HRVATSKE CESTE

534

Na temelju članka 15. stavak 2. Pravila i tehničkih uvjeta za ophodnju javnih cesta (»Narodne novine« br. 111/99) te članka 17. stavak 2. Izjave o osnivanju Hrvatskih cesta, društva s ograničenom odgovornošću, za upravljanje, građenje i održavanje državnih cesta, Vončinina 3, Zagreb, Uprava Društva donijela je dana 10. ožujka 2003.

ISPITNI PROGRAM

za provjeru struČne osposobljenosti ophodara

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Provjeru stručne osposobljenosti ophodara prema ovom ispitnom programu dužna su provoditi trgovačka društva koja upravljaju državnim cestama, nadležne uprave za ceste koje upravljaju županijskim i lokalnim cestama, upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za gradnju i održavanje objekata za županijske i lokalne ceste na području Grada Zagreba te korisnici koncesije koji upravljaju cestama pod koncesijom (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo za ceste).

Članak 2.

 Provjeri stručne osposobljenosti može pristupiti osoba koja zadovoljava sljedeće posebne uvjete:

a. da ima srednju stručnu spremu ili osnovno školsko obrazovanje s više od deset (10) godina iskustva u održavanju cesta

b. da posjeduje vozačku dozvolu za upravljanje motornim vozilom čija najveća dopuštena masa nije veća od 3.500 kg (»B« – kategorije).

Članak 3.

Poslovi ophodnje ceste ne mogu se prilagoditi osobama s invaliditetom i osobama s faktorom otežane zapošljivosti.

Članak 4.

Osobe koje uspješno završe provjeru stručne osposobljenosti i time dokažu da posjeduju odgovarajuća znanja, sposobnosti i vještine za obavljanje ophodnje cesta, mogu obavljati te poslove za nadležno tijelo za ceste.

Prema Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja (»Narodne novine« br. 111/98) osobe iz stavka 1. ovoga članka razvrstavaju se u zanimanje – cestar ophodar, šifra zanimanja – 7129.17.3 (u daljnjem tekst: ophodar).

Prema ukupnosti zahtjeva, izraženu znanjima i vještinama za obavljanje poslova ophodnje cesta, ophodar je razvrstan u 3. stupanj složenosti zanimanja.

Članak 5.

Nadležno tijelo za ceste koje želi obaviti provjeru stručne osposobljenosti ophodara za svoje potrebe mora ispunjavati kadrovske i materijalne uvjete.

Pod kadrovskim uvjetima iz stavka 1. ovoga članka razumijeva se stručno osoblje visoke ili više stručne spreme iz područja graditeljstva ili visoke ili više stručne spreme iz područja prometa te stručno osoblje s praktičnim znanjem stečenim u stručnim školama iz područja graditeljstva.

Pod materijalnim uvjetima iz stavka 1. ovoga članka razumijeva se odgovarajući poligon za izvedbu radova redovnog održavanja manjeg opsega, ophodarsko vozilo, sredstva rada koja koristi ophodar, odgovarajući prostor (učionicu) s odgovarajućim didaktičkim pomagalima, skice, fotografije i videozapise.

Nadležno tijelo za ceste koje ne raspolaže potrebnim uvjetima iz stavka 1. ovoga članka, može povjeriti provjeru kvalificiranosti i stručne osposobljenosti određenih osoba drugom nadležnom tijelu za ceste.

Članak 6.

Provjeru stručne osposobljenosti obavlja ispitno povjerenstvo koje činie predsjednik i dva člana (u daljnjem tekstu: povjerenstvo).

Članove povjerenstva imenuje nadležno tijelo za ceste.

Članak 7.

Stručnu osposobljenost ophodara povjerenstvo provodi u dva dijela. Prvi se odnosi na teoretsku, a drugi na praktičnu provjeru znanja.

Članak 8.

Teoretsku provjeru znanja povjerenstvo provodi na temelju testa sastavljenog od pitanja složenih u skupine (u daljnjem tekstu: test).

Za svako pitanje u testu moraju biti ponuđena dva ili više mogućih odgovora od kojih su jedan ili više odgovora točni. Svaki točan odgovor, ovisno o težini pitanja, vrednuje se odgovarajućim brojem bodova. U pravilu, ukupan broj bodova po testu iznosili sto (100) bodova.

Vrijeme za rješavanje testa iz stavka 1. ovoga članka u pravilu je devedeset (90) minuta.

Članak 9.

Praktičnu provjeru znanja povjerenstvo provodi pod uvjetom da je osoba kojoj je pristupila prošla provjeru iz članka 8. ovoga Programa.

Provjera se provodi na praktičnim zadacima, na zadacima zdacima prema predlošku odnosno skici, te na dokumentima koje ophodar koristi u svom radu (u daljnjem tekstu: praktični primjer).

Vrijeme za rješavanje zadataka iz stavka 2. ovoga članka u pravilu je četrdesetpet (45) minuta.

Članak 10.

Teoretski dio ispitnog programa iz članka 8. ovoga Programa obuhvaća poznavanje:

a. osnovnih propisa koji uređuju građenje, održavanje i zaštitu javnih cesta

b. osnovnih propisa koji uređuju odnose općenito u građenju i uređenju prostora

c. zaštite okoliša

d. sigurnosti prometa

e. prijevoza stvari i putnika

f. osnovnih meteoroloških pojava

g. zaštitu od požara.

Članak 11.

Teoretski i praktični dio ispitnog programa obuhvaćaju provjeru poznavanja:

a. postupaka za nadzor aktivnosti na cesti ili njenom zaš­titnom pojasu

b. postupaka za redovni pregled sustava za odvodnju, prometne signalizacije i opreme, objekata, prometnog i slobodnog profila, polja preglednosti, te ostalih dijelova ceste

c. postupaka za otklanjanje posljedica izvanrednog događaja

d. načina obavještavanja javnosti o stanju i prohodnosti cesta

e. postupaka za označavanje privremenih i drugih opasnosti na cesti

f. radova i aktivnosti koji se obavljaju tijekom ophodnje

g. ostalih aktivnosti koje ophodar obavlja tijekom ophodnje, kao što su

 • uporaba telekomunikacijskog sustava

 • vođenje ophodarskog dnevnika

 • detektiranje događaja

 • korištenje fotoaparata ili drugih uređaja za snimanje

 • primjena šifriranog sustava dojava

 • gašenje početnog požara

 • pružanje prve pomoći unesrećenim osobama.

II. PROGRAM PROVJERE OSPOSOBLJENOSTI

1. Poznavanje osnovnih propisa

Članak 12.

Provjera poznavanja osnovnih propisa obuhvaća poznavanje odredaba koje se odnose ili su vezane za ophodnju cesta, i to iz sljedećih propisa:

a. Pravila i tehnički uvjeti za obavljanje ophodnje javnih cesta

b. Zakon o javnim cestama

c. Zakon o sigurnosti prometa na cestama

d. Zakon o gradnji

e. Zakon o prostornom uređenju

f. Zakon o prijevozu

g. Zakon o prijevozu opasnih tvari

h. Pravilnik o održavanju i zaštiti javnih cesta

i. Pravilnik o osnovnim uvjetima koje javne ceste izvan naselja i njihovi elementi moraju udovoljavati s gledišta sigurnosti prometa

j. Pravilnik o prometnim znakovima i signalizaciji na cestama

k. Pravilnik o uvjetima i postupku zatvaranja javnih cesta

l. Pravilnik o uvjetima za projektiranje i izgradnju priklju­čaka i prilaza na javnu cestu

m. Pravilnik o autobusnim stajalištima

n. Pravilnik o prekomjernoj uporabi javnih cesta

o. Pravilnik o izvanrednom prijevozu

p. Pravilnik o nadzoru osovinskog pritiska, ukupno doz­voljene mase i dimenzija vozila

q. Pravilnik o korištenju cestovnog zemljišta i obavljanju pratećih djelatnosti,

r. Pravilnik o kriterijima, postupku, načinu utvrđivanja i osiguranja križanja željezničke pruge i ceste

s. Smjernice za obilježavanje prijelaza ceste preko željez­ničke pruge

t. Odluka o razvrstavanju javnih cesta u državne, županijske i lokalne ceste

u. Pravilnik za zaštitu od požara otvorenog prostora uz ceste

v. Uredbe o ograničenju prometa za vrijeme »turističke sezone« ili zbog drugih razloga.

Provjera osposobljenosti provodi se testom.

2.1. Nadzor aktivnosti na cesti i njenom zaštitnom pojasu

Članak 13.

Za provjeru osposobljenosti ophodara za obavljanje nadzora nad aktivnostima na cesti i njenom zaštitnom pojasu te za pregled stanja i prohodnosti kolnika, provjerava se poznavanje:

a. štetnih utjecaja okoline na cestu i obrnuto

b. štetnih i osobito štetnih aktivnosti na cesti ili uz cestu

c. sastavnih dijelova ceste

d. vrste oštećenja kolnika i utjecaja oštećenja na sigurnost odvijanja prometa

e. stanja kolnika uvjetovanog vremenskim uvjetima

f. intenziteta prometa

g. strukture prometa

h. postupaka za uklanjanje oštećenih vozila ili vozila u kvaru s kolnika.

Provjera osposobljenosti provodi se testom.

2.2. Pregled stanja sustava za odvodnju

Članak 14.

Za provjeru osposobljenosti ophodara za pregled stanja sustava za odvodnju, provjerava se poznavanje:

a. sustava i naprava za odvodnju cesta

b. negativnih posljedica na trup i kolnik ceste nastalih zbog neodržavanja sustava za odvodnju

c. radova redovnog održavanja sustava za odvodnju.

Provjera osposobljenosti provodi se testom.

2.3. Pregled prometne signalizacije i opreme ceste

Članak 15.

Za pregled prometne signalizacije i opreme ceste, provjerava se poznavanje:

a. prometnih znakova i načina pravilnog postavljanja

b. sustava za vođenje prometa

c. sadržaja i svrhe banke podataka prometne signalizacije

d. stanja odnosno stupnja dotrajalosti

e. postupaka i radnji za uspostavu sigurnog odvijanja prometa u slučaju ustanovljenih nedostataka.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

Članak 16.

Za pregled opreme ceste, provjerava se poznavanje:

a. cestovne opreme i načina postavljanja

b. stupnja oštećenosti i dotrajalosti, odnosno mogućnosti određivanja kada i kako je održavati, popraviti ili zamijeniti.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

2.4. Pregled objekata

Članka 17.

Za pregled cestovnih objekata, provjerava se poznavanje:

a. vrsta cestovnih objekata

b. glavnih dijelova objekata i njihove namjene

c. vidljivih oštećenja na objektima koja utječu na stabilnost i trajnost objekta

d. vidljivih oštećenja na objektima koja mogu ugroziti sigurnost odvijanja prometa

e. veličine naplavljenog materijala na stupove ili upornjake mosta koji može ugroziti stabilnost mosta

f. manjih i jednostavnih radova na održavanju objekata.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

2.5. Pregled prometnog i slobodnog profila

Članak 18.

Za pregled prometnog i slobodnog profila ceste te pregled zaštitnog pojasa ceste, provjerava se poznavanje:

a. prometnog i slobodnog profila

b. polja preglednosti

c. preglednosti berme

d. zaštitnog pojasa

e. pojava koje smanjuju slobodni profil ceste.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

2.6. Pregled ostalih dijelova ceste

Članak 19.

Za pregledavanje svih ostalih sastavnih dijelova ceste i zaštitnog pojasa, radi sprječavanja štetnih utjecaja na cestu i sigurnost prometa, provjerava se poznavanje:

a. prirodnih pojava koje utječu na stabilnost pokosa

b. tehničkih i bioloških zahvata i mjera za zaštitu pokosa

c. posljedica koje mogu nastati zbog nedopustivih zahvata u zaštitnom pojasu i njihova utjecaja na cestu i sigurnost prometa,

d. važnosti i nužnosti izvedbe jednostavnih radova u odre­đenom trenutku.

Provjera osposobljenosti provodi se testom.

3. Otklanjanje posljedica izvanrednih dogaĐaja

Članak 20.

Za ocjenu prometne sigurnosti ceste, provjerava se poznavanje:

a. prometne sigurnosti u ovisnosti o stanju ceste, utjecaju okoline i vremenskih pojava te o stanju prometne signalizacije

b. nužnih mjera za otklanjanje posljedica izvanrednog doga­đaja

c. postupaka kod izvanrednih događaja.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

Članak 21.

Za ocjenu osposobljenosti za osiguranje mjesta kod iznenadnih i izvanrednih događaja, nastalih npr. zbog prometne nezgode, elementarne nepogode ili oštećenja ceste, koje neposredno ugro­žava sigurnost odvijanja prometa, provjerava se poznavanje:

a. načina osiguranja opasnog mjesta

b. vrsta iznenadnih i izvanrednih događaja

c. vrsta elementarnih nepogoda

d. postupaka za privremeno zatvaranje ceste za pojedine ili sve kategorije vozila

e. vrsta opasnih oštećenja i načina saniranja.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

4. ObavjeŠĆivanje javnosti o stanju i prohodnosti

Članak 22.

Za ocjenu osposobljenosti za obavješćivanje o stanju i prohodnosti, izvanrednim događajima, vremenskim uvjetima koji utječu na sigurnost odvijanja prometa, nedopuštenim zahvatima na cestovnom zemljištu ili u zaštitnom pojasu te o većim ošte­ćenjima ili štetnim događajima koje ophodar ne može sam otkloniti, provjerava se poznavanje:

a. postupaka za utvrđivanje stanja kolnika, vremenskih uvjeta i izvanrednih događaja

b. postupka za obavješćivanje javnosti o stanju i prohodnosti ceste

c. učestalosti redovnih obavijesti

d. šifriranog sustava dojave

e. načina funkcioniranja tzv. »mjesta stalnog dežurstva«

f. načina funkcioniranja tzv. »mjesta stalne pripravnosti«

g. postupaka za izdavanje suglasnosti za radnje ili aktivnosti na cesti i njenom zaštitnom pojasu

h. postupaka za sprječavanje nedopuštenih radnji i aktivnosti na cesti i njenom zaštitnom pojasu

i. postupaka za izdavanje suglasnosti za izvođenje radova duljeg trajanja na cesti ili u zaštitnom pojasu

j. događaja o kojem mora odmah, neposrednim putem, obavijestiti nadređenu osobu i/ili druga tijela.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

5. Postupci i oznaČavanje privremenih i drugih opasnosti na cesti

Članak 23.

Za ocjenu osposobljenosti za osiguranje mjesta privremene opasnosti, nastale zbog iznenadnih i izvanrednih događaja, prometne nezgode, elementarne nepogode ili oštećenja ceste, koje neposredno ugrožava sigurnost odvijanja prometa, provjerava se poznavanje postupka:

a. pri prometnoj nezgodi

a. pri elementarnoj nepogodi

b. u vrijeme trajanja «zimskih uvjeta» na cesti

c. pri požaru nastalom uz cestu ili u njenoj neposrednoj blizini

d. pri privremenom zatvaranju ceste,

e. pri različitim stupnjevima oštećenja ceste,

f. osiguranja mjesta privremene opasnosti.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

Članak 24.

Za ocjenu osposobljenosti za osiguranje ostalih opasnih mjesta na cesti, što nastaju kao posljedica izvođenja radova redovnog i pojačanog održavanja, obavljanja radnji i aktivnosti te nadziranja uspostavljene regulacije prometa, provjerava se poznavanje:

a. načina postavljanja privremene regulacije prometa u jednostavnijim prometnim situacijama

b. načina uspostave privremene regulacije prometa prema zadanoj shemi u složenijim prometnim situacijama

c. pravila za postavljanje privremenih prometnih znakova za obilježavanje radova koji se izvode na cesti ili opasnih mjesta.

Provjera osposobljenosti provodi se na praktičnom primjeru.

6. Radovi i aktivnosti koji se obavljaju tijekom ophodnje

Članak 25.

Za ocjenu osposobljenosti za obavljanje radova redovnog održavanja manjeg opsega, provjerava se poznavanje:

a. tehnologije radova redovnog održavanja

b. uputrebe ručnog i strojnog alata.

Provjera osposobljenosti provodi se na praktičnom primjeru.

7. Ostale aktivnosti

Članak 26.

Za ocjenu osposobljenosti za obavljanje ostalih aktivnosti koje ophodar obavlja tijekom ophodnje, provjerava se poznavanje:

a. postupaka prema korisnicima cesta u nevolji

b. korisnih i nužnih informacija koje u određenim prilikama ophodar mora davati korisnicima

c. procedura za vođenje dokumenata koje ophodar koristi u svakodnevnom radu.

Provjera osposobljenosti provodi se testom i na praktičnom primjeru.

III. ZAKLJUČNE ODREDBE

Članak 27.

Za ocjenjivanje uspješnosti provjere znanja i osposobljenosti iz teoretskog dijela ispitnog programa primjenjivat će se sljedeći kriteriji:

a. ako kandidat postigne najmanje 80 posto od ukupno mogućih bodova, smatrat će se da raspolaže potrebnim znanjem za obavljanje poslova ophodara

b. ako kandidat postigne od 60 posto do 79 posto ukupno mogućih bodova, može pristupiti ponovnom polaganju teoretskog dijela ispitnog programa nakon proteka najmanje šest (6) mjeseci

c. ako kandidat postigne manje od 60 posto od ukupno mogućih bodova, može pristupiti ponovnom polaganju teoretskog dijela ispitnog programa nakon proteka najmanje godinu dana.

Za ocjenjivanje uspješnosti provjere znanja i osposobljenosti iz praktičnog dijela ispitnog programa, kandidat mora postići 100 posto ukupno mogućih bodova.

Kandidati koji nisu prošli na teoretskom dijelu ispitnog programa, ne mogu pristupiti provjeri znanja iz praktičnog dijela ispitnog programa.

Članak 28.

Osobe koje uspješno završe provjeru osposobljenosti za obavljanje poslova ophodara, od nadležnog tijela za ceste dobivaju »Ophodarsku iskaznicu«.

Ophodarska iskaznica vrijedi od dana izdavanja do prestanka ovlaštenja za obavljanje poslova ophodara.

Evidenciju o izdanim ophodarskim iskaznicama, izgled i sadržaj iskaznice te druge postupke vezane za ophodarsku iskaznicu, utvrđuje nadležno tijelo za ceste sukladno Pravilima i tehničkim uvjetima za ophodnju javnih cesta.

Članak 29.

Ovaj ispitni program stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Urbroj: 100/2003-81.

Zagreb, 10. ožujka 2003.

Predsjednik Uprave
Vladimir Bizjak, dipl. ing., v. r.