1188
Na temelju članka 157. točka 10. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, broj 132/98 i 178/04), ministar mora, turizma, prometa i razvitka donosi
I.OPĆE ODREDBE
Područje primjene
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se način obavljanja poslova Hrvatskog zrakoplovnog saveza koji su mu kao javne ovlasti povjerene Zakonom o zračnom prometu.
Članak 2.
(1) Hrvatski zrakoplovni savez na temelju javnih ovlasti
obavlja:
1. stručne poslove u postupku utvrđivanja propisanih uvjeta
kojima moraju udovoljavati pravne osobe za stručno osposobljavanje pilota
zrakoplovno sportskih letjelica;
2. utvrđivanje programa za stručno
osposobljavanje pilota zrakoplovno-sportskih letjelica;
3. praćenje i
usklađivanje rada, usklađivanje kriterija te pružanje stručne i druge pomoći
pravnim osobama za osposobljavanje pilota zrakoplovno-sportskih letjelica;
4.
stručni nadzor nad pravnim osobama za stručno osposobljavanje pilota
zrakoplovno-sportskih letjelica.
5. poslove vezane za stručno osposobljavanje
kandidata za stjecanje dozvola i ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportskih
letjelica;
6. provjeru stručne osposobljenosti instruktora i osoba koje
izvode teorijsku nastavu;
7. imenovanje i organizaciju rada povjerenstva za
provođenje ispita i provođenje ispita;
8. izdavanje uvjerenja o položenom
ispitu za stjecanje dozvola i ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportskih
letjelica;
9. vođenje dokumentacije i evidencije u svezi s osposobljavanjem
te zahtjevima i ispitima kandidata za stjecanje dozvola i ovlaštenja pilota
zrakoplovno-sportskih letjelica;
(2) Hrvatski zrakoplovni savez posebno
brine, unaprjeđuje i podupire razvitak domaće i međunarodne zrakoplovno-sportske
djelatnosti.
Članak 3.
U smislu ovoga Pravilnika zrakoplovno-sportskom letjelicom
smatraju se:
1. balon,
2. padobran,
3. parajedrilica,
4. ovjesna
jedrilica,
5. jedrilica,
6. mikrolaki avion.
Pojmovi
Članak 4.
Pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće
značenje:
1. Mikrolaki avion (microlight aeroplane): zrakoplov
jednosjed ili dvosjed, pokretan motorom, koji pri najvećoj dopuštenoj uzletnoj
masi nije brži od 65 km/h, a kojim se upravlja premještanjem težine pilota i/ili
aerodinamičkim upravljačkim kormilom, a čija najveća dopuštena uzletna masa ne
prelazi 300 kg kod jednosjeda, 450 kg kod dvosjeda, odnosno, u amfibija i hidro
izvedbi 10% više od tih masa.
2. Ovjesna jedrilica (hang glider):
zrakoplov jednosjed ili dvosjed, bez motora te,
– polukrute osnovne
konstrukcije, kojim se u pravilu upravlja premještanjem težine pilota i koji
može pokazati stalnu sposobnost sigurnog uzlijetanja i slijetanja u uvjetima bez
vjetra, koji se može nositi te kojim se može uzletjeti i sletjeti samo snagom i
uporabom nogu pilota;
– krute osnovne konstrukcije, kojim se u pravilu
upravlja pomoću pokretnih aerodinamičkih površina u najmanje dvije osi i koji
može pokazati stalnu sposobnost sigurnog uzlijetanja i slijetanja u uvjetima bez
vjetra te kojim se može uzletjeti i sletjeti samo snagom i uporabom nogu
pilota.
– krute osnovne konstrukcije, kojim se u pravilu upravlja pomoću
pokretnih aerodinamičkih površina u najmanje dvije osi i koji ne može pokazati
stalnu sposobnost sigurnog uzlijetanja i slijetanja u uvjetima bez vjetra.
3.
Parajedrilica (paraglider): zrakoplov jednosjed ili dvosjed, bez motora,
koji nema krutu osnovnu konstrukciju i koji može pokazati stalnu sposobnost
sigurnog uzlijetanja i slijetanja u uvjetima bez vjetra, a kojim se
aerodinamički upravlja oko sve tri osi pomoću lijeve i desne komande povezane za
izlazne krajeve krila, koji se može nositi te kojim se može uzletjeti i sletjeti
samo snagom i uporabom nogu pilota.
4. Padobran (parachute): tehničko
sredstvo koje omogućuje sigurno spuštanje na tlo usporenjem slobodnog
pada.
5. Jedrilica (glider): zrakoplov teži od zraka, bez motora, koji
uzgon u letu dobiva poglavito zbog aerodinamičkih reakcija na površinama, koje u
određenim uvjetima leta ostaju nepokretne.
6. Balon (air balloon):
zrakoplov lakši od zraka, bez motora.
7. Organizacija za obuku pilota
(Facilities for Training): pravna osoba ovlaštena za provođenje stručnog
osposobljavanja za stjecanje dozvola i ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportske
letjelice.
8. Hrvatski zrakoplovni savez (HZS): nacionalna udruga
aeroklubova, koja kao ovlaštena organizacija u skladu s važećim propisima,
obavlja poslove iz područja zrakoplovno-sportskog letenja.
II.
STRUČNO OSPOSOBLJAVANJE, STJECANJE, OBNAVLJANJE I
PRODUŽENJE VALJANOSTI DOZVOLE I/ILI OVLAŠTENJA PILOTA ZRAKOPLOVNO-SPORTSKE
LETJELICE
Osposobljavanje
Članak 5.
(1) Stručno osposobljavanje kandidata za stjecanje dozvole
i/ili ovlaštenja, obnavljanje i produženje valjanosti dozvole i/ili ovlaštenja
pilota zrakoplovno- sportske letjelice, obavlja se u skladu s propisima kojima
se reguliraju uvjeti i način stjecanja, izdavanja, obnavljanja i produžavanja
valjanosti dozvola i ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportske letjelice.
(2)
Stručno osposobljavanja pilota zrakoplovno sportske letjelice može obavljati
pravna osoba koja udovoljava propisanim uvjetima i koju za to ovlasti
Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
uz prethodno mišljenje Hrvatskog zrakoplovnog saveza.
(3) Pravne osobe za
stručno osposobljavanje pilota zrakoplovno-sportskih letjelica dužne su
provoditi osposobljavanje po programima za stručno osposobljavanje koje utvrđuje
Hrvatski zrakoplovni savez.
(4) Programi za stručno osposobljavanje pilota
zrakoplovno--sportske letjelice, moraju biti izrađeni u skladu s preporučenim
međunarodnim normama i moraju osiguravati visok stupanj sigurnosti.
Pravne osobe za stručno osposobljavanje
Članak 6.
(1) Pravne osobe za stručno osposobljavanje pilota
zrakoplovno--sportske letjelice moraju udovoljavati uvjetima utvrđenim propisom
o uvjetima kojima mora udovoljavati pravne osobe za stručno osposobljavanje
pilota zrakoplovno-sportske letjelice.
(2) Zahtjev za odobrenje pravne osobe
za stručno osposobljavanje pilota zrakoplovno-sportske letjelice, podnosi se
Ministarstvu na propisanom obrascu. Ministarstvo, uz prethodno mišljenje
Hrvatskog zrakoplovnog saveza, izdaje odobrenje pravnoj osobi za stručno
osposobljavanje pilota zrakoplovno-sportske letjelice.
Potvrda o uspješno završenom osposobljavanju
Članak 7.
(1) Nakon uspješno završenog osposobljavanja, pravna osoba
ovlaštena za provođenje stručnog osposobljavanja za stjecanje dozvola i
ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportske letjelice, izdaje potvrdu o uspješno
završenom osposobljavanju.
(2) Izgled i sadržaj potvrde iz stavka 1. ovoga
članka utvrđuje Hrvatski zrakoplovni savez.
Zahtjev za polaganje ispita
Članak 8.
Zahtjev za polaganje ispita za stjecanje dozvola i ovlaštenja
pilota zrakoplovno-sportske letjelice, podnosi se na propisanom obrascu, uz koji
se prilaže:
1. potvrda iz članka 7. ovoga Pravilnika,
2. dokaz o uplaćenoj
pristojbi i naknadi za ispit,
3. dokaz o naletu/skokovima.
(2) Izgled i
sadržaj obrasca iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje Hrvatski zrakoplovni
savez.
Ispitni rokovi
Članak 9.
(1) Ispit se polaže u redovitim i izvanrednim ispitnim rokovima
koje utvrđuje Hrvatski zrakoplovni savez.
(2) Redoviti ispitni rokovi
određuju se najmanje tri puta godišnje.
(3) Izvanredni ispitni rokovi
određuju se ako se prijavi više od pet kandidata, odnosno ako se za to ukaže
osobita potreba.
Dopuštenje za ispitivača
Članak 10.
(1) Član ispitnog povjerenstva za polaganje ispita za stjecanje
dozvola i ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportske letjelice, može biti samo osoba
koja ima dopuštenje (licenciju) za ispitivača koje izdaje Ministarstvo.
(2)
Dopuštenje (licenciju) za ispitivača može dobiti samo osoba koja je uvrštena na
popis stručnjaka koji, u načelu, početkom svake kalendarske godine utvrđuje
ministar.
(3) Ispitivač praktične osposobljenosti može biti samo imatelj
valjane dozvole i ovlaštenja s kojim može obavljati osposobljavanje pilota
zrakoplovno-sportskih letjelica (učitelji, instruktori, nastavnici).
(4)
Ministarstvo će oduzeti dopuštenje (licenciju) ovlaštenom ispitivaču ako utvrdi
da kao član ispitnog povjerenstva ne provodi ispite u skladu s propisima.
Banka pitanja
Članak 11.
(1) Teorijski ispit provodi se prema pitanjima iz banke
pitanja.
(2) Banka pitanja izrađuje se na temelju sadržaja programa
osposobljavanja posebno za svaku vrstu ispita za stjecanje dozvole i/ili
ovlaštenja.
(3) Banku pitanja utvrđuje Hrvatski zrakoplovni savez uz
prethodnu suglasnost Ministarstva.
Ispit i provjera
Članak 12.
(1) Ispit za stjecanje dozvole i/ili ovlaštenja pilota
zrakoplovno--sportskih letjelica i obnavljanje dozvole i/ili ovlaštenja, obavlja
se pred ispitnim povjerenstvom, kojeg imenuje Hrvatski zrakoplovni savez, s tim
da u radu ispitnog povjerenstva ne smiju sudjelovati osobe koje su
osposobljavale kandidata za stjecanje dozvole i/ili ovlaštenja.
(2) Ispitno
povjerenstvo sastoji se od najmanje dva člana i predsjednika, a za obavljanje
administrativno-tehničkih poslova može se imenovati i tajnik
povjerenstva.
(3) Ispit se sastoji od teorijskog i praktičnog dijela.
(4)
Poslije položenoga teorijskog ispita kandidat polaže praktični dio ispita.
Ocjena ispita i provjere
Člana 13.
(1) Ispitno povjerenstvo ocjenjuje ukupan uspjeh kandidata na
ispitu ocjenom »položio/la« ili »nije položio/la«.
(2) Teorijski ispit za
stjecanje dozvole i/ili ovlaštenja smatra se položenim ako kandidat u svakom
dijelu teorijskog ispita postigne najmanje 75 % točnih odgovora.
(3)
Praktični ispit za stjecanje dozvole i/ili ovlaštenja smatra se položenim ako
kandidat pokaže sposobnost sigurnog upravljanja zrakoplovno-sportskom
letjelicom, uključujući, sve propisane postupke i provjere u letu određene od
strane ispitivača.
(4) Kandidat koji ne položi najviše dva predmeta iz
teorijskog dijela ispita može pristupiti popravnom ispitu iz tih predmeta,
unutar roka kojeg odredi predsjednik ispitnog povjerenstva, a koji ne smije biti
kraći od 15 dana, a niti dulji od 30 dana od dana prvog polaganja ispita.
(5)
Kandidat, koji ne položi tri ili više predmeta iz teorijskog dijela ispita ili
ne položi praktični dio ispita, upućuje se na ponovni ispit.
(6) Rok za
polaganje ponovnog ispita ne smije biti kraći od dva mjeseca, računajući od dana
prvog polaganja ispita.
Odustajanje od ispita ili provjere
Članak 14.
(1) Kandidat koji nije u mogućnosti pristupiti ispitu ili
provjeri, dužan je predsjedniku ispitnog povjerenstva neodložno, u pisanom
obliku, obrazložiti razloge za to. Ako predsjednik ispitnog povjerenstva odobri
odgodu smatra se da ispit ili njegov dio na koji se odgoda odnosi, odnosno
provjera, nisu ni započeti. Odgoda se može odobriti samo ako za to postoje važni
opravdani razlozi. Bolest kandidata mora se dokazati predočenjem liječničkog
uvjerenja. U takvom slučaju kandidat pristupa sljedećem ispitnom roku.
(2)
Ako predsjednik ispitnog povjerenstva ne odobri odgodu, smatra se da ispit ili
njegov dio, odnosno provjera nisu položeni.
Kršenje discipline na ispitima i provjerama
Članak 15.
Ako kandidat tijekom trajanja ispita ili provjere svojim ponašanjem krši disciplinu, ometa druge kandidate ili samu provedbu ispita ili provjere, odnosno ako se služi prepisivanjem ili drugim nedozvoljenim sredstvima, može ga se udaljiti s ispita ili provjere, a smatra se da ispit ili provjeru kandidat nije položio/la.
Ispitna dokumentacija
Članak 16.
(1) Kandidatu se nakon završetka teorijskog ili praktičnog
ispita, na njegov zahtjev, mora dati na uvid njegova ispitna
dokumentacija.
(2) Hrvatski zrakoplovni savez dužan je čuvati ispitnu
dokumentaciju iz teorijskog i praktičnog dijela ispita kao i drugu dokumentaciju
vezanu za obavljanje poslova iz članka 2. ovoga Pravilnika.
(3) Ispitna
dokumentacija čuva se 5 godine.
Zapisnik o radu ispitnog povjerenstva
Članak 17.
(1) O radu ispitnog Povjerenstva vodi se zapisnik.
(2)
Zapisnik potpisuju predsjednik i članovi Povjerenstva i dostavljaju ga, zajedno
sa izvješćem o rezultatu ispita, Hrvatskom zrakoplovnom savezu.
Uvjerenje o uspješno položenom ispitu
Članak 18.
(1) Kandidatu koji uspješno položi ispit Hrvatski zrakoplovni
savez izdaje uvjerenje o uspješno položenom ispitu.
(2) Izgled i sadržaj
uvjerenja iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje Hrvatski zrakoplovni savez.
Zahtjev za izdavanje dozvole i/ili ovlaštenja
Članak 19.
(1) Dozvole i/ili ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportskih
letjelica izdaje Ministarstvo na zahtjev kandidata.
(2) Zahtjev se podnosi na
propisanom obrascu, koji izdaje Ministarstvo.
(3) Zahtjevu za izdavanje
dozvole mora se priložiti:
1. uvjerenje iz članka 18. ovoga Pravilnika,
2.
liječnička svjedodžba,
3. naknada i pristojba za izdavanje dozvole.
(4)
Zahtjevu za izdavanje ovlaštenja mora se priložiti:
1. uvjerenje iz članka
18. ovoga Pravilnika,
2. dozvola pilota zrakoplovno-sportske letjelice,
3.
naknada i pristojba za izdavanje ovlaštenja.
III.NAKNADE
Članak 20.
(1) Visine naknada za provođenje ispita za stjecanje dozvola i
ovlaštenja pilota zrakoplovno-sportskih letjelica, odlukom utvrđuje Hrvatski
zrakoplovni savez, uz prethodnu suglasnost Ministarstva.
(2) Odluka iz stavka
1. ovoga članka objavljuje se u »Narodnim novinama».
IV.RJEŠAVANJE PO ŽALBAMA I NADZOR
Rješavanje po žalbama
Članak 21.
Po žalbi na upravne akte, koje Hrvatski zrakoplovni savez donosi u obavljanju povjerenih poslova, rješava Ministarstvo, u skladu sa Zakonom o općem upravnom postupku.
Nadzor
Članak 22.
Upravni i stručni nadzor nad radom Hrvatskog zrakoplovnog saveza obavlja Ministarstvo.
V.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 23.
(1) Hrvatski zrakoplovni savez će, radi obavljanja poslova koji
su mu povjereni kao javne ovlasti, uskladiti unutarnje ustrojstvo i opće akte s
odredbama ovoga Pravilnika u roku od šest mjeseci od dana njegova stupanja na
snagu.
(2) Suglasnosti propisane odredbama članka 11. i 20. ovoga Pravilnika,
Hrvatski zrakoplovni savez, dužan je ishoditi u roku od šest mjeseci od dana
stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
(3) Izgled i sadržaj potvrde iz članka
7., obrasca iz članka 8. te uvjerenja iz članka 18. ovoga Pravilnika, Hrvatski
zrakoplovni savez utvrdit će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu
ovoga Pravilnika.
Članak 24.
Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se na sve postupke propisane ovim Pravilnikom koji su započeti, a nisu dovršeni prije početka primjene ovoga Pravilnika.
Članak 25.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u
»Narodnim novinama«, a primjenjuje se šest mjeseci od dana stupanja na
snagu.
Klasa: 011-01/06-02/10
Urbroj: 530-09-06-4
Zagreb, 5.
travnja 2006.
Ministar
mora, turizma, prometa i razvitka
Božidar
Kalmeta, v. r.