534
Na
temelju članka 15. stavak 2. Pravila i tehničkih uvjeta za ophodnju javnih cesta
(»Narodne novine« br. 111/99) te članka 17. stavak 2. Izjave o osnivanju
Hrvatskih cesta, društva s ograničenom odgovornošću, za upravljanje, građenje i
održavanje državnih cesta, Vončinina 3, Zagreb, Uprava Društva donijela je dana
10. ožujka 2003.
I.
OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Provjeru stručne
osposobljenosti ophodara prema ovom ispitnom programu dužna su provoditi
trgovačka društva koja upravljaju državnim cestama, nadležne uprave za ceste
koje upravljaju županijskim i lokalnim cestama, upravno tijelo Grada Zagreba
nadležno za gradnju i održavanje objekata za županijske i lokalne ceste na
području Grada Zagreba te korisnici koncesije koji upravljaju cestama pod
koncesijom (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo za ceste).
Članak
2.
Provjeri stručne osposobljenosti može
pristupiti osoba koja zadovoljava sljedeće posebne uvjete:
a. da ima srednju stručnu
spremu ili osnovno školsko obrazovanje s više od deset (10) godina iskustva u
održavanju cesta
b. da posjeduje vozačku
dozvolu za upravljanje motornim vozilom čija najveća dopuštena masa nije veća od
3.500 kg (»B« – kategorije).
Članak
3.
Poslovi ophodnje ceste ne
mogu se prilagoditi osobama s invaliditetom i osobama s faktorom otežane
zapošljivosti.
Članak
4.
Osobe koje uspješno završe
provjeru stručne osposobljenosti i time dokažu da posjeduju odgovarajuća znanja,
sposobnosti i vještine za obavljanje ophodnje cesta, mogu obavljati te poslove
za nadležno tijelo za ceste.
Prema Nacionalnoj
klasifikaciji zanimanja (»Narodne novine« br. 111/98) osobe iz stavka 1. ovoga
članka razvrstavaju se u zanimanje – cestar ophodar, šifra zanimanja – 7129.17.3
(u daljnjem tekst: ophodar).
Prema ukupnosti zahtjeva,
izraženu znanjima i vještinama za obavljanje poslova ophodnje cesta, ophodar je
razvrstan u 3. stupanj složenosti zanimanja.
Članak
5.
Nadležno tijelo za ceste koje
želi obaviti provjeru stručne osposobljenosti ophodara za svoje potrebe mora
ispunjavati kadrovske i materijalne uvjete.
Pod kadrovskim uvjetima iz
stavka 1. ovoga članka razumijeva se stručno osoblje visoke ili više stručne
spreme iz područja graditeljstva ili visoke ili više stručne spreme iz područja
prometa te stručno osoblje s praktičnim znanjem stečenim u stručnim školama iz
područja graditeljstva.
Pod materijalnim uvjetima iz
stavka 1. ovoga članka razumijeva se odgovarajući poligon za izvedbu radova
redovnog održavanja manjeg opsega, ophodarsko vozilo, sredstva rada koja koristi
ophodar, odgovarajući prostor (učionicu) s odgovarajućim didaktičkim pomagalima,
skice, fotografije i videozapise.
Nadležno tijelo za ceste koje
ne raspolaže potrebnim uvjetima iz stavka 1. ovoga članka, može povjeriti
provjeru kvalificiranosti i stručne osposobljenosti određenih osoba drugom
nadležnom tijelu za ceste.
Članak
6.
Provjeru stručne
osposobljenosti obavlja ispitno povjerenstvo koje činie predsjednik i dva člana
(u daljnjem tekstu: povjerenstvo).
Članove povjerenstva imenuje
nadležno tijelo za ceste.
Članak
7.
Stručnu osposobljenost
ophodara povjerenstvo provodi u dva dijela. Prvi se odnosi na teoretsku, a drugi
na praktičnu provjeru znanja.
Članak
8.
Teoretsku provjeru znanja
povjerenstvo provodi na temelju testa sastavljenog od pitanja složenih u skupine
(u daljnjem tekstu: test).
Za svako pitanje u testu
moraju biti ponuđena dva ili više mogućih odgovora od kojih su jedan ili više
odgovora točni. Svaki točan odgovor, ovisno o težini pitanja, vrednuje se
odgovarajućim brojem bodova. U pravilu, ukupan broj bodova po testu iznosili sto
(100) bodova.
Vrijeme za rješavanje testa
iz stavka 1. ovoga članka u pravilu je devedeset (90)
minuta.
Članak
9.
Praktičnu provjeru znanja
povjerenstvo provodi pod uvjetom da je osoba kojoj je pristupila prošla provjeru
iz članka 8. ovoga Programa.
Provjera se provodi na
praktičnim zadacima, na zadacima zdacima prema predlošku odnosno skici, te na
dokumentima koje ophodar koristi u svom radu (u daljnjem tekstu: praktični
primjer).
Vrijeme za rješavanje
zadataka iz stavka 2. ovoga članka u pravilu je četrdesetpet (45)
minuta.
Članak
10.
Teoretski dio ispitnog
programa iz članka 8. ovoga Programa obuhvaća poznavanje:
a. osnovnih propisa koji
uređuju građenje, održavanje i zaštitu javnih cesta
b. osnovnih propisa koji
uređuju odnose općenito u građenju i uređenju prostora
c. zaštite
okoliša
d. sigurnosti
prometa
e. prijevoza stvari i
putnika
f. osnovnih meteoroloških
pojava
g. zaštitu od
požara.
Članak
11.
Teoretski i praktični dio
ispitnog programa obuhvaćaju provjeru poznavanja:
a. postupaka za nadzor
aktivnosti na cesti ili njenom zaštitnom pojasu
b. postupaka za redovni
pregled sustava za odvodnju, prometne signalizacije i opreme, objekata,
prometnog i slobodnog profila, polja preglednosti, te ostalih dijelova
ceste
c. postupaka za otklanjanje
posljedica izvanrednog događaja
d. načina obavještavanja
javnosti o stanju i prohodnosti cesta
e. postupaka za označavanje
privremenih i drugih opasnosti na cesti
f. radova i aktivnosti koji
se obavljaju tijekom ophodnje
g. ostalih aktivnosti koje
ophodar obavlja tijekom ophodnje, kao što su
• uporaba
telekomunikacijskog sustava
• vođenje ophodarskog
dnevnika
• detektiranje
događaja
• korištenje
fotoaparata ili drugih uređaja za snimanje
• primjena šifriranog
sustava dojava
• gašenje početnog
požara
• pružanje prve pomoći
unesrećenim osobama.
II.
PROGRAM PROVJERE OSPOSOBLJENOSTI
1.
Poznavanje osnovnih propisa
Članak
12.
Provjera poznavanja osnovnih
propisa obuhvaća poznavanje odredaba koje se odnose ili su vezane za ophodnju
cesta, i to iz sljedećih propisa:
a.
Pravila i tehnički uvjeti za obavljanje ophodnje javnih
cesta
b. Zakon o javnim
cestama
c. Zakon o sigurnosti prometa
na cestama
d. Zakon o
gradnji
e. Zakon o prostornom
uređenju
f. Zakon o
prijevozu
g. Zakon o prijevozu opasnih
tvari
h. Pravilnik o održavanju i
zaštiti javnih cesta
i. Pravilnik o osnovnim
uvjetima koje javne ceste izvan naselja i njihovi elementi moraju udovoljavati s
gledišta sigurnosti prometa
j. Pravilnik o prometnim
znakovima i signalizaciji na cestama
k. Pravilnik o uvjetima i
postupku zatvaranja javnih cesta
l. Pravilnik o uvjetima za
projektiranje i izgradnju priključaka i prilaza na javnu
cestu
m. Pravilnik o autobusnim
stajalištima
n. Pravilnik o prekomjernoj
uporabi javnih cesta
o. Pravilnik o izvanrednom
prijevozu
p. Pravilnik o nadzoru
osovinskog pritiska, ukupno dozvoljene mase i dimenzija
vozila
q. Pravilnik o korištenju
cestovnog zemljišta i obavljanju pratećih djelatnosti,
r. Pravilnik o kriterijima,
postupku, načinu utvrđivanja i osiguranja križanja željezničke pruge i
ceste
s. Smjernice za obilježavanje
prijelaza ceste preko željezničke pruge
t. Odluka o razvrstavanju
javnih cesta u državne, županijske i lokalne ceste
u. Pravilnik za zaštitu od
požara otvorenog prostora uz ceste
v. Uredbe o ograničenju
prometa za vrijeme »turističke sezone« ili zbog drugih
razloga.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom.
2.1. Nadzor aktivnosti na
cesti i njenom zaštitnom pojasu
Članak
13.
Za provjeru osposobljenosti
ophodara za obavljanje nadzora nad aktivnostima na cesti i njenom zaštitnom
pojasu te za pregled stanja i prohodnosti kolnika, provjerava se
poznavanje:
a. štetnih utjecaja okoline
na cestu i obrnuto
b. štetnih i osobito štetnih
aktivnosti na cesti ili uz cestu
c. sastavnih dijelova
ceste
d. vrste oštećenja kolnika i
utjecaja oštećenja na sigurnost odvijanja prometa
e. stanja kolnika uvjetovanog
vremenskim uvjetima
f. intenziteta
prometa
g. strukture
prometa
h. postupaka za uklanjanje
oštećenih vozila ili vozila u kvaru s kolnika.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom.
2.2. Pregled stanja sustava
za odvodnju
Članak
14.
Za
provjeru osposobljenosti ophodara za pregled stanja sustava za odvodnju,
provjerava se poznavanje:
a.
sustava i naprava za odvodnju cesta
b.
negativnih posljedica na trup i kolnik ceste nastalih zbog neodržavanja sustava
za odvodnju
c.
radova redovnog održavanja sustava za odvodnju.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom.
2.3. Pregled prometne
signalizacije i opreme ceste
Članak
15.
Za pregled prometne
signalizacije i opreme ceste, provjerava se poznavanje:
a. prometnih znakova i načina
pravilnog postavljanja
b. sustava za vođenje
prometa
c. sadržaja i svrhe banke
podataka prometne signalizacije
d. stanja odnosno stupnja
dotrajalosti
e. postupaka i radnji za
uspostavu sigurnog odvijanja prometa u slučaju ustanovljenih
nedostataka.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
Članak
16.
Za pregled opreme ceste,
provjerava se poznavanje:
a. cestovne opreme i načina
postavljanja
b. stupnja oštećenosti i
dotrajalosti, odnosno mogućnosti određivanja kada i kako je održavati, popraviti
ili zamijeniti.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
2.4. Pregled
objekata
Članka
17.
Za pregled cestovnih
objekata, provjerava se poznavanje:
a. vrsta cestovnih
objekata
b. glavnih dijelova objekata
i njihove namjene
c. vidljivih oštećenja na
objektima koja utječu na stabilnost i trajnost objekta
d. vidljivih oštećenja na
objektima koja mogu ugroziti sigurnost odvijanja prometa
e. veličine naplavljenog
materijala na stupove ili upornjake mosta koji može ugroziti stabilnost
mosta
f. manjih i jednostavnih
radova na održavanju objekata.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
2.5. Pregled prometnog i
slobodnog profila
Članak
18.
Za
pregled prometnog i slobodnog profila ceste te pregled zaštitnog pojasa ceste,
provjerava se poznavanje:
a.
prometnog i slobodnog profila
b.
polja preglednosti
c.
preglednosti berme
d. zaštitnog
pojasa
e. pojava koje smanjuju
slobodni profil ceste.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
2.6. Pregled ostalih
dijelova ceste
Članak
19.
Za pregledavanje svih ostalih
sastavnih dijelova ceste i zaštitnog pojasa, radi sprječavanja štetnih utjecaja
na cestu i sigurnost prometa, provjerava se poznavanje:
a. prirodnih pojava koje
utječu na stabilnost pokosa
b. tehničkih i bioloških
zahvata i mjera za zaštitu pokosa
c. posljedica koje mogu
nastati zbog nedopustivih zahvata u zaštitnom pojasu i njihova utjecaja na cestu
i sigurnost prometa,
d. važnosti i nužnosti
izvedbe jednostavnih radova u određenom trenutku.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom.
3.
Otklanjanje posljedica izvanrednih dogaĐaja
Članak
20.
Za ocjenu prometne sigurnosti
ceste, provjerava se poznavanje:
a. prometne sigurnosti u
ovisnosti o stanju ceste, utjecaju okoline i vremenskih pojava te o stanju
prometne signalizacije
b. nužnih mjera za
otklanjanje posljedica izvanrednog događaja
c. postupaka kod izvanrednih
događaja.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
Članak
21.
Za ocjenu osposobljenosti za
osiguranje mjesta kod iznenadnih i izvanrednih događaja, nastalih npr. zbog
prometne nezgode, elementarne nepogode ili oštećenja ceste, koje neposredno
ugrožava sigurnost odvijanja prometa, provjerava se
poznavanje:
a. načina osiguranja opasnog
mjesta
b. vrsta iznenadnih i
izvanrednih događaja
c. vrsta elementarnih
nepogoda
d. postupaka za privremeno
zatvaranje ceste za pojedine ili sve kategorije vozila
e. vrsta opasnih oštećenja i
načina saniranja.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
4.
ObavjeŠĆivanje javnosti o stanju i prohodnosti
Članak
22.
Za ocjenu osposobljenosti za
obavješćivanje o stanju i prohodnosti, izvanrednim događajima, vremenskim
uvjetima koji utječu na sigurnost odvijanja prometa, nedopuštenim zahvatima na
cestovnom zemljištu ili u zaštitnom pojasu te o većim oštećenjima ili
štetnim događajima koje ophodar ne može sam otkloniti, provjerava se
poznavanje:
a. postupaka za utvrđivanje
stanja kolnika, vremenskih uvjeta i izvanrednih događaja
b. postupka za obavješćivanje
javnosti o stanju i prohodnosti ceste
c. učestalosti redovnih
obavijesti
d. šifriranog sustava
dojave
e. načina funkcioniranja tzv.
»mjesta stalnog dežurstva«
f. načina funkcioniranja tzv.
»mjesta stalne pripravnosti«
g. postupaka za izdavanje
suglasnosti za radnje ili aktivnosti na cesti i njenom zaštitnom
pojasu
h. postupaka za sprječavanje
nedopuštenih radnji i aktivnosti na cesti i njenom zaštitnom
pojasu
i. postupaka za izdavanje
suglasnosti za izvođenje radova duljeg trajanja na cesti ili u zaštitnom
pojasu
j. događaja o kojem mora
odmah, neposrednim putem, obavijestiti nadređenu osobu i/ili druga
tijela.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
5.
Postupci i oznaČavanje privremenih i drugih opasnosti na cesti
Članak
23.
Za ocjenu osposobljenosti za
osiguranje mjesta privremene opasnosti, nastale zbog iznenadnih i izvanrednih
događaja, prometne nezgode, elementarne nepogode ili oštećenja ceste, koje
neposredno ugrožava sigurnost odvijanja prometa, provjerava se poznavanje
postupka:
a. pri prometnoj
nezgodi
a. pri elementarnoj
nepogodi
b. u vrijeme trajanja
«zimskih uvjeta» na cesti
c. pri požaru nastalom uz
cestu ili u njenoj neposrednoj blizini
d. pri privremenom zatvaranju
ceste,
e. pri različitim stupnjevima
oštećenja ceste,
f. osiguranja mjesta
privremene opasnosti.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
Članak
24.
Za ocjenu osposobljenosti za
osiguranje ostalih opasnih mjesta na cesti, što nastaju kao posljedica izvođenja
radova redovnog i pojačanog održavanja, obavljanja radnji i aktivnosti te
nadziranja uspostavljene regulacije prometa, provjerava se
poznavanje:
a. načina postavljanja
privremene regulacije prometa u jednostavnijim prometnim
situacijama
b. načina uspostave
privremene regulacije prometa prema zadanoj shemi u složenijim prometnim
situacijama
c. pravila za postavljanje
privremenih prometnih znakova za obilježavanje radova koji se izvode na cesti
ili opasnih mjesta.
Provjera osposobljenosti
provodi se na praktičnom primjeru.
6.
Radovi i aktivnosti koji se obavljaju tijekom ophodnje
Članak
25.
Za ocjenu osposobljenosti za
obavljanje radova redovnog održavanja manjeg opsega, provjerava se
poznavanje:
a. tehnologije radova
redovnog održavanja
b. uputrebe ručnog i strojnog
alata.
Provjera osposobljenosti
provodi se na praktičnom primjeru.
7.
Ostale aktivnosti
Članak
26.
Za ocjenu osposobljenosti za
obavljanje ostalih aktivnosti koje ophodar obavlja tijekom ophodnje, provjerava
se poznavanje:
a. postupaka prema
korisnicima cesta u nevolji
b. korisnih i nužnih
informacija koje u određenim prilikama ophodar mora davati
korisnicima
c. procedura za vođenje
dokumenata koje ophodar koristi u svakodnevnom radu.
Provjera osposobljenosti
provodi se testom i na praktičnom primjeru.
III. ZAKLJUČNE
ODREDBE
Članak
27.
Za ocjenjivanje uspješnosti
provjere znanja i osposobljenosti iz teoretskog dijela ispitnog programa
primjenjivat će se sljedeći kriteriji:
a. ako kandidat postigne
najmanje 80 posto od ukupno mogućih bodova, smatrat će se da raspolaže potrebnim
znanjem za obavljanje poslova ophodara
b. ako kandidat postigne od
60 posto do 79 posto ukupno mogućih bodova, može pristupiti ponovnom polaganju
teoretskog dijela ispitnog programa nakon proteka najmanje šest (6)
mjeseci
c. ako kandidat postigne
manje od 60 posto od ukupno mogućih bodova, može pristupiti ponovnom polaganju
teoretskog dijela ispitnog programa nakon proteka najmanje godinu
dana.
Za ocjenjivanje uspješnosti
provjere znanja i osposobljenosti iz praktičnog dijela ispitnog programa,
kandidat mora postići 100 posto ukupno mogućih bodova.
Kandidati koji nisu prošli na
teoretskom dijelu ispitnog programa, ne mogu pristupiti provjeri znanja iz
praktičnog dijela ispitnog programa.
Članak
28.
Osobe koje uspješno završe
provjeru osposobljenosti za obavljanje poslova ophodara, od nadležnog tijela za
ceste dobivaju »Ophodarsku iskaznicu«.
Ophodarska iskaznica vrijedi
od dana izdavanja do prestanka ovlaštenja za obavljanje poslova
ophodara.
Evidenciju o izdanim
ophodarskim iskaznicama, izgled i sadržaj iskaznice te druge postupke vezane za
ophodarsku iskaznicu, utvrđuje nadležno tijelo za ceste sukladno Pravilima i
tehničkim uvjetima za ophodnju javnih cesta.
Članak
29.
Ovaj
ispitni program stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«.
Urbroj:
100/2003-81.
Zagreb,
10. ožujka 2003.
Predsjednik Uprave
Vladimir Bizjak,
dipl. ing., v. r.