1574
Na temelju članka 157. točka 2. i u skladu s člankom 167. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, br. 132/98 i 178/04), ministar mora, turizma, prometa i razvitka, donosi
Područje primjene
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se posebni uvjeti kojima mora udovoljavati pravna osoba registrirana za obavljanje djelatnosti prijevoza u javnom zračnom prometu (u daljnjem tekstu: zračni prijevoznik), te način izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti.
Pojmovi
Članak 2.
Pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće
značenje:
1. Svjedodžba o sposobnosti zračnog prijevoznika (Air Operator
Certificate – AOC) (u daljnjem tekstu: Svjedodžba): dokument koji izdaje
Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
kojim potvrđuje da zračni prijevoznik udovoljava propisanim uvjetima za
obavljanje djelatnosti javnoga zračnog prometa navedene u Svjedodžbi;
2.
poslovni plan (business plan): detaljan opis komercijalnih djelatnosti zračnog
prijevoznika za određeno razdoblje, posebice u odnosu na razvoj tržišta i
planirana ulaganja, uključujući financijske i gospodarske učinke tih
djelatnosti;
3. financijsko izvješće uprave (management account): detaljno
izvješće o prihodima i rashodima u određenom vremenskom razdoblju, u kojem su
razdvojeno prikazane djelatnosti vezane uz zračni prijevoz od ostalih
djelatnosti, te dohodovne i nedohodovne stavke.
Uvjeti za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe
Članak 3.
(1) Za izdavanje i produživanje valjanosti svjedodžbe, zračni
prijevoznik mora udovoljavati uvjetima u pogledu opreme, sredstava i stručnog
osoblja, te imati financijsku sposobnost primjerenu vrsti i opsegu
operacija.
(2) Glavna djelatnost zračnog prijevoznika mora biti zračni
prijevoz, samostalno ili u kombinaciji s nekom drugom komercijalnom operacijom
zrakoplova ili popravkom i održavanjem zrakoplova.
Gospodarsko-financijski uvjeti
Članak 4.
(1) Zračni prijevoznik koji podnosi zahtjev za izdavanje
Svjedodžbe dužan je dokazati da udovoljava gospodarsko-financijskim uvjetima,
odnosno dužan je uz zahtjev priložiti:
1. Plan poslovanja iz kojeg mora biti
razvidno:
– da u svakom trenutku može ispunjavati svoje stvarne i
potencijalne obveze, koje su utvrđene pod realnim pretpostavkama, za razdoblje
od 24 mjeseca od početka obavljanja djelatnosti;
– da može podmiriti svoje
fiksne i operativne troškove koji nastaju kod obavljanja djelatnosti prema planu
poslovanja i koji su utvrđeni prema realnim pretpostavkama, za razdoblje od tri
mjeseca od početka operacija, ne uzimajući u obzir prihod od obavljanja
djelatnost.
2. Najnovije financijsko izvješće uprave i završno financijsko
izvješće za prethodnu poslovnu godinu s mišljenjem revizora, ako je
dostupno.
3. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduće
dvije godine.
4. Osnove za projekciju prihoda i rashoda za stavke kao što su
gorivo, prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja,
aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Detaljne
podatke o početnim troškovima koji su realizirani u razdoblju od podnošenja
zahtjeva do početka poslovanja i objašnjenje kako namjerava financirati te
troškove.
6. Detaljne podatke o postojećim i očekivanim financijskim
izvorima.
7. Detaljne podatke o dioničarima, uključujući nacionalnost i vrste
dionica koje posjeduju, i Statut društva. Ako su dio grupe poduzeća, podatke o
njihovim međusobnim odnosima.
8. Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava
s planom likvidnosti za prve dvije godine poslovanja.
9. Detaljne
podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova, uključujući u slučaju zakupa,
rokove i uvjete iz ugovora.
(2) Zračni prijevoznik koji posjeduje važeću
Svjedodžbu i planira promjenu vlasničke strukture ili djelatnosti što će znatno
utjecati na financije, radi procjene daljnje financijske sposobnosti treba
priložiti:
1. Najnoviju internu bilancu uprave i završno financijsko izvješće
za prethodnu poslovnu godinu s mišljenjem revizora.
2. Precizne pojedinosti o
svim predloženim promjenama npr. promjeni vrste usluge, predviđenom preuzimanju
ili udruživanju, promjenama u dioničkom kapitalu, promjenama dioničara,
itd.
3. Projiciranu bilancu s računom dobiti i gubitka za tekuću financijsku
godinu, uključujući sve predložene promjene u strukturi ili djelatnostima koje
će znatno utjecati na financijsko sposobnost.
4. Prethodne i projicirane
iznose rashoda i prihoda za stavke kao što su gorivo, prevoznine i tarife,
plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja, aerodromske pristojbe,
osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Izjave o priljevu sredstava i
planovima likvidnosti za iduću godinu, uključujući sve predviđene promjene u
strukturi ili djelatnostima koje će znatno utjecati na financijsku
sposobnost.
6. Detaljne podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova,
uključujući u slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora.
(3) Zračni
prijevoznik koji posjeduje važeću Svjedodžbu mora dostavljati Ministarstvu svake
financijske godine relevantne podatke, i to:
1. Završno financijsko
izvješće s mišljenjem revizora u roku koji ne smije biti duži od šest mjeseci
nakon isteka relevantnog razdoblja i, po potrebi, najnoviju internu bilancu
uprave.
2. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduću
godinu.
3. Prethodne i projicirane iznose rashoda i prihoda za stavke kao što
su gorivo, prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene
tečaja, aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
4.
Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava s planom likvidnosti za iduću
godinu.
(4) Kada opravdano posumnja u postojanje financijskih problema
kod zračnog prijevoznika, Ministarstvo može ocijeniti njegov financijski rad i
može Svjedodžbu ukinuti ako ustanovi da zračni prijevoznik nije u stanju
udovoljiti stvarnim i potencijalnim obvezama u dvanaesto-mjesečnom razdoblju.
Ministarstvo može, ako nije ugrožena sigurnost, izdati privremenu dozvolu ovisno
o financijskoj reorganizaciji zračnog prijevoznika.
(5) Zračni prijevoznik
koji se isključivo bavi operacijama zrakoplova najveće uzletne mase manje od
deset tona i/ili s manje od dvadeset mjesta, ne mora udovoljavati uvjetima iz
stavaka 1., 2., 3., i 4. ovoga članka, ali mora u svakom trenutku imati
raspoloživ neto kapital u iznosu od najmanje 80.000 €, ili jamstvo financijske
institucije na isti iznos.
(6) Odredbe ovoga članka usklađeni su sa odredbama
Uredbe vijeća (EEC) Br. 2407/92 od 23. srpnja 1992 o licenciranju zračnih
prijevoznika; Council Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing
of air carriers u dijelu koji se odnosi na gospodarsko-financijske uvjete.
Odgovorne osobe
Članak 5.
(1) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovornog rukovoditelja
(accountable manager), koji je zadužen za letačke operacije, unutarnju
organizaciju i financije, te odgovornu da se sve operacije i održavanje
zrakoplova obavljaju u skladu s propisima i zrakoplovnim standardima.
(2)
Zračni prijevoznik mora imenovati rukovoditelja kvalitete (quality manager) koji
je odgovoran za upravljanje sustavom kvalitete i poduzimanje korektivnih
mjera.
(3) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovorne osobe (post holders)
za:
– letačke operacije;
– održavanje zrakoplova;
– osposobljavanje
zrakoplovnog osoblja;
– operacije na zemlji.
(4) Odgovornim osobama iz
stavaka 1., 2., i 3. ovoga članka ne mogu biti imenovane osobe kojima je
izricana sankcija za kazneno djelo, prijestup ili za ponovljeni prekršaj u
zračnom prometu.
(5) O promjenama odgovornih osoba zračni prijevoznik dužan
je obavijestiti Ministarstvo najmanje deset dana prije namjeravane promjene, a
iznimno taj rok može biti i kraći.
Osiguranje
Članak 6.
Zračni
prijevoznik mora imati važeću policu osiguranja kojom su osigurani putnici,
prtljaga, teret, pošta i treće osobe.
Izdavanje ili produženje valjanosti Svjedodžbe
Članak 7.
(1) Uz zahtjev za izdavanje Svjedodžbe zračni prijevoznik mora
priložiti i odgovarajuće dokaze o udovoljavanju uvjetima, i to:
1. Rješenje
trgovačkog suda o upisu u sudski registar;
2. Dokaz o vlasničkoj
strukturi;
3. Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta prema Nacionalnoj
klasifikaciji djelatnosti (NKD);
4. Dokaz o udovoljavanju
gospodarsko-financijskim uvjetima;
5. Popunjene obrasce (JAA Form Four) za
odgovornog rukovoditelja, rukovoditelja kvalitete i druge odgovorne osobe;
6.
Policu/police osiguranja;
7. Operativni priručnik (Operations Manual –
OM);
8. Listu minimalne opreme (Minimum Equipmet List – MEL);
9. Izjavu o
udovoljavanju uvjetima iz Pododjeljka K&L (Subpart K&L), JAR-OPS
1/3;
10. Program mjera zaštite (Security Programme).
(2) Prije izdavanja
ili produžavanja valjanosti Svjedodžbe, zračni prijevoznik mora dostaviti
sljedeće dokaze glede održavanja zrakoplova:
1. Opis sustava održavanja
(Maintenance Management Exposition);
2. Program održavanja (Maintenance
Programme);
3. Tehničku knjigu aviona (Aeroplane Technical Log) ili
Tehničku knjigu helikoptera (Helicopter Technical Log);
4. Ugovore s
organizacijama kojima je povjerio održavanje.
(3) O svakoj promjeni koja se
odnosi na stavke 1., i 2. ovoga članka, zračni prijevoznik mora odmah
obavijestiti Ministarstvo.
Rokovi za podnošenje zahtjeva za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe
Članak 8.
(1) Zahtjev za izdavanje Svjedodžbe podnosi se najmanje
devedeset dana, a Operativni priručnik najmanje šezdeset dana prije planiranog
početka izvođenja operacija.
(2) Zahtjev za produženje valjanosti Svjedodžbe
zračni prijevoznik podnosi najmanje trideset dana prije isteka njezine
valjanosti.
(3) Zahtjev za promjenu vrste operacije zračni prijevoznik
podnosi najmanje trideset dana prije namjeravane promjene.
Uvjeti valjanosti Svjedodžbe
Članak 9.
(1) Zračni prijevoznik koji podnese zahtjev za produženje
valjanosti Svjedodžbe dužan je Ministarstvu omogućiti uvid u sve elemente na
temelju kojih se izdaje Svjedodžba.
(2) Ako u tijeku valjanosti Svjedodžbe
zračni prijevoznik prestane udovoljavati nekim od uvjeta pod kojima je
Svjedodžba izdana, Ministarstvo može oduzeti ili promijeniti Svjedodžbu o čemu
će donijeti rješenje.
(3) Zračni prijevoznik može imati samo jednu
Svjedodžbu.
(4) Svjedodžba važi samo za zrakoplove upisane u Hrvatski
registar civilnih zrakoplova.
(5) Zrakoplov mora imati važeću svjedodžbu o
plovidbenosti.
(6) Svjedodžba važi samo ako zračni prijevoznik ima odobren
sustav održavanja.
(7) Svjedodžba se izdaje prvi put za razdoblje od godinu
dana, te nakon toga za razdoblje od jedne do najviše pet godina.
Omogućavanje nadzora
Članak 10.
Zračni prijevoznik mora Ministarstvu omogućiti nesmetan pristup u sve dijelove organizacije i zrakoplove, a glede nadzora nad održavanjem zrakoplova i obavljanjem operacija, pristup do svake ugovorno angažirane organizacije kojoj je povjerio obavljanje određenih poslova za koje je odgovoran.
Dodaci
Članak 11.
(1) Dodatak 1. i Dodatak 3. tiskani su uz ovaj Pravilnik i čine
njegov sastavni dio.
(2) Dodatak 1. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je
Zahtjeva zajedničkih (europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 1 Javni zračni
prijevoz (avioni) (Izmjena i dopuna broj 10, od 1. ožujka 2006.) (JAR-OPS 1
Commercial Air Transportation (Aeroplanes) (Amendment 10; 01.03.06)).
(3)
Dodatak 3. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je Zahtjeva zajedničkih
(europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 3 Javni zračni prijevoz (helikopteri)
(Izmjena i dopuna broj 3, od 1. travnja 2004.) (JAR-OPS 3 Commercial Air
Transportation (Helicopters) (Amendment 3; 01.04.04)).
Primjenjivi Zahtjevi zajedničkih zrakoplovnih vlasti
Članak 12.
(1) Osim udovoljavanja odredbama ovoga Pravilnika, zračni
prijevoznici koji moraju udovoljavati i odredbama Zahtjeva zajedničkih
zrakoplovnih vlasti koji su povezani s njihovim operacijama i to:
1. JAR-1:–
Definitions and Abbreviations; Definicije i kratice koje se koriste u JAA
sistemu;
2. JAR-11:– JAA Regulatory and Related Procedures; Propisane i
pripadajuće procedure Zajedničkih zrakoplovnih vlasti;
3. GAI-20:– Joint
Advisory Material – Advisory Circular Joint; Preporuke Zajedničkih zrakoplovnih
vlasti – Okružnice s preporukama Zajedničkih zrakoplovnih vlasti;
4. JAR-26:–
Additional AirworthineS Requirements for Operations; Dodatni zahtjevi
plovidbenosti za zračne prijevoznike;
5. JAR-STD-1A:– Aeroplane Flight
Simulators; Simulatori letenja avionom;
6. JAR-STD-2A:– Aeroplane Flight
Training Devices; Uređaji za osposobljavanje za letenje avionoma;
7.
JAR-STD-3A:– Aeroplane Flight & Navigation Procedures Trainers; Uređaji za
vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
8. JAR-STD 4A:– Basic
Instrument Training Devices; Uređaji za osnovno instrumentalno
osposobljavanje;
9. JAR-STD-1H:– Helicopter Flight Simulators; Simulatori
letenja helikopterom;
10. JAR-STD-2H:– Helicopter Flight Training Devices;
Uređaji za osposobljavanje za letenje helikopterom;
11. JAR-STD-3H:–
Helicopter Flight & Navigation Procedures Trainers; Helikopterski uređaji za
vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
12. JAR-MMEL/MEL:– Master
Minimum Equipment List/Minimum Equipment List; Glavni popis minimalne
opreme/Popis minimalne opreme.
(2) Do donošenja propisa koji reguliraju
odnosnu materiju primjenjivat će se odredbe:
– Section 2. AMC & IEM OPS 1
Acceptable Means of Compliance and Interpretative/Explonatory Material; Sekcije
2. Prihvatljivi načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s
pojašnjenjima/tumačenjima.
– Section 2. AMC & IEM OPS 3 Acceptable Means
of Compliance and Interpretative/Explonatory Material; Sekcije 2. Prihvatljivi
načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s pojašnjenjima/tumačenjima.
Tumačenje
Članak 13.
U slučaju nejasnoća u tumačenju odredaba ovoga Pravilnika koristit će se tekstovi izvornih dokumenta iz članka 11. ovoga Pravilnika na engleskom jeziku.
Izuzeci
Članak 14.
(1) Odredbe članka 4. stavka 5. ovoga Pravilnika o najmanjem
raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 80.000 € primjenjivat će se od 1.
siječnja 2009., do kada zračni prijevoznik koji namjerava steći ili produžiti
valjanost Svjedodžbe, u svrhu ocjene financijske sposobnosti, mora predočiti
dokaz o najmanje raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 40.000 € ili jamstvo
financijske institucije na isti iznos.
(2) Odredba članka 4. stavka 5. ovoga
Pravilnika o najmanjem raspoloživom neto kapitalu ne primjenjuju se pri
stjecanju i produživanju valjanosti Svjedodžbe za panoramsko letenje koje se
obavlja isključivo u hrvatskom zračnom prostoru.
(3) Iznimno od odredbe
članka 9. stavka 4. ovoga Pravilnika, Ministarstvo može, na zahtjev zračnog
prijevoznika, odobriti upisivanje u Svjedodžbu i zrakoplova koji nije upisan u
Hrvatski registar civilnih zrakoplova u skladu s rokovima iz članka 43. Zakona o
zračnom prometu.
(4) U razdoblju do godinu dana nakon stupanja na snagu
ovoga Pravilnika, Ministarstvo može izdati ili produžiti valjanost
Svjedodžbe i zračnom prijevozniku koji ne ispunjava sve propisane uvjete iz
Dodataka 1. ovoga Pravilnika ako procijeni da se u konkretnom slučaju ne odstupa
od propisane minimalne razine sigurnosti.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje vrijediti Pravilnik o uvjetima i načinu izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti (»Narodne novine«, broj 67/04).
Stupanje na snagu
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/06-01/19
Urbroj:
530-01-06-1
Zagreb, 17. svibnja 2006.
Ministar
mora, turizma, prometa i razvitka
Božidar
Kalmeta, v. r.
Dodatak
1
Zajednički zrakoplovni
zahtjevi
JAR-OPS 1
Javni (komercijalni) zračni prijevoz (avioni)
Amandman 10
1. ožujka 2006.
SEKCIJA
1
JAR-OPS 1
ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI
1
OPĆENITO
Ovaj odjeljak sadržava zahtjeve za imaoce Svjedodžbe o
sposobnosti
2
PRIKAZ
[2.1 Zahtjevi JAR-OPS su prikazani u dva
stupca po stranici, pri čemu je svaka stranica označena
datumom
izdavanja i/ili brojem amandmana pod kojim je izmijenjena ili ponovno
izdana.]
2.2 Podnaslovi su pisani u
kurzivu (italic typeface).
2.3 Napomene
koje sadrže pojašnjenja prikazane su u manjem fontu i nisu dio
zahtjeva.
[2.4 Novi, promijenjeni i ispravljeni
tekstovi bit će ispisani unutar velikih zagrada dok se ne
izda
sljedeći amandman.]
Amandman
2
1-0-1
01.07.00
JAR-OPS
1
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO
PRAZNO
01.07.00
1-0-2
Amandman 2
PODODJELJAK A | PODRUČJE PRIMJENE |
ODJELJAK B | OPĆENITO |
ODJELJAK C | IZDAVANJE SVJEDODŽBE I NADZOR ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA |
ODJELJAK D | OPERATIVNI POSTUPCI |
PODODJELJAK E | OPERACIJE U SVIM VREMENSKIM UVJETIMA |
ODJELJAK F | IZVOĐENJE OPĆENITO |
PODODJELJAK G | KATEGORIJA PERFORMANSE |
PODODJELJAK H | KATEGORIJA PERFORMANSE B |
PODODJELJAK I | KATEGORIJA PERFORMANSE C |
PODODJELJAK J | MASA I RAVNOTEŽA |
PODODJELJAK K | INSTRUMENTI I OPREMA |
ODJELJAK L | KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA OPREMA |
ODJELJAK M | ODRŽAVANJE AVIONA |
ODJELJAK N | LETAČKA POSADA |
DIO O | KABINSKA POSADA |
ODJELJAK P | PRIRUČNICI, DNEVNICI I DOKUMENTACIJA |
PODODJELJAK Q | OGRANIČENJA RADNOG VREMENA, VREMENA LETENJA I VREMENA ODMORA |
ODJELJAK R | PRIJEVOZ OPASNIH VRSTA ROBA ZRAKOM |
ODJELJAK S | ZAŠTITA (SECURITY) |
AR-OPS 1 Odjeljak
S
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO
PRAZNO
01.09.04
1-S-2
Amandman 7
Dodatak
2
Zajednički zrakoplovni
zahtjevi
Namjerno ostavljeno
prazno
Dodatak
3
Zajednički zrakoplovni
zahtjevi
JAR-OPS 3
Javni
(komercijalni) zračni prijevoz (helikopteri)
Amandman 3
1.
travnja 2004.
SEKCIJA 1 JAR-OPS 3
ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI
1
Općenito
ovaj odjeljak sadrži zahtjeve za imaoce svjedodžbe o
sposobnosti (»air operator certificate«).
2 Prikaz
2.1
Zahtjevi JAR-OPS-a prikazani su u dva stupca po stranici, a svaka je stranica
označena datumom izdavanja ili brojem izmjene pod kojim je izmijenjena i
dopunjena ili ponovno izdana.
2.2 Podnaslovi su tiskani kosim
slovima.
2.3 Napomene za pojašnjenja koje ne sačinjavaju dio zahtjeva
tiskane su manjim slovima.
2.4 Novi, izmijenjeni i dopunjeni, te
ispravljeni tekst bit će tiskan u velikim zagradama do izdavanja naknadne
‘izmjene’.
NAMJERNO OSTAVLJENO
PRAZNO
1-0-1
01.02.99
JAR-OPS
3
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
01.02.99 1-0-2
ODJELJAK A | PODRUČJE PRIMJENE |
ODJELJAK B | OPĆENITO |
ODJELJAK C | IZDAVANJE SVJEDODŽBE O SPOSOBNOSTI I NADZOR ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA |
ODJELJAK D | OPERATIVNE PROCEDURE |
ODJELJAK E | OPERACIJE U SVIM
VREMENSKIM UVJETIMA |
ODJELJAK F | PERFORMANSE OPĆENITO |
ODJELJAK G | KATEGORIJA PERFORMANSE I |
ODJELJAK H | KATEGORIJA PERFORMANSE II |
ODJELJAK I | KATEGORIJA PERFORMANSE 3 |
ODJELJAK J | MASA I RAVNOTEŽA |
ODJELJAK K | INSTRUMENTI I OPREMA |
PODODJELJAK L | KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA OPREMA |
ODJELJAK M | ODRŽAVANJE HELIKOPTERA |
ODJELJAK N | LETAČKA POSADA |
ODJELJAK O | ČLANOVI POSADE KOJA NIJE LETAČKA POSADA |
ODJELJAK P | PRIRUČNICI, DNEVNICI I ZAPISI |
PODODJELJAK Q | ZAHTJEVI GLEDEOGRANIČENJA RADNOG VREMENA,(FLIGHT TIME), VREMENA LETENJA (DUTY TIME) I VREMENA ODMORA |
PODODJELJAK R | PRIJEVOZ OPASNIH ROBA ZRAKOM |
ODJELJAK S | ZAŠTITA |