MINISTARSTVO MORA, TURIZMA, PROMETA I RAZVITKA

1574

Na temelju članka 157. točka 2. i u skladu s člankom 167. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, br. 132/98 i 178/04), ministar mora, turizma, prometa i razvitka, donosi

PRAVILNIK

O UVJETIMA I NAČINU IZDAVANJA SVJEDODŽBE O SPOSOBNOSTI (AIR OPERATOR CERTIFICATE – AOC)

Područje primjene

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuju se posebni uvjeti kojima mora udovoljavati pravna osoba registrirana za obavljanje djelatnosti prijevoza u javnom zračnom prometu (u daljnjem tekstu: zračni prijevoznik), te način izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti.

Pojmovi

Članak 2.

Pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1. Svjedodžba o sposobnosti zračnog prijevoznika (Air Operator Certificate – AOC) (u daljnjem tekstu: Svjedodžba): dokument koji izdaje Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) kojim potvrđuje da zračni prijevoznik udovoljava propisanim uvjetima za obavljanje djelatnosti javnoga zračnog prometa navedene u Svjedodžbi;
2. poslovni plan (business plan): detaljan opis komercijalnih djelatnosti zračnog prijevoznika za određeno razdoblje, posebice u odnosu na razvoj tržišta i planirana ulaganja, uključujući financijske i gospodarske učinke tih djelatnosti;
3. financijsko izvješće uprave (management account): detaljno izvješće o prihodima i rashodima u određenom vremenskom razdoblju, u kojem su razdvojeno prikazane djelatnosti vezane uz zračni prijevoz od ostalih djelatnosti, te dohodovne i nedohodovne stavke.

Uvjeti za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe

Članak 3.

(1) Za izdavanje i produživanje valjanosti svjedodžbe, zračni prijevoznik mora udovoljavati uvjetima u pogledu opreme, sredstava i stručnog osoblja, te imati financijsku sposobnost primjerenu vrsti i opsegu operacija.
(2) Glavna djelatnost zračnog prijevoznika mora biti zračni prijevoz, samostalno ili u kombinaciji s nekom drugom komercijalnom operacijom zrakoplova ili popravkom i održavanjem zrakoplova.

Gospodarsko-financijski uvjeti

Članak 4.

(1) Zračni prijevoznik koji podnosi zahtjev za izdavanje Svjedodžbe dužan je dokazati da udovoljava gospodarsko-financijskim uvjetima, odnosno dužan je uz zahtjev priložiti:
1. Plan poslovanja iz kojeg mora biti razvidno:
– da u svakom trenutku može ispunjavati svoje stvarne i potencijalne obveze, koje su utvrđene pod realnim pretpostavkama, za razdoblje od 24 mjeseca od početka obavljanja djelatnosti;
– da može podmiriti svoje fiksne i operativne troškove koji nastaju kod obavljanja djelatnosti prema planu poslovanja i koji su utvrđeni prema realnim pretpostavkama, za razdoblje od tri mjeseca od početka operacija, ne uzimajući u obzir prihod od obavljanja djelatnost.
2. Najnovije financijsko izvješće uprave i završno financijsko izvješće za prethodnu poslovnu godinu s mišljenjem revizora, ako je dostupno.
3. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduće dvije godine.
4. Osnove za projekciju prihoda i rashoda za stavke kao što su gorivo, prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja, aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Detaljne podatke o početnim troškovima koji su realizirani u razdoblju od podnošenja zahtjeva do početka poslovanja i objašnjenje kako namjerava financirati te troškove.
6. Detaljne podatke o postojećim i očekivanim financijskim izvorima.
7. Detaljne podatke o dioničarima, uključujući nacionalnost i vrste dionica koje posjeduju, i Statut društva. Ako su dio grupe poduzeća, podatke o njihovim međusobnim odnosima.
8. Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava s planom likvid­nosti za prve dvije godine poslovanja.
9. Detaljne podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova, uključujući u slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora.
(2) Zračni prijevoznik koji posjeduje važeću Svjedodžbu i planira promjenu vlasničke strukture ili djelatnosti što će znatno utjecati na financije, radi procjene daljnje financijske sposobnosti treba priložiti:
1. Najnoviju internu bilancu uprave i završno financijsko izvješće za prethodnu poslovnu godinu s mišljenjem revizora.
2. Precizne pojedinosti o svim predloženim promjenama npr. promjeni vrste usluge, predviđenom preuzimanju ili udruživanju, promjenama u dioničkom kapitalu, promjenama dioničara, itd.
3. Projiciranu bilancu s računom dobiti i gubitka za tekuću financijsku godinu, uključujući sve predložene promjene u strukturi ili djelatnostima koje će znatno utjecati na financijsko sposobnost.
4. Prethodne i projicirane iznose rashoda i prihoda za stavke kao što su gorivo, prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja, aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Izjave o priljevu sredstava i planovima likvidnosti za iduću godinu, uključujući sve predviđene promjene u strukturi ili djelatnostima koje će znatno utjecati na financijsku sposobnost.
6. Detaljne podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova, uključujući u slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora.
(3) Zračni prijevoznik koji posjeduje važeću Svjedodžbu mora dostavljati Ministarstvu svake financijske godine relevantne podat­ke, i to:
1. Završno financijsko izvješće s mišljenjem revizora u roku koji ne smije biti duži od šest mjeseci nakon isteka relevantnog razdoblja i, po potrebi, najnoviju internu bilancu uprave.
2. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduću godinu.
3. Prethodne i projicirane iznose rashoda i prihoda za stavke kao što su gorivo, prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja, aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
4. Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava s planom likvidnosti za iduću godinu.
(4) Kada opravdano posumnja u postojanje financijskih prob­lema kod zračnog prijevoznika, Ministarstvo može ocijeniti njegov financijski rad i može Svjedodžbu ukinuti ako ustanovi da zračni prijevoznik nije u stanju udovoljiti stvarnim i potencijalnim obvezama u dvanaesto-mjesečnom razdoblju. Ministarstvo može, ako nije ugrožena sigurnost, izdati privremenu dozvolu ovisno o financijskoj reorganizaciji zračnog prijevoznika.
(5) Zračni prijevoznik koji se isključivo bavi operacijama zrakoplova najveće uzletne mase manje od deset tona i/ili s manje od dvadeset mjesta, ne mora udovoljavati uvjetima iz stavaka 1., 2., 3., i 4. ovoga članka, ali mora u svakom trenutku imati raspoloživ neto kapital u iznosu od najmanje 80.000 €, ili jamstvo financijske institucije na isti iznos.
(6) Odredbe ovoga članka usklađeni su sa odredbama Uredbe vijeća (EEC) Br. 2407/92 od 23. srpnja 1992 o licenciranju zračnih prijevoznika; Council Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing of air carriers u dijelu koji se odnosi na gospodarsko-financijske uvjete.

Odgovorne osobe

Članak 5.

(1) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovornog rukovoditelja (accountable manager), koji je zadužen za letačke operacije, unutarnju organizaciju i financije, te odgovornu da se sve operacije i održavanje zrakoplova obavljaju u skladu s propisima i zrakoplovnim standardima.
(2) Zračni prijevoznik mora imenovati rukovoditelja kvalitete (quality manager) koji je odgovoran za upravljanje sustavom kvalitete i poduzimanje korektivnih mjera.
(3) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovorne osobe (post holders) za:
– letačke operacije;
– održavanje zrakoplova;
– osposobljavanje zrakoplovnog osoblja;
– operacije na zemlji.
(4) Odgovornim osobama iz stavaka 1., 2., i 3. ovoga članka ne mogu biti imenovane osobe kojima je izricana sankcija za kazneno djelo, prijestup ili za ponovljeni prekršaj u zračnom prometu.
(5) O promjenama odgovornih osoba zračni prijevoznik dužan je obavijestiti Ministarstvo najmanje deset dana prije namjeravane promjene, a iznimno taj rok može biti i kraći.
Osiguranje
Članak 6.
Zračni prijevoznik mora imati važeću policu osiguranja kojom su osigurani putnici, prtljaga, teret, pošta i treće osobe.

Izdavanje ili produženje valjanosti Svjedodžbe

Članak 7.

(1) Uz zahtjev za izdavanje Svjedodžbe zračni prijevoznik mora priložiti i odgovarajuće dokaze o udovoljavanju uvjetima, i to:
1. Rješenje trgovačkog suda o upisu u sudski registar;
2. Dokaz o vlasničkoj strukturi;
3. Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD);
4. Dokaz o udovoljavanju gospodarsko-financijskim uvjetima;
5. Popunjene obrasce (JAA Form Four) za odgovornog rukovoditelja, rukovoditelja kvalitete i druge odgovorne osobe;
6. Policu/police osiguranja;
7. Operativni priručnik (Operations Manual – OM);
8. Listu minimalne opreme (Minimum Equipmet List – MEL);
9. Izjavu o udovoljavanju uvjetima iz Pododjeljka K&L (Subpart K&L), JAR-OPS 1/3;
10. Program mjera zaštite (Security Programme).
(2) Prije izdavanja ili produžavanja valjanosti Svjedodžbe, zrač­ni prijevoznik mora dostaviti sljedeće dokaze glede održavanja zrakoplova:
1. Opis sustava održavanja (Maintenance Management Exposition);
2. Program održavanja (Maintenance Programme);
3. Tehničku knjigu aviona (Aeroplane Technical Log) ili Tehnič­ku knjigu helikoptera (Helicopter Technical Log);
4. Ugovore s organizacijama kojima je povjerio održavanje.
(3) O svakoj promjeni koja se odnosi na stavke 1., i 2. ovoga članka, zračni prijevoznik mora odmah obavijestiti Ministarstvo.

Rokovi za podnošenje zahtjeva za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe

Članak 8.

(1) Zahtjev za izdavanje Svjedodžbe podnosi se najmanje devedeset dana, a Operativni priručnik najmanje šezdeset dana prije planiranog početka izvođenja operacija.
(2) Zahtjev za produženje valjanosti Svjedodžbe zračni prijevoz­nik podnosi najmanje trideset dana prije isteka njezine valjanosti.
(3) Zahtjev za promjenu vrste operacije zračni prijevoznik pod­nosi najmanje trideset dana prije namjeravane promjene.

Uvjeti valjanosti Svjedodžbe

Članak 9.

(1) Zračni prijevoznik koji podnese zahtjev za produženje valjanosti Svjedodžbe dužan je Ministarstvu omogućiti uvid u sve elemente na temelju kojih se izdaje Svjedodžba.
(2) Ako u tijeku valjanosti Svjedodžbe zračni prijevoznik prestane udovoljavati nekim od uvjeta pod kojima je Svjedodžba izdana, Ministarstvo može oduzeti ili promijeniti Svjedodžbu o čemu će donijeti rješenje.
(3) Zračni prijevoznik može imati samo jednu Svjedodžbu.
(4) Svjedodžba važi samo za zrakoplove upisane u Hrvatski registar civilnih zrakoplova.
(5) Zrakoplov mora imati važeću svjedodžbu o plovidbenosti.
(6) Svjedodžba važi samo ako zračni prijevoznik ima odobren sustav održavanja.
(7) Svjedodžba se izdaje prvi put za razdoblje od godinu dana, te nakon toga za razdoblje od jedne do najviše pet godina.

Omogućavanje nadzora

Članak 10.

Zračni prijevoznik mora Ministarstvu omogućiti nesmetan pristup u sve dijelove organizacije i zrakoplove, a glede nadzora nad održavanjem zrakoplova i obavljanjem operacija, pristup do svake ugovorno angažirane organizacije kojoj je povjerio obavljanje određenih poslova za koje je odgovoran.

Dodaci

Članak 11.

(1) Dodatak 1. i Dodatak 3. tiskani su uz ovaj Pravilnik i čine njegov sastavni dio.
(2) Dodatak 1. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je Zahtjeva zajedničkih (europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 1 Javni zračni prijevoz (avioni) (Izmjena i dopuna broj 10, od 1. ožujka 2006.) (JAR-OPS 1 Commercial Air Transportation (Aeroplanes) (Amendment 10; 01.03.06)).
(3) Dodatak 3. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je Zahtjeva zajedničkih (europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 3 Javni zračni prijevoz (helikopteri) (Izmjena i dopuna broj 3, od 1. travnja 2004.) (JAR-OPS 3 Commercial Air Transportation (Helicopters) (Amendment 3; 01.04.04)).

Primjenjivi Zahtjevi zajedničkih zrakoplovnih vlasti

Članak 12.

(1) Osim udovoljavanja odredbama ovoga Pravilnika, zračni prijevoznici koji moraju udovoljavati i odredbama Zahtjeva zajedničkih zrakoplovnih vlasti koji su povezani s njihovim operacijama i to:
1. JAR-1:– Definitions and Abbreviations; Definicije i kratice koje se koriste u JAA sistemu;
2. JAR-11:– JAA Regulatory and Related Procedures; Propisane i pripadajuće procedure Zajedničkih zrakoplovnih vlasti;
3. GAI-20:– Joint Advisory Material – Advisory Circular Joint; Preporuke Zajedničkih zrakoplovnih vlasti – Okružnice s preporukama Zajedničkih zrakoplovnih vlasti;
4. JAR-26:– Additional AirworthineS Requirements for Operations; Dodatni zahtjevi plovidbenosti za zračne prijevoznike;
5. JAR-STD-1A:– Aeroplane Flight Simulators; Simulatori letenja avionom;
6. JAR-STD-2A:– Aeroplane Flight Training Devices; Uređaji za osposobljavanje za letenje avionoma;
7. JAR-STD-3A:– Aeroplane Flight & Navigation Procedures Trainers; Uređaji za vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
8. JAR-STD 4A:– Basic Instrument Training Devices; Uređaji za osnovno instrumentalno osposobljavanje;
9. JAR-STD-1H:– Helicopter Flight Simulators; Simulatori letenja helikopterom;
10. JAR-STD-2H:– Helicopter Flight Training Devices; Uređaji za osposobljavanje za letenje helikopterom;
11. JAR-STD-3H:– Helicopter Flight & Navigation Procedures Trainers; Helikopterski uređaji za vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
12. JAR-MMEL/MEL:– Master Minimum Equipment List/Minimum Equipment List; Glavni popis minimalne opreme/Popis minimalne opreme.
(2) Do donošenja propisa koji reguliraju odnosnu materiju primjenjivat će se odredbe:
– Section 2. AMC & IEM OPS 1 Acceptable Means of Compliance and Interpretative/Explonatory Material; Sekcije 2. Prihvatljivi načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s pojašnjenjima/tumačenjima.
– Section 2. AMC & IEM OPS 3 Acceptable Means of Compliance and Interpretative/Explonatory Material; Sekcije 2. Prihvatljivi načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s pojašnjenjima/tumačenjima.

Tumačenje

Članak 13.

U slučaju nejasnoća u tumačenju odredaba ovoga Pravilnika koristit će se tekstovi izvornih dokumenta iz članka 11. ovoga Pravilnika na engleskom jeziku.

Izuzeci

Članak 14.

(1) Odredbe članka 4. stavka 5. ovoga Pravilnika o najmanjem raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 80.000 € primjenjivat će se od 1. siječnja 2009., do kada zračni prijevoznik koji namjerava steći ili produžiti valjanost Svjedodžbe, u svrhu ocjene financijske sposobnosti, mora predočiti dokaz o najmanje raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 40.000 € ili jamstvo financijske institucije na isti iznos.
(2) Odredba članka 4. stavka 5. ovoga Pravilnika o najmanjem raspoloživom neto kapitalu ne primjenjuju se pri stjecanju i produživanju valjanosti Svjedodžbe za panoramsko letenje koje se obavlja isključivo u hrvatskom zračnom prostoru.
(3) Iznimno od odredbe članka 9. stavka 4. ovoga Pravilnika, Ministarstvo može, na zahtjev zračnog prijevoznika, odobriti upisivanje u Svjedodžbu i zrakoplova koji nije upisan u Hrvatski registar civilnih zrakoplova u skladu s rokovima iz članka 43. Zakona o zrač­nom prometu.
(4) U razdoblju do godinu dana nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika, Ministarstvo može izdati ili produžiti valjanost Svjedodž­be i zračnom prijevozniku koji ne ispunjava sve propisane uvjete iz Dodataka 1. ovoga Pravilnika ako procijeni da se u konkretnom slučaju ne odstupa od propisane minimalne razine sigurnosti.

Prijelazne i završne odredbe

Članak 15.

Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje vrijediti Pravilnik o uvjetima i načinu izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti (»Narodne novine«, broj 67/04).

Stupanje na snagu

Članak 16.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-01/06-01/19
Urbroj: 530-01-06-1
Zagreb, 17. svibnja 2006.

Ministar
mora, turizma, prometa i razvitka
Božidar Kalmeta, v. r.


 

Dodatak 1

Zajednički zrakoplovni zahtjevi


JAR-OPS 1

Javni (komercijalni) zračni prijevoz (avioni)


Amandman 10
1. ožujka 2006.

 


SEKCIJA 1                                                                                 JAR-OPS 1

ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI
 


1          OPĆENITO
            Ovaj odjeljak sadržava zahtjeve za imaoce Svjedodžbe o sposobnosti
2          PRIKAZ
[2.1      Zahtjevi JAR-OPS su prikazani u dva stupca po stranici, pri čemu je svaka stranica označena
            datumom izdavanja i/ili brojem amandmana pod kojim je izmijenjena ili ponovno izdana.]
2.2       Podnaslovi su pisani u kurzivu (italic typeface).
2.3       Napomene koje sadrže pojašnjenja prikazane su u manjem fontu i nisu dio zahtjeva.
[2.4     Novi, promijenjeni i ispravljeni tekstovi bit će ispisani unutar velikih zagrada dok se ne
            izda sljedeći amandman.]


Amandman 2                                                            1-0-1                                                          01.07.00

 


JAR-OPS 1                                                                                                                                SEKCIJA 1



NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO





01.07.00                                                             1-0-2                                                      Amandman 2
 

I. dio
 

PODODJELJAK A PODRUČJE PRIMJENE
ODJELJAK B OPĆENITO
ODJELJAK C IZDAVANJE SVJEDODŽBE I NADZOR
ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA
ODJELJAK D OPERATIVNI POSTUPCI
PODODJELJAK E OPERACIJE U SVIM VREMENSKIM
 UVJETIMA
ODJELJAK F IZVOĐENJE OPĆENITO
PODODJELJAK G KATEGORIJA PERFORMANSE
PODODJELJAK H KATEGORIJA PERFORMANSE B
PODODJELJAK I KATEGORIJA PERFORMANSE C
PODODJELJAK J MASA I RAVNOTEŽA



II. dio

PODODJELJAK K INSTRUMENTI I OPREMA
ODJELJAK L KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA
OPREMA
ODJELJAK M ODRŽAVANJE AVIONA
ODJELJAK N LETAČKA POSADA
DIO O KABINSKA POSADA
ODJELJAK P PRIRUČNICI, DNEVNICI I DOKUMENTACIJA
PODODJELJAK Q OGRANIČENJA RADNOG VREMENA,
VREMENA LETENJA I VREMENA ODMORA
ODJELJAK R PRIJEVOZ OPASNIH VRSTA ROBA ZRAKOM
ODJELJAK S ZAŠTITA (SECURITY)

 

AR-OPS 1 Odjeljak S                                                                                                                 SEKCIJA 1
 


NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO




01.09.04                                                              1-S-2                                                             Amandman 7
 


Dodatak 2

Zajednički zrakoplovni zahtjevi


Namjerno ostavljeno prazno

 



Dodatak 3

Zajednički zrakoplovni zahtjevi


JAR-OPS 3

Javni (komercijalni) zračni prijevoz (helikopteri)


Amandman 3
1. travnja 2004.

 

SEKCIJA 1                                                                                                                              JAR-OPS 3

ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI

1 Općenito

ovaj odjeljak sadrži zahtjeve za imaoce svjedodžbe o sposobnosti (»air operator certificate«).

2 Prikaz

2.1 Zahtjevi JAR-OPS-a prikazani su u dva stupca po stranici, a svaka je stranica označena datumom izdavanja ili brojem izmjene pod kojim je izmijenjena i dopunjena ili ponovno izdana.

2.2 Podnaslovi su tiskani kosim slovima.

2.3 Napomene za pojašnjenja koje ne sačinjavaju dio zahtjeva tiskane su manjim slovima.

2.4 Novi, izmijenjeni i dopunjeni, te ispravljeni tekst bit će tiskan u velikim zagradama do izdavanja naknadne ‘izmjene’.



NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO



                                                                         1-0-1                                                                       01.02.99
 


JAR-OPS 3                                                                                                                                           SEKCIJA 1




NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
 

01.02.99                                                               1-0-2

 

 

I. dio

ODJELJAK A PODRUČJE PRIMJENE
ODJELJAK B OPĆENITO
ODJELJAK C IZDAVANJE SVJEDODŽBE O SPOSOBNOSTI I NADZOR ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA
ODJELJAK D OPERATIVNE PROCEDURE
ODJELJAK E OPERACIJE U SVIM VREMENSKIM
 UVJETIMA
ODJELJAK F PERFORMANSE  OPĆENITO
ODJELJAK G KATEGORIJA PERFORMANSE I
ODJELJAK H KATEGORIJA PERFORMANSE II
ODJELJAK I KATEGORIJA PERFORMANSE 3
ODJELJAK J MASA I RAVNOTEŽA

 

II. dio

ODJELJAK K INSTRUMENTI I OPREMA
PODODJELJAK L KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA
OPREMA
ODJELJAK M ODRŽAVANJE HELIKOPTERA
ODJELJAK N LETAČKA POSADA
ODJELJAK O ČLANOVI POSADE KOJA NIJE LETAČKA POSADA
ODJELJAK P PRIRUČNICI, DNEVNICI I ZAPISI
PODODJELJAK Q ZAHTJEVI GLEDEOGRANIČENJA RADNOG VREMENA,(FLIGHT TIME), VREMENA LETENJA (DUTY TIME) I VREMENA ODMORA
PODODJELJAK R PRIJEVOZ OPASNIH ROBA ZRAKOM
ODJELJAK S ZAŠTITA