433
Na
temelju članka 73. stavak 3. Zakona o plovidbi unutarnjim vodama (»Narodne
novine«, br. 19/1998.) ministar mora, turizma, prometa i razvitka
donosi
I. UVODNE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se Pravilnikom propisuje
najmanji broj članova posade koji za sigurnu plovidbu moraju imati brodovi
unutarnje plovidbe u Republici Hrvatskoj.
Članak
2.
Za potrebe ovog Pravilnika
izraz »potisnica« označava potisnicu tipa Europa II dužine 76,5
m.
Članak
3.
Član posade za sigurnu
plovidbu broda može biti samo osoba koja ima odgovarajuće zvanje i koja za
obavljanje poslova u okviru zvanja na brodu ima odgovarajuću svjedodžbu o
osposobljenosti.
Članak
4.
Posada koja je propisana za
pojedini oblik rada i sigurnu plovidbu, mora za vrijeme plovidbe stalno biti na
brodu. Isplovljenje bez propisane posade je
zabranjeno.
Brodovi, na kojima uslijed
nepredvidivih okolnosti (npr. bolest, nezgoda, nalog organa vlasti) za vrijeme
plovidbe dođe do iskrcaja najviše jednog člana propisane posade, mogu nastaviti
plovidbu do narednog sidrišta, a brodovi s putnicima do dnevne zadnje stanice,
ako se na brodu uz zapovjednika s odgovarajućom svjedodžbom o
osposobljenosti nalazi još jedan član propisane posade.
Članak
5.
Članovi posade moraju imati
utvrđenu zdravstvenu sposobnost za rad na brodu prema važećim
propisima.
Buduće majke/babinjače ne
smiju biti članice posade broda za vrijeme trudnoće i babinja u trajanju od
najmanje 14 tjedana. Od toga se najmanje 6 tjedana odnosi na vrijeme prije
poroda i najmanje 7 tjedana poslije poroda.
Članak
6.
Posada broda može biti
ukrcana u svojstvu:
1.
Zapovjednik
2. Časnik
palube
3.
Kormilar
4. Vođa
palube
5.
Mornar
6. Upravitelj
stroja
7. Časnik
stroja.
Članak
7.
Zapovjednik broda mora
posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje
poslova zapovjedanja brodom određenih karakteristika.
Članak
8.
Časnik palube broda najmanje
mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje
poslova upravljanja u smjeni brodom određenih
karakteristika.
Članak
9.
Kormilar broda mora
posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti za zvanje brodski kormilar za dio
plovnog puta na kojem plovi.
Članak
10.
Vođa
palube broda najmanje mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti za zvanje
mornar.
Članak
11.
Mornar
broda mora najmanje posjedovati Uvjerenje o položenom ispitu o osnovnim
postupcima u slučaju opasnosti na brodu.
Članak
12.
Upravitelj stroja mora
posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se dozvoljava obavljanje
poslova upravljanja brodskim motornim postrojenjima određenih
karakteristika.
Članak
13.
Časnik
stroja najmanje mora posjedovati svjedodžbu o osposobljenosti kojom mu se
dozvoljava obavljanje poslova rukovanja u smjeni brodskim motornim postrojenjima
određenih karakteristika.
Članak
14.
Svaki član posade na brodu
mora imati kod sebe brodarsku knjižicu i svjedodžbu o osposobljenosti za
obavljanje određenih poslova na brodu.
Članak
15.
Ovim Pravilnikom propisani su
sljedeći oblici plovidbe:
A1 dnevna plovidba u trajanju do najviše 14
sati
A2 plovidba u trajanju do najviše 18
sati
B stalna plovidba u trajanju od 24
sata.
Svi oblici plovidbe odnose se
na vremensko razdoblje od 24 sata.
Brod koji plovi u obliku
plovidbe A1 mora prekinuti plovidbu na osam, a u obliku A2 na šest sati
neprekidno, ako na brodu postoji tahograf tipski ispitan od strane Hrvatskog
registra brodova i ako isti uredno funkcionira. Ako to nije slučaj, brod koji
plovi u obliku plovidbe A1 mora prekinuti plovidbu kontinuirano između
22 h i 6 h, a u obliku A2 kontinuirano između 23 h i 5 h.
Članak
16.
U obliku plovidbe A1 svaki
član posade ima pravo na neprekidan odmor od osam sati izvan plovidbe i to za
svaka 24 sata računajući od kraja svakog perioda odmora od osam
sati.
U obliku plovidbe A2 svaki
član posade ima pravo na period odmora od osam sati koji mora uključivati
neprekinuti period od šest sati kada brod mora biti izvan plovidbe. Naprijed
navedeno odnosi se na svaka 24 sata, računajući od kraja svakog neprekinutog
perioda odmora od šest sati izvan plovidbe.
U obliku plovidbe B svaki
član posade ima pravo na odmor od 24 sata u vremenskom razdoblju od 48 sati.
Odmor mora iznositi najmanje dva puta šest neprekidnih
sati.
Za vrijeme svoga obveznog
perioda odmora, član posade ne smije obavljati nikakve dužnosti. Straža i nadzor
nad brodovima koji stoje izvan plovnog puta (sidrišta, luke, pristaništa) prema
odredbama Paravilnika o plovidbi unutarnjim vodama ne smatraju se dužnostima u
smislu ovog stavka.
Članak
17.
Promjena oblika plovidbe
moguća je samo u sljedećim slučajevima:
1. S oblika plovidbe A1 na
oblik plovidbe A2 samo ako je izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi
posade određeni za vrstu plovidbe A2 neposredno prije promjene imali osamsatni
odmor, od čega šest sati neprekidno izvan plovidbe i ako je na brod ukrcana
dodatna posada propisana za oblik plovidbe A2.
2. S
oblika plovidbe A2 može se prijeći na oblik plovidbe A1 samo tada, ako je
izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za vrstu plovidbe
A1 neposredno prije promjene imali neprekidan osamsatni odmor izvan
plovidbe.
3. S
oblika plovidbe B može se prijeći na oblik plovidbe A1 ili A2, ako je
izmijenjena cjelokupna posada ili su članovi posade određeni za oblik plovodbe
A1 ili A2 neposredno prije promjene imali neprekidan odmor izvan plovidbe od
osam sati za oblik A1 odnosno šest sati za oblik A2.
4. S
oblika plovidbe A1 ili A2 na oblik plovidbe B samo ako je izmijenjena cjelokupna
posada ili su članovi posade određeni za oblik plovidbe B neposredno prije
promjene imali neprekidan odmor izvan plovidbe od osam sati za oblik A1 odnosno
šest sati za oblik A2 i ako je na brod ukrcana dodatna posada propisana za oblik
plovidbe B.
Članak
18.
Početak
i kraj obveznog perioda odmora mora se unositi u brodski dnevnik svaki dan
tijekom putovanja.
Pojedinosti koje se odnose na
promjenu oblika plovidbe moraju biti upisane na novoj stranici brodskog
dnevnika.
Ispunjeni i poništeni brodski
dnevnik mora se čuvati na brodu najmanje šest mjeseci od datuma posljednjeg
upisa u dnevnik odnosno zaključenja dnevnika od strane nadležne kapetanije, a
poslije toga roka, trajno u sjedištu brodara.
Ukoliko
je brod opremljen tahografom njegovi zapisi moraju se čuvati na brodu najmanje
šest mjeseci od datuma posljednjeg upisa.
II.
BRODOVI S CENTRALNIM DALJINSKIM UPRAVLJANJEM
Članak
19.
Brodovi
s centralnim daljinskim upravljanjem moraju biti opremljeni na sljedeći
način:
a) porivni strojevi moraju
biti takovi, da se promjena brzine plovidbe i promjena režima rada stroja mogu
obavljati iz kormilarnice. Pomoćni strojevi koji su neophodni u plovidbi
moraju se moći pokrenuti i zaustaviti iz kormilarnice, osim ako se to ne obavlja
automatski ili ako ti strojevi ne rade neprekidno za vrijeme svake
plovidbe.
b) nedozvoljeni nivoi
temperature rashladne vode porivnih motora, tlaka ulja za podmazivanje porivnih
motora i njihovih prijenosnika (reduktora), tlaka ulja i zraka uređaja za
prekret porivnih motora, prekretne spojke ili propelera i razine kaljuža
strojarnice moraju biti kontrolirani putem uređaja koji kod
prekoračenja nadziranih parametara šalju u kormilarnicu zvučne i
vizualne alarmne signale. Zvučni alarmni signali mogu se nalaziti u jednom
zvučnom uređaju i moraju trajati dok se ne potvrdi prijem signala. Vizualni
alarmni signali moraju trajati dok se ne otklone neispravnosti koje su ih
uzrokovale.
c) porivni motori moraju
imati sigurno napajanje gorivom i rashladnom vodom.
d) kormilarski uređaj mora
biti takav, da njime i kod najvišega dopuštenog gaza može rukovati jedna osoba
bez posebnog naprezanja.
e) sve
vizualne i zvučne signale koje brod prema važećim propisima mora davati tijekom
plovidbe mora biti moguće davati iz kormilarnice.
f) ako ne postoji nikakva
neposredna veza kormilarnice s pramcem, krmom, prostorima za boravak posade i
strojarnicom, mora se omogućiti zvučna veza s istima. Veza sa strojarnicama može
se zamijeniti s vizualnim i zvučnim signalima.
g) brod mora biti opremljen
brodskim čamcem za spašavanje kojeg u vodu može spustiti samostalno jedan član
posade u razumnom vremenu.
h) brod mora biti opremljen
reflektorom kojim se upravlja iz kormilarnice.
i) sila potrebna za
pokretanje ručica i slične okretne opreme za dizanje ne smije biti veća od 160
N.
j) vučna vitla moraju biti
strojno pogonjena.
k) kaljužne pumpe i pumpe za
pranje palube moraju biti strojno pogonjene.
l) glavna oprema za
upravljanje i kontrolni instrumenti na komandnom mostu moraju biti ergonomski
raspoređeni.
m) kormilarskim uređajem koji
je potreban prema Pravilima za tehnički nadzor brodova unutarnje plovidbe
Hrvatskog registra brodova mora se daljinski upravljati s komandnog
pulta.
n) brod mora biti opremljen
propisanom UKV-radiotelefonskom postajom.
Sukladnost sa zahtjevima iz
stavka 1. ovog članka provjeravat će Hrvatski registar brodova prilikom svakoga
kontrolnog i obnovnog pregleda i upisat će je u Svjedodžbu o sposobnosti
broda za plovidbu.
Članak
20.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na teretnim brodovima s vlastitim
porivom (samohodkama), potiskivačima i tegljačima s centralnim dajinskim
upravljanjem koji plove samostalno (izvan sastava) je
sljedeći:
u
metrima (D u
m) |
|
Broj
članova posade za
svaki oblik
plovidbe | |||
A1 |
A2 |
B | |||
1 |
D
£
70 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
Vođa
palube |
1 |
- |
1 |
|
|
Mornar
|
- |
- |
1* |
2 |
D
> 70 |
Zapovjednik broda
|
1 |
1 |
1 |
|
D
£
86 |
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
Vođa
palube |
1 |
- |
2** |
|
|
Mornar
|
- |
1 |
- |
3 |
D
> 86 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
Kormilar |
1 |
- |
1 |
|
|
Vođa
palube |
1 |
1 |
2*** |
|
|
Mornar
|
- |
1 |
- |
* mora biti stariji od 18
godina; ** jedan može biti zamijenjen s upraviteljem ili časnikom stroja; ***
jedan može biti zamijenjen mornarom koji mora biti stariji od 18
godina
Ukoliko zapovjednik ili
časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje brodom i sastavom na
plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj članova posade iz
stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen za dio plovnog
puta gdje se brod nalazi.
Tegljač
koji tegli druga plovila pored posade navedene u stavcima 1. i 2. ovog
članka mora uvećati svoju posadu u svim oblicima plovidbe za jednog vođu
palube.
Članak
21.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na potiskivanim, bočnim i ostalim
čvrsto povezanim sastavima za prijevoz tereta koje pokreću brodovi s centralnim
daljinskim upravljanjem je sljedeći:
|
|
Broj
članova posade za
svaki oblik
plovidbe | |||
A1 |
A2 |
B | |||
1 |
Potiskivač
+ |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
1 potisnica
ili |
Časnik palube
|
- |
1 |
1 |
|
dimenzije
sastava |
Kormilar |
1 |
- |
1 |
|
D £ 116,5
m |
Vođa palube
|
1 |
1 |
2* |
|
Š £ 15
m |
Mornar |
- |
1 |
- |
|
|
Upravitelj
stroja |
- |
- |
- |
2 |
Potiskivač
+ |
Zapovjednik broda
|
1 |
1 |
1 |
|
2 potisnice ili |
Časnik palube
|
- |
1 |
1 |
|
samohodka
+ |
Kormilar
|
1 |
- |
1 |
|
1
potisnica |
Vođa
palube |
1 |
2 |
2* |
|
|
Mornar |
1 |
1 |
- |
|
|
Upravitelj
stroja |
- |
- |
1 |
3 |
Potiskivač +
3 |
Zapovjednik broda
|
1 |
1 |
1 |
|
ili 4
potisnice |
Časnik palube
|
- |
1 |
1 |
|
Samohodka +
2 |
Kormilar
|
1 |
- |
1 |
|
ili 3
potisnice |
Vođa
palube |
2 |
2 |
2* |
|
|
Mornar |
- |
1 |
1** |
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
4 |
Potiskivač
+ |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
više od
4 |
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
potisnice |
Kormilar |
1 |
- |
1 |
|
|
Vođa
palube |
3 |
3* |
3* |
|
|
Mornar |
- |
1** |
1** |
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
- |
1 |
* jedan može biti zamijenjen
sa upraviteljem ili časnikom stroja; ** mora biti stariji od 18
godina;
Ukoliko
zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje
brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi za svakog od njih na broj
članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen
za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.
Članak
22.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na putničkim brodovima za jednodnevne
izlete bez kabina s centralnim daljinskim upravljanjem je
sljedeći:
Dozvoljen
broj putnika |
|
Broj
članova posade za
svaki oblik
plovidbe |
||||
A1 |
A2 |
B |
| |||
1 |
do 75
osoba |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
1 |
1 |
2 |
|
|
|
Mornar |
- |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
- |
- |
- |
|
2 |
od 76 do
250 |
Zapovjednik broda
|
1 |
1 |
1 |
|
|
osoba |
Časnik
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
- |
- |
1 |
|
|
|
Mornar |
- |
1* |
1* |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
- |
1 |
|
3 |
od 251 do
600 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
osoba |
Časnik
palube |
- |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
|
Mornar |
- |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
4 |
od 601 do
1000 |
Zapovjednik broda
|
1 |
1 |
1 |
|
|
osoba
|
Časnik
palube |
- |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
1 |
2 |
2 |
|
|
|
Mornar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
5 |
od 1001 do 2000 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
osoba |
Časnik
palube |
1 |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
Mornar |
- |
1* |
1* |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
6 |
više od
2000 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
osoba |
Časnik
palube |
1 |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
- |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
3 |
4 |
4 |
|
|
|
Mornar |
1 |
- |
1* |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
* mora biti stariji od 18
godina;
Ukoliko
zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje
brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj
članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen
za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.
Članak
23.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na kabinskim putničkim brodovima s
centralnim daljinskim upravljanjem je sljedeći:
Stupanj
prema broju
kreveta |
|
Broj
članova posade u |
||||
A1 |
A2 |
B |
| |||
1 |
do 50
ležajeva |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
Časnik
palube |
- |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
- |
1 |
1 |
|
|
|
Mornar |
- |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
2 |
od 51
do |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
100
kreveta |
Časnik
palube |
- |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
Mornar |
- |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
3 |
više od
100 |
Zapovjednik
broda |
1 |
1 |
1 |
|
|
kreveta |
Časnik
palube |
- |
1 |
2 |
|
|
|
Kormilar |
1 |
- |
- |
|
|
|
Vođa
palube |
2 |
3 |
3 |
|
|
|
Mornar |
- |
- |
- |
|
|
|
Upravitelj
stroja |
1 |
1 |
1 |
|
Ukoliko
zapovjednik ili časnik palube nisu osposobljeni za samostalno kormilarenje
brodom i sastavom na plovnom putu gdje se brod nalazi, za svakog od njih na broj
članova posade iz stavka 1. ovog članka dodaje se po jedan kormilar osposobljen
za dio plovnog puta gdje se brod nalazi.
III. OSTALI
BRODOVI
Članak
24.
Ako
brodovi ili sastavi iz članaka 20., 21., 22. i 23. ovog Pravilnika nisu
opremljeni u skladu s odredbama stavka 1. članka 19. ovog Pravilnika, propisani
najmanji broj članova posade za sigurnu plovidbu mora se u obliku plovidbe A1 i
A2 uvećati za jednog vođu palube a u obliku plovidbe B za dva vođe
palube.
Ako brodovi ili sastavi iz
članaka 20., 21., 22. i 23. ovog Pravilnika nisu opremljeni u skladu s odredbama
jednog ili više slova od a) do c) iz stavka 1. članka 19. ovog Pravilnika, u
obliku plovidbe A1 i A2 jedan vođa palube treba se zamijeniti upraviteljem
stroja, a u obliku plovidbe B dva vođe palube trebaju se zamijeniti s
upraviteljem i časnikom stroja.
Članak
25.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu koji se mora nalaziti na teretnom brodu bez vlastitog pogona
s uređajem za kormilarenje je sljedeći:
a) za oblike plovidbe A1 i
A2: zapovjednika
b) za oblik plovidbe B:
zapovjednika i vođu palube.
Odredbe stavka 1. ovog članka
ne odnose se na plovila iz članka 9. stavak (2) i (3) Pravilnika o plovidbi na
unutarnjim vodama (»Narodna novine« 50/02).
Članak
26.
Pored
posade koja je propisana drugim odredbama ovog Pravilnika na tehničkom brodu s
vlastitim pogonom mora se nalaziti član posade koji posjeduje svjedodžbu o
osposobljenosti za rukovatelja tehničkog broda.
Članak
27.
Na
tehničkom brodu bez vlastitog pogona u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h
moraju se nalaziti zapovjednik sa svjedodžbom o osposobljenosti za rukovatelja
tehničkog broda i mornar.
Članak
28.
Na
skeli s vlastitim pogonom u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h moraju se
nalaziti zapovjednik i mornar.
Na
skeli bez vlastitog pogona u jednoj radnoj smjeni u trajanju do 12 h mora se
nalaziti zapovjednik.
IV.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
29.
Za
lučke boksere i brodove koji plove na kraćim relacijama u lokalnoj plovidbi
nadležna kapetanija može odrediti i manji broj članova posade od propisanog ovim
Pravilnikom.
Članak
30.
Najmanji broj članova posade
za sigurnu plovidbu nadležna kapetanija upisuje u Popis posade prilikom njegovog
izdavanja.
Članak
31.
Na dan
stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o najmanjem broju
članova posade za sigurnu plovidbu koju moraju imati brodovi unutrašnje plovidbe
trgovačke mornarice Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (»Narodne
novine« 53/91).
Članak
32.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu 1. ožujka 2004. godine.
Klasa:
011-01/04-02/5
Urbroj: 530-01-04-1
Zagreb, 28. siječnja 2004.
Ministar
Božidar Kalmeta, v.
r.