MINISTARSTVO POMORSTVA,
PROMETA I VEZA
1701
Na temelju članka 72. i
članka 237. stavak 1. Zakona o plovidbi unutarnjim vodama (»Narodne novine«
br. 19/98) ministar pomorstva, prometa i veza Republike Hrvatske
donosi
PRAVILNIK O
ČAMCIMA
I. UVODNE
ODREDBE
Članak
1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuje
se način utvrđivanja sposobnosti čamaca za plovidbu, gradnja čamca,
upis čamaca i utvrđivanje oznake i imena čamaca, oblik i sadržaj dozvole,
područje plovidbe, posada čamca, obvezni program obuke, ispitni program, te
uvjeti i način polaganja ispita za voditelja
čamca.
(2) Odredbe ovog Pravilnika
primjenjuju se na čamce unutarnje plovidbe (u nastavku teksta »čamci«)
i plutajuća tijela koja imaju istisninu manju od 15 t i jednostavne su
konstrukcije (kućice na vodi i splavi za osobne potrebe) upisane u domaći
očevidnik čamaca.
(3) Odredbe ovog Pravilnika
ne odnose se na čamce koji pripadaju brodovima ili drugim plovilima, na
veslačke, jedriličarske ili motorne natjecateljske čamce, kajake, sandoline
ili slična plovila i čamce kraće od 3 metra bez mehaničkog porivnog uređaja, te
daske za jedrenje ukoliko nisu izričito regulirane ovim
pravilnikom.
Članak
2.
Pojedini izrazi
upotrebljeni u ovom Pravilniku imaju ova
značenja:
1. čamac za gospodarske
namjene je čamac za obavljanje javnog prijevoza (prijevoz putnika
i/ili stvari uz naplatu), za obavljanje registrirane gospodarske
djelatnosti (ribolov, vađenje šljunka, kamena i dr.) ili za više
navedenih namjena,
2. čamac za osobne
potrebe je čamac za razonodu, šport i druge negospodarske
namjene,
3. čamac za javne
namjene je čamac u vlasništvu države ili javne ustanove i služi
isključivo u negospodarske namjene,
4. motorni čamac je
svaki čamac koji se kreće pomoću mehaničkog porivnog uređaja (ugrađeni ili
izvanbrodski),
5. gliser je svaki
čamac koji pomoću mehaničkog porivnog uređaja klizi po površini
vode,
6. čamac na vodeni mlazni
pogon je bilo koji čamac koji upotrebljava vlastiti mehanički način
propulzije, koji je sposoban nositi jednu ili više osoba i napravljen je
ili osposobljen za upotrebu za skijanje na vodi ili za izvođenje
figura, na primjer: waterbobs, waterscooters, jetbikes, jetski, i druga slična
plovila,
7. čamac na jedra je
svaki čamac koji kao porivni uređaj ima jedra dovoljne površine pomoću
kojih se može kretati po vodi, a koji istovremeno ne koristi vlastiti mehanički
porivni uređaj,
8. sportska jedrilica
je čamac posebne konstrukcije i s posebnom opremom – jedriljem, pomoću
kojeg se može kretati po vodi, a razvrstan je po klasama sportskih
jedriličarskih organizacija ili je izvan klase, a služi isključivo za
sportska takmičenja,
9. čamac na vesla je
svaki čamac koji kao porivno sredstvo koristi vesla,
10. brodica je čamac
kojemu je određeno područje plovidbe u granicama teritorijalnog mora i
unutrašnjim morskim vodama,
11. plutajuće tijelo
je plovni objekt na vodi, stalno privezan ili usidren na unutarnjim vodama
bez pogonskog uređaja i jednostavne konstrukcije, uređaja i ugrađene opreme,
čija istisnina ne prelazi 15 t. (splavi, kućice na vodi, pristani i
sl.),
12. osobe u čamcu su
osobe ukrcane u čamac kao i osobe koje se nalaze na nekom drugom sredstvu
privezanom na čamac uključujući i posadu čamca, s tim da se dvoje djece do
10 godina starosti računaju kao jedna odrasla osoba,
13. putnik je svaka
osoba na čamcu osim djece ispod jedne godine života i osoba zaposlenih na čamcu
u bilo kojem svojstvu,
14. prijevoz putnika
je prijevoz osoba uz naplatu,
15. »odobreni tip«
znači odobren od Hrvatskog registra brodova (u nastavku teksta
Registar), a za uređaj ili dio opreme proizveden u stranoj zemlji
odobren od nadležne strane državne uprave ili od nje ovlaštene
organizacije,
16. ministarstvo je
ministarstvo nadležno za plovidbu unutarnjim vodama,
17. ministar je
ministar nadležan za plovidbu unutarnjim vodama,
18. uprava je uprava
nadležna za unutarnju plovidbu u sastavu
ministarstva,
19. kapetanija je
kapetanija na unutarnjim vodama,
20. ispostava je ispostava
kapetanije,
21. duljina je
udaljenost između krajnjih točaka trupa čamca na pramcu i krmi, u
visini palube, odnosno razme za čamce bez palube, ne uračunavši
izdanak,
22. duljina preko
svega je udaljenost između krajnjih točaka trupa čamca na
pramcu i krmi, u visini palube, odnosno razme za čamce bez palube, uvećana za
duljinu izdanaka,
23. baždarska
duljina je 96% ukupne duljine čamca na vodnoj liniji, povučenoj na
visini od 85% najmanje visine čamca iznad gornjeg ruba kobilice
odnosno od dna trupa kod čamaca bez kobilice ili duljina od
prednjeg ruba pramčane statve do osi kormila na istoj vodnoj liniji,
ako je ta vrijednost veća. Na čamcima s izvedenom kosom kobilicom, vodna linija
na kojoj se mjeri ta duljina mora biti paralelna s projektiranom vodnom
linijom,
24. tehnički
pregled je pregled kojim se utvrđuje sposobnost čamca za plovidbu
u pogledu njegove konstrukcije, plovnih svojstava, porivnih i drugih
uređaja i opreme,
25. očevidnik čamaca
je javna knjiga u koju se upisuju čamci,
26. novoizgrađeni
čamac je čamac za koji je prijava o gradnji podnesena nakon
stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Članak
3.
Čamci koji podliježu obvezi
upisa u evidenciju (Očevidnik čamaca) mogu ploviti samo ako je njihova
sposobnost za plovidbu utvrđena po odredbama ovog Pravilnika, ako posjeduju
dozvolu za plovidbu i ako čamcem upravlja osposobljena
osoba.
II. UTVRĐIVANJE SPOSOBNOSTI
ČAMCA ZA PLOVIDBU
a) TEHNIČKI
PREGLED ČAMCA
Članak
4.
(1) Čamac je sposoban za
plovidbu u određenim granicama plovidbe i za određenu namjenu ako
njegova konstrukcija, plovna svojstva, porivni i drugi uređaji i
oprema odgovaraju odredbama ovog Pravilnika.
(2) Novoizgrađeni čamci za
gospodarske namjene, kao i postojeći čamci koji mijenjaju namjenu radi
obavljanja gospodarske djelatnosti, sposobni su za plovidbu ako
njihova konstrukcija, plovna svojstva, porivni i drugi uređaji i oprema
odgovaraju odredbama Tehničkih pravila o gradnji čamaca koje
donosi Registar, u dijelu koji se odnosi na čamce za gospodarske svrhe
i ako posjeduje odgovarajuću Svjedodžbu o gradnji u skladu s odredbama
članka 37. ovog Pravilnika.
Članak
5.
(1) Sposobnost čamca za
plovidbu određuje se tehničkim pregledom koji obavlja kapetanija
odnosno ispostava.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog
članka, kapetanija može tehnički pregled čamca povjeriti
Registru na teret vlasnika čamca.
Članak
6.
(1) Čamci podliježu osnovnom,
redovnom i izvanrednom tehničkom pregledu. Osnovni tehnički
pregled čamca obavlja se na suhom i na vodi, a redovni i izvanredni u
pravilu na vodi, osim ako tijelo koje obavlja pregled čamca utvrdi da
je stanje čamca takvo da čamac treba pregledati na suhom ili ako se
radi o čamcu za gospodarske namjene.
(2) Tehnički pregled
čamca obavlja se na zahtjev vlasnika, uz naknadu.
Članak
7.
(1) Osnovnom tehničkom
pregledu podliježu čamci koji se moraju upisati u Očevidnik
čamaca.
(2) Osnovni tehnički
pregled čamca obavlja se prije upisa čamca u Očevidnik, kao i nakon
svake obnove ili rekonstrukcije čamca ili promjene namjene
čamca.
Članak
8.
(1) Redovni tehnički
pregled čamca obavlja se u propisanim rokovima, ovisno o namjeni i to
za:
1. gospodarske i javne
namjene – svake dvije godine,
2. osobne potrebe – svakih
pet godina za čamce dulje od pet metara ili snage porivnog uređaja
većeg od 15 kW.
(2) Iznimno od stavka 1.
točka 1. čamci namijenjeni prijevozu putnika i skijanju na
vodi podliježu redovnom pregledu svake godine.
(3) Redovnim tehničkim
pregledom utvrđuje se stanje trupa, porivnih i drugih uređaja i opreme
čamca.
Članak
9.
(1) Izvanrednom tehničkom
pregledu podliježu svi čamci upisani u Očevidnik, a obavezno se
obavlja kada čamac pretrpi nezgodu (nasukanje, sudar, potapanje,
oštećenje, požar i sl.) kao i u slučaju kada postoji opravdana sumnja
da čamac ne ispunjava propisane uvjete o sposobnosti za
plovidbu.
(2) Osoba koja upravlja
čamcem koji je pretprpio nezgodu kao i druga pravna i fizička osoba koja ima
pravni interes, odnosno nadležno tijelo, dužni su u roku od tri dana od trenutka
nezgode podnijeti o tome prijavu kapetaniji ili njenoj
ispostavi.
(3) Nezgoda čamca
prijavljuje se na propisanom obrascu koji je sastavni dio ovog Pravilnika
(Obrazac broj 1).
Članak
10.
Ako se prilikom pregleda
utvrdi da čamac ima nedostataka koji bitno ne ugrožavaju njegovu
sposobnost za plovidbu, može za izdati dozvola za plovidbu pod uvjetom da se u
određenom roku utvrđeni nedostaci uklone. U takvom slučaju sačinit će se
službena zabilješka u Očevidnik čamaca.
Članak
11.
Osnovni tehnički pregled
čamca obuhvaća provjeru:
1. konstrukcije i kvalitete
izrade trupa,
2. plovnih svojstava
čamca,
3. ispravnosti rada porivnih
i drugih uređaja,
4. kvalitete, količine i
rasporeda opreme,
5. konstrukcije i kvalitete
opreme za zaštitu od onečišćenja.
Članak
12.
(1) Provjera konstrukcije
trupa i kvalitete izrade trupa čamca obavlja se provjerom i
odobrenjem:
1. tehničke dokumentacije na
temelju koje se gradi čamac za gospodarske namjene,
2. kvalitete materijala
ugrađenog u čamac,
3. rasporeda i dimenzije
elemenata konstrukcije trupa,
4. načina spajanja
konstrukcijskih elemenata trupa,
5. kvalitete
izrade.
(2) Provjeravanje
konstrukcije i kvalitete izrade trupa čamca izrađenog od stakloplastike
obavlja se po Tehničkim pravilima Registra.
(3) Svi otvori na oplati
čamca moraju po svojoj čvrstoći i konstrukciji biti takvi da osiguravaju
nepotopivost čamca u slučaju njegovog
oštećenja.
(4) Na pramcu čamca mora biti
izvedeno ojačanje za tegljenje.
(5) Čamac izrađen od gume
mora imati ispravu o gradnji čamca izdanu od Registra, odnosno čamac
od gume izrađen u stranoj zemlji mora imati ispravu o gradnji izdanu
od ovlaštene organizacije te zemlje.
Članak
13.
Nakon obavljenog
pregleda i provjere čamca na način kako je to propisano člancima 11. i 12.
ovog Pravilnika, kapetanija je dužna sačiniti zapisnik o obavljenom
pregledu i utvrđenom stanju.
Članak 14.
Osnovnim pregledom neće
se provjeravati konstrukcija, plovna svojstva i porivni uređaji čamca koji
ima ispravu o gradnji čamca izdanu od Registra, odnosno za čamac
izrađen u stranoj zemlji ako ima ispravu ovlaštenog stručnog tijela iz
te zemlje.
Članak 15.
Konstrukcija i kvaliteta
izrade trupa čamca izrađene od više različitih materijala provjerava se
primjenom jednog ili više načina propisanih u članku 12. ovog Pravilnika,
ovisno o materijalima iz kojih je izrađen trup čamca.
Članak 16.
(1) Čamac namijenjen za
prijevoz putnika mora imati mehanički porivni uređaj, osim čamca na
stajaćim vodama čija relacija prijevoza ne prelazi 500
metara.
(2) Čamac namijenjen
prijevozu putnika na putovanjima koja traju neprekidno duže od 3 sata mora
imati higijenski uređaj s nužnikom, kao i dovoljnu količinu pitke
vode srazmjerno broju osoba koje čamac može prevoziti.
(3) Čamac na jedra i čamac na
vesla koji prevozi putnike može ploviti – jedriti samo na području kapetanije
kod koje je upisan u Očevidnik čamaca na relaciji do 500 metara, ovisno o
uvjetima plovidbe određenog područja.
Članak 17.
(1) Ako nema palubu, čamac
namijenjen prijevozu putnika, mora imati visinu bokova i to računajući od
podnice do razme za čamce:
1. do 6 metara dužine – 70
cm,
2. do 10 metara dužine – 80
cm,
3. preko 10 metara dužine –
90 cm,
(2) Čamac čiji su bokovi niži
od određenih u stavku 1. ovog članka mora imati ogradu do određene visine.
(3) Čamac koji ima djelomičnu
ili potpunu palubu i namijenjen je za prijevoz putnika mora imati ogradu na
palubi visoku 80 cm, s tim da razmak između horizontalnih prečaka ne prelazi 20
cm, osim ako postoji odgovarajuća jaka mreža.
Članak 18.
(1) Na motornom čamcu
namijenjenom prijevozu putnika koji ima ugrađen mehanički porivni uređaj,
prostor za motor mora biti odvojen zaštitnom pregradom ili sandukom, od
prostora namijenjenog putnicima. Ako je pregrada ili sanduk drvene
građe, isti mora biti sa strane motora obložen limom, a ispušna cijev motora
vatrostalnim materijalom.
(2) Podnice čamca u predjelu
prostora za motor iz stavka 1. ovog članka moraju biti od rebrastog lima ili
drveta obloženog rebrastim limom.
Članak
19.
(1) Pokretanje
benzinskog motora koji se nalazi smješten u zatvorenom prostoru ili ispod palube
mora biti izvedeno na način da se motor ne može pokrenuti, a da prethodno
prostor nije provjetren pomoću zračnog ventilatora u sigurnosnoj
izvedbi.
(2) Posude pod tlakom
ugrađene u čamac moraju imati potvrdu o nadzoru i ispitivanju izdanu od
Registra ili ako je posuda izrađena u stranoj zemlji od ovlaštene
organizacije iste zemlje.
Članak
20.
Novoizgrađeni čamac za
gospodarske namjene, koji je opremljen higijenskim uređajem sa nužnikom,
mora biti opremljen tankom crnih voda.
Članak
21.
(1) Baždarenje čamca
obavlja se prije njegovog upisa u Očevidnik radi utvrđivanja
tonaže čamca.
(2) Ukoliko se
baždarenjem čamca utvrdi da je njegova baždarska
duljina veća od 15 m i baždarska širina veća od 3 m ili tonaža veća od
15 t, vlasnik je dužan ishodovati odgovarajuće svjedodžbe od strane
Registra, nakon čega će kapetanija obaviti upis istog u Upisnik
brodova.
(3) Ukoliko se
baždarenjem čamca utvrdi da je njegova baždarska
duljina veća od 12 m i tonaža veća od 15 t, čamcu se ne može
odrediti područje plovidbe na unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom
moru Republike Hrvatske.
Članak
22.
Ako ovim Pravilnikom nije
drugačije određeno, na postupak utvrđivanja sposobnosti za uporabu
plutajućih tijela, na odgovarajući način primjenjuju se
odredbe članaka 4. do 19. ovoga Pravilnika.
b) PLOVNA SVOJSTVA
ČAMCA
Članak
23.
(1) Plovnost čamca utvrđuje
se proračunavanjem njegove istisnine i nosivosti i
određivanjem teretne vodne linije i stabiliteta.
(2) Nosivost čamca je razlika
istisnine čamca s punim zalihama (gorivo, mazivo, voda i provijant), s posadom,
teretom i/ili putnicima i praznog opremljenog čamca.
(3) Istisnina praznog
opremljenog čamca je težina čamca spremnog za plovidbu, bez težine
prenosive opreme kao što su alati, rezervni dijelovi, itd.
(4) Nosivost se može
približno odrediti kao umnožak površina vodne linije i razlike gazova
na teretnoj vodnoj liniji pomnožen s 1.007 za slatku odnosno 1.025 za
slanu vodu.
(5) Korisna nosivost čamca je
dio ukupne nosivosti čamca, a čini je najveći broj putnika ili najveća količina
tereta koju čamac prevozi.
(6) Čamcem se ne smije
prevoziti veći broj osoba ili veća količina tereta nego što dopušta
njegova nosivost.
Članak
24.
(1) Nadvođe čamca (slobodni
bok) je okomita udaljenost od teretne vodne linije do gornjeg
ruba palube kod čamca s palubom, odnosno gornjeg ruba čvrstog boka
(razme) kod čamaca bez palube ili s djelomičnom palubom.
(2) Nadvođe čamaca koji nisu
za gospodarske namjene bez obzira na broj osoba, određuje se kako
slijedi:
1. kod čamaca s palubom ili
efikasno zatvorenim nadgrađem 3 cm za svaki metar duljine čamca mjerene
preko svega,
2. kod čamaca bez palube ili
s djelomičnom palubom 5 cm po metru duljine čamca mjerene preko
svega,
3. kod otvorenih čamaca
kojima je područje plovidbe isključivo na unutarnjim plovnim putovima
3 cm po metru duljine mjereno preko svega.
(3) Nadvođe čamaca
namijenjenih za gospodarske namjene određuje se prema Pravilima
Hrvatskog registra za gradnju čamaca.
(4) Čamci namijenjeni za
gospodarske namjene moraju imati na bokovima s vanjske strane čamca
obilježenu oznaku vodne linije dimenzija 150 x 15 mm.
Članak 25.
(1) Prilikom utvrđivanja
stabiliteta čamca isti se nakrca opremom i posadom tako da se:
1. čamac s palubom ili
efikasno zatvorenim nadgrađem optereti uzduž jednog boka težinom 4 osobe
normalne težine na 1 m˛ (ali ne više od dozvoljenog broja osoba koje čamac
smije prevoziti),
2. čamac bez palube ili s
djelomičnom palubom optereti uzduž jednog boka težinom koja odgovara
polovini broja osoba koje čamac može prevoziti.
(2) Pri ispitivanju
stabiliteta u smislu stavka 1. ovog članka čamac se ne smije nagnuti više od
120 s tim da u
slučaju iz točke 1. stavak 1. ovog članka linija ruba palube mora ostati iznad
razine vode, a u slučaju iz točke 2. najniža točka čvrstog boka mora ostati
najmanje 1 cm iznad razine vode za svaki metar dužine čamca.
(3) Proračun stabiliteta
čamaca za prijevoz putnika, tereta te čamaca za druge gospodarske namjene
odobrava Registar u skladu sa zahtjevima Pravila za gradnju čamaca,
odnosno ovlašteno tijelo strane države priznato od
Registra.
(4) Proračun stabiliteta
čamca obvezan je za svaki novoizgrađeni čamac za gospodarsku namjenu,
u skladu s odredbama iz članka 37. ovog Pravilnika.
Članak
26.
(1) Najveći dopušteni broj
osoba koji se čamcem smije prevoziti utvrđuje kapetanija odnosno Registar,
a određuje se na sljedeći način:
1. kod čamca s palubom ili
efikasno zatvorenim nadgrađem, najveći broj osoba određuje se tako da se
raspoloživa površina palube izražena u m˛ za smještaj osoba podijeli sa
koeficijentom 0,5,
2. kod čamaca bez palube ta
površina se podijeli s koeficijentom 0,4.
(2) Kod određivanja
najvećeg dopuštenog broja putnika iz stavka 1. ovog članka mora se
osigurati da svaki putnik ima sjedeće mjesto dužine sjedišta 50
cm.
(3) Čamcem kraćim od 3 metra
mogu se istovremeno prevoziti najviše 2 osobe.
Članak
27.
Ukoliko čamac kod ukrcaja
dopuštenog broja osoba uroni preko oznake teretne vodne linije, dopušteni broj
osoba smanjit će se za toliki broj osoba koliko je potrebno da oznaka
teretne vodne linije bude iznad površine vode.
Članak
28.
Na čamcu namijenjenom za
prijevoz putnika mora uvijek na vidljivom mjestu biti ispisan najveći
dopušteni broj putnika koji se čamcem smije prevoziti.
Članak
29.
Na zahtjev vlasnika čamca da
se promijeni namjena ili područje plovidbe čamca, kapetanija može radi zaštite
sigurnosti plovidbe smanjiti ili povećati broj osoba odnosno putnika ili
količinu tereta koju čamac smije prevoziti ili ograničiti odnosno proširiti
područje plovidbe čamca.
Članak
30.
Ako ovim Pravilnikom nije
drugačije određeno, na postupak utvrđivanja plovnih svojstava plutajućih
tijela, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe članaka 21. do 28.
c) OPREMA
ČAMCA
Članak
31.
(1) Čamci namijenjeni za
gospodarske i javne namjene, kojima je dozvoljena plovidba u granicama
unutarnjih voda moraju imati:
1. sidro propisane težine u
skladu s Pravilima o gradnji čamca Registra, te sidreni konop i
tri užeta za vez odgovarajuće duljine i prekidne
čvrstoće.
2. bitve ili neke druge
uređaje za privez,
3. rezervno ručno rudo ako se
kormilari pomoću kormilarskog uređaja,
4. sisaljku i kablić s
ispolcem,
5. dva vesla
odgovarajuće dužine s četiri palca ili rašlje i jednu
čaklju,
6. propisana svjetla
odobrenog tipa,
7. sredstvo za zvučno
oglašavanje,
8. sjekiru i najmanje
jedan prijenosni protupožarni aparat odobrenog tipa,
9. ormarić ili kutiju prve
pomoći s odgovarajućim sadržajem,
10. jedan kolut za
spašavanje odobrenog tipa s oznakom čamca (sa 25 m užete promjera 6
mm), postavljen na pristupačnom mjestu,
11. prsluke za
spašavanje odobrenog tipa za sve osobe za koje je čamac registriran i
dodatno 10% prsluka za djecu,
12. komplet alata za
održavanje mehaničkog porivnog ili drugog uređaja, kao i odgovarajuću
količinu rezervnih djelova koji osiguravaju rad uređaja,
13. sigurnosnu narukvicu na
gliseru i konveksni retrovizor na gliseru koji obavlja vuću
skijaša,
14. baterijsku
lampu,
15. brodsku UKV radijsku
postaju odobrenog tipa za postojeće i nove čamce te rezervnu bateriju
za radijsku postaju,
16. odgovarajuću posudu za
prikupljanje otpadnih ulja i krutih tvari, te sredstvo za
upijanje ulja kod čamaca s ugrađenim mehaničkim porivnim
uređajem.
(2) Vesla iz stavka 1. točke
5. ovog članka mogu biti zamijenjena rezervnim brodskim motorom, pomoćnim
čamcem ili prema mišljenju kapetanije
nepotrebna.
(3) Opremu navedenu u stavku
1. točka 14. ovog članka ne moraju imati čamci za gospodarske namjene
duljine do 7 metara osim čamaca namijenjenih za prijevoz
putnika.
Članak
32.
(1) Čamci namijenjeni za
osobne potrebe, kojima je dozvoljena plovidba u granicama unutarnjih
voda moraju imati:
1. sidro propisane težine u
skladu s Pravilima o gradnji čamca Registra, te sidreni konop i tri
užeta za privez odgovarajuće duljine i prekidne
čvrstoće,
2. bitve ili neke druge
uređaje za privez,
3. rezervno ručno rudo ako se
kormilari pomoću kormilarskog uređaja,
4. sisaljku i kablić s
ispolcem,
5. dva vesla
odgovarajuće dužine s četiri palca ili rašlje i jednu
čaklju,
6. propisana svjetla
odobrenog tipa,
7. sredstvo za zvučno
oglašavanje,
8. sjekiru i najmanje
jedan prijenosni protupožarni aparat odobrenog tipa,
9. ormarić ili kutiju prve
pomoći s odgovarajućim sadržajem,
10. dovoljan broj
prsluka za spašavanje prema broju osoba koje se nalaze u čamcu za vrijeme
plovidbe,
11. komplet alata za
održavanje mehaničkog porivnog ili drugog uređaja, kao i odgovarajuću
količinu rezervnih djelova koji osiguravaju rad uređaja,
12. sigurnosnu narukvicu na
gliseru i konveksni retrovizor na gliseru koji obavlja vuču
skijaša,
13. baterijsku
lampu,
14. odgovarajuću posudu za
prikupljanje otpadnih ulja.
(2) Vesla iz stavka 1. točke
5. ovog članka mogu biti zamijenjena rezervnim brodskim motorom, pomoćnim
čamcem ili prema mišljenju kapetanije
nepotrebna.
(3) Čamci iz stavka 1. ovog
članka duljne do 5 metara ne moraju imati opremu iz točke 7., 8., 9., 10. i
14. prethodnog stavka.
(4) Čamci iz stavka 1. ovog
članka duljine 5 – 7 metara ne moraju imati opremu iz točke 7. i 10. stavka
1. ovog članka.
Članak
33.
Vrstu i broj opreme na
plutajućim tijelima, ovisno o karakteristikama, plovnim svojstvima i mjestu veza
određuje kapetanija.
Članak
34.
Čamac koji ima skladište za
prijevoz tereta mora imati pokrov ili nepropusno platno za pokrivanje
skladišta.
Članak
35.
(1) Čamac na vodeni mlazni
pogon od obavezne opreme mora imati sigurnosnu narukvicu, a čamci na vodeni
mlazni pogon namijenjeni za gospodarske namjene moraju imati mogućnost
daljinskog zaustavljanja s obale.
(2) Osobe koje se nalaze na
čamcima na vodeni mlazni pogon, daskama za jedrenje i ostalim plovilima tog
tipa moraju imati na sebi prsluk za spašavanje.
Članak
36.
(1) Kutija odnosno
ormarić prve pomoći na čamcu sadržava:
Redni broj
Naziv
Količina
1.
Aspirin tbl. 20 ¤ 500 mg
2
2.
Alkohol 70% a 200 g
1
3.
Analgin tbl. 10 ¤ 0,5 mg
1
4.
Baralgin a 20 tbl.
1
5.
Dimidril tbl. 30 ¤ 25 mg
1
6.
Chloramphenicol 1% ung
1
7.
Panadon a 10 tbl.
2
8.
Nelit plv. sacc.
3
9.
Jecoris Olei a 25 g
1
10.
Geokorton spray a 5 ml
1
11.
Vata a 50 g
1
12.
Komprese ster. a 10
1
13.
Gaza ster. a 1 m
1
14.
Gaza ster. a ˝ m
1
15.
Zavoj kaliko 5 ¤ 5
5
16.
Zavoj kaliko 10 ¤ 5
3
17.
Zavoj PP tip 2
2
18.
Elastični zavoj 8 ¤ 5
1
19.
Virplast 5 ¤ 2
1
20.
Hansaplast 10 ¤ 8
2
21.
Hansaplast strips a X
2
22.
Trokutasta marama s kopčama
2
23.
Škare manje
1
(2) Pojedini medikamenti mogu
biti zamijenjeni odgovarajućim medikamentima drugih proizvođača,
a različitih naziva.
III. GRADNJA
ČAMCA
Članak
37.
(1) Pravna ili fizička osoba
koja namjerava započeti gradnju čamca za osobne potrebe dužna je prije
početka gradnje čamca podnijeti prijavu o gradnji čamca nadležnoj
kapetaniji ili njenoj ispostavi radi odobrenja.
(2) Prijava o gradnji
čamca sadrži sljedeću dokumentaciju:
1. opći
plan,
2. građevni plan s presjecima
i plan glavnog rebra,
3. smještaj opreme i
osoba,
4. opis
gradnje.
(3) Neposredni nadzor nad
gradnjom čamca obavlja kapetanija ili njezina ispostava koja nakon
obavljenih pregleda, po završetku gradnje, izdaje Svjedodžbu
o gradnji.
(4) Kapetanija može nadzor
nad gradnjom čamca povjeriti Hrvatskom registru
brodova.
(5) Troškove nadzora snosi
pravna ili fizička osoba koja gradi čamac.
(6) Svjedodžba o
gradnji čamca izdaje se na posebnom obrascu koji je prilog ovog
Pravilnika i čini njegov sastavni dio (Obrazac br.
2).
Članak
38.
(1) Pravna ili fizička osoba
koja namjerava započeti gradnju čamca za gospodarske i javne namjene istu
mora izgraditi po Pravilima o gradnji čamaca koju izdaje Registar, u
dijelu koji se odnosi na čamce za gospodarske namjene, te pod nadzorom
Registra.
(2) Po završetku gradnje
Registar će izdati Svjedodžbu o gradnji koja sadrži podatke iz
članka 37. stavak 4. ovog Pravilnika i ovjeriti Proračun
stabiliteta.
(3) Vlasnik čamca za
gospodarske namjene dužan je u slučaju rekonstrukcije ishodovati
Proračun stabiliteta ovjeren od Registra.
(4) Vlasnik čamca za osobne
potrebe duljine veće od 7 m dužan je u slučaju prenamjene radi
obavljanja gospodarske djelatnosti ishodovati Proračun stabiliteta
ovjeren od strane Registra.
IV. PLOVIDBA
ČAMCA
Članak
39.
(1) Čamac može ploviti u
granicama unutarnjih voda Republike Hrvatske.
(2) Čamac može ploviti i u
granicama teritorijalnog mora i unutrašnjih morskih voda ako prilikom
pregleda i upisa udovoljava odredbama Pravilnika o brodicama.
(»Narodne novine« br. 81/94).
(3) Izuzetno od odredbe
stavka 1. i 2. ovog članka kapetanija može s obzirom na konstrukciju, plovna
svojstva, porivne i druge uređaje i opremu čamca ograničiti plovidbu na određenu
udaljenost od obale ili na određeno područje.
(4) Čamac koji se ne upisuje
u Očevidnik čamaca može ploviti unutarnjim vodama na udaljujući se od
obale više od 1000 metara.
(5) Kapetanija
može na zahtjev stranke izdati neupisanom čamcu privremeno odobrenje za
plovidbu u trajanju do 30 dana radi obavljanja probnih
vožnji ili doplovljenja u luku upisa.
V. POSADA ČAMCA
Članak
40.
(1) Osoba koja upravlja
čamcem mora biti zdravstveno sposobna naročito glede vida i sluha,
osposobljena i ovlaštena kao:
1. mornar motorist, te mora
imati najmanje 18 godina starosti ako upravlja motornim čamcem
namijenjenim za gospodarske i javne namjene i svjedodžbu o
osposobljenosti za službu radiotelefoniste na unutarnjim
vodama.
2. voditelj čamca, te
mora imati najmanje 18 godina starosti ako:
a) upravlja gliserom,
čamcem na vodeni mlazni pogon bez obzira na namjenu i snagu porivnog
uređaja,
b) rukuje plutajućim tijelom
za gospodarske i javne namjene,
c) upravlja motornim
čamcem za gospodarske i javne namjene, kojima je plovidba ograničena u
smislu članka 37. stavka 3. ovog Pravilnika, osim prijevoza putnika, bez
obzira na snagu porivnog uređaja.
3. voditelj čamca, te
mora imati najmanje 18 godina starosti i zdravstvenu sposobnost glede vida,
sluha i raspoznavanja boja ako upravlja čamcem kojim se obavlja
prijevoz osoba na određenom području u smislu članka 37. stavak 3. ovog
Pravilnika,
4. voditelj čamca, te
najmanje 15 godina starosti ako upravlja čamcem za osobne potrebe ili
rukuje plutajućim tijelom za osobne potrebe, osim glisera i čamca na vodeni
mlazni pogon.
(2) Iznimno od odredbe točke
4. ovog članka osoba starija od 13 godina koja upravlja motornim čamcem do
5 metara dužine za osobne potrebe koji ima izvanbrodski motor jačine do 5 kW ne
mora biti osposobljena za voditelja čamca, ali mora biti
osposobljena za upravljanje čamcem.
(3) Čamcem na vesla
namijenjenom za osobne potrebe može upravljati osoba starija od 12
godina.
Članak
41.
(1) Na motornom čamcu
namijenjenom za gospodarske i javne namjene koji može ploviti
unutarnjim vodama Republike Hrvatske mora biti ukrcan pored
mornara motorista i jedan član posade.
(2) Na čamcu gliseru kojim se
obavlja vuča skijaša na vodi, odnosno koji vuče padobranca pored osobe
osposobljene za upravljanje, mora biti ukrcana još jedna
osoba koja nadzire skijaša, odnosno padobranca i daje mu
naputke.
Članak
42.
(1) Osposobljenost za
voditelja čamca dokazuje se Uvjerenjem o osposobljenosti za
voditelja čamca.
(2) Osposobljenost za
upravljanje čamcem dokazuje se uvjerenjem o
osposobljenosti za upravljanje čamcem.
(3) Obrazac uvjerenja o
osposobljenosti za voditelja čamca i obrazac uvjerenja o
osposobljenosti za upravljanje čamcem prilozi su ovog Pravilnika
i čine njegov sastavni dio (Obrazac br. 3 i 4).
Članak
43.
Uvjerenje o
osposobljenosti za voditelja čamca sadrži:
1. ime
voditelja,
2. prezime
voditelja,
3. mjesto i datum
rođenja voditelja,
4. datum
izdavanja,
5. klasa i broj
uvjerenja,
6. fotografija 3x2,5
cm,
7. vlastoručni potpis
voditelja,
8. prebivalište i adresa
stanovanja,
9.
državljanstvo,
10. vrijedi za: U
(unutarnje vode), P (teritorijalno more i unutrašnje morske vode), M
(motorni čamac), J (čamac na jedra),
11. ovlašten upravljati
čamcem do (duljina, širina, istisnina),
12. vrijedi
do,
13. naziv tijela koje je
izdalo uvjerenje,
14. potpis ovlaštene osobe i
pečat,
15. izdano na
temelju.
Članak
44.
(1) Voditelj čamca ne
smije svojim ponašanjem ugroziti sigurnost plovidbe čamca, posade, tereta i
trećih osoba ili onečistiti vodu i okoliš.
(2) Voditelj čamca ne
smije zanemariti svoje dužnosti i time ugrožavati sigurnost plovidbe čamca,
posade, tereta i trećih osoba ili okoliša.
Članak
45.
(1) Ako hrvatski ili strani
državljanin zakupi čamac dužine do 5 m i sa mehaničkim porivnim uređajem
snage do 5 kW u svrhu športa ili razonode, te ako njime sam upravlja,
mora posjedovati najmanje uvjerenje o osposobljenosti za
upravljanje čamcem.
(2) Ako hrvatski ili strani
državljanin zakupi čamac dužine veće od 5 m i sa mehaničkim porivnim
uređajem snage veće od 5 kW u svrhu športa ili razonode, te ako njime sam
upravlja, mora posjedovati najmanje uvjerenje o
osposobljenosti za voditelja čamca.
(3) Pravna ili fizička osoba
koja daje u zakup čamac, ne smije dati u zakup čamac ukoliko zakupac ne
posjeduje uvjerenje o osposobljenosti za voditelja čamca ili
uvjerenje osposobljenosti za upravljanje čamcem ili
odgovarajuću važeću dozvolu izdanu od ovlaštenog tijela strane
zemlje.
VI. UPIS
ČAMCA
Članak
46.
(1) U Očevidnik čamaca mora
se upisati čamac preko 3 m dužine ili kraći ako ima vlastiti porivni uređaj, a
koji je u vlasništvu domaće ili strane pravne ili fizičke osobe sa sjedištem
odnosno prebivalištem na području nadležnog tijela koje vodi Očevidnik
čamaca.
(2) Tijelo nadležno za
vođenje Očevidnika čamaca je kapetanija odnosno
ispostava.
Članak
47.
U Očevidniku čamaca može biti
upisan i čamac koji je u cjelini ili dijelom u vlasništvu stranog
državljanina ili osobe bez državljanstva koja nema prebivalište u
Republici Hrvatskoj, na njihov zahtjev, ako čamac nije upisan u inozemni
Očevidnik čamaca i ako pretežno boravi u vodama Republike
Hrvatske.
Članak
48.
Očevidnik čamaca je javna
knjiga, a izvod iz Očevidnika čamaca ima dokaznu snagu javne
isprave.
Članak
49.
(1) Očevidnik čamaca sastoji
se od knjige čamaca i od imenika vlasnika čamaca upisanih u knjigu
čamaca.
(2) Knjiga čamaca
sastoji se od uložaka i zbirke isprava koja je sastavni dio svakog
uloška.
(3) Knjiga čamaca može
biti vođena u obliku knjige ili na elektroničkom
računalu.
(4) Svaki čamac upisuje se u
posebni uložak.
Članak
50.
(1) Uložak ima dva lista u
koje se upisuje: oznaka i ime čamca; kapetanija upisa, materijal od kojeg
je čamac sagrađen, dužina, širina i visina čamca u metrima, GT, istisnina,
nosivost čamca, vrsta i snaga porivnog uređaja u kW, datum upisa, naziv odnosno
ime i prezime vlasnika čamca, podaci o obavljenom pregledu, podaci o
promjeni vlasništva čamca ili motora, podaci rješenja o
obavljanju djelatnosti za čamce za gospodarske potrebe, podaci tereta
(zalog, hipoteka) i bilješke.
(2) Uložak knjige čamaca
vodi se na obrascu koji je prilog ovog Pravilnika i čini njegov
sastavni dio (Obrazac br. 5).
Članak
51.
Zbirka isprava sadrži isprave
na temelju kojih je obavljen upis čamca u Očevidnik, Svjedodžbu o
gradnji čamca, Zapisnik o pregledima, Svjedodžbu o
baždarenju i druge isprave u vezi sa čamcem.
Članak
52.
Imenik vlasnika čamaca sadrži
naziv i sjedište odnosno prezime, ime i prebivalište vlasnika i oznaku čamca i
vodi se po abecednom redu.
Članak
53.
(1) Čamac se upisuje u
Očevidnik koji vodi kapetanija odnosno ispostava na čijem se području nalazi
sjedište odnosno prebivalište vlasnika čamca.
(2) Iznimno od odredbe stavka
1. ovog članka čamac se može upisati i kod one kapetanije na čijem se području
čamac pretežno zadržava i koristi bez obzira na sjedište odnosno prebivalište
vlasnika čamca.
Članak
54.
(1) Zahtjev za upis čamca u
Očevidnik čamaca, za upis promjena ili za brisanje čamca iz Očevidnika
podnosi vlasnik čamca nadležnoj kapetaniji odnosno
ispostavi.
(2) Zahtjev za upis nastalih
promjena i brisanje podnosi se u roku od 15 dana od dana nastanka
promjene.
Članak
55.
Zahtjevu za prvi upis čamca u
Očevidnik čamaca mora se priložiti:
1. isprava kojom se dokazuje
vlasništvo čamca (kupoprodajni ugovor, račun, carinska deklaracija, izjava o
samogradnji i sl.),
2. isprava kojom se dokazuje
sposobnost čamca za plovidbu (zapisnik o obavljenom pregledu,
svjedodžba o gradnji čamca i dr.),
3. isprava kojom se dokazuje
tonaža odnosno istisnina i nosivost čamca kada se radi o upisu čamca za
obavljanje gospodarske djelatnosti,
4. rješenje o
obavljanju djelatnosti kada se radi o čamcu za gospodarske
potrebe,
5. preslik Police
osiguranja obvezne odgovornosti za nematerijalne štete vlasnika čamca
ukoliko snaga porivnog uređaja čamca prelazi 15 kW,
6. preslik Police o obveznom
osiguranju putnika za čamce registrirane za prijevoz
putnika,
7. potvrda o brisanju iz
stranog Očevidnika čamaca (za postojeće čamce nabavljene u
inozemstvu).
Članak
56.
Kapetanija može odobriti upis
čamaca i porivnih uređaja u Očevidnik čamaca iznimno od članka 55. točke 1. ako
se temeljem pozitivnih propisa i naputaka ispune uvjeti za
upis.
Članak
57.
Zahtjev za upis promjene
podataka u Očevidniku čamaca podnosi se u nekom od sljedećih
slučajeva:
1. promjenom podataka o
vlasniku ili vlasničkim udjelima,
2. promjenom tehničkih
svojstava čamca,
3. promjenom namjene
čamca,
4. promjenom konstrukcijskih
podataka,
5. istekom roka
valjanosti dozvole za plovidbu čamca,
6. promjenom drugih podataka
koji se vode u očevidniku čamaca.
Članak
58.
(1) Ukoliko vlasnik čamca
upisanog u Očevidnik čamaca promijeni sjedište odnosno prebivalište ili
promijeni područje na kojem se čamac pretežno zadržava i koristi i time
promijeni kapetaniju nadležnu za upis čamaca, dužan je takvu promjenu prijaviti
kapetaniji na čijem području ima novo sjedište odnosno
prebivalište ili na čijem području se čamac pretežno zadržava i
to u roku od 30 dana od dana nastanka promjene.
(2) Kapetanija odnosno
ispostava kojoj je vlasnik čamca prijavio promjene iz stavka 1. ovog članka
upisat će čamac i izdati novu dozvolu za plovidbu čamca.
(3) Kapetanija odnosno
ispostava koja je upisala čamac u smislu stavka 2. ovog članka obavijestit će o
obavljenom upisu kapetaniju kod koje je čamac bio upisan, radi
brisanja iz Očevidnika.
(4) Kapetanija odnosno
ispostava kod koje je čamac brisan iz Očevidnika, dužna je kapetaniji odnosno
ispostavi kod koje je čamac upisan dostaviti zbirku
isprava.
Članak
59.
(1) Isprave kojima se
dokazuju činjenice iz članka 55. ovog Pravilnika prilažu se zahtjevu u
originalu, ovjerenom prijepisu ili ovjerenoj fotokopiji. Ovjeru isprava može
obavljati i kapetanija odnosno ispostava.
(2) Ako je isprava napisana
na stranom jeziku, zahtjevu se mora priložiti ovjereni prijevod
isprave.
Članak
60.
(1) Upis odnosno
brisanje iz Očevidnika čamaca obavlja se na temelju rješenja
kapetanije odnosno ispostave koja vodi Očevidnik
čamaca.
(2) Brisanje čamca iz
Očevidnika po službenoj dužnosti obavit će se ispunjenjem uvjeta
propisanih u članku 131. Zakona o plovidbi unutarnjim
vodama.
Članak
61.
(1) Čamcu se nakon
obavljenog upisa izdaje Dozvola za plovidbu, a plutajućem tijelu
Rješenje o upisu.
(2) Obrazac Dozvole za
plovidbu čamca prilog je ovog Pravilnika i čini njegov sastavni dio
(Obrazac br. 6)
Članak
62.
Dozvola za plovidbu čamca
sadrži:
1. naziv tijela koje izdaje
dozvolu,
2. klasu, urudžbeni
broj, datum i mjesto izdavanja dozvole,
3. oznaku i ime, ako čamac
ima ime, luku upisa, mjesto i godinu gradnje,
4. karakteristike čamca,
materijal gradnje, dimenzije, GT, odnosno istisninu i nosivost i visinu
teretne vodene linije,
5. karakteristike porivnog
uređaja, marku, ugrađeni-vanbrodski, tip, snagu, serijski broj glavnog i
rezervnog porivnog uređaja,
6. ime, prezime, JMBG i
adresu odnosno naziv i sjedište vlasnika,
7.
namjenu,
8.
opremu,
9. broj članova posade i
njihove kvalifikacije,
10. dozvoljen broj osoba
ili tereta koje čamac smije prevoziti,
11. područje
plovidbe,
12. datum i ovjeru
obavljenog pregleda s rokom trajanja,
13. radio
oprema,
14. potpis
vlasnika.
Članak
63.
(1) Dozvola za plovidbu čamca
mora se uvijek nalaziti na čamcu koji plovi, a osoba koja upravlja čamcem
mora imati odgovarajuće ovlaštenje.
(2) Ako se na čamcu koji nije
obavezan imati radijsku postaju nalazi brodska radijska postaja, osoba koja
rukuje radijskom postajom mora imati odgovarajuće
ovlaštenje.
VII. ODREĐIVANJE OZNAKE I
IMENA ČAMCA
Članak
64.
(1) Čamac upisan u Očevidnik
čamaca mora imati oznaku, a može imati i ime.
(2) Ime čamca određuje
vlasnik čamca, uz odobrenje kapetanije.
(3) Zabranjena je
plovidba čamca upisanog u Očevidnik čamaca ako nema
oznake.
Članak
65.
(1) Oznaku čamca čine dva
slova koja se uzimaju iz imena luke u kojoj je sjedište kapetanije odnosno
ispostave kod koje je čamac upisan i broj koji označava redni broj pod
kojim je čamac upisan u Očevidnik čamaca.
(2) Na čamcima za gospodarske
i javne namjene oznaka čamca se ispisuje tako da se prvo ispiše redni broj iz
Očevidnika čamaca, a nakon toga slova iz imena luke u kojoj je sjedište
kapetanije odnosno ispostave.
(3) Na čamcima za ostale
svrhe oznaka čamca se ispisuje tako da se prvo ispišu slova iz imena luke u
kojoj je sjedište kapetanije, a nakon toga redni broj iz Očevidnika
čamaca.
(4) Slova za oznake čamaca
su:
Sjedište kapetanije
Oznaka
Osijek
OK
Slavonski Brod
SB
Sisak
SK
Vukovar
VK
Članak
66.
(1) Oznaka čamca mora biti
ispisana na obje strane slobodnog boka pramčanog dijela čamca ili na obje strane
nadgrađa čamca.
(2) Ako čamac ima ime ono
može biti ispisano na krmi ili na oba krmena boka čamca.
(3) Oznaka športskog
čamca-jedrilice mora biti ispisana na unutrašnjoj strani valobrana i to u
pravilu kod glavnog rebra, a ako nema valobrana – na najvidljivijem mjestu
unutarnje strane oplate čamca.
Članak
67.
(1) Oznaka i ime čamca moraju
biti uredno ispisani neizbrisivom bojom vidno različitom od boje kojom je obojen
čamac.
(2) Veličina slova i brojeva
iz oznake čamca moraju biti u razmjeru s veličinom čamca i ispisani tako da se
mogu pročitati s veće udaljenosti. Veličina slova i brojeva mora iznositi
najmanje 10 cm, odnosno 20 cm za glisere i čamce na vodeni mlazni
pogon.
Članak
68.
Čamac za javne svrhe može na
oba boka ili nadgrađa imati ispisan naziv tijela koje je vlasnik čamca odnosno
skraćeni ili uobičajeni naziv tog tijela (kapetanija, carina, policija i
sl.).
Članak
69.
(1) Čamac za javne svrhe mora
na krmenom koplju ili drugom pogodnom mjestu u tijeku dana (od izlaska do
zalaska sunca) istaknuti zastavu Republike Hrvatske.
(2) I ostali čamci mogu,
isticati zastavu, a obvezni su je isticati za vrijeme plovidbe na međunarodnim i
međudržavnim graničnim unutarnjim vodama.
(3) Zastava Republike
Hrvatske na čamcima ima izgled i oblik zastave Republike Hrvatske, uz uvjet da
je njezina širina prema dužini u odnosu 1:1.5.
(4) Veličina zastave na
čamcima za javne svrhe je 0,50¤0,75 metara.
(5) Veličinu zastave na
ostalim čamcima treba prilagoditi veličini čamca.
(6) Zastava mora biti u
urednom stanju.
Članak
70.
(1) Čamci tijela nadležnih za
sigurnost unutarnje plovidbe moraju imati znak za raspoznavanje na
obje strane pramca ili na nadgradnji.
(2) Znak za
raspoznavanje iz stavka 1. ovog članka ima oblik romba, bijele je boje i
ima plave rubove. U sredini romba nalazi se oznaka čamca ispisana crnom bojom.
Vodoravna dijagonala romba iznosi 0,80 metara, a okomita dijagonala – 0,65
metara. Širina rubova romba iznosi 0,10 metara, a visina broja u rombu – 0,20
metara. Dimenzije znaka mogu se, ovisno o veličini čamca, razmjerno povećati ili
smanjiti.
(3) Čamci iz stavka 1. ovog
članka tijekom dana viju i jedan plamenac bijele boje, oblika istokračnog
trokuta, čije su strane duge 1 metar, a osnovica 0,50 metara. S obiju strana u
sredini plamenca nalazi se znak za raspoznavanje propisan u stavku 2. ovog
članka.
(4) Grafičko rješenje
znaka za raspoznavanje i plamenca određeni su Pravilnikom o isticanju
i vijanju zastave trgovačke mornarice Republike Hrvatske i isticanju
znakova na brodovima trgovačke mornarice Republike Hrvatske na unutarnjim
plovnim putevima (»Narodne novine« br. 56/2000).
VIII. IZOBRAZBA U CILJU
STJECANJA UVJERENJA O OSPOSOBLJENOSTI ZA VODITELJA ČAMCA
Članak
71.
(1) Izobrazbu u cilju
stjecanja uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca
obavljaju domaće pravne ili fizičke osobe koje su ovlaštene od strane
Ministarstva.
(2) Fizička ili pravna osoba
iz stavka 1. ovog članka plaća godišnju naknadu unaprijed računajući mjesec
u kojem je izdano Ovlaštenje.
(3) Visinu naknade propisat
će ministar.
(4) Izobrazba iz stavka 1.
ovog članka sadrži najmanje praktičnu izobrazbu iz veslanja,
odvezivanja i privezivanja čamca, uporabe prsluka za
spašavanje u trajanju od najmanje 4 sata.
(5) Pravna ili fizička osoba
iz stavka 1. ovog članka dužna je svakom polazniku osigurati pohađanje
obaveznog ispitnog programa iz stavka 4. ovog članka, te utvrditi da isti
ispunjava zdravstvene uvjete posebno glede vida i
sluha.
Članak
72.
(1) Nakon završene izobrazbe
pravna ili fizička osoba iz članka 69. stavak 1. ovog Pravilnika izdat će
polazniku Potvrdu o pohađanju izobrazbe za stjecanje Uvjerenja o
osposobljenosti za voditelja čamca.
(2) Potvrda iz stavka 1. ovog
članka prilog je ovog Pravilnika i čini njegov sastavni dio (Obrazac
br. 7).
Članak
73.
Ministarstvo donosi
Odobrenje za obavljanje izobrazbe ukoliko pravna ili fizička
osoba iz članka 69. stavak 1. ovog Pravilnika ima:
1. predavača sa odgovarajućim
zvanjem,
2. odgovarajući
prostor,
3. odgovarajući čamac
minimalno opremljen s propisanom opremom,
4. ostalu opremu za
obavljanje izobrazbe.
IX. NAČIN STJECANJA
UVJERENJA O OSPOSOBLJAVANJU ZA VODITELJA ČAMCA
Članak
74.
(1) U Upravi i kapetanijama
osnivaju se komisije za polaganje ispita za voditelja
čamca.
(2) Komisiju za
polaganje ispita za voditelja čamca (u nastavku teksta »ispitna
komisija«) imenuje ministar na prijedlog pomoćnika
ministra.
(3) Ispitna komisija imenuje
se na godinu dana.
(4) Ispitna komisija sastoji
se od predsjednika i tri člana, koji su i ispitivači iz pojedinih predmeta i
tajnika.
(5) Predsjednik i član
ispitne komisije mora imati najmanje zvanje poručnika ili strojara
unutarnje plovidbe, odnosno kao državni službenik mora imati najmanje
VSS i tri godine radnog iskustva na poslovima sigurnosti unutarnje
plovidbe.
(6) Ako kandidat polaže i dio
ispita po programu koji se odnosi na pomorstvo, najmanje jedan član ispitne
komisije mora imati najmanje zvanje pomorskog časnika u službi palube
ili u službi stroja ili u službi veze, odnosno kao državni službenik mora imati
najmanje VSS i tri godine radnog iskustva na poslovima sigurnosti pomorske
plovidbe.
(7) Osoba koja sudjeluje u
izobrazbi pojedinog pristupnika ne može biti član ispitne komisije za tog
polaznika.
(8) Rokove za polaganje
ispita za voditelja čamca određuje ispitna komisija i mora ih javno
oglasiti na uobičajeni način.
(9) Kandidat koji želi
polagati ispit za voditelja čamca dužan je nadležnoj kapetaniji podnijeti
pismeni zahtjev, potvrdu o završenoj izobrazbi i zdravstvenoj sposobnosti. Za
područje nadležnosti kapetanije Sisak zahtjev se može podnijeti i u sjedištu
Uprave.
(10) Ispit iz pružanja
prve pomoći nisu dužni polagati kandidati koji su položili ispit iz
pružanja prve pomoći kod nekog drugog tijela i o tome ispitnoj komisiji
predoče pismeni dokaz.
(11) Usmeni dio ispita
kandidati polažu pojedinačno. Predmeti se polažu onim redoslijedom kojim su
navedeni u ispitnom programu.
(12) Praktični dio ispita
održava se na čamcu, a obvezno obuhvaća i plovidbu čamcem.
(13) Kandidat koji
neopravdano odustane od započetog polaganja ispita ili popravnog dijela
ispita, smatra se da nije položio ispit.
(14) Kandidat koji ne pokaže
dovoljno znanja iz dva predmeta smatra se da nije položio
ispit.
(15) Kandidat koji nije
pokazao dovoljno znanja iz jednog predmeta može polagati popravni
ispit iz tog predmeta u prvom idućem roku, ali ne kraćem od 7
dana.
(16) Po završetku ispita,
ispitna komisija ocjenjuje kandidata većinom glasova. Na temelju
postignutih ocjena ispitna komisija utvrđuje za svakog kandidata da li je ispit
položio ili ga nije položio.
(17) Predsjednik ispitne
komisije u prisustvu svih članova ispitne komisije priopćuje kandidatima uspjeh
na ispitu.
(18) Kandidatu koji je
položio ispit Uprava odnosno kapetanija izdaje Uvjerenje o
osposobljenosti za voditelja čamca.
Članak
75.
(1) Administrativne poslove u
svezi s organizacijom i održavanjem ispita obavlja Uprava odnosno
kapetanija kod koje je osnovana ispitna komisija za što im pripada naknada
za obrasce i naknada za unaprjeđenje službe.
(2) O tijeku polaganja
ispita vodi se zapisnik za svakog kandidata posebno u koji se unose
svi podaci od značenja za tijek ispita, kao i ocjena da li je kandidat
ispit položio ili ga nije položio.
(3) Zapisnik vodi tajnik
ispitne komisije. Zapisnik potpisuje predsjednik i tajnik ispitne
komisije.
Članak
76.
Ispite za
upravljanje čamcem, koji se sastoji od provjere znanja o
poznavanju pravila o plovidbi na unutarnjim vodama i pravila o
izbjegavanju sudara na moru, a prema ispitnom programu koji je
propisan člankom 78. ovog Pravilnika, provodi ispitna komisija iz članka 74.
stavka 1. ovog Pravilnika. Provjeru znanja obavlja jedan član ispitne
komisije kojega određuje predsjednik ispitne komisije. Administrativne
poslove u svezi ispita za upravljanje čamcem obavlja tajnik
ispitne komisije.
Članak
77.
Kandidat koji u pismenom
zahtjevu za polaganje ispita za voditelja čamca navede da
namjerava ploviti samo unutarnjim vodama, nije dužan polagati dio programa
koji se odnosi na pomorstvo.
Članak
78.
Program ispita za
voditelja čamca:
1. PLOVIDBENI PROPISI I
OSNOVE PLOVIDBE: poznavanje propisa o plovidbi u lukama,
tjesnacima, unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnom moru; propisi o
ispravama čamca; nadležnosti kapetanija u odnosu na čamac i posadu čamca;
svjetla; dnevni znakovi; zvučni signali za manevar pri smanjenoj
vidljivosti za sve vrste brodova i čamaca; međusobno izbjegavanje
brodova i čamaca uz praktičan prikaz s modelima; signali opasnosti; plovidba u
lukama, prevodnicama i pojedinim dijelovima teritorijalnog mora,
unutrašnjim morskim vodama i unutarnjim vodama na kojima je plovidba
otežana; poznavanje pomorskih i plovidbenih karata na unutarnjim
vodama i njihovo čitanje; određivanje kursa; mjerenje
udaljenosti i vađenje koordinata; priručnici za plovidbu; svjetla i
oznake na plovnom putu; kompas i njegova upotreba; izvješće o vremenu;
vjetrovi i njihova svojstva; morski i riječni utjecaj na plovidbu; plovidba
u magli, nevremenu, po niskom i visokom vodostaju i drugim otežanim prigodama
(usmeno i praktično),
2. MOTORISTIKA I ZAŠTITNE
MJERE: podjela motora; osnovni pojmovi o radu motora; priprema motora za pogon;
pokretanje i zaustavljanje motora; način pokretanja
motora; podmazivanje i hlađenje motora; kontrola rada motora;
instrumenti za kontrolu; dijagnosticiranje kvarova na motoru i njihovo
otklanjanje; akumulatori; gorivo i mjere predostrožnosti kod
krcanja goriva; sredstva za gašenje požara; zaštita voda od
onečišćenja (usmeno i praktično),
3. PLOVIDBENE VJEŠTINE I
PRUŽANJE PRVE POMOĆI; vrste čamaca po tipu, materijalu, namjeni i načinu
izgradnje; dimenzije čamaca; gaz i nadvođe; održavanje i oprema
čamaca; konopi, uzlovi i jedra; stabilnost čamca s obzirom na
razmještaj težina; postupak u slučaju nezgode – sudara,
nasukanja, prodora vode, požara i pada osobe u vodu; propisi o prijavi
nezgode; praktično upravljanje čamcem u plovidbi; pristajanju,
sidrenju i vezivanju; pružanje prve pomoći kod raznih vrsta
povreda; mehanički, toplotni i električni izvori povreda na čamcu; umjetno
disanje; sredstva i način pružanja prve pomoći (usmeno i
praktično),
4. RADIOTELEFONSKA SLUŽBA:
isprave brodske radijske telefonske postaje; slžba bdijenja; rad u luci;
nadzor i inspekcija; smještaj radijske postaje; dijelovi radijske postaje; mjere
protiv smetnji; identifikacija i pozivni znakovi; opći postupak za
uspostavljanje veze; signal za pogibelj; poziv i poruka o
pogibelji; signali i poruke o hitnosti i signali i poruke o sigurnosti; red
prvenstva u radio-prometu; radio telegram; upotreba međunarodne tablice za
sricanje slova i brojeva; provjera radijske postaje prije puštanja u
rad; praktično rukovanje radiotelefonskom postajom (usmeno i
praktično).
IX.
NADZOR
Članak
79.
(1) Nadzor nad
provođenjem odredaba ovog Pravilnika obavljaju inspektori sigurnosti
plovidbe Uprave i kapetanija.
(2) Poslove inspekcijskog
nadzora iz stavka 1. ovog članka mogu obavljati i stručni djelatnici Uprave
i kapetanija u okviru posebnog Ovlaštenja koje izdaje
ministar.
(3) Ako inspektor odnosno
drugi ovlašteni službenik u obavljanju nadzora utvrdi da čamac ima
nedostataka koji ugrožavaju sigurnost plovidbe, zabranit će daljnju
plovidbu čamcu, oduzeti plovidbenu dozvolu i o tome izvijestiti kapetaniju
odnosno ispostavu koja je izdala dozvolu za plovidbu
čamca.
(4) Ako inspektor odnosno
drugi ovlašteni službenik u obavljanju nadzora utvrdi da čamac
ima nedostataka koji bitno ne ugrožavaju sigurnost plovidbe, naredit će vlasniku
čamca da ih ukloni u određenom roku, ali ne duljem od 30
dana.
(5) Ukoliko se u roku iz
stavka 4. ovog članka ne otklone nedostaci, inspektor sigurnosti plovidbe,
odnosno ovlašteni djelatnik Uprave i/ili kapetanije donijet će rješenje o
zabrani isplovljenja čamca, te vlasniku čamca oduzeti dozvolu za
plovidbu čamca i o tome izvijestiti kapetaniju koja je izdala dozvolu za
plovidbu čamca.
(6) Uprava odnosno kapetanija
oduzet će Ovlaštenje mornar motorista, Uvjerenje o
osposobljenosti za voditelja čamca ili Uvjerenje o
osposobljenosti za upravljanje čamcem, ako utvrdi da je
voditelj čamca odnosno osoba koja upravlja čamcem svojim
ponašanjem teško ugrozio sigurnost plovidbe čamca, ljudske živote
posade, trećih osoba i tereta ili onečistio vodu.
(7) Zaštitna mjera
oduzimanja Uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca i
Uvjerenja o osposobljenosti za upravljanje čamcem može se
izreći u trajanju od tri mjeseca do jedne godine.
X. KAZNENE
ODREDBE
Članak
80.
(1) Novčanom kaznom od
3.000,00 do 15.000,00 kn kaznit će se pravna osoba koja obavlja izobrazbu
radi stjecanja uvjerenja o osposobljenosti za voditelja
čamca, ako:
1. izobrazba ne sadrži
obavezni ispitni program sukladno ovom Pravilniku (članak
78.),
2. ne osigura svakom
polazniku pohađanje obaveznog ispitnog programa, te ne utvrdi da isti
ispunjava zdravstvene uvjete posebno glede vida i sluha (članak 71. stavak
5.),
3. nakon završene izobrazbe
ne izda polazniku Potvrdu o pohađanju izobrazbe za stjecanje
Uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca (članak
72.),
4. obavlja izobrazbu bez
odobrenja Ministarstva (članak 73.).
(2) Novčanom kaznom od 500,00
do 3.000,00 kn za prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se fizička osoba i
odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Članak
81.
(1) Novčanom kaznom od
2.000,00 do 5.000,00 kn kaznit će se za prekršaj pravna osoba vlasnik čamca,
ako:
1. čamac ne podvrgne
osnovnom, redovnom i izvanrednom pregledu kada je to propisano (članak 6.
stavak 1.),
2. čamcem bez mehaničkog
porivnog uređaja obavlja prijevoz putnika na relacijama duljim od
500 metara (članak 16. stavak 1. i 3.),
3. dopusti plovidbu čamca za
gospodarske namjene kojem nije obilježena teretna vodna linija (članak 24.
stavak 4.),
4. dopusti plovidbu čamca
namijenjenog za gospodarske i javne namjene bez propisane opreme (članak
31.),
5. ne podnese prijavu o
gradnji čamca s tehničkom dokumentacijom kapetaniji na odobrenje
(članak 37. st. 1.),
6. ne osigura nadzor nad
gradnjom čamca (članak 37. stavak 3.),
7. čamcem za gospodarske i
javne potrebe upravlja osoba koja nije osposobljena za
upravljanje (članak 40. stavak 1. točka 1., 2. i
3.),
8. čamcem namijenjenim
za gospodarske i javne namjene plovi u unutarnjim vodama Republike Hrvatske
bez dodatnog člana posade ili ako gliser kojim se obavlja vuča skijaša
odnosno padobranca, nema osobu koja nadzire skijaša odnosno padobranca (članak
41. stavak 1. i 2.),
9. daje u zakup čamac
hrvatskom ili stranom državljaninu protivno odredbama ovog Pravilnika
(članak 45. stavak 2.),
10. dozvoli plovidbu čamca
ili zadržavanje na vodi čamca koji nije upisan u Očevidnik čamaca (članak
46. st. 1.),
11. ne podnese kapetaniji
zahtjev za upis, brisanje ili upis nastalih promjena u roku 15 dana (članak
54.),
12. u roku od 30 dana od dana
nastale promjene ne prijavi promjenu sjedišta odnosno prebivališta ili područje
na kojem se čamac pretežno zadržava ili koristi (članak 58. stavak
1.),
13. čamcem plovi, a nema
oznaku ili nema propisano ispisanu oznaku, ili oznaka i ime nisu ispisani na
propisanom mjestu (članka 64., članak 66. i članak 67.).
(2) Novčanom kaznom od 350,00
do 750,00 kn za prekršaje iz stavka 1. ovog članka kaznit će se i odgovorna
osoba u pravnoj osobi, ako je čamac u vlasništvu pravne
osobe.
Članak
82.
Novčanom kaznom od 350,00 do
750,00 kn kaznit će se za prekršaj osoba koja upravlja čamcem
ako:
1. upravlja čamcem kojem
je istekao rok za redovni pregled (članak 8.),
2. ne prijavi nezgodu čamca
(članak 9. stavak 2.),
3. upravlja čamcem za
prijevoz putnika koji ne ispunjava uvjete iz članka 16. stavak 2. ovog
Pravilnika,
4. upravlja motornim
čamcem namijenjenim za prijevoz putnika koji ne ispunjava uvjete iz
članka 18. ovog Pravilnika,
5. upravlja motornim
čamcem koji ne udovoljava uvjetima iz članka 19. ovog
Pravilnika,
6. upravlja čamcem kojim
prevozi veći broj osoba ili veću količinu tereta nego što dopušta
njegova nosivost (članak 23. stavak 6.),
7. upravlja čamcem
namijenjenim za prijevoz putnika bez oznake najvećeg dozvoljenog
broja putnika koje smije prevoziti (članak 28.),
8. čamcem za osobne potrebe
plovi bez propisane opreme (članak 32.),
9. na plutajućem tijelu nema
propisanu opremu (članak 33.),
10. upravlja čamcem, a
nema kutiju odnosno ormarić prve pomoći, te ako ista nema propisani sadržaj
lijekova i sanitetskog materijala (članak 36.),
11. upravlja čamcem
izvan odobrenog područja plovidbe (članak 39. stavak 1., 2. i 3.),
12. upravlja čamcem ili
rukuje plutujućim tijelom, a nije propisano osposobljena (članak 40. stavak
1. točka 4. i stavak 2.),
13. svojim ponašanjem u
plovidbi ugrozi sigurnost plovidbe čamca, posade, tereta i trećih osoba ili
onečisti vodu i okoliš (članak 44. stavak 1.),
14. zanemari svoje dužnosti i
time ugrožava sigurnost plovidbe čamca, posade, tereta i trećih osoba ili
okoliša (članak 44. stavak 2.)
Članak 83.
Novčanom kaznom od 200,00 do
400,00 kn kaznit će se za prekršaj osoba koja upravlja čamcem, ako:
1. čamac za prijevoz tereta u
plovidbi nema pokrov i nepropusno platno za pokrivanje skladišta (članak
34.),
2. plovi čamcem na vodeni
mlazni pogon, daskama za jedrenje i ostalim plovilima tog tipa, a da nema
prsluk za spašavanje (članak 35.),
3. plovi čamcem koji se ne
upisuje u Očevidnik čamaca na udaljenosti većoj od 1000 metara od obale
(članak 39. stavak 4.),
4. upravlja
zakupljenim čamcem, a nije osposobljena za upravljanje
čamcem u smislu članka 45. stavak 1. ovog Pravilnika,
5. u plovidbi nema plovidbenu
dozvolu za čamac i uvjerenje o osposobljenosti za voditelja čamca
ili uvjerenje za upravljanje čamcem (članak 63.),
6. upravlja čamcem za
javne namjene, ili upravlja čamcem na međunarodnim i međudržavnim graničnim
unutarnjim vodama, a ne vije zastavu Republike Hrvatske (članak 69. stavak
1. i 2.),
7. ističe zastavu koja nije
propisanog oblika i izgleda i nije u urednom stanju (članak 69. stavak 3.,
4., 5. i 6.).
Članak 84.
(1) Uz kaznu za prekršaj iz
članka 82. točka 13. izreći će se i zaštitna mjera oduzimanja
Uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca ili Uvjerenja
o osposobljenosti za upravljanje čamcem.
(2) Uz kaznu za učinjen
prekršaj iz članka 82. točka 14. može se izreći zaštitna mjera oduzimanja
Uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca ili Uvjerenja
o ospobljenosti za upravljanje čamcem.
(3) Zaštitna mjera
oduzimanja Uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca
ili Uvjerenja o osposobljenosti za upravljanje čamcem
može se izreći u trajanju od 3 mjeseca do jedne godine.
XI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Članak
85.
(1) Osposobljenost za
voditelja čamca priznaje se osobama:
1. koje su do stupanja
na snagu ovog Pravilnika položile ispit za voditelja čamca ili brodice i
posjeduju Uvjerenje o osposobljenosti za voditelja čamca ili
brodice,
2. koje imaju stečeno
pomorsko ili brodarsko zvanje u hrvatskoj trgovačkoj mornarici,
3. koje su kao dočasnici ili
časnici završili odgovarajuću školu u učilištu Hrvatske ratne mornarice.
(2) Na zahtjev osoba iz
stavka 1. ovog članka Uprava ili kapetanija će izdati uvjerenje o
osposobljenosti za voditelja čamca, uz predočenje dokaza o
ispunjavanju prednjih uvjeta.
Članak 86.
(1) Čamcima kojima je
područje plovidbe i u granicama teritorijalnog mora i unutrašnjih morskih
voda, izdat će se Dozvola za plovidbu čamca u kojoj će se na stranici »NAPOMENA«
upisati oprema i područje plovidbe čamca prema odredbama Pravilnika o brodicama
(»Narodne novine« br. 81/94).
(2) Osobi koja je položila i
dio ispita koji se odnosi na pomorstvo, prema članku 78. ovog Pravilnika izdaje
se uvjerenje s nazivom »Uvjerenje o osposobljenosti za
voditelja čamca« ili »Uvjerenje o osposobljenosti za
upravljanje čamcem« u koje će se upisati pod broj 10. da je
valjana i za teritorijalno more i unutarnje morske vode.
Članak
87.
Čamci koji su do
stupanja na snagu ovog Pravilnika bili upisani u Očevidnik čamaca
mogu se preupisivati po njegovim odredbama prilikom
prvog redovnog ili izvanrednog pregleda čamaca, promjeni vlasnika čamca ili
drugih promjena koje se upisuju.
Članak 88.
Očevidnici čamaca vođeni do
stupanja na snagu ovog Pravilnika ostaju javne knjige i trajno se
čuvaju.
Članak 89.
(1) Kapetanije mogu na
odgovarajući način voditi upise knjiga Očevidnika čamaca na postojećim
obrascima najkasnije do isteka roka od tri godine od dana stupanja na snagu
ovog Pravilnika.
(2) Nakon proteka roka iz
stavka 1. ovog članka kapetanije su dužne upise voditi na elektroničkom
računalu.
Članak
90.
Način vođenja upisa
knjiga Očevidnika čamaca na elektroničkom računalu uredit će se
posebnim aktom.
Članak 91.
Danom stupanja na snagu
ovog Pravilnika prestaju važiti Pravilnik o čamcima (»Narodne novine«, br. 39/91
i 76/92), Uputstvo o osnivanju ispitnih komisija i načinu polaganja
ispita za voditelja čamca (»Narodne novine«, br. 38/73) te Program ispita
za voditelja čamca (»Narodne novine«, br. 38/73) u dijelu koji se odnosi na
unutarnju plovidbu.
Članak
92.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu
osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
011-01/00-02/29
Urbroj: 530-01-00-1
Zagreb, 26. srpnja
2000.
Ministar
pomorstva,
prometa i veza
mr. sc. Alojz Tušek, v.
r.
Obrazac br.
7
Matični broj ------------/200-.
Broj i nadnevak Uvjerenja ------------ --------- 200-.
Na temelju članka 72. Zakona o plovidbi
unutarnjim vodama (»Narodne novine« br. 19/98) i članka 72. Pravilnika o
čamcima
-----------------------------------------------------–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––--------
(Naziv pravne ili fizičke osobe)
izdaje
POTVRDU
o
pohađanju izobrazbe za stjecanje uvjerenja o osposobljenosti za
voditelja čamca
Kandidat --------–––––––––––––––––––––––––----------------
---------––––––––––––––––––––––––––––––––-------
(ime, ime oca i prezime) (JMBG)
rođen(a) ------------––––––––––––––––---- u -------––––––––––––––––---------
-------––––––––––––––––---------
(dan, mjesec i god.) (mjesto) (općina)
pohađao(la) je izobrazbu za stjecanje
uvjerenja o osposobljenosti za voditelja čamca u periodu od ------------ do ------------ 200-. godine prema programu iz Pravilnika o
čamcima
M.P.
Ovlaštena osoba
––––––––––––––––-------------