiju za obavljanje prijevoza na toj liniji, sukladno
odredbama ovoga Zakona.
Za održavanje linija sukladno odredbama stavka 1. do
4. ovoga članka na kojima se od ostvarenih prihoda ne mogu pokriti ukupni
troškovi prijevoza, razlika sredstava osigurat će se u državnom
proračunu.
Članak 64.
Brodari, koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona
održavaju županijske i lokalne linije nastavljaju održavati liniju do trenutka
preuzimanja linije od brodara koji je dobio koncesiju, sukladno odredbama ovoga
Zakona.
Brodari koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona održavaju
županijsku liniju na temelju rješenja o davanju odobrenja za održavanje linije
nastavljaju održavati postojeću liniju do isteka roka određenog u rješenju.
U
slučaju da brodar iz stavka 1. ovoga članka ne može održavati liniju ili
prestane ispunjavati uvjete za održavanje određene linije, nadležno županijsko,
gradsko ili općinsko poglavarstvo odredit će drugog brodara koji ispunjava
uvjete za održavanje te linije, da obavlja prijevoz na toj liniji do preuzimanja
linije od brodara koji je dobio koncesiju za obavljanje prijevoza na toj liniji,
sukladno odredbama ovoga Zakona.
Za održavanje županijskih i lokalnih linija
prema stavku 1. ovoga članka na kojima se iz ostvarenih prihoda ne mogu
podmiriti ukupni troškovi prijevoza, razlika sredstava osigurat će u proračunu
nadležne županije, grada ili općine.
Članak 65.
Agencija će sukcesivno
godišnje raspisivati javni natječaj za davanje koncesija za određeni broj
državnih linija, sukladno raspoloživim sredstvima planiranim u državnom
proračunu Republike Hrvatske, s time da se u roku od 5 godina obuhvate sve
državne linije.
Natječaj za davanje koncesije za županijske i međužupanijske
linije kao i lokalne linije raspisat će nadležno tijelo iz članka 26. stavka 3.
i 4. ovoga Zakona najkasnije u roku od godine dana od dana stupanja na snagu
ovoga Zakona.
Članak 66.
Vlada Republike Hrvatske donijet će propis iz
članka 29. stavka 2., članka 39. i članka 50. stavka 2. ovoga Zakona u roku od
90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Ministar će donijeti propis
iz članka 2. stavka 3., propis iz članka 13. stavka 6. i članka 47. stavka 5.
ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 67.
Linije iz članka 7., 8. i 9. ovoga Zakona nadležna tijela
utvrdit će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak
68.
Do stupanja na snagu propisa iz članka 47. stavka 5. ovoga Zakona ostaje
na snazi Pravilnik o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na besplatan prijevoz
na linijama u javnom pomorskom prijevozu (»Narodne novine«, br.
52/05.).
Članak 69.
Privatizacija Jadrolinije, društva za linijski
pomorski prijevoz putnika i tereta, Rijeka, može se obaviti samo na temelju
posebnog zakona i to nakon dodjele koncesija za sve državne linije, sukladno
odredbama ovoga Zakona.
Članak 70.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona
prestaje važiti:
– Zakon o javnom prijevozu u linijskom obalnom pomorskom
prometu (»Narodne novine«, br. 131/97.,
– članci 3. do 6. i članak 19. Zakona
o Jadroliniji, Rijeka (»Narodne novine«, br. 11/96.),
– članak 10. stavak 3.,
članak 10. stavci 1., 2., 4. i 6. u dijelu koji se odnosi na pomorski promet,
članak 12. stavci 1. do 5., članak 12. stavak 6. u dijelu koji se odnosi na
pomorski promet Zakona o otocima (»Narodne novine«, br. 34/99. i
32/02.).
Članak 71.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 342-01/05-01/02
Zagreb, 10. ožujka
2006.
HRVATSKI
SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v.
r.