542
1. RAZLOZI ZA DONOŠENJE
NACIONALNOG PROGRAMA 1994.–1996. GODINE
Republika Hrvatska je
osamdesetih godina bilježila stalni porast cestovnog prometa, broja
prometnih nezgoda te broja stradalih osoba u tim nezgodama, da bi 1990. godine
zabilježila rekordna stradanja u prometu. Tako je gotovo 20.000 osoba
ozlijeđeno, a 1.360 osoba poginulo 1990. godine.
Ranih devedesetih,
s početkom Domovinskog rata, promet je bio u padu zbog ratnih događanja, a
posljedično je i broj stradalih osoba u prometnim nezgodama počeo padati.
No, bilo je vidljivo da će se sa stabilizacijom stanja u državi i
povratkom nesmetanog prometa na cestama, naglo povratiti i prometne nezgode i
stradanja u njima. I unatoč ratu, Republika Hrvatska je 1993. godine
bila među prometno najnesigurnijim europskim zemljama sa oko 20 poginulih
osoba u prometnim nezgodama na 100.000 stanovnika te oko 100 poginulih osoba na
100.000 vozila. Godišnje se događalo oko 60.000 prometnih nezgoda, pogibalo
je oko 900 osoba, a bivalo je ozlijeđeno oko 16.000 osoba.
Takvo stanje je bilo
neprihvatljivo i nespojivo s europskim standardima i proklamiranom
turističkom orijentacijom, a materijalni gubici, uz nemjerljive gubitke
zbog ljudskih žrtava, za državu bili su previsoki, pa se u Ministarstvu
unutarnjih poslova počelo razmišljati o sustavnom i organiziranom modelu rada na
prevenciji u prometu i o trajnoj
skrbi o sigurnosti u prometu na način koji je već primijenjen u razvijenim
zemljama. Stoga je Vladi Republike Hrvatske predložen Nacionalni program
sigurnosti cestovnog prometa, temeljen na pozitivnim iskustvima zapadnih
zemalja, s ciljem da se stanje sigurnosti dovede na
prihvatljivu europsku razinu.
Vlada Republike
Hrvatske prihvatila je, na sjednici održanoj 16. lipnja 1994. g., provedbu
Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske u
trajanju od dvije godine.
2. TEMELJNE ZNAČAJKE
NACIONALNOG PROGRAMA
Temeljne značajke
Nacionalnog programa ogledale su se u postavljenim kvantitativnim i
kvalitativnim ciljevima, definiranim radnim programima, definiranim
nositeljima aktivnosti i načinu izvršenja te kroz praćenje
rezultata i vrednovanje programa. Radni program oslanjao se na četiri
strateške aktivnosti državnog značaja. Strateške aktivnosti usmjerene su na
područja najvećeg ugrožavanja, a ujedno su to one sigurnosne
aktivnosti koje imaju najpovoljniju »troškovnu učinkovitost«.
2.1. STRATEŠKE
AKTIVNOSTI
– smanjenje brzina
vozila i poštivanje najviših dopuštenih brzina,
– zaštita pješaka u prometu,
– saniranje opasnih
mjesta na cestama, te
– izmjena informacijskog
sustava o prometnim nezgodama.
2.2. AKTIVNOSTI OD POSEBNOG
ZNAČAJA
Osim strateških aktivnosti,
trajno prisutnih na državnoj razini, djelovanje Nacionalnog programa
dodatno se proširivalo na druga područja, a posebno su definirane sljedeće
aktivnosti od posebnog značaja:
– poštivanje semaforskog
svjetla,
– masovnu primjenu
sigurnosnih pojaseva,
– uporaba svjetala u
vožnji, bez obzira na uvjete vidljivosti.
2.3. NOSITELJI PROVEDBE
NACIONALNOG PROGRAMA
U svrhu osiguranja
efikasne provedbe Nacionalnog programa, Vlada Republike Hrvatske odredila je
Ministarstvo unutarnjih poslova za koordinatora radne skupine čiji su
članovi predstavnici Ministarstva i drugih tijela uključenih u Nacionalni
program. Ministar unutarnjih poslova imenovao je 17. listopada 1994. g. u
radnu skupinu predstavnike sljedećih ministarstava i stručnih organizacija:
Ministarstvo unutarnjih
poslova,
Ministarstvo pomorstva,
prometa i veza
JP »Hrvatske ceste«
Hrvatski auto-klub
Zavod za prometnu medicinu i
psihologiju prometa
Hrvatski ured za
osiguranje.
Nakon što je ta radna skupina
pripremila i razradila operativne planove za strateške aktivnosti Nacionalnog
programa, ministar unutarnjih poslova imenovao je 10. listopada 1995. g.
novu radnu skupinu na višoj razini (pomoćnika ministara ili direktora), a
uključeni su i predstavnici nova dva ministarstva, i to:
Ministarstva zdravstva i
Ministarstva prosvjete i
športa.
2.4. FINANCIRANJE
NACIONALNOG PROGRAMA
Financiranje Nacionalnog
programa odvijalo se na sljedeći način: izdvajanjem iz državnog
proračuna Republike Hrvatske do 40% sredstava prikupljenih od novčanih
kazni naplaćenih za počinjene prekršaje u prometu, zatim iz preventivnih
fondova osiguravajućih društava i iz preventivnih fondova stručnih
organizacija (Centar za vozila Hrvatske i Hrvatski auto klub).
3. PRODULJENJE NACIONALNOG
PROGRAMA 1997. – 2000. GODINE
U samo dvije godine provedbe,
Nacionalni program počeo je ostvarivati prve pozitivne rezultate. Među
najznačajnijim treba istaknuti donošenje Zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o sigurnosti prometa na cestama 1996. godine, čime su stvorene
pretpostavke za uspješnu provedbu strateških i ostalih aktivnosti od posebnog
značaja Nacionalnog programa. Ujedno, broj nezgoda je blago smanjen, dok je
broj poginulih smanjen za oko 10%, a sve to u uvjetima normalizacije i
povećanja obujma prometa u državi.
Kako se zaista
radilo o kratkom razdoblju provođenja Nacionalnog programa, većina
aktivnosti nije bila realizirana u punom obimu, ali je bila uspješno započeta,
pa se logično zatražio nastavak provedbe.
Vlada Republike
Hrvatske je na sjednici održanoj 12. svibnja 1997. g. prihvatila nastavak
provedbe programa do 2000. godine.
4. REZULTATI DOSADAŠNJE
PROVEDBE NACIONALNOG PROGRAMA
U razdoblju od prvog
prihvaćanja provođenja Nacionalnog programa do danas dogodilo se niz
promjena po pitanju prometa na cestama u Republici Hrvatskoj. U nekoliko
grafikona i tablica prikazani su najvažniji trendovi u cestovnom
prometu.*
PODACI |
godina poginuli
teško
vozila na motorni |
ozlijeđeni
pogon |
1994.
804
5 586
825 852 |
1995.
800
5 477
841 167 |
1996.
721
4 736
1 008 878 |
1997.
714
4 560
1 142 201 |
1998.
646
4 455
1 241 522 |
1999.
662
4 173
1 323 653 |
2000.
655
4 497
1 427 140 |
INDEX 1994. g. = 100 |
godina poginuli
teško
vozila na motorni |
ozlijeđeni
pogon |
1994.
100
100
100 |
1995. 99,5
98,0
101,9 |
1996. 89,7
84,8
122,2 |
1997. 88,8
81,6
138,3 |
1998. 80,3
79,8
150,3 |
1999. 82,3
74,7
160,3 |
2000. 81,5
80,5
172,8 |
Najvažniji rezultati
dosadašnje provedbe Nacionalnog programa mogu se sažeti u
sljedeće:
• smanjenje
najtežih posljedica prometnih nezgoda u uvjetima stalno rastućeg
prometa i motoriziranosti;
• dovođenje Republike
Hrvatske u srednju i najbrojniju skupinu europskih zemalja prema broju
poginulih u odnosu na broj stanovnika;
• znatno povećanje
preventivnog djelovanja policije, a smanjenje i modernizacija
represivnog djelovanja;
• podizanje svijesti
građana o problemu sigurnosti u prometu putem stalnih promidžbenih
kampanja;
• uključivanje
brojnih državnih tijela i stručnih organizacija u rad na sigurnosti u prometu,
interdisciplinarni i međuresorski moderni pristup problemu sigurnosti u
prometu.
5.
NASTAVAK PROVOĐENJA NACIONALNOG PROGRAMA SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA REPUBLIKE
HRVATSKE 2001. – 2005. GODINE
5.1. POLAZIŠTA ZA NACIONALNI
PROGRAM 2001. – 2005. GODINE
Gubici od prometnih nezgoda
za društvo su golemi, a danas se procjenjuje da godišnje dostižu iznos
u visini od 1,5% do 2% bruto-nacionalnog dohotka. Svaka razvijena zapadna
zemlja, a i Europska zajednica u cjelini, nastoji svesti stradanja u
prometu na društveno prihvatljivu razinu, zacrtavajući kvantitativne i
kvalitativne ciljeve i organizirano djelujući od nacionalne do lokalnih
razina.
U Republici Hrvatskoj razina
sigurnosti prometa znatno se podigla tijekom provođenja Nacionalnog
programa, ali mora se naglasiti da će svako daljnje
poboljšanje stanja biti teško ostvariti, a i samo
zadržavanje sigurnosti na sadašnjoj razini bit će izuzetno složen i
težak posao. Naime, u većini razvijenih zemalja u kojima su pokrenuti
programi sigurnosti u prometu na nacionalnoj razini, nakon početnih uspjeha u
smanjenju stradanja u prometnim nezgodama, ponovno je
zabilježen trend porasta. S druge strane, u zemljama u tranziciji
također su zabilježeni početni uspjesi u smanjenju stradanja
u prometu, ali je neposredno nakon njih, ponovno došlo do porasta
stradanja.
Za očekivati je da će i u
Republici Hrvatskoj doći do porasta stradanja u prometu, a ukoliko se ne
nastavi sa sustavnim radom na sigurnosti u prometu i ukoliko se ne iznađu trajni
modaliteti osiguranja potrebnih sredstava za provedbu programa, neminovno
je da će trend stradanja u prometu biti još veći.
5.2. CILJEVI NACIONALNOG
PROGRAMA
Na temelju prethodnog
obrazloženja, Nacionalni program produljuje se na još pet godina, do
isteka 2005. godine, a načelno će se provoditi u dosadašnjim okvirima, uz
neke nove inicijative i to u dvije faze. Prva faza provodit će se do kraja
2003., a druga do kraja 2005. godine. Kvantitativni ciljevi zacrtani su u
skladu s europskim ciljevima za isto razdoblje, a koji se odnose na
broj poginulih u odnosu na broj stanovnika. Cilj Europske zajednice je
smanjiti stradanja u prometu do 2010. g. na razinu od 7 poginulih na
100.000 stanovnika. Hrvatska bi, optimalno, trebala težiti europskom cilju,
no obzirom na brojne specifičnosti, puno realnije je postaviti cilj od 8
poginulih na 100.000 stanovnika 2010. godine. Kako za ostvarenje tog
rezultata u Republici Hrvatskoj visina sredstava koja se planiraju izdvojiti
nije niti približna sredstvima koje izdvajaju zapadnoeuropske zemlje,
prihvatljivi rezultat Nacionalnog programa bio bi broj od 11
poginulih na 100.000 stanovnika po završetku 2005. godine, odnosno zadnje
godine za koju će se podnijeti izvješće Vladi Republike
Hrvatske.
Slijedi grafički prikaz
postupnog približavanja Europske zajednice i Republike Hrvatske zacrtanim
ciljevima:
Strateške aktivnosti su
donekle redefinirane i modificirane sukladno zacrtanim ciljevima, uočenim
kretanjima i predviđenim potrebama, a potencirane su i ostale aktivnosti,
iako je u ovom materijalu opisana samo okosnica djelovanja. Prilikom
provedbe strateških i ostalih aktivnosti, obveza je u ovoj fazi provedbe
Nacionalnog programa, postići veći angažman na lokalnim
razinama.
5.3. STRATEŠKE AKTIVNOSTI NACIONALNOG
PROGRAMA
•
Smanjenje brzina i poštivanje najviših dopuštenih brzina
kretanja
Radi se o prioritetnoj
strateškoj aktivnosti kontinuiranog karaktera, obzirom da su visoke brzine
trajan i najčešći uzrok stradanja u prometu. Za postizanje
poštivanja dopuštenih brzina provodit će se stalan preventivno-represivni
rad.
•
Mjere zaštite najranjivijih sudionika u prometu (pješaci,
biciklisti, mopedisti, motociklisti)
Prvotno se ova strateška
aktivnost odnosila samo na zaštitu pješaka, međutim, postoji opravdana potreba
da se aktivnosti prošire i usmjere na sve najugroženije skupine sudionika u
prometu.
Dvije skupine pješaka uvijek
će biti predmetom posebne skrbi u prometu, a to su djeca i starije osobe.
Preventivno djelovanje, edukacija nastavnika i odgojitelja predškolske
i školske djece, te promicanje ispravnog ponašanja u prometu provodit
će se kontinuirano, obzirom na stalno obnavljanje ovih skupina novim
»članovima«. No, pristup rješavanju problema pješaka proširit će se i na
tehničke mjere za osiguranje prometnih površina za njihovo sigurno
kretanje.
Kada se radi o biciklistima,
treba postići bolju tehničku opremljenost i ispravnost vozila, a samim
time povećati i njihovu uočljivost u prometu te se također zauzimati
za tehničke mjere i osiguranje posebnih površina za njihovo
kretanje.
Kod motoriziranih sudionika u
prometu na dva kotača potrebno je u prvom redu poboljšati njihovu
pasivnu sigurnost redovnom uporabom kaciga te uskladiti polaganje vozačkog
ispita za A kategoriju sa europskim preporukama.
Prometne površine treba
prilagoditi kretanju osoba s tjelesnim invaliditetom, te obaviti edukaciju
navedene skupine kao i cijelog društva i općenito povećati skrb o toj skupini
sudionika u prometu.
•
Obrazovanje predškolske i školske djece, mladih i odraslih vozača i građana
u prometu
Ova strateška aktivnost
odnosi se na obrazovanje predškolske i školske djece u cilju
kontinuiranog stjecanja prometnog znanja i prometne kulture,
obrazovanja mladih vozača u prihvaćanju osnovnih načela pravilnog
ponašanja u prometu i stjecanju prometne kulture. Kako bi
poboljšali opće stanje sigurnosti cestovnog prometa te
prihvaćanja načela prometne kulture, kontinuirano će se provoditi prometni
odgoj svih kategorija građana.
•
Saniranje opasnih mjesta na cestama, uvođenje GIS-a
Dosadašnji pristup
zadržati, obzirom da se radi o klasičnom pristupu, a sastoji se od
identifikacije opasnih mjesta, dijagnoze problema i odabira najbolje
protumjere. Iako su se do sada uglavnom obavljali tehnički zahvati zbog
nedostataka same ceste, dodatno treba utjecati na ponašanje vozača na
određenim lokacijama putem suvremenih zahvata i promjenom vozačke
okoline.
Kao prioritet djelovanja
nameće se potreba za uvođenjem GIS-a (geografskog informacijskog sustava),
koji je neophodan za kvalitetnu identifikaciju opasnih mjesta na
cestama.
Prvi korak je revizija
postojeće stacioniranosti državnih cesta,
otklanjanje nedostataka i
postizanje jednoznačnosti i jednoobraznosti
stacionaža.
Drugi korak je
uvođenje GIS-a, osnivanje male
skupine vrhunskih stručnjaka u državi koja bi bila
odgovorna za odabir najpovoljnijeg ponuđača i
opremanje policije za ovaj moderan i efikasan način
vođenja podataka.
• Povećanje razine
tehničke ispravnosti vozila
Nastaviti već započete
aktivnosti u cilju podizanja
kvalitete redovnih tehničkih pregleda, preventivno-represivne akcije u
kontroli prometa prema vlasnicima neregistriranih i neosiguranih vozila, te
uspostaviti sustav automatskog pozivanja vlasnika koji
nisu produžili registraciju vozila. Ispravnim i stručnim
korištenjem modernizirane opreme u stanicama za
tehničke preglede vozila osigurati veći stupanj
tehničke ispravnosti vozila.
Osim toga, treba naglasiti
ekološki pristup te provoditi akcije mjerenja količine
ispušnih plinova kod motornih vozila u cilju zaštite
zdravlja ljudi i
očuvanja okoliša.
Na kraju, razmotriti
pokretanje postupka izmjena i dopuna Zakona o prijevozu
opasnih tvari u smislu donošenja odrednica da opasne
tvari koje ulaze, odnosno su u tranzitu kroz RH moraju biti
najavljene, da se propiše obveza policijske
pratnje cijelom dionicom, te da se obveže
uvoznik-špediter da mora najaviti dolazak i vrstu opasne
tvari.
• Praćenje
održavanja, modernizacije i
gradnje javnih cesta
Ova strateška aktivnost
provodit će se u cilju
praćenja i analize stanja
cesta i cestovnih površina i potrebe za modernizacijom, odnosno
uklanjanjem uočenih
nedostataka radi podizanja sigurnosti cestovnog
prometa. Ujedno, u procesu planiranja i
izgradnje cesta, utvrđivat će se eventualni nedostaci
kako u projektnoj dokumentaciji, tako i pri izgradnji
cesta.
• Unapređenje
prometne statistike i analize
Radi kvalitetnije analize i
statističkog praćenja, postojeće informacijske sustave
raznih subjekata koji brinu o sigurnosti na našim cestama unaprijediti i
nadograditi, a potom umrežiti. Na taj način dobio bi se jedinstveni sustav
praćenja događaja u prometu, koji bi bio sukladan
takvim sustavima u zemljama EU.
5.4. DODATNE
AKTIVNOSTI
– Aktivnosti vezane uz mlade
vozače, poboljšati obuku vozača do izmjene zakonske
regulative u smislu uvođenja privremene vozačke
dozvole i još nekih ograničenja za nove
vozače.
– Provesti
istraživanje o prisustvu alkohola i droga u prometnim
nezgodama te detaljno razraditi mjere za
smanjenje prisustva alkohola u
prometu.
– Nastavak aktivnosti u
cilju postizanja 90 postotnog
korištenja sigurnosnog pojasa (u skladu sa
prijedlogom PRI-a, Međunarodne organizacije za prevenciju u prometu,
Europskoj zajednici).
–
Daljnja razrada i
proširenje aktivnosti radi
postizanja što većeg
poštivanja semaforskih svjetala.
– Nastavak aktivnosti i
postizanje korištenja kratkih
svjetala na vozilu danju, uz potrebnu izmjenu zakonske
regulative (u skladu s prijedlogom PRI-a, Međunarodne organizacije za
prevenciju u prometu, Europskoj zajednici)
–
Intenziviranje aktivnosti »Nadzor nad razmakom pri
vožnji u slijedu«.
– Nastavak ostalih, već
prepoznatljivih
promidžbenih aktivnosti, kao npr. »Meteo uvjeti«,
»Alkohol«, »Mladi vozači«, »Kazneni bodovi«, »Brzina« i
dr.
– Sustavno i
temeljito zaoštravanje kaznene
politike sukladno europskom zakonodavstvu.
– Mogućnost
pokretanja i novih aktivnosti prema
potrebi.
5.5. FINANCIRANJE
NACIONALNOG PROGRAMA
I
nadalje se zadržava postojeći model
financiranja Nacionalnog programa pojačanim
usmjeravanjem sredstava, na način da Vlada Republike
Hrvatske iz budžeta osigura do 40% sredstava
prikupljenih od naplaćenih kazni za prekršaje u
prometu, da osiguravajuća društva izdvajaju 1% od uplaćene neto premije
osiguranja od automobilske odgovornosti, a stručne
organizacije određeni postotak utvrđen odgovarajućim pravilnikom iz naknade za
tehnički pregled vozila.
5.6. FINANCIJSKO VOĐENJE NACIONALNOG
PROGRAMA
Sredstva Nacionalnog programa
uplaćivat će se na poseban račun. Nacionalnog programa u Ministarstvu
unutarnjih poslova, koje će osigurati transparentnost
upravljanja sredstvima prema
radnoj skupini. Tehničku uslugu financijskog vođenja
Nacionalnog programa pruža Uprava materijalno-financijskih poslova Ministarstva
unutarnjih poslova, koja će odrediti posebnog
djelatnika zaduženog za te poslove.
Uprava
materijalno-financijskih poslova vodi brigu o
prikupljenim i utrošenim financijskim sredstvima, o
čemu redovito, a najmanje tromjesečno,
sastavlja financijski izvještaj i podnosi ga na ovjeru
radnoj skupini Nacionalnog programa. Financijski izvještaj
dostavljat će se svima koji Nacionalni program
financiraju.
Prema nalogu radne skupine za
provedbu Nacionalnog programa Uprava materijalno-financijskih poslova će
usmjeravati financijska sredstva, raspisivati javne natječaje, podnositi radnoj
skupini izvješća o prikupljenim ponudama s javnog
natječaja, te po odluci radne skupine sklapati ugovore s odabranim
ponuđačem.
Radna skupina odlučivat će o
visini sredstava s kojima Uprava materijalno-financijskih poslova može
raspolagati samostalno, mimo naloga radne skupine, u
cilju osiguranja operativnosti
u vrijeme između dva sastanka radne skupine, usklađeno sa
zakonom.
5.7. PROVEDBA NACIONALNOG
PROGRAMA
Dosadašnji
model provedbe Nacionalnog programa pokazao se dobrim i kvalitetnim. Za
nositelja Nacionalnog programa Vlada Republike Hrvatske
određuje Ministarstvo unutarnjih poslova. Provedbu
Nacionalnog programa u skladu s Programom koordinirat će radna skupina, koju će
imenovati ministar unutarnjih poslova na prijedlog
ministarstava, stručnih organizacija i ostalih sudionika, koji sudjeluju u
provedbi Nacionalnog programa sigurnosti. Ministarstvo
unutarnjih poslova kao
nositelj određuje voditelja i
jednog člana u radnu skupinu za njegovu provedbu,
Ministarstvo pomorstva, prometa i veza jednog člana koji je ujedno i zamjenik
voditelja, a Ministarstvo prosvjete i športa,
Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo pravosuđa, lokalne uprave i samouprave
odredit će po jednog člana, Hrvatski ured za osiguranje
dva člana, a Hrvatski autoklub, Hrvatska uprava za ceste i Centar za vozila
Hrvatske po jednog člana.
5.8. ZADAĆE I ULOGA RADNE
SKUPINE
Radna skupina prati i
usmjerava ukupnu provedbu Nacionalnog programa, a osobito:
Ø predlaže
godišnji financijski plan i način utroška
sredstava
Ø
godišnji financijski plan odobravaju ministar
unutarnjih poslova i ministar pomorstva prometa i
veza,
Ø utvrđuje
godišnje programe ili planove,
Ø zadužuje
nositelje provedbe određenih
aktivnosti,
Ø po potrebi
revidira planove,
Ø usmjerava, prati
i odgovorna je za provedbu planova,
Ø rukovodi
raspolaganjem s financijskim
sredstvima,
Ø nalaže Upravi
materijalno-financijskih poslova raspisivanje javnog
natječaja za pojedine projekte,
Ø odlučuje o visini
sredstava za pojedine aktivnosti,
Ø podnosi ministru
unutarnjih poslova, svim ministarstvima i tijelima koja
sudjeluju u provođenju Programa,
polugodišnja i godišnja
izvješća o realizaciji Nacionalnog programa zajedno sa financijskim izvješćem, a
Vladi Republike Hrvatske godišnje
izvješće.
Ø informira širu
javnost o planiranim aktivnostima i postignutim
rezultatima.
Radna skupina može se, po
potrebi, radi provedbe određenih dijelova Programa, a na prijedlog članova koji
sudjeluju u provedbi, dopuniti s povremenim članovima, a sastaje se u
pravilu jedanput mjesečno u Ministarstvu
unutarnjih poslova.
6. PRVA FAZA NACIONALNOG
PROGRAMA SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA REPUBLIKE HRVATSKE 2001.–2003.
GODINE
6.1.
CILJEVI DO KRAJA 2003.
a)
Kvantitativni ciljevi
Uz odgovarajuće efikasne
mjere i aktivnosti, treba postići prilično ambiciozni cilj
smanjenje broja poginulih sa sadašnjih 14 na 12 poginulih osoba
na 100.000 stanovnika na kraju 2003. godine. To znači da bi godišnji broj
poginulih trebalo smanjiti za otprilike 70 osoba, tj. svesti broj poginulih
na otprilike 590 osoba 2003. godine. Ovaj kvantitativni cilj mogao bi se
donekle redefinirati nakon novog popisa stanovništva koji će uslijediti
2001.
Svi ostali kvantitativni
ciljevi služe kao sredstva za postizanje tog glavnog cilja, ali
ih ovdje treba navesti:
• Utvrđene dopuštene brzine
kretanja na cestama treba, u optimalnim prometnim uvjetima, poštivati barem
85% vozila. Preostalih 15% najbržih vozila ne smiju utvrđena ograničenja
prekoračivati za više od 10%.
• Stupanj
raspršenja svih brzina kretanja vozila u prometnom toku smije iznositi
najviše 12%.
• Stupanj uporabe
sigurnosnog pojasa u vozilima treba iznositi barem 85%, kako u naseljenim
mjestima, tako i izvan njih.
• Stupanj uporabe
sigurnosne kacige treba iznositi barem 85% za mopediste i
motocikliste.
• Uporaba svjetala na
vozilima u narušenim uvjetima vidljivosti treba biti 100-postotna, a u
redovnim dnevnim uvjetima, bez obzira na uvjete vidljivosti, stupanj
uporabe svjetala na vozilima treba iznositi barem 80%.
• Utvrditi i operativno
sanirati 40% »opasnih mjesta« tj. objektivno utvrđenih incidentnih cestovnih
lokacija na kojima događanje prometnih nezgoda nije posljedica
slučaja, već sustavnog nedostatka u prometnom
okruženju.
• Udio sudionika prometnih
nezgoda pod utjecajem alkohola smanjiti sa sadašnjih 6% na 3%, a udio
poginulih sudionika pod utjecajem alkohola smanjiti sa 17% na
9%.
• Udio vozača koji su
sudjelovali u prometnim nezgodama bez položenog vozačkog ispita, smanjiti
sa sadašnjih 10% na 5%, a udio poginulih vozača bez položenog ispita
smanjiti sa 29% na 15% od ukupnog broja poginulih
vozača.
b)
Kvalitativni ciljevi
Načelno, postići
daljnje smanjenje najtežih posljedica prometnih
nezgoda, tj. broja poginulih i teško ozlijeđenih, uz zaustavljanje
rasta samog broja nezgoda i broja lako ozlijeđenih.
Neophodno je postići ukupno
povećanje prometne kulture stanovništva, bolje
poznavanje prometnih propisa i njihovo poštivanje te povećati
društvenu svijest o važnosti problema stradavanja u
prometu.
S druge strane, sudionicima u
prometu treba osigurati takvu prometnu okolinu koja neće zbog svojih nedostataka
utjecati na njihovu sigurnost.
Sve vrste prometne
nediscipline treba svesti na prihvatljivu razinu. Posebno treba
smanjiti najopasnija kršenja prometnih propisa, kao što je
nepoštivanje crvenog semaforskog svjetla, vožnja pod utjecajem
alkohola i vožnja bez položenog vozačkog ispita.
6.2.
PRIJEDLOG MJERA 2001.–2003.
U Prvoj fazi realizirati
pojedine neodložive mjere i aktivnosti od strateškog značaja i kontinuiranog
karaktera i mjere koje će stvoriti osnovu za daljnji kvalitetniji rad
na povećanju sigurnosti u prometu.
Ovdje navedene mjere i
aktivnosti, operativno će razraditi radna skupina Nacionalnog
programa:
Þ
Smanjenje brzina i poštivanje najviših dopuštenih brzina
kretanja
Þ Mjere zaštite
najugroženijih sudionika u prometu
Þ Alkohol u
prometu
Þ Saniranje
opasnih mjesta na cestama
Þ Nabavka tehničke
opreme
Þ Uvođenje
GIS-a
Þ Povećanje
razine tehničke ispravnosti vozila
Þ Mladi
vozači
Þ
Meteo-uvjeti
Þ Poštujte naše
znakove (Djeca u prometu)
Þ
Pojas
Þ Zakonske izmjene
potrebne za postizanje ciljeva Nacionalnog
programa.
Þ Izrada projekta
»Hitna medicinska pomoć s posebnom razradom helikopterska medicinska pomoć
stradalim u prometnim nezgodama«.
Klasa:
340-08/00-03/01
Urbroj: 5030109-01-5
Zagreb, 22. ožujka
2001.
Potpredsjednik,
zamjenik predsjednika
dr. sc. Goran
Granić, v. r.