2492
Na
temelju članka 68. stavka 5. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu
(»Narodne novine«, br. 36/98 i 83/02), ministar pomorstva, prometa i veza
donosi
OPĆE
ODREDBE
Članak
1.
Ovim
Pravilnikom propisuju se mjerila, postupak i način raspodjele stranih dozvola za
međunarodni cestovni prijevoz tereta (u daljnjem tekstu: dozvola)
domaćim prijevoznicima, te način korištenja i vraćanja
dozvola.
Članak
2.
Pojedini izrazi u smislu
ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1. »Dozvola« je
isprava na temelju koje je, prijevozniku registriranom u Republici
Hrvatskoj, dopušten pristup i obavljanje međunarodnog prijevoza tereta
u državi čije nadležno tijelo je izdalo dozvolu.
2. »Pojedinačna
dozvola« je isprava na temelju koje je dopušteno obavljanje
jedne vožnje u odlasku i jedne vožnje u
povratku.
3. »Vremenska dozvola«
je isprava na temelju koje je, prijevozniku registriranom u Republici
Hrvatskoj, dopušten pristup i obavljanje neograničenog broja
vožnji u odlasku i povratku, u određenom vremenskom razdoblju
(mjesečno, tromjesečno, godišnje i sl.) u državi čije nadležno tijelo ju je
izdalo.
4. »CEMT dozvola« je
multilateralna isprava koju izdaje Europska konferencija ministara za promet, a
na temelju koje je dopušteno obavljanje međunarodnog prijevoza
tereta između država članica CEMT-a ili u tranzitu preko teritorija jedne ili
više država članica CEMT-a vozilima koja su registrirana u jednoj od država
članica CEMT-a. Na temelju CEMT dozvole dopušteno je obavljanje
neograničenog broja vožnji u određenom vremenskom razdoblju (godini,
mjesecu), a opremljena je pripadajućim dnevnikom
putovanja.
5. »Kritična dozvola«
je dozvola na temelju koje je dopušten pristup i obavljanje
prijevoza u državi, za koju se na temelju praćenja korištenja
dozvola, u određenom vremenskom razdoblju utvrdi, da je broj
razmijenjenih dozvola manji od iskazanih potreba za prijevozom.
Kritičnim dozvolama se smatraju i CEMT dozvole.
6. »Eko-bod« je
isprava koja pod određenim uvjetima omogućava domaćem prijevozniku
tranzit preko teritorija Austrije. Eko-bodovi mogu biti u papirnatom ili
elektronskom obliku.
Članak
3.
Dozvola se izdaje
prijevozniku ako ima odobrenje za obavljanje međunarodnog
cestovnog prijevoza tereta i ako ispunjava uvjete propisane ovim
Pravilnikom.
Članak
4.
Raspodjelu kritičnih i
CEMT-dozvola, te eko-bodova, domaćim prijevoznicima obavlja Ministarstvo
pomorstva, prometa i veza (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo).
Raspodjelu ostalih dozvola
domaćim prijevoznicima obavlja Hrvatska gospodarska komora i Hrvatska
obrtnička komora (u daljnjem tekstu: komore), putem svojih županijskih
ispostava.
Ministarstvo, najkasnije do
1. prosinca tekuće godine, dostavlja komorama podatke o
dogovorenim godišnjim kontingentima dozvola za sljedeću godinu po
vrstama.
Članak
5.
Za svaku vrstu pojedinačnih
dozvola utvrđuje se pričuva, koja iznosi najmanje 3% od ukupnog broja
dozvola, odnosno vrste dozvola, te služi u izvanrednim okolnostima kao što su
sezonski utjecaji, promjene na tržištu usluga prijevoza i
sl.
Pričuva iz stavka 1. ovoga
članka zadržava se u Ministarstvu. Raspodjelu dozvola iz pričuve obavlja
Ministarstvo.
Članak
6.
Prijevoznik je dužan
dodijeljenu mu dozvolu koristiti u skladu s njezinom namjenom i ne smije je
ustupiti drugom prijevozniku, odnosno korisniku.
POSTUPAK I NAČIN RASPODJELE
DOZVOLA
Članak
7.
Raspodjela dozvola
obavlja se na temelju pisanog zahtjeva
prijevoznika.
Zahtjev za dobivanje
kritičnih i CEMT-dozvola, te ekobodova za sljedeću godinu prijevoznik podnosi
Ministarstvu u razdoblju 1.–15. listopada tekuće
godine.
Zahtjev za dobivanje
ostalih stranih dozvola, prijevoznik podnosi komorama, sukladno potrebama
tijekom cijele godine.
Zahtjev za izdavanje
kritičnih i CEMT-dozvola sadrži: naziv prijevoznika, matični broj, statistički
broj djelatnosti, ime i prezime odgovorne osobe, broj odobrenja, popis
vozila (kojima se obavlja međunarodni prijevoz) popis zaposlenih vozača,
izvješće o korištenju dozvola u prethodnoj godini, odnosno tekućoj godini,
te broj dozvola koje traži.
Zahtjev za dobivanje
ekobodova sadrži: naziv prijevoznika, broj odobrenja, popis vozila koja
troše osam ili manje ekobodova, broj pravilno iskorištenih i vraćenih
austrijskih dozvola u razdoblju 1. listopad prethodne – 30. rujan tekuće
godine, te broj ekobodova koje traži.
Zahtjev za ostale strane
dozvole sadrži: naziv prijevoznika, broj odobrenja, naziv i broj dozvola
koje traži.
Članak
8.
Prijevoznik preuzima
pojedinačne dozvole za razdoblje od dva mjeseca,
unaprijed.
Prilikom zaduženja novih
dozvola, prijevoznik je dužan, razdužiti najmanje 80% dozvola iz prethodnog
dvomjesečnog razdoblja i 100% dozvola iz ranijih
razdoblja.
Pri razduženju dozvola,
prijevoznik je dužan priložiti CMR teretni list, za svaku
vožnju.
MJERILA ZA RASPODJELU
DOZVOLA
Članak
9.
Pojedinačne i vremenske
dozvole, za koje nije utvrđeno da su kritične, izdaju se u skladu s iskazanim
potrebama prijevoznika, a prema sljedećim mjerilima:
1.
Broju pravilno iskorištenih i vraćenih dozvola u prethodnoj godini ili određenom
razdoblju tekuće godine;
2.
Broju i kvaliteti motornih vozila kojima prijevoznik obavlja međunarodni
prijevoz.
Prednost pri raspodjeli
dozvola imaju prijevoznici koji dozvole koriste za izvoz
tereta.
Članak
10.
Kritične dozvole izdaju se
prema sljedećim mjerilima:
1. Broj
pravilno iskorištenih i vraćenih dozvola u prethodnom
razdoblju;
2. Broj
motornih vozila kojima se obavlja djelatnost;
3.
Struktura voznog parka prema tehničkim karakteristikama;
4. Broj
zaposlenih vozača;
5. Broj
obavljenih vožnji uprtnim vlakom u razdoblju listopad prethodne
godine – listopad tekuće godine (samo za Austriju);
6.
Ostvareni godišnji promet po vozilu;
7.
Dokaz da su podmirene sve zakonske obveze (porez, mirovinsko i zdravstveno
osiguranje).
Pripadajući broj dozvola za
Austriju, odnosno ekobodova, umanjit će se, odnosno povećati za
korištenje uprtnog vlaka u prethodnom razdoblju. Smanjenje,
odnosno povećanje pripadajućeg kontingenta dozvola srazmjerno je
broju obavljenih vožnji vlakom u prethodnom
razdoblju.
Za
motorna teretna vozila do 12 tona nosivosti ne izdaju se kritične
dozvole.
Članak
11.
Za
utvrđivanje pripadajućeg broja, kritičnih dozvola po prijevozniku,
vrši se bodovanje prema mjerilima iz članka 10. ovoga Pravilnika, na
sljedeći način:
1. Po pravilno iskorištenoj i
vraćenoj dozvoli
4 boda;
2. Za svako vozilo kojim se
obavlja djelatnost
2 boda;
3. Prema tehničkoj strukturi
voznog parka:
– EKO – 0
1 bod,
– EKO – I
3 boda,
– EKO – II
10 bodova,
– EKO III
15 bodova,
– EKO IV
20 bodova;
4. Prema broju
obavljenih vožnji vlakom:
– za svaku vožnju u
okviru 20% od odobrenog
godišnjeg
kontingenta dozvola
2 boda,
– za svaku vožnju iznad
20% od odobrenog
godišnjeg
kontingenta
(+5) bodova,
– za svaku vožnju ispod
20% od odobrenog
godišnjeg
kontingenta
(–5) bodova.
5. Po zaposlenom
vozaču
5
bodova;
6. Prema ostvarenom
godišnjem prometu po vozilu:
– više od 400 000 kuna
20
bodova,
– 300 001 – 400 000 kuna
10
bodova,
– 200 001 – 300 000 kuna
5
bodova,
– do 200 000 kuna
0 bodova.
7. Za dokaz da su uredno
podmirene zakonske
obveze (porez, mirovinsko i
zdravstveno) 20
bodova.
Pripadajući broj dozvola za
pojedinog prijevoznika utvrđuje se prema ukupnom broju bodova tog prijevoznika u
odnosu na ukupan broj bodova svih prijevoznika koji su uredno podnijeli
zahtjeve, te raspoloživog broja kritičnih dozvola.
Članak
12.
CEMT
dozvole se izdaju prema sljedećim mjerilima:
1. Za
CEMT dozvolu koja vrijedi na teritoriju Austrije, a ne vrijedi na teritoriju
Italije, prijevoznik mora imati najmanje pet »zelenija i sigurnija« (EURO
II) ili »sigurna« (EURO III) teretna motorna vozila;
2. Za
CEMT dozvolu koja vrijedi na teritoriju Italije, a ne vrijedi na teritoriju
Austrije, prijevoznik mora imati najmanje dva »zelenija i sigurnija« (EURO
II) ili »sigurna« (EURO III) teretna motorna vozila;
3. Za
CEMT dozvolu koja ne vrijedi na teritoriju Austrije i Italije, prijevoznik mora
imati najmanje jedno »zeleno« (EURO I), »zelenije i sigurnije« (EURO II)
ili »sigurno« (EURO III) teretno motorno vozilo.
Pored
mjerila iz stavka 1. ovoga članka za dobivanje CEMT dozvole primijenit će
se i mjerila iz članka 10. točaka 5, 6, 7, te točke 4, (samo za CEMT dozvolu
koja vrijedi na teritoriju Austrije).
Prednost pri dobivanju
CEMT dozvole ima prijevoznik koji je uspješno koristio CEMT dozvole u prethodnom
razdoblju.
EKOBODOVI
Članak
13.
Ukupan broj ekobodova koji je
dogovoren između Republike Hrvatske i Europske zajednice za 2003. godinu je 171
904.
Dodatni ekobodovi za
korištenje uprtnog vlaka dodjeljuju se hrvatskim prijevoznicima do
najviše 40% od ukupno utvrđenog broja ekobodova za 2003. godinu što iznosi 68
762.
Za vozila koja za jedan
tranzit kroz Austriju troše više od 8 ekobodova neće se izdavati
ekobodovi.
Za svaku vožnju uprtnim
vlakom prijevozniku se dodjeljuje 6,32 nagradna ekoboda do iznosa od 68 762
ili do ukupnog broja od 10 880 vožnji.
Za svake dvije kružne
vožnje uprtnim vlakom ili četiri vožnje u jednom smjeru, iznad 10 880
vožnji, prijevoznicima se dodjeljuju dvije nagradne dozvole za
bilateralni prijevoz.
Članak
14.
Ekobodovi se izdaju
prijevoznicima prema sljedećim mjerilima:
1. Broj pravilno iskorištenih
i vraćenih austrijskih dozvola u razdoblju 1. listopad prethodne – 30 rujan
tekuće godine.
2. Broj vozila kojima
prijevoznik obavlja međunarodni cestovni prijevoz, a za jedan tranzit kroz
Austriju troše 8 i manje bodova.
Pored
mjerila iz stavka 1. ovoga članka za utvrđivanje pripadajućeg broja
ekobodova primijenit će se i mjerila iz članka 10. točaka 4., 5., 6., i 7.
POVJERENSTVO ZA RASPODJELU
DOZVOLA
Članak
15.
Na
temelju praćenja raspodjele i korištenja svih dozvola,
Ministarstvo donosi odluku o utvrđivanju kritičnih
dozvola.
Ministar pomorstva, prometa i
veza imenuje Povjerenstvo za raspodjelu kritičnih i CEMT dozvola, te ekobodova
(u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
Povjerenstvo na temelju
podnesenih zahtjeva i mjerila iz ovog Pravilnika utvrđuje pripadajući
godišnji kontingent kritičnih i CEMT dozvola, te ekobodova za sljedeću
godinu, za svakog prijevoznika pojedinačno.
Članovima povjerenstva iz
stavka 1. ovoga članka pripada naknada.
Visinu
naknade iz stavka 1. ovog članka utvrđuje ministar.
ODUZIMANJE I ZLOUPORABA
DOZVOLA
Članak
16.
CEMT
dozvola može biti povučena ili oduzeta u sljedećim
slučajevima:
1.
Ozbiljnog ili ponovljenog kršenja propisa;
2.
Nedovoljnog korištenja;
3.
Korištenja dozvola samo za bilateralne prijevoze.
Članak
17.
Smatra
se da je prijevoznik zlouporabio dozvolu ako:
1.
Dozvolu ne popuni pravilno i točno ili vrši bilo kakve izmjene podataka unesenih
u dozvolu;
2.
Dozvolu ne koristi u skladu s njezinom namjenom ili ako je ustupi drugom
korisniku;
3.
Dozvolu ne vrati u roku propisanom člankom 7. stavkom 2. ovoga
Pravilnika;
4. Uz
vraćenu dozvolu ne priloži CMR teretne listove;
5. Ne vrati oduzetu vremensku
dozvolu u roku deset dana od dana primitka obavijesti o
oduzimanju;
6. Ne vrati oduzetu CEMT
dozvolu u roku deset dana od dana primitka obavijesti o
oduzimanju.
Prijevozniku koji je izvršio
zlouporabu iz točke 1. i 4. stavka 1. ovoga članka, neće se izdavati one dozvole
za koje je zlouporaba dokazana u trajanju od jednog mjeseca, a u
ponovljenom slučaju, dozvole se neće izdavati dva
mjeseca.
Prijevozniku koji je izvršio
zlouporabu dozvole iz točke 2. i 3. stavka 1. ovoga članka, neće se izdavati one
dozvole za koje je zlouporaba dokazana u trajanju od dva mjeseca, a u
ponovljenom slučaju, dozvole se neće izdavati šest
mjeseci.
Prijevoznik koji je izvršio
zlouporabu iz točke 5. stavka 1. ovoga članka gubi pravo na dobivanje
vremenske dozvole za sljedeću godinu.
Prijevoznik koji je izvršio
zlouporabu iz točke 6. stavka 1. ovoga članka gubi pravo na dobivanje CEMT
dozvole za sljedeću godinu.
Članak
18.
Ministarstvo pomorstva,
prometa i veza donosi odluku o mjerama iz članka 17. ovoga
Pravilnika.
Članak
19.
Stupanjem na snagu ovoga
Pravilnika, prestaje važiti Pravilnik o mjerilima i načinu raspodjele
dozvola za međunarodni slobodni prijevoz tereta (»Narodne novine«, br.
95/00).
Članak
20.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
011-01/02-02/36
Urbroj: 530-02-01-1
Zagreb, 11. prosinca
2002.
Ministar
Roland Žuvanić, v.
r.