ministarSTVO mora, turizma, prometa i razvitka

433

Na temelju članka 73. stavak 3. Zakona o plovidbi unutarnjim vodama (»Narodne novine«, br. 19/1998.) ministar mora, turizma, prometa i razvitka donosi

PRAVILNIK

O NAJMANJEM BROJU ČLANOVA POSADE ZA SIGURNU PLOVIDBU BRODOVA UNUTARNJE PLOVIDBE

I.  UVODNE ODREDBE

Članak 1.

Ovim se Pravilnikom propisuje najmanji broj članova posade koji za sigurnu plovidbu moraju imati brodovi unutarnje plovidbe u Republici Hrvatskoj.

Članak 2.

Za potrebe ovog Pravilnika izraz »potisnica« označava potisnicu tipa Europa II dužine 76,5 m.

Članak 3.

Član posade za sigurnu plovidbu broda može biti samo osoba koja ima odgovarajuće zvanje i koja za obavljanje poslova u okviru zvanja na brodu ima odgovarajuću svjedodžbu o osposobljenosti.

Članak 4.

Posada koja je propisana za pojedini oblik rada i sigurnu plovidbu, mora za vrijeme plovidbe stalno biti na brodu. Isplov­ljenje bez propisane posade je zabranjeno.

Brodovi, na kojima uslijed nepredvidivih okolnosti (npr. bolest, nezgoda, nalog organa vlasti) za vrijeme plovidbe dođe do iskrcaja najviše jednog člana propisane posade, mogu nastaviti plovidbu do narednog sidrišta, a brodovi s putnicima do dnevne zadnje stanice, ako se na brodu uz zapovjednika s odgova­ra­jućom svjedodžbom o osposobljenosti nalazi još jedan član propisane posade.

Članak 5.

Članovi posade moraju imati utvrđenu zdravstvenu sposobnost za rad na brodu prema važećim propisima.

Buduće majke/babinjače ne smiju biti članice posade broda za vrijeme trudnoće i babinja u trajanju od najmanje 14 tjedana. Od toga se najmanje 6 tjedana odnosi na vrijeme prije poroda i najmanje 7 tjedana poslije poroda.

Članak 6.

Posada broda može biti ukrcana u svojstvu:

1. Zapovjednik

2. Časnik palube

3. Kormilar

4. Vođa palube

5. Mornar

6. Upravitelj stroja

7. Časnik stroja.

Članak 7.

Zapovjednik broda mora posjedovati svjedodžbu o osposob­ljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje poslova zapovjedanja brodom određenih karakteristika.

Članak 8.

Časnik palube broda najmanje mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje poslova upravljanja u smjeni brodom određenih karakteristika.

Članak 9.

Kormilar broda mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti za zvanje brodski kormilar za dio plovnog puta na kojem plovi.

Članak 10.

Vođa palube broda najmanje mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti za zvanje mornar.

Članak 11.

Mornar broda mora najmanje posjedovati Uvjerenje o položenom ispitu o osnovnim postupcima u slučaju opasnosti na brodu.

Članak 12.

Upravitelj stroja mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje poslova upravljanja brodskim motornim postrojenjima određenih karakteristika.

Članak 13.

Časnik stroja najmanje mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje poslova rukovanja u smjeni brodskim motornim postrojenjima određenih karakteristika.

Članak 14.

Svaki član posade na brodu mora imati kod sebe brodarsku knjižicu i svjedodžbu o osposobljenosti za obavljanje određenih poslova na brodu.

Članak 15.

Ovim Pravilnikom propisani su sljedeći oblici plovidbe:

A1 dnevna plovidba u trajanju do najviše 14 sati

A2 plovidba u trajanju do najviše 18 sati

B   stalna plovidba u trajanju od 24 sata.

Svi oblici plovidbe odnose se na vremensko razdoblje od 24 sata.

Brod koji plovi u obliku plovidbe A1 mora prekinuti plovid­bu na osam, a u obliku A2 na šest sati neprekidno, ako na brodu postoji tahograf tipski ispitan od strane Hrvatskog registra brodova i ako isti uredno funkcionira. Ako to nije slučaj, brod koji plo­vi u obliku plovidbe A1 mora prekinuti plovidbu kontinuirano iz­među 22 h i 6 h, a u obliku A2 kontinuirano između 23 h i 5 h.

Članak 16.

U obliku plovidbe A1 svaki član posade ima pravo na neprekidan odmor od osam sati izvan plovidbe i to za svaka 24 sata računajući od kraja svakog perioda odmora od osam sati.

U obliku plovidbe A2 svaki član posade ima pravo na period odmora od osam sati koji mora uključivati neprekinuti period od šest sati kada brod mora biti izvan plovidbe. Naprijed navedeno odnosi se na svaka 24 sata, računajući od kraja svakog neprekinutog perioda odmora od šest sati izvan plovidbe.

U obliku plovidbe B svaki član posade ima pravo na odmor od 24 sata u vremenskom razdoblju od 48 sati. Odmor mora iznositi najmanje dva puta šest neprekidnih sati.

Za vrijeme svoga obveznog perioda odmora, član posade ne smije obavljati nikakve dužnosti. Straža i nadzor nad brodovima koji stoje izvan plovnog puta (sidrišta, luke, pristaništa) prema odredbama Paravilnika o plovidbi unutarnjim vodama ne smatraju se dužnostima u smislu ovog stavka.

Članak 17.

Promjena oblika plovidbe moguća je samo u sljedećim slučajevima:

1. S oblika plovidbe A1 na oblik plovidbe A2 samo ako je izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za vrstu plovidbe A2 neposredno prije promjene imali osamsatni odmor, od čega šest sati neprekidno izvan plovidbe i ako je na brod ukrcana dodatna posada propisana za oblik plovidbe A2.

2. S oblika plovidbe A2 može se prijeći na oblik plovidbe A1 samo tada, ako je izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za vrstu plovidbe A1 neposredno prije promjene imali neprekidan osamsatni odmor izvan plovidbe.

3. S oblika plovidbe B može se prijeći na oblik plovidbe A1 ili A2, ako je izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za oblik plovodbe A1 ili A2 neposredno prije promjene imali neprekidan odmor izvan plovidbe od osam sati za oblik A1 odnosno šest sati za oblik A2.

4. S oblika plovidbe A1 ili A2 na oblik plovidbe B samo ako je izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za oblik plovidbe B neposredno prije promjene imali neprekidan odmor izvan plovidbe od osam sati za oblik A1 odnosno šest sati za oblik A2 i ako je na brod ukrcana dodatna posada propisana za oblik plovidbe B.

Članak 18.

Početak i kraj obveznog perioda odmora mora se unositi u brodski dnevnik svaki dan tijekom putovanja.

Pojedinosti koje se odnose na promjenu oblika plovidbe moraju biti upisane na novoj stranici brodskog dnevnika.

Ispunjeni i poništeni brodski dnevnik mora se čuvati na brodu najmanje šest mjeseci od datuma posljednjeg upisa u dnevnik odnosno zaključenja dnevnika od strane nadležne kapetanije, a poslije toga roka, trajno u sjedištu brodara.

Ukoliko je brod opremljen tahografom njegovi zapisi moraju se čuvati na brodu najmanje šest mjeseci od datuma posljednjeg upisa.

II. BRODOVI S CENTRALNIM DALJINSKIM UPRAVLJANJEM

Članak 19.

Brodovi s centralnim daljinskim upravljanjem moraju biti opremljeni na sljedeći način:

a) porivni strojevi moraju biti takovi, da se promjena brzine plovidbe i promjena režima rada stroja mogu obavljati iz kormi­larnice. Pomoćni strojevi koji su neophodni u plovidbi moraju se moći pokrenuti i zaustaviti iz kormilarnice, osim ako se to ne obavlja automatski ili ako ti strojevi ne rade neprekidno za vrijeme svake plovidbe.

b) nedozvoljeni nivoi temperature rashladne vode porivnih motora, tlaka ulja za podmazivanje porivnih motora i njihovih prijenosnika (reduktora), tlaka ulja i zraka uređaja za prekret porivnih motora, prekretne spojke ili propelera i razine kaljuža strojarnice moraju biti kontrolirani putem uređaja koji kod pre­ko­račenja nadziranih parametara šalju u kormilarnicu zvučne i vizualne alarmne signale. Zvučni alarmni signali mogu se nalaziti u jednom zvučnom uređaju i moraju trajati dok se ne potvrdi prijem signala. Vizualni alarmni signali moraju trajati dok se ne otklone neispravnosti koje su ih uzrokovale.

c) porivni motori moraju imati sigurno napajanje gorivom i rashladnom vodom.

d) kormilarski uređaj mora biti takav, da njime i kod najvišega dopuštenog gaza može rukovati jedna osoba bez posebnog naprezanja.

e) sve vizualne i zvučne signale koje brod prema važećim propisima mora davati tijekom plovidbe mora biti moguće davati iz kormilarnice.

f) ako ne postoji nikakva neposredna veza kormilarnice s pramcem, krmom, prostorima za boravak posade i strojarnicom, mora se omogućiti zvučna veza s istima. Veza sa strojarnicama može se zamijeniti s vizualnim i zvučnim signalima.

g) brod mora biti opremljen brodskim čamcem za spašavanje kojeg u vodu može spustiti samostalno jedan član posade u ra­zum­nom vremenu.

h) brod mora biti opremljen reflektorom kojim se upravlja iz kormilarnice.

i) sila potrebna za pokretanje ručica i slične okretne opreme za dizanje ne smije biti veća od 160 N.

j) vučna vitla moraju biti strojno pogonjena.

k) kaljužne pumpe i pumpe za pranje palube moraju biti strojno pogonjene.

l) glavna oprema za upravljanje i kontrolni instrumenti na komandnom mostu moraju biti ergonomski raspoređeni.

m) kormilarskim uređajem koji je potreban prema Pravilima za tehnički nadzor brodova unutarnje plovidbe Hrvatskog registra brodova mora se daljinski upravljati s komandnog pulta.

n) brod mora biti opremljen propisanom UKV-radiotelefonskom postajom.

Sukladnost sa zahtjevima iz stavka 1. ovog članka provjeravat će Hrvatski registar brodova prilikom svakoga kontrolnog i obnovnog pregleda i upisat će je u Svjedodžbu o sposobnosti broda za plovidbu.

Članak 20.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na teretnim brodovima s vlastitim porivom (samo­hodkama), potiskivačima i tegljačima s centralnim dajinskim upravljanjem koji plove samostalno (izvan sastava) je sljedeći:

              


Duljina broda

u metrima

(D u m)

 



Članovi posade

Broj članova

posade za svaki

oblik plovidbe

A1

A2

B

1

D £ 70

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

Časnik palube

-

1

1

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

Vođa palube

1

-

1

 

 

Mornar

-

-

1*

2

D > 70

Zapovjednik broda

1

1

1

 

D £ 86

Časnik palube

-

1

1

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

Vođa palube

1

-

2**

 

 

Mornar

-

1

-

3

D > 86

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

Časnik palube

-

1

1

 

 

Kormilar

1

-

1

 

 

Vođa palube

1

1

2***

 

 

Mornar

-

1

-

* mora biti stariji od 18 godina; ** jedan može biti zamijenjen s upraviteljem ili časnikom stroja; *** jedan može biti zamijenjen mornarom koji mora biti stariji od 18 godina


Ukoliko zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.

Tegljač koji tegli druga plovila pored posade navedene u stav­cima 1. i 2. ovog članka mora uvećati svoju posadu u svim oblicima plovidbe za jednog vođu palube.

Članak 21.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na potiskivanim, bočnim i ostalim čvrsto povezanim sastavima za prijevoz tereta koje pokreću brodovi s centralnim daljinskim upravljanjem je sljedeći:

 

                                          



Vrsta sastava

 



Članovi posade

Broj članova

posade za svaki

oblik plovidbe

A1

A2

B

1

Potiskivač +

Zapovjednik broda

1

1

1

 

1 potisnica ili

Časnik palube

-

1

1

 

dimenzije sastava

Kormilar

1

-

1

 

D £ 116,5 m

Vođa palube

1

1

2*

 

Š £ 15 m

Mornar

-

1

-

 

 

Upravitelj stroja

-

-

-

2

Potiskivač +

Zapovjednik broda

1

1

1

 

2 potisnice  ili

Časnik palube

-

1

1

 

samohodka +

Kormilar

1

-

1

 

1 potisnica

Vođa palube

1

2

2*

 

 

Mornar

1

1

-

 

 

Upravitelj stroja

-

-

1

3

Potiskivač + 3

Zapovjednik broda

1

1

1

 

ili 4 potisnice

Časnik palube

-

1

1

 

Samohodka + 2

Kormilar

1

-

1

 

ili 3 potisnice

Vođa palube

2

2

2*

 

 

Mornar

-

1

1**

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

4

 Potiskivač +

Zapovjednik broda

1

1

1

 

više od 4

Časnik palube

-

1

1

 

potisnice

Kormilar

1

-

1

 

 

Vođa palube

3

3*

3*

 

 

Mornar

-

1**

1**

 

 

Upravitelj stroja

1

-

1

* jedan može biti zamijenjen sa upraviteljem ili časnikom stroja; ** mora biti stariji od 18 godina;

Ukoliko zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi za svakog od njih na broj članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.

Članak 22.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na putničkim brodovima za jednodnevne izlete bez kabina s centralnim daljinskim upravljanjem je sljedeći:

              

Dozvoljen broj

putnika

 


Članovi posade

Broj članova

posade za svaki

oblik plovidbe

A1

A2

B

 

1

do 75 osoba

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

 

Časnik palube

-

1

1

 

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

 

Vođa palube

1

1

2

 

 

 

Mornar

-

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

-

-

-

 

2

od 76 do 250

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

osoba

Časnik palube

-

1

1

 

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

 

Vođa palube

-

-

1

 

 

 

Mornar

-

1*

1*

 

 

 

Upravitelj stroja

1

-

1

 

3

od 251 do 600

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

osoba

Časnik palube

-

1

2

 

 

 

Kormilar

1

-

-

 

 

 

Vođa palube

-

1

1

 

 

 

Mornar

-

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

4

od 601 do 1000

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

osoba

Časnik palube

-

1

2

 

 

 

Kormilar

1

-

-

 

 

 

Vođa palube

1

2

2

 

 

 

Mornar

1

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

5

od 1001  do 2000

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

osoba

Časnik palube

1

1

2

 

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

 

Vođa palube

3

3

3

 

 

 

Mornar

-

1*

1*

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

6

više od 2000

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

osoba

Časnik palube

1

1

2

 

 

 

Kormilar

-

-

-

 

 

 

Vođa palube

3

4

4

 

 

 

Mornar

1

-

1*

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

* mora biti stariji od 18 godina;

Ukoliko zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.

Članak 23.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na kabinskim putničkim brodovima s centralnim daljinskim upravljanjem je sljedeći:

              

Stupanj prema

broju kreveta

 


Članovi posade

 

Broj članova

posade u
obliku plovidbe

A1

A2

B

 

1

do 50 ležajeva

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

 

Časnik palube

-

1

2

 

 

 

Kormilar

1

-

-

 

 

 

Vođa palube

-

1

1

 

 

 

Mornar

-

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

2

od 51 do

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

100 kreveta

Časnik palube

-

1

2

 

 

 

Kormilar

1

-

-

 

 

 

Vođa palube

1

1

1

 

 

 

Mornar

-

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

3

više od 100

Zapovjednik broda

1

1

1

 

 

kreveta

Časnik palube

-

1

2

 

 

 

Kormilar

1

-

-

 

 

 

Vođa palube

2

3

3

 

 

 

Mornar

-

-

-

 

 

 

Upravitelj stroja

1

1

1

 

 

Ukoliko zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.

III. OSTALI BRODOVI

Članak 24.

Ako brodovi ili sastavi iz članaka 20., 21., 22. i 23. ovog Pravilnika nisu opremljeni u skladu s odredbama stavka 1. članka 19. ovog Pravilnika, propisani najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu mora se u obliku plovidbe A1 i A2 uvećati za jednog vođu palube a u obliku plovidbe B za dva vođe palube.

Ako brodovi ili sastavi iz članaka 20., 21., 22. i 23. ovog Pravilnika nisu opremljeni u skladu s odredbama jednog ili više slova od a) do c) iz stavka 1. članka 19. ovog Pravilnika, u obliku plovidbe A1 i A2 jedan vođa palube treba se zamijeniti upraviteljem stroja, a u obliku plovidbe B dva vođe palube trebaju se zamijeniti s upraviteljem i časnikom stroja.

Članak 25.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na teretnom brodu bez vlastitog pogona s uređajem za kormilarenje je sljedeći:

a) za oblike plovidbe A1 i A2: zapovjednika

b) za oblik plovidbe B: zapovjednika i vođu palube.

Odredbe stavka 1. ovog članka ne odnose se na plovila iz članka 9. stavak (2) i (3) Pravilnika o plovidbi na unutarnjim vodama (»Narodna novine« 50/02).

Članak 26.

Pored posade koja je propisana drugim odredbama ovog Pravilnika na tehničkom brodu s vlastitim pogonom mora se nalaziti član posade koji posjeduje svjedodžbu o osposobljenosti za rukovatelja tehničkog broda.

Članak 27.

Na tehničkom brodu bez vlastitog pogona u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h moraju se nalaziti zapovjednik sa svjedodžbom o osposobljenosti za rukovatelja tehničkog broda i mornar.

Članak 28.

Na skeli s vlastitim pogonom u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h moraju se nalaziti zapovjednik i mornar.

Na skeli bez vlastitog pogona u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h mora se nalaziti zapovjednik.

IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 29.

Za lučke boksere i brodove koji plove na kraćim relacijama u lokalnoj plovidbi nadležna kapetanija može odrediti i manji broj članova posade od propisanog ovim Pravilnikom.

Članak 30.

Najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu nadležna kapetanija upisuje u Popis posade prilikom njegovog izdavanja.

Članak 31.

Na dan stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o najmanjem broju članova posade za sigurnu plovidbu koju moraju imati brodovi unutrašnje plovidbe trgovačke mornarice Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (»Narodne novine« 53/91).

Članak 32.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu 1. ožujka 2004. godine.

Klasa: 011-01/04-02/5
Urbroj: 530-01-04-1
Zagreb, 28. siječnja 2004.

Ministar
Božidar Kalmeta, v. r.