MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I VEZA

Na temelju članka 321. stavak 2. točka 2. i 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 59/96 pročišćeni tekst) ministar pomorstva, prometa i veza uz suglasnost ministra unutarnjih poslova i ministra gospodarstva donosi

PRAVILNIK

O UVJETIMA KOJIMA MORAJU UDOVOLJAVATI UREĐAJI I OPREMA ZA POGON MOTORNIH VOZILA PLINOM

I. OPĆA ODREDBA

Članak 1.

Ovim se Pravilnikom propisuju uvjeti kojima moraju udovoljavati uređaji i oprema na motornim vozilima za pogon vozila plinom te za ispitivanje uređaja i opreme za plin i njihovu ugradbu u motorna vozila, kao i uvjeti za servisne radionice u kojima se mogu ugrađivati uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom.

II. DEFINICIJE OSNOVNIH POJMOVA

Članak 2.

Š1Ć Pod plinom prema ovome Pravilniku razumijeva se ukapljeni naftni plin UN oznake 1965 (smjese propana i butana, u daljem tekstu: UNP; međunarodna oznaka LPG = liquefied petroleum gas) i stlačeni prirodni plin UN oznake 1971 čiji radni tlak ne prelazi 22 MPa (220 bar) (u daljem tekstu: metan; međunarodna oznaka CNG = compressed natural gas).

Š2Ć Ako posebice nije navedeno drugačije, tlak u smislu ovoga Pravilnika smatra se tlak iznad atmosferskog tlaka zraka (pretlak).

Članak 3.

Š1Ć Opasna koncentracija plina u smislu ovoga Pravilnika je količina plina u smjesi sa zrakom koja je jednaka ili veća od 10% donje granice eksplozivnosti.

Š2Ć Donja granica eksplozivnosti za UNP je 1,7 vol.%, a za metan 4,4 vol.%.

Članak 4.

Pod servisnom radionicom u smislu ovoga Pravilnika razumijeva se ona radionica koju posjeduje trgovačko društvo ili obrtnik i kojoj je ovlaštena organizacija za ispitivanje vozila iz članka 284. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (u daljem tekstu: ovlaštena organizacija) potvrdila ispunjavanje uvjeta propisanih ovim Pravilnikom u svezi uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom, te koja posjeduje vrijedeće odobrenje Ministarstva pomorstva, prometa i veza.

Članak 5.

Pod serviserom u smislu ovoga Pravilnika razumijeva se fizička osoba - djelatnik mehaničarske ili električarske struke koja je zaposlena u servisnoj radionici te osposobljena i odgovorna za obavljanje radova na uređajima i opremi za pogon motornih vozila plinom, sukladno članku 30. stavak 3. ovoga Pravilnika.

III. UREĐAJI I OPREMA ZA POGON MOTORNIH VOZILA PLINOM

Članak 6.

Uređajima i opremom za pogon motornih vozila plinom smatraju se:

1. spremnik plina

2. armatura spremnika plina

3. pročišćavač plina

4. isparivač plina (za UNP)

5. regulator tlaka

6. plinski ventil

7. priključak za pražnjenje (samo za metan)

8. ventil tekućega goriva (benzina ili dizelskoga goriva)

9. vodovi za plin visokoga tlaka

10. vodovi za plin niskoga tlaka

11. vodovi za sredstva za grijanje

12. električni uređaji i instalacije.

III.1. TEMELJNI ZAHTJEVI KOJIMA MORA UDOVOLJAVATI MATERIJAL ZA UREĐAJE I OPREMU TE UVJETI ZA ISPITIVANJE

Članak 7.

Dijelovi uređaja i opreme iz članka 6. ovoga Pravilnika koji su u dodiru s plinom moraju biti izrađeni od materijala koji:

1. ne stvara zapaljive smjese

2. je otporan na djelovanje plina

3. ne mijenja kemijska svojstva plina.

Članak 8.

Š1Ć Uređaji i oprema iz članka 6. točke 1. i 2. (osim onih navedenih u članku 12. stavak 1. točka 3.), te točke 3., 6., 7., 9. i 10. ovoga Pravilnika moraju biti konstruirani i izrađeni za radne temperature od -20oC do 80oC, a oni iz točaka 4. i 5. za radne temperature od -20oC do 120oC.

Š2Ć Uređaji i oprema iz stavka 1. ovog članka, osim onih pod točkom 10. članka 6. ovoga Pravilnika, ispituju se za UNP na pokusnom tlaku od 2,5 MPa (25 bar), a uređaji ugrađeni u vozilo poslije 1. siječnja 2001. godine na pokusnom tlaku od 3 MPa (30 bar), odnosno uređaji i oprema za metan na pokusnom tlaku od 30 MPa (300 bar). Spremnik plina ispituje se pokusnim tlakom hladnom vodom.

Š3Ć Uređaji i oprema iz stavka 1. ovog članka, osim onih pod točkama 9. i 10. članka 6. ovoga Pravilnika, moraju biti tipno ispitani te imati vrijedeće tipno odobrenje.

Š4Ć Dokumentaciju o tipnom ispitivanju iz stavka 3. ovog članka dužan je pribaviti serviser koji ugrađuje uređaje i opremu za pogon motornih vozila plinom i dostaviti je ovlaštenoj organizaciji iz članka 4. ovoga Pravilnika najmanje mjesec dana prije prve ugradnje uređaja, odnosno opreme.

Članak 9.

Š1Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom iz članka 6. točka 2. (osim cijevi za prozračivanje navedenih u članku 12. stavak 1. točka 3.), te iz točaka 3. do 7. ovoga Pravilnika moraju biti na vidljiv i trajan način označeni brojem tipnog odobrenja i nazivom tvrtke - proizvođača.

Š2Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom iz članka 6. točke 4. i 5. ovoga Pravilnika osim oznaka iz stavka 1. ovog članka moraju imati i trajno utisnut tvornički broj (serijski broj proizvoda) te moraju imati ispravu u koju je upisan serijski broj tog uređaja i kojom se potvrđuje da je taj uređaj ispitan (izjava o sukladnosti).

Š3Ć Spremnik plina iz članka 6. točka 1. ovoga Pravilnika mora imati trajno upisane sljedeće podatke:

- naziv proizvođača

- tvornički broj

- godinu izradbe

- naziv plina kojim se puni (smjesa propan-butan ili metan)

- obujam prazne posude u litrama (l)

- datum (mjesec i godina) posljednje obavljenoga pregleda i ispitivanja od strane inspekcije nadležne za tlačne posude

- žig inspekcije nadležne za tlačne posude kao dokaz o uspješno obavljenom pregledu i ispitivanju

- za UNP: najveću dopuštenu masu punjenja (kg)

- za metan: najveći dopušteni tlak punjenja (MPa odnosno bar).

III.2. DEFINICIJE POJMOVA I TEMELJNI ZAHTJEVI ZA SPREMNIK PLINA

Članak 10.

Š1Ć Spremnik plina, koji se ugrađuje u motorno vozilo na pogon plinom, se u smislu zakonskih odredbi i odredbi posebnih propisa smatra tlačnom posudom.

Š2Ć Spremnik plina koji se prvi put ugrađuje u motorno vozilo na pogon s plinom mora imati pozitivni nalaz nadležne inspekcije za tlačne posude iz članka 287. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Članak 11.

Š1Ć Spremnik plina izrađen u inozemstvu mora udovoljavati ovim uvjetima:

1. da za spremnik postoji dokumentacija o potvrđivanju s pripadajućim izvješćem o ispitivanju i tehničkim opisom (u daljem tekstu: »potvrdna dokumentacija«) ovjerena od nadležne službe zemlje proizvođača,

2. da su na spremniku utisnuti propisani podaci i žig nadležne službe zemlje proizvođača,

3. da je po potrebi učinjena provjera konstrukcije, proizvodnje i proračun čvrstoće prema vrijedećim propisima; nadležna inspekcija za tlačne posude potvrdit će valjanost potvrdne dokumentacije iz točke 1. ovoga stavka,

4. da nadležna inspekcija za tlačne posude potvrdi da je obavljeno uspješno ispitivanje spremnika pokusnim tlakom hladnom vodom; o ispitivanju se izdaje nalaz, a na posudu se utiskuje žig te godina i mjesec ispitivanja.

Š2Ć Za nova ili rabljena motorna vozila na pogon plinom koja se nabave u inozemstvu, potrebno je prije registracije izvršiti identifikaciju, pregled potvrdne dokumentacije iz točke 1. stavak 1. ovoga članka te po potrebi spremnik plina izvaditi i ispitati ga na pokusni tlak hladnom vodom prema točki 4. stavak 1. ovoga članka.

Š3Ć Spremnik plina koji nije stariji od sedam godina te koji nema potvrdnu dokumentaciju iz stavka 1. točka 1. ovoga članka, ali ima propisane oznake, može se upotrebljavati uz uvjete:

- izradbe tehničke dokumentacije prema uputama nadležne inspekcije za tlačne posude,

- obavljenog ispitivanja pokusnim tlakom prema točki 4. stavak 1. ovoga članka.

Š4Ć Spremnik plina stariji od sedam godina, koji do tada nije pregledala i ispitala nadležna inspekcija za tlačne posude, ne može se upotrebljavati.

Š5Ć Spremnik plina koji je izrađen i odobren, to jest označen prema odgovarajućem ECE pravilniku može se ugraditi u vozilo bez prethodnog ispitivanja iz točke 4. stavak 1 ovoga članka ako od datuma proizvodnje do ugradnje u vozilo nije prošlo više od dvije godine.

III.3. DEFINICIJE POJMOVA I TEMELJNI ZAHTJEVI
ZA OSTALE DIJELOVE UREĐAJA I OPREME

Članak 12.

Š1Ć Armatura spremnika plina iz članka 6. točka 2. se sastoji od:

1. ventila spremnika plina

2. sigurnosnih uređaja

3. zaštitnog kućišta armature spremnika plina odnosno zaštitnog kućišta spremnika plina s pripadnom armaturom spremnika plina (plinotijesno kućište s cijevima za prozračivanje, koje može biti izvedeno i kao zaštita od mehaničkog oštećenja)

4. priključka za punjenje

5. nepovratnog ventila između priključka za punjenje i spremnika plina

6. ventila između priključka za punjenje i spremnika plina, te ventila između priključka za pražnjenje i spremnika plina

7. pokazivača količine plina za UNP, odnosno tlakomjera za metan.

Š2Ć Između spremnika plina i uređaja iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka, ne smije biti ugrađen nikakav uređaj koji može onemogućiti funkciju navedenih uređaja.

Š3Ć Uređaj iz stavka 1. točka 7. mora djelovati za vrijeme punjenja spremnika plinom.

Članak 13.

Ventil spremnika plina je uređaj koji se postavlja izravno na spremnik plina a služi za zatvaranje spremnika u slučaju kad treba spriječiti neželjeno istjecanje plina iz spremnika.

Članak 14.

Š1Ć Sigurnosni uređaji na armaturi spremnika plina moraju spriječiti stvaranje prekomjernog tlaka u spremniku kao i prekomjerno istjecanje plina iz spremnika pri otvorenom ventilu spremnika. Ti uređaji su:

1. za UNP:

- ograničivač protoka,

- uređaj za osiguranje protiv previsokog tlaka;

2. za metan:

- ograničivač protoka,

- uređaj za osiguranje protiv previsokog tlaka,

- uređaj protiv prekoračenja temperature u slučaju požara.

Š2Ć Ograničivač protoka je sigurnosni uređaj koji, pri lomu cijevi za odvod plina, mora smanjiti količinu plina koji će istjecati na najviše 10% od najvećega mogućeg protoka plina.

Š3Ć Uređaj za osiguranje protiv previsokog tlaka je sigurnosni uređaj koji mora u spremniku plina spriječiti stvaranje tlaka većeg od 2,5 MPa (25 bar), odnosno 3 MPa (30 bar) za uređaje koji se ugrađuju u vozilo poslije 1. siječnja 2001. godine, kod UNP-a i tlaka većeg od 30 MPa (300 bar) kod metana.

Š4Ć Uređaj protiv prekoračenja temperature u slučaju požara je sigurnosni uređaj koji mora ispustiti plin iz spremnika plina u atmosferu ako temperatura sigurnosnih elemenata u ovom uređaju dostigne najviše 100°C ± 5°C (kod potpuno čeličnih spremnika najviše 125°C ± 5°C). Ovaj uređaj treba izvesti tako da kad bude aktiviran ne dopusti da tlak u spremniku plina poprimi vrijednosti veće od 10% ispitnog tlaka spremnika ± 0,5 MPa (5 bar).

Š5Ć Sigurnosni uređaji na armaturi spremnika plina i ventil spremnika plina mogu biti konstruirani i izvedeni tako da čine jednu cjelinu.

Članak 15.

Š1Ć Zaštitno kućište armature spremnika plina odnosno zaštitno kućište spremnika plina s pripadnom armaturom spremnika plina mora spriječiti moguće propuštanje plina iz dijelova armature spremnika u prostor za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik.

Š2Ć Zaštitno kućište plina iz stavka 1. ovoga članka je plinotijesno kućište koje mora biti konstruirano, izvedeno te ispitano na nepropusnost pri tlaku od 10 kPa (0,1 bar).

Š3Ć Zaštitno kućište plina iz stavka 1. ovoga članka, i dijelovi armature koje ono štiti, moraju biti dodatno zaštićeni ako postoji opasnost njihova mehaničkog oštećenja. Ova odredba primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 16.

Priključak za punjenje je uređaj koji omogućuje punjenje spremnika plina samo određenom vrstom plina i pod određenim tlakom sukladno izvedbi spremnika plina.

Članak 17.

Nepovratni ventil između priključka za punjenje i spremnika plina je uređaj koji mora spriječiti povratno strujanje plina iz spremnika plina prema priključku za punjenje.

Članak 18.

Š1Ć Ventil između priključka za punjenje i spremnika plina, te ventil između priključka za pražnjenje (ako je ugrađen) i spremnika plina moraju biti izvedeni tako da za vrijeme punjenja spremnika plinom onemoguće dotok plina u isparivač, odnosno regulator tlaka te u priključak za pražnjenje plina. Kad se spremnik ne puni plinom ti ventili moraju omogućiti normalni dotok plina u isparivač, odnosno regulator tlaka. U slučaju potrebe, ti ventili moraju omogućiti pražnjenje plina iz plinskih vodova i uređaja preko priključka za pražnjenje.

Š2Ć Ventili iz stavka 1. ovoga članka mogu biti izvedeni u zajedničkom kućištu kao višesmjerni ventil.

Članak 19.

Š1Ć Pokazivač količine plina za UNP prema ovome Pravilniku je uređaj koji pokazuje količinu plina u spremniku plina.

Š2Ć Tlakomjer za metan pokazuje tlak metana u spremniku plina.

Članak 20.

Pročišćavač plina je prema ovome Pravilniku uređaj koji sprječava prolaz nečistoće iz spremnika plina prema drugim uređajima.

Članak 21.

Isparivač plina je prema ovome Pravilniku uređaj u kojem UNP isparava i prelazi iz tekućeg u plinovito stanje pod utjecajem topline.

Članak 22.

Š1Ć Regulator tlaka je prema ovome Pravilniku uređaj u kojem se smanjuje tlak plina s tlaka u spremniku i podešava na radni tlak koji odgovara stvaranju smjese pogodne za rad motora.

Š2Ć Kao regulator tlaka smije se upotrijebiti samo uređaj s membranama.

Š3Ć Ako je regulator tlaka izveden kao višestupanjski, prvi stupanj se ispituje na tlak prema odredbi iz članka 8. stavak 2. ovoga Pravilnika, a ostali stupnjevi na dvaput veći tlak od radnog tlaka.

Š4Ć Regulator tlaka mora biti izveden tako da plin ne istječe iz regulatora kad motor ne radi, odnosno kad se plin ne upotrebljava kao pogonsko gorivo za rad motora.

Članak 23.

Plinski ventil je prema ovome Pravilniku uređaj koji prekida dovod plina iz spremnika plina u isparivač plina i regulator tlaka kad motor ne radi, odnosno kada se plin ne upotrebljava kao pogonsko gorivo za rad motora.

Članak 24.

Priključak za pražnjenje, ako je ugrađen, je uređaj koji u slučaju potrebe služi za pražnjenje plina iz vodova i uređaja koji se nalaze iza ventila spremnika plina.

Članak 25.

Ventil tekućega goriva je prema ovome Pravilniku uređaj koji, za vrijeme dok se motor opskrbljuje plinom kao pogonskim gorivom, zatvara dotok drugih vrsta goriva (benzina, dizelskoga goriva) u uređaj za opskrbljivanje motora gorivom.

Članak 26.

Š1Ć Pod vodovima za plin visokoga tlaka prema ovome Pravilniku razumijevaju se svi cijevni vodovi od daljinskog priključka za punjenje spremnika do spremnika plina te od spremnika plina do isparivača plina, odnosno do regulatora tlaka. Krute i savitljive cijevi te dijelovi za njihovo spajanje smiju se upotrebljavati kao vodovi za plin visokoga tlaka samo ako su konstruirani i izvedeni najmanje za pokusni tlak spremnika plina.

Š2Ć Materijal vodova za plin visokoga tlaka je čelik ili bakar, a materijal dijelova za spajanje je čelik ili mjed.

Članak 27.

Pod vodovima za plin niskoga tlaka prema ovome Pravilniku razumijevaju se svi cijevni vodovi od regulatora tlaka do motora.

Članak 28.

Pod vodovima za sredstva za grijanje prema ovome Pravilniku razumijevaju se svi cijevni vodovi koji povezuju isparivač plina i regulator tlaka s uređajem za hlađenje motora ili drugim odgovarajućim izvorom topline.

Članak 29.

Pod električnim uređajima i instalacijom smatraju se uređaji i dijelovi za spajanje koji električne i elektroničke dijelove uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom opskrbljuju električnom energijom potrebnom za njihov ispravan rad.

IV. UVJETI ZA SERVISNE RADIONICE

Članak 30.

Š1Ć Servisnom radionicom iz članka 4. ovoga Pravilnika se smatra radionica koja ugrađuje i održava odnosno samo održava (servisira) uređaje i opremu za pogon vozila plinom i ispunjava sljedeće uvjete:

1. upošljava najmanje jednog djelatnika-servisera, koji ispunjava uvjete iz članka 5. ovoga Pravilnika,

2. posjeduje radionički prostor dimenzija najmanje 6 m x 3 m za prijam najmanje jednoga osobnog automobila, odnosno radionički prostor dimenzija najmanje 14 m x 4,5 m ako servisna radionica ugrađuje uređaje i opremu za pogon motornih vozila plinom u teretna vozila i autobuse,

3. posjeduje uređaj koji će omogućiti rad na vozilu s donje strane, ovisno o vrsti vozila te vrsti plina koji se ugrađuje, kako bi se spriječilo stvaranje nakupina opasnih koncentracija plina,

4. posjeduje uređaj za spremanje (uskladištenje) plina iz uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom kad je to propisano ovim Pravilnikom prema odredbi stavka 3. ovoga članka,

5. posjeduje mehaničarski, električarski i limarski alat potreban za izvođenje instalacijskih radova, kao i posebne alate ako to propisuje proizvođač uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom,

6. posjeduje mjerilo koncentracije plina, iz članka 55. stavak 4. ovoga Pravilnika,

7. ima postavljene jasno uočljive oznake u svezi sa zaštitom od požara i eksplozija, te posjeduje:

- upute za siguran rad i postupanje u slučaju požara i eksplozija sukladno odredbi članka 13. stavak 3. Zakona o zapaljivim tekućinama i plinovima (»Narodne novine« broj 108/95),

- protupožarnu zaštitu sukladno odredbama Zakona o zaštiti od požara (»Narodne novine« broj 58/93),

8. ispunjava uvjete o zaštiti na radu sukladno odredbama Zakona o zaštiti na radu (»Narodne novine« broj 19/83);

Š2Ć Ugradnju i popravak uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom smije obavljati serviser iz članka 5. ovoga Pravilnika koji posjeduje dokument izdan od strane ovlaštene organizacije da je za to osposobljen.

Š3Ć Kad se na spremniku plina obavljaju bilo koji radovi, odnosno na vozilu obavljaju radovi s otvorenim plamenom ili iskrenjem a spremnik plina nije izgrađen iz vozila, potrebno je prije početka radova plin ukloniti iz uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom putem uređaja iz stavka 1. točka 4. ovoga članka. Ispuštanje plina u atmosferu nije dopušteno.

Š4Ć Za uređaje i opremu za pogon motornih vozila plinom navedene u članku 6. točkama 1. do 8. ovoga Pravilnika (osim cijevi za prozračivanje, navedene u članku 12. stavak 1. točka 3 ovoga Pravilnika), servisna radionica treba imati tehničko-tehnološku dokumentaciju proizvođača za ugradnju i održavanje koja mora sadržavati tehničke crteže sa svim potrebnim presjecima kao i katalošku dokumentaciju te propisanu dokumentaciju tipnog ispitivanja sukladno članku 8. stavak 3. ovoga Pravilnika.

Š5Ć Za cijevi, od kojih se izrađuju uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom navedeni u članku 6. točkama 9. i 10. ovoga Pravilnika, servisna radionica treba imati dobavljačevu izjavu o sukladnosti da navedene cijevi udovoljavaju zahtjevima propisanim u članku 7. i članku 8. stavak 1. i 2. ovoga Pravilnika.

Š6Ć Ako je dokumentacija iz stavka 6. ovoga članka na stranom jeziku, ovlaštena pravna osoba može zahtijevati dostavu ovjerenoga prijevoda na hrvatski jezik.

Š7Ć Dokaze o ispunjavanju uvjeta iz točaka 7. i 8. stavak 1. ovoga članka izdaju nadležna državna tijela.

Članak 31.

Š1Ć Ovlaštena organizacija provedbom očevida i uvidom u dokumente iz prethodnoga stavka potvrđuje da je servisna radionica ispunila uvjete iz članka 30. ovoga Pravilnika.

Š2Ć Na prijedlog ovlaštene organizacije iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo pomorstva, prometa i veza uz prethodno mišljenje Ministarstva unutarnjih poslova i Državnog inspektorata izdat će odobrenje za obavljanje radova.

V. TEMELJNI ZAHTJEVI ZA UGRADNJU UREĐAJA I OPREME ZA POGON MOTORNIH VOZILA PLINOM

Članak 32.

Š1Ć Ugradnju uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom te popravak i održavanje istih smije obavljati samo servisna radionica.

Š2Ć Servisna radionica koja ugrađuje uređaje i opremu za pogon motornoga vozila plinom, neposredno po ugradnji izdaje izjavu o obavljenoj ugradnji, čiji sadržaj utvrđuje ovlaštena organizacija.

Članak 33.

Š1Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom moraju se ugraditi u vozilo tako da se nalaze u granicama gabarita vozila u koje su ugrađeni, osim po visini koja ne smije biti veća od najveće dopuštene visine vozila.

Š2Ć Izravno zagrijavanje ispušnim plinovima uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom nije dopušteno.

Š3Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom moraju biti ugrađeni tako da najmanja udaljenost od ispušnog uređaja iznosi 150 mm. Ako je taj razmak manji, ali ne manji od 75 mm, između se mora postaviti odgovarajuća čvrsta i trajna toplinska zaštita.

Š4Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom moraju biti ugrađeni u vozilo tako da su oznake odnosno podaci iz članka 9., koji su utisnuti na njima, dostupni i lako čitljivi pri tehničkom pregledu vozila.

Š5Ć Ako bi došlo do propuštanja na dijelovima uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom, tada ne smije postojati mogućnost da propušteni plin dođe u prostor za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik, npr. vodovima zraka za grijanje ili vodovima zraka klima uređaja.

Š6Ć Progibi, uvijanja i vibracije vozila ne smiju imati nikakav nepovoljan utjecaj na dijelove uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom kao i na dijelove njihova pričvršćenja.

Š7Ć Pričvršćenja ne smiju biti izvedena s oštrim bridovima i ne smiju biti takva da mogu oštetiti dijelove uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom. U slučaju da pri neposrednom dodiru metalnih dijelova postoji mogućnost korozije treba upotrijebiti međuslojeve za sprječavanje korozije.

Š8Ć Spremnik plina i drugi uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom moraju biti ugrađeni u vozilo tako da su zaštićeni od mehaničkih oštećenja, korozije i insolacije. Po potrebi treba postaviti zaštitu od udara kamenja i zaštitu da se ne gazi po njima, npr. u blizini vrata. Pristup spremniku plina mora biti moguć samo vozaču tog vozila, punitelju i stručnim osobama koje obavljaju provjeru ili popravke na spremniku ili armaturi spremnika.

Š9Ć Osim ugradnje, nikakvi drugi radovi na sigurnosnim uređajima armature spremnika plina nisu dopušteni.

Članak 34.

Š1Ć Ugradnja spremnika plina ne smije poremetiti stabilnost vozila ni dopuštena osovinska opterećenja.

Š2Ć Ako su ugrađena dva ili više spremnika plina za UNP, ventilima se mora osigurati pojedinačno punjenje, odnosno pražnjenje spremnika.

Š3Ć Spremnik plina i drugi uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom kod kojih postoji mogućnost propuštanja ne smiju se ugrađivati u prostor za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik, ukoliko se ti uređaji ne smjeste u zaštitno plinotijesno kućište koje sprječava možebitni prodor plina u prostor za vozača, putnike i prtljažnik, a koje je dostatno prozračivano i zaštićeno od mehaničkog oštećenja.

Š5Ć U zaštitnom plinotijesnom kućištu ne smiju se nalaziti električni uređaji osim ako su izvedeni s protueksplozijskom zaštitom.

Članak 35.

Š1Ć Spremnik plina mora se ugraditi u motorno vozilo tako da je osigurano:

1. da ispušni plinovi ni izravno ni neizravno ne budu usmjereni na spremnik,

2. da plin iz uređaja za osiguranje protiv previsokog tlaka ili iz spojeva, ni izravno ni neizravno ne bude usmjeren na ispušnu cijev, u prostor za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik, u prostor za motor, odnosno u smjeru mogućeg izvora električnog iskrenja,

3. da je spremnik plina odgovarajućim štitnikom zaštićen od izravnoga djelovanja sunčevih zraka,

4. da plin iz spremnika plina za UNP može izlaziti samo u tekućem stanju,

5. da kad se spremnik plina postavlja u predjelu poda vozila, spremnik mora imati mehaničku zaštitu s prednje i stražnje strane u odnosu na središnju uzdužnu ravninu vozila. Ta zaštita se izrađuje od čeličnog lima debljine najmanje 1 mm ili drugoga materijala odgovarajućih svojstava a postavlja se na razmaku od najmanje 10 mm od spremnika; najniža točka zaštite mora biti najmanje 10 mm niža od najniže točke spremnika i ne manje od 150 mm udaljena od kolnika kad je vozilo pod punim opterećenjem,

6. da se spremnik plina ne smije ugrađivati u predjelu motora niti ispred prednje osovine vozila,

7. da spremnik plina bude udaljen od stražnje stijenke vozila odnosno vanjskoga ruba stražnjega branika vozila najmanje 200 mm, a ako je riječ o toroidalnom spremniku najmanje 100 mm koji, uz to, mora biti ugrađen vodoravno. Spremnik plina ne smije biti u dodiru s unutarnjom stranom stražnje stijenke vozila. Odredbe ove točke primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 36.

Š1Ć Spremnik plina mora biti pričvršćen s najmanje dva držača, koji se nazivaju elementima pričvršćenja - pri čemu se za vezu ne smije upotrijebiti uže, tako da izdrže opterećenje od punog spremnika pri ubrzanju od 50 m/s2 u smjeru vožnje te suprotno i okomito na smjer vožnje u vodoravnoj ravnini, a u svim ostalim smjerovima 25 m/s2.

Š2Ć Elementi pričvršćenja iz stavka 1. ovog članka ne smiju spremnik plina oštećivati mehanički niti s njim u spoju korodirati; između spremnika i elemenata pričvršćenja mora se postaviti elastičan materijal koji ne upija vlagu.

Š3Ć Iznosi ubrzanja propisani u stavku 1. ovoga članka vrijede za motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 37.

Š1Ć Kad je spremnik plina smješten u prostor za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik, spremnik odnosno uređaji iz članka 12. stavak 1. ovoga Pravilnika, koji se nalaze na spremniku, moraju se smjestiti u zaštitno plinotijesno kućište koje pruža dostatnu zaštitu od mehaničkog oštećenja, pouzdano sprječava mogućnost propuštanja plina u unutarnjost vozila i koje je pomoću odgovarajućih (dozračnih i odzračnih) otvora dostatno prozračivano radi sprječavanja nakupljanja plina i stvaranja eksplozivne smjese sa zrakom.

Š2Ć Zaštitno plinotijesno kućište spremnika plina i uređaja na njemu, iz prethodnoga stavka, mora osigurati slobodan prostor između spremnika i kućišta širine (visine) od najmanje 20 mm.

Š3Ć Pod štitnikom od izravnoga djelovanja sunčevih zraka podrazumijeva se metalni ili njemu odgovarajući štitnik, koji pokriva barem gornju polovicu opsega spremnika (luk od 180°) na udaljenosti od najmanje 20 mm od spremnika.

Š4Ć Kao dostatno prozračivanje plinotijesnog kućišta podrazumijeva se ulaz i izlaz zraka kroz cijevi za prozračivanje, iznutra glatke, promjera najmanje 25 mm. Instalacije koje se provode kroz cijevi za prozračivanje ne smiju smanjiti slobodni presjek tih cijevi za više od 20 posto.

Š5Ć Izlazni i ulazni otvori cijevi za prozračivanje iz stavka 4. ovoga članka moraju biti tako postavljeni da njihovo zatvaranje nečistoćom tijekom vožnje nije moguće.

Š6Ć Otvori za prozračivanje iz stavka 5. ovoga članka moraju biti udaljeni od ispušnog uređaja najmanje 150 mm, a najmanje 75 mm ako je postavljen usmjerivač koji onemogućuje neposredno usmjerenje zraka za prozračivanje na ispušni uređaj, te se moraju nalaziti što dalje od svakog izvora iskrenja na vozilu.

Š7Ć Izlazni otvori za prozračivanje iz stavka 1. ovoga članka za UNP moraju se po visini postaviti što niže, a otvori za metan što više.

Š8Ć Prostor u koji je smješten spremnik plina mora biti na odgovarajući način prozračivan tako da se spriječi eventualno nastajanje pretlaka u odnosu na okolinu. Ova odredba primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 38.

Sigurnosni uređaji na spremniku plina moraju u potpunosti djelovati i kod zatvorenoga ventila spremnika plina.

Članak 39.

Š1Ć Priključak za punjenje mora svojom konstrukcijom i izvedbom omogućiti da se spremnik plina može puniti samo određenim plinom i dopuštenim tlakom punjenja, koji odgovaraju konstrukciji spremnika, te onemogućiti povratno strujanje plina na nedopušten način.

Š2Ć Priključak za punjenje dio je voda za plin visokoga tlaka i treba biti opremljen zaštitnom kapom.

Š3Ć Priključak za punjenje ne smije se nalaziti u prostoru za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik. Ova odredba primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Š4Ć Priključak za punjenje UNP-om ne smije se nalaziti ni u motornom prostoru.

Š5Ć Prostor u kojem se nalazi priključak za punjenje mora biti dostatno prozračivan.

Članak 40.

Š1Ć Priključak za pražnjenje ugrađuje se iza ventila spremnika plina (metana), u svrhu mogućnosti pražnjenja vodova i uređaja iza ventila spremnika plina. Ispuštanje plina u atmosferu nije dopušteno.

Š2Ć Ugradnja priključka za pražnjenje plina mora biti takva da ne može doći do zamjene toga priključka s priključkom za punjenje i na njemu mora biti zaštitna kapa.

Članak 41.

Š1Ć Nepovratni ventili obvezatno moraju biti ugrađeni između priključka za punjenje i spremnika plina.

Š2Ć Na mjesto navedeno u stavku 1. ovoga članka moraju se ugraditi dva međusobno neovisna nepovratna ventila ili jedan nepovratni ventil i jedan zaporni (ručni) ventil. Ova odredba primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 42.

Š1Ć Višesmjerni ventil je ventil koji se postavlja između priključka za punjenje, odnosno priključka za pražnjenje i spremnika plina.

Š2Ć Višesmjerni ventil izvodi se kao pojedinačan ventil ili kao više ventila koji osiguravaju djelovanje iz članka 18. ovoga Pravilnika.

Članak 43.

Š1Ć Tlakomjer za metan mora se postaviti u blizini priključka za punjenje plinom i to tako da ga punitelj može lako očitati.

Š2Ć Tlakomjer za metan, osim onoga iz prethodnoga stavka, treba ugraditi i u kabinu u vidnom polju vozača. Umjesto tlakomjera u kabinu se može ugraditi bilo koji instrument koji će vozača obavješćivati o količini plina u spremniku, odnosno o određenoj najmanjoj količini plina (rezervna količina plina) u spremniku.

Š3Ć Prijenos signala na tlakomjer, odnosno instrument iz stavka 2. ovoga članka mora biti takav da u slučaju njegova loma ne može doći do istjecanja plina.

Š4Ć Pokazivač količine plina za UNP treba pokazivati razinu UNP-a u spremniku plina i mora spriječiti dalje punjenje ukapljenim plinom kad se napuni 80% obujma spremnika.

Š5Ć Ako se pokazivač količine (razine) plina za UNP nalazi na spremniku plina, njegovo očitanje mora biti moguće bez skidanja zaštitnog kućišta. Ova odredba primjenjivat će se na motorna vozila u koja se uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom ugrađuju nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Članak 44.

Pročišćavač plina postavlja se na vod između spremnika plina i plinskoga ventila i učvršćuje se na karoseriju ili na okvir vozila.

Članak 45.

Š1Ć Isparivač plina za UNP pričvršćuje se na unutarnju stranu karoserije vozila izvan prostora za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik.

Š2Ć Isparivač plina ne smije se pričvrstiti ni na jedan dio vozila koji je na povišenoj temperaturi kad je u radnom stanju.

Članak 46.

Š1Ć Regulator tlaka ugrađuje se u prostor u kojem je smješten motor, i to što bliže uređaju koji uvodi plin kao gorivo u motor, a pričvršćuje se na karoseriju ili na okvir vozila.

Š2Ć Ako je regulator tlaka izveden zajedno s isparivačem plina, on se postavlja isto kao i regulator tlaka bez isparivača.

Š3Ć Regulator tlaka ne smije se pričvrstiti na motor vozila.

Članak 47.

Š1Ć Plinski ventil ugrađuje se na vod plina visokoga tlaka između pročišćavača plina i isparivača plina odnosno regulatora tlaka, a ugrađuje se na karoseriju ili na okvir vozila.

Š2Ć Komanda za uključivanje i isključivanje plina mora se nalaziti vozaču na dohvat ruke.

Š3Ć Plinski ventil može biti ugrađen u istom plinotijesnom kućištu s pročišćavačem plina. U tom slučaju ugrađuje se isto kao i ventil plina bez pročišćavača.

Š4Ć Plinski ventil može biti ugrađen u istom plinotijesnom kućištu s isparivačem plina, odnosno regulatorom tlaka. U tom slučaju ugrađuje se isto kao i isparivač plina, odnosno regulator tlaka.

Članak 48.

Š1Ć Vodovi za plin visokoga tlaka izrađeni od bakrenih cijevi ne smiju se lemiti ni zavarivati već se mogu spajati dijelovima za spajanje izrađenim od mjedi ili čelika.

Š2Ć Vodove za plin visokoga tlaka izrađene od čeličnih cijevi treba spajati zavarivanjem ili rastavljivim cijevnim spojevima. Vijčani se spojevi dopuštaju samo ako proizvođač dokaže tlačnim ispitivanjima i jamstvom kakvoće da odgovaraju ovoj namjeni.

Š3Ć Vodovi za plin visokoga tlaka moraju biti tako položeni (po mogućnosti u karoseriji ili zaštićeni okvirom vozila) da ne dolazi do vlastitih vibracija (npr. rezonancije) te da nema uzajamnog trljanja dijelova, posebno na mjestima provlačenja cijevi kroz otvore. Razmak između dva mjesta pričvršćenja smije biti najviše 600 mm; polumjeri savijanja cijevnih vodova moraju biti prilagođeni materijalu i dimenzijama cijevi.

Š4Ć U prostoru za vozača i putnike, uključujući i prtljažnik, cijevni vodovi za plin ugrađuju se samo ako su posebno zaštićeni (cijev u cijevi i sl.), s tim što ta zaštita mora biti otporna na mehanička oštećenja a njeni otvori moraju biti na vanjskoj strani vozila.

Š5Ć Prije spoja s uređajem (plinskim ventilom, isparivačem, pročišćavačem i sl.) vod za plin mora imati kompenzacijsku zavojnicu koja omogućuje rastezanje.

Š6Ć Na vodovima za plin visokoga tlaka ne smije biti vidljivih oštećenja, a korodirane, ispucane ili na drugi način oštećene vodove treba po uočavanju oštećenja obvezatno zamijeniti.

Članak 49.

Š1Ć Vodovi za plin niskoga tlaka koji spajaju isparivač, odnosno regulator tlaka s uređajem u kojem se stvara smjesa goriva i zraka za pogon motora ne smiju biti u dodiru s ispušnim uređajem, odnosno motorom, osim s uređajem za napajanje motora gorivom. Izvode se savitljivi a izvana trebaju biti opleteni kovinom.

Š2Ć Vodovi za plin niskoga tlaka spajaju se navojem ili obujmicama. Spojevi moraju biti nepropusni. Obujmice moraju biti samokočne da ne dođe do nekontroliranoga popuštanja.

Š3Ć Na vodovima za plin niskoga tlaka ne smije biti vidljivih oštećenja, a korodirane, ispucane ili na drugi način oštećene vodove treba po uočavanju oštećenja obvezatno zamijeniti.

Članak 50.

Š1Ć Vodovi za dovod sredstva za grijanje do isparivača plina, odnosno regulatora tlaka izvode se kao savitljive cijevi koje moraju biti otporne na kemijske utjecaje radne tvari koja kroz njih protječe te moraju izdržati radni tlak i temperaturu radne tvari.

Š2Ć Ovi se vodovi postavljaju tako da najkraćim putem bez oštrih kutova spajaju izvor topline s isparivačem, odnosno regulatorom tlaka. Spojevi tih vodova osiguravaju se obujmicama.

Š3Ć Na vodovima za dovod sredstva za grijanje ne smije biti vidljivih oštećenja, a korodirane, ispucane ili na drugi način oštećene vodove treba po uočavanju oštećenja obvezatno zamijeniti.

Članak 51.

Š1Ć Ventil tekućeg goriva ugrađuje se na vod goriva (benzina, dizelskoga goriva) ispred pojne pumpe.

Š2Ć Ventil tekućega goriva iz prethodnoga stavka neće se ugraditi ako se odabirom plina kao pogonskoga goriva istovremeno isključi iz pogona dobava (dotok) tekućega goriva uređaju za opskrbljivanje motora gorivom.

Članak 52.

Š1Ć Vodovi električne instalacije moraju biti odgovarajuće dimenzionirani i postavljeni tako da ne stvaraju trenje s podlogom na koju se polažu. Spojevi električnih vodiča moraju biti izvedeni tako da ne izazivaju iskrenje.

Š2Ć Električna instalacija mora biti osigurana taljivim osiguračem.

Članak 53.

Š1Ć U vozilu na pogon plinom mora se nalaziti tehnička uputa koja sadrži ova upozorenja:

1. da je punjenje spremnika plina dopušteno samo:

a) određenim plinom (UNP-om, odnosno metanom),

b) na mjestima posebno predviđenima za opskrbu vozila plinom i osoblju koje je za to ovlašteno,

c) kad je motor isključen,

d) uz uvjet da se u vozilu ne nalaze osobe,

e) ako nije istekla valjanost redovnoga tehničkog pregleda vozila,

2. da spremnik plina ne smije biti napunjen više od 80% njegova obujma za UNP, odnosno više od 22 MPa (220 bar) za metan,

3. da nakon punjenja spremnika plinom priključak za punjenje mora biti nepropusno zatvoren i zaštićen zaštitnim poklopcem,

4. da ispravnost sigurnosnog ventila smiju provjeravati samo ovlaštene osobe uz odobrenje nadležne inspekcije za tlačne posude,

5. da vozilo na pogon plinom ne smije biti ostavljeno u prostoriji bez prozračivanja te da se u blizini tako ostavljenoga vozila ne smije upotrebljavati otvoreni plamen ili drugi izvori iskrenja.

Š2Ć Na vjetrobranu odnosno na stražnjem staklu kabine vozila s pogonom na plin mora se nalaziti naljepnica s oznakom uporabljenoga plina kao pogonskoga goriva. Sadržaj, oblik i dimenzije naljepnice prikazani su u privitku 1, koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio.

Članak 54.

Š1Ć Prije uvođenja vozila u zatvoreni radionički prostor, kao i prije izvođenja radova na motornom vozilu s plinskim pogonom, serviser treba provjeriti istječe li plin iz plinskog uređaja.

Š2Ć Ako se provjerom utvrdi istjecanje plina iz uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom, zatvaranjem ili pražnjenjem spremnika plina mora se otkloniti opasnost prije započinjanja daljih radova.

Š3Ć Prije započinjanja radova na motornom vozilu s plinskim pogonom serviser mora ispitati koncentraciju plina u radionici i po potrebi uključiti ventilaciju.

Š4Ć Koncentracija plina u prostoru radionice i prostoru vozila ne smije prelaziti opasnu koncentraciju prema članku 3. ovoga Pravilnika.

Š5Ć Nikakvi radovi, npr. rezanja, zavarivanja i slično, na spremniku plina nisu dopušteni bez odobrenja inspekcije nadležne za tlačne posude.

Članak 55.

Š1Ć Ugradnja plinskih uređaja i opreme za pogon motornoga vozila smatra se preinakom vozila.

Š2Ć Nakon ugradnje uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom vozilo mora biti ispitano.

Š3Ć Ispitivanje se provodi radi utvrđivanja ispravnosti ugradnje plinskih uređaja i opreme, nepropusnosti svih uređaja i spojeva plinskih vodova i opterećenja osovina.

Š4Ć Ispitivanje nepropusnosti obavlja se sapunicom ili mjerilom za otkrivanje plina koje može izmjeriti opasnu koncentraciju plina s točnošću ± 5% od izmjerene vrijednosti. Ispitivanje nepropusnosti plinskih uređaja i opreme vozila, stanice za tehnički pregled vozila moraju obavljati isključivo mjerilom koncentracije plina iz ovoga stavka najkasnije od 1. siječnja 2001. godine.

Š5Ć Plinski uređaji i oprema smatraju se nepropusnim ako pokusom sapunicom nije utvrđeno propuštanje, odnosno ako izmjerena koncentracija plina ne prelazi opasnu koncentraciju.

Š6Ć O obavljenom ispitivanju uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom te o ispravnosti ugradnje izdaje se potvrda o ispitivanju vozila.

Š7Ć Potvrdu o ispitivanju vozila izdaje pravna osoba ovlaštena za ispitivanje vozila.

Š8Ć Za provedbu ispitivanja iz stavaka 3. i 4. ovoga članka potrebno je da spremnik plina za UNP bude napunjen najmanje na 1/2 dopuštenoga punjenja, a u spremniku plina za metan tlak mora iznositi najmanje 17 MPa (170 bar).

Članak 56.

Š1Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila plinom podliježu redovitom tehničkom pregledu vozila u smislu odredaba Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Š2Ć Valjanost tehničkoga pregleda vozila ne smije trajati dulje od valjanosti ispitivanja spremnika pokusnim tlakom obavljenim od nadležne inspekcije za tlačne posude.

Š3Ć Svake pete godine spremnik plina treba izvaditi iz vozila i ispitati na pokusni tlak hladnom vodom. Uspješnost ispitivanja potvrđuje inspektor nadležne inspekcije za tlačne posude u ispravi o spremniku plina, a na spremnik plina se utiskuje žig te godina i mjesec ispitivanja.

Š4Ć Iznimno od odredbe stavka 3. ovoga članka, inspektor nadležne inspekcije za tlačne posude može odobriti ispitivanje spremnika plina bez njegova vađenja iz vozila i uz uporabu drugoga prikladnoga tlačnog medija.

Š5Ć Nikakva oštećenja na spremniku plina nisu dopuštena. Kad se oštećenje uoči, plin iz spremnika plina treba odmah ukloniti, a slučaj prijaviti nadležnoj inspekciji za tlačne posude. Inspektor te inspekcije obavit će pregled i dati izvješće s uputom za dalji postupak.

Š6Ć Ako od zadnjega ispitivanja pokusnim tlakom prođe više od dvije godine, za koje vrijeme spremnik plina nije bio u uporabi, ispitivanje pokusnim tlakom treba ponoviti prije ugradnje spremnika u vozilo.

Š7Ć Spremnik plina smije biti u uporabi najviše dvadeset godina, računajući od godine proizvodnje.

Š8Ć Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika spremnici plina stariji od 20 godina, a koji imaju valjano ispitivanje pokusnim tlakom smiju se upotrebljavati do isteka te valjanosti.

VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 57.

Danom početka primjene ovoga Pravilnika prestaje vrijediti Pravilnik o tehničkim normativima za uređaje i opremu za pogon motornih vozila na tekući naftni plin (»Narodne novine« broj 53/91).

Članak 58

Servisne radionice iz članka 4. ovoga Pravilnika, koje su obavljale poslove ugradnje i održavanja uređaja i opreme za pogon motornih vozila plinom, dužne su uskladiti uvjete svoga rada s odredbama ovoga Pravilnika u roku od 12 mjeseci od stupanja Pravilnika na snagu.

Članak 59.

Š1Ć Uređaji i oprema za pogon motornih vozila određenom vrstom plina:

- koji se ugrađuju u vozila koja se prvi put pregrađuju za pogon plinom,

- koji su već tvornički ugrađeni u vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj, moraju imati odgovarajuća homologacijska odobrenja i sukladne homologacijske oznake prema ECE pravilnicima koji su na snazi u Republici Hrvatskoj.

Š2Ć Izuzet od odredbe iz stavka 1. ovoga članka jest uređaj iz članka 6. stavak 1. točka 1. ako je izrađen i odobren prema odgovarajućim propisima Republike Hrvatske.

Članak 60.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-01/98-01/136
Urbroj: 530-01-00-15
Zagreb, 5. siječnja 2000.

Ministar
pomorstva, prometa i veza
kap. Ivan Pavlović, dipl. ing., v. r.