ministarstvo
pomorstva, prometa i veza
1829
Na temelju članka 321. stavka
2. točke 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, broj
59/96. – pročišćeni tekst), ministar pomorstva, prometa i veza u suglasnosti s
ministrom unutarnjih poslova donosi
Članak
1.
Ovim se Pravilnikom propisuju
osnovni uvjeti kojima javne ceste izvan naselja (u daljnjem tekstu »javne
ceste«) i njihovi elementi moraju udovoljavati sa stajališta sigurnosti
prometa.
Članak
2.
Osnovni uvjeti iz članka 1.
ovoga Pravilnika utvrđeni su u dodatku “Osnovni uvjeti kojima javne ceste izvan
naselja i njihovi elementi moraju udovoljavati sa stajališta sigurnosti
prometa”, koji je otisnut uz ovaj Pravilnik i čini njegov sastavni
dio.
Osnovni uvjeti iz stavka 1.
ovoga članka primjenjuju se pri izradi projektne dokumentacije za izgradnju i
rekonstrukciju javnih cesta.
Članak
3.
Tehnička dokumentacija za
izgradnju i rekonstrukciju javnih cesta koja je izrađena ili čija je izrada
započeta prije stupanja na snagu ovoga Pravilnika, može se prihvatiti odnosno
dovršiti prema odredbama Pravilnika o osnovnim uvjetima kojima javne ceste izvan
naselja i njihovi elementi moraju udovoljavati s gledišta sigurnosti prometa
(»Narodne novine«, broj 53/91.), ako bi se zbog izmjene te dokumentacije u svrhu
njenog usklađivanja s ovim Pravilnikom izgradnja odnosno rekonstrukcija javne
ceste morala odložiti za duže vrijeme.
Članak
4.
Radi detaljnije razrade
pojedinih odredbi ovoga Pravilnika koje se odnose na tehničke uvjete za
projektiranje tunela i galerija, projektiranje raskrižja javnih cesta, sadržaj
tehničke dokumentacije, projektiranje objekata i drugo, ministar pomorstva,
prometa i veza će u suglasnosti s ministrom unutarnjih poslova donositi naputke
za primjenu ovoga Pravilnika.
Članak
5.
Danom stupanja na snagu ovoga
Pravilnika, prestaje važiti Pravilnik o osnovnim uvjetima kojima javne ceste
izvan naselja i njihovi elementi moraju udovoljavati s gledišta sigurnosti
prometa (»Narodne novine«, broj 53/91.).
Članak
6.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu
osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
011-01/01-02/65
Urbroj:
530-01-01-3
Zagreb, 30. studenoga
2001.
Ministar
mr. sc. Alojz Tušek, v. r.
DODATAK
OSNOVNI UVJETI KOJIMA JAVNE CESTE IZVAN
NASELJA I NJIHOVI ELEMENTI MORAJU
UDOVOLJITI SA STAJALIŠTA SIGURNOSTI
PROMETA
1.
PODJELA JAVNIH CESTA, PROMET I VRSTE TERENA
Podjela javnih cesta
provodi se prema različitim osnovama i značajkama.
1.1. Podjela javnih cesta
1.1.1. Društveno i
gospodarsko značenje
Prema društvenom i
gospodarskom značenju unutar Zakona o cestama, javne ceste se dijele
na:
– državne
ceste
– županijske
ceste
– lokalne
ceste.
1.1.2. Vrsta prometa
Prema vrsti prometa
kojemu su namijenjene, javne ceste se dijele na:
– ceste za promet
motornih vozila,
– ceste za mješoviti
promet.
1.1.2.1. Ceste za promet motornih
vozila
Ceste za promet
motornih vozila dijele se na:
autoceste,
ceste rezervirane za promet motornih vozila (u daljnjem
tekstu brze ceste).
Autoceste su definirane Zakonom o sigurnosti prometa na
cestama.
Brza cesta je cesta rezervirana za promet motornih
vozila, koja ima sva raskrižja s drugim prometnicama u dvije razine, ima jedan
ili dva kolnička traka, u pravilu nema zaustavnih trakova i kao takva je
označena propisanim prometnim znakom.
Broj prometnih trakova i izbor poprečnog profila ovisi o
kategoriji ceste i predvidivom prometnom opterećenju.
Autoceste i brze ceste
mogu se graditi po fazama s time da se izgrađena 1. faza smatra brzom
cestom.
1.1.3. Veličina
motornog prometa
Prema veličini motornog prometa na kraju planskog
razdoblja izraženog prosječnim godišnjim dnevnim prometom (PGDP) javne ceste
dijele se na autoceste i pet razreda cesta (Tabl. 1.1.).
Tabl. 1.1 Veličina motornog prometa
Razred
ceste |
Veličina
motornog prometa (PGDP) vozila / dan |
AC |
više
od 14000 |
1.
razred |
više
od 12000 |
2.
razred |
više
od 7000 do 12000 |
3.
razred |
više
od 3000 do 7000 |
4.
razred |
više
od 1000 do 3000 |
5.
razred |
do
1000 |
PGDP = prosječni godišnji dnevni promet u oba
smjera
Veličina i struktura
prometa za određeno plansko razdoblje utvrđuje se u skladu s točkom
1.2.
1.1.4. Zadaća
povezivanja
Prema zadaći povezivanja u
cestovnoj mreži ovisno o srednjoj duljini putovanja ceste se dijele na
autoceste i pet kategorija cesta.
Tabl.
1.2
Kategorija ceste |
Društ.
gospod. značenje (1.1.1.) |
Vrsta
prometa (1.1.2.) |
Veličina
prometa (1.1.3.) |
Zadaća
povezivanja (1.1.4.) |
Srednja
duljina putovanja
(km) |
AC |
Državna |
Prom.
mot. vozila |
>14000 |
Međudržavno
i državno |
>100 |
1.
kat. |
Državna |
Prom.
mot. vozila |
>12000 |
Međudržavno
i državno-regionalno |
50-100 |
2.
kat. |
Državna |
Prom.
mot. v. mješoviti
prom. |
7000-12000 |
Državno
i županijsko |
20-50 |
3.
kat. |
Državna; županijska |
Mješoviti promet |
3000-7000 |
Međuopćinsko |
5-50 |
4.
kat. |
Županijska; lokalna |
Mješoviti promet |
1000-3000 |
Općinsko |
5-20 |
5.
kat. |
Lokalna |
Mješoviti promet |
<1000 |
Općinsko-lokalno |
<5 |
U pravilu se usvaja
najviša kategorija ceste koja se dobije primjenom kriterija iz tablice
1.2.
Određivanje kategorije
ceste kao osnovnog podatka prema kojem se u daljnjem postupku utvrđuje projektna
brzina a preko nje i osnovni elementi tlocrta i nivelete provodi se uzimajući u
obzir i prethodne kriterije 1.1.1. do 1.1.3. prema tablici 1.2. Brze ceste u
pravilu se svrstavaju u 1. ili 2. kategoriju.
1.2. Promet
Mjerodavna veličina i
struktura prometa pri izradi projekta javnih cesta utvrđuje se za određeno
plansko razdoblje koje iznosi:
20 godina za
novogradnju
5-20 godina za
poboljšanje postojećih cesta.
Za autoceste i ceste 1.
i 2. kategorije veličina motornog prometa na kraju planskog razdoblja utvrđuje
se prometnim studijama.
Za sve ostale ceste
veličina motornog prometa može se odrediti na temelju raspoloživih podataka o
brojenju vozila i predvidivog godišnjeg prirasta, bez posebnih
istraživanja.
1.3. Vrste terena -
stupanj ograničenja
Prema vrsti terena na
kojemu se projektiraju javne ceste usvajaju se sljedeći stupnjevi
ograničenja:
- ravničasti - bez ograničenja
(BO)
- brežuljkasti - neznatno ograničenje
(NO)
- brdski - znatno ograničenje
(ZO)
- planinski - veliko ograničenje
(VO)
Temeljem kategorije ceste i stupnja ograničenja određuje
se projektna brzina i dozvoljeni uzdužni nagib nivelete prema tabl.
1.3.1.
2.
OSNOVNI MJERITELJI
2.1. Mjerodavne brzine
1.1.1. Područje
primjene i pojmovna objašnjenja
Pod pojmom mjerodavnih
brzina podrazumijevaju se:
· Projektna
brzina
· Računska
brzina
· Brzina označena
prometnim znakovima (najveća dozvoljena brzina)
Projektna i računska brzina temeljne su postavke vođenja
linije odnosno oblikovanja ceste, uz uvažavanje prometnog značaja, propusne
moći, sigurnosti i ekonomičnosti.
Projektna brzina (Vp) je najveća brzina za koju je zajamčena
potpuna sigurnost vožnje u slobodnom prometnom toku na cijelom potezu trase, pod
optimalnim vremenskim uvjetima i kod dobrog održavanja. Ona karakterizira razinu
građevinsko-prometnih svojstava ceste.
Računska brzina (Vr) je najveća očekivana brzina koju vozilo
u slobodnom prometnom toku može ostvariti uz dovoljnu sigurnost vožnje na
određenom dijelu ceste, u skladu s prihvaćenim modelom njezinog ustanovljavanja,
zavisno o tlocrtnim i visinskim elementima tog dijela
trase.
2.1.2. Projektna brzina (Vp)
2.1.2.1. Primjena Vp
Projektna brzina
(Vp) određuje granične vrijednosti
tlocrtnih i visinskih elemenata trase.
- minimalni polumjer horizontalnog
zavoja
- maksimalni uzdužni nagib
- poprečni presjek
U pravilu se za cijeli potez trase određuje ista
vrijednost projektne brzine. Ukoliko se, npr. zbog bitnih razlika u
konfiguraciji terena, jedinstvena vrijednost Vp ne smatra optimalnom, veličine Vp treba promijeniti na mjestu gdje se
očekuje i značajna promjena u načinu vođenja linije koju treba provesti postupno
na dovoljno dugačkom dijelu trase.
2.1.2.2. Određivanje
vrijednosti Vp
Projektna
brzina određuje se projektnim zadatkom na temelju:
Tabl.
2.1
Odnos Vr / Rmin
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Rmin
(m) |
25 |
45 |
75 |
120 |
175 |
250 |
350 |
450 |
600 |
750 |
850 |
- zadaće ceste u
cestovnoj mreži, odnosno kategorije ceste
- konfiguracije terena
odnosno prostornih ograničenja,
- najveće zakonom
dozvoljene brzine.
Vrijednost projektne
brzine Vp određuje se prema tabeli 1.3.1.
2.1.3. Računska brzina (Vr)
2.1.3.1. Primjena Vr
Računska brzina (Vr) je voznodinamička veličina na temelju
koje se određuju pojedini
geometrijski elementi trase:
- poprečni nagib
kolnika u zavojima,
- potrebne duljine
preglednosti,
- polumjeri vertikalnih
zavoja,
- najmanji polumjer
horizontalnog zavoja sa suprotnim poprečnim nagibom
kolnika.
Računska brzina (Vr) ne može biti manja od projektne brzine
(Vp) a najveća vrijednost Vr ne smije biti veća od najveće zakonom
dopuštene brzine vožnje za određenu kategoriju ceste.
Načinom vođenja linije
i odabirom pojedinih elemenata treba težiti da računska brzina ima ujednačene
vrijednosti na što duljim dionicama trase, ne kraćim od:
- 10 km na autocestama
i cestama 1. kategorije,
- 5 km na cestama 2.-5.
kategorije.
Razlika između najmanje
i najveće vrijednosti računske brzine Vr unutar iste dionice ne smije biti veća
od 15 km/h.
Razlika računske brzine
(Vr) i projektne brzine (Vp) ne smije biti veća od 20 km/h. Ako je
razlika
Vr - Vp
³ 20 km/h
potrebno je provjeriti
opravdanost usvojene vrijednosti, projektne brzine (Vp) i istu povećati ili računsku brzinu
(Vr) korekcijom trase smanjiti, kako
bi razlika bila u granicama
Vr - Vp £ 20 km/h
2.1.3.2. Određivanje
vrijednosti Vr
Računska brzina Vr određuje se na temelju projektiranih
tlocrtnih i visinskih elemenata trase:
- najmanjeg
primijenjenog polumjera horizontalnih zavoja prema tabl.
2.1,
- najvećeg
primijenjenog uzdužnog nagiba prema tabl. 4.1.
Mjerodavna računska brzina Vr za određeno mjesto trase jednaka je
vrijednosti manje od dviju ovako određenih veličina. Tako određena računska
brzina ne smije preći najveću zakonom dozvoljenu brzinu za utvrđenu kategoriju
ceste.
Vrijednost Vr određena prema tabeli 2.1 vrijedi na
cijeloj dužini kružnog luka pripadnog horizontalnog
zavoja.
Za ceste 3., 4. i 5. kategorije projektna
brzina Vp uzima se kao računska
brzina Vr
2.2. Koeficijenti otpora klizanja
Otpor klizanja u
uzdužnom smjeru koristi se za pokretanje i zaustavljanje vozila a u poprečnom
smjeru za stabilnost vozila u vožnji kroz tlocrtne zavoje.
Vrijednosti koeficijenata otpora klizanja računaju se
prema izrazu
gdje
je:
fmax - najveći koeficijent
otpora klizanja
V(km/h) - mjerodavna brzina (Vp ili Vr)
2.2.1.
Tangencijalni koeficijent otpora klizanja (fT)
Duljina zaustavnog puta vozila i duljina
preglednosti ovise o mjerodavnoj brzini (Vp ili Vr), uzdužnom nagibu ceste (s %), otporu
zraka (Z) i o dopuštenom
tangencijalnom koeficijentu otpora klizanja (fTdop). (tabl.
2.2)
fTmax=fmax
Tabl. 2.2 Tangencijalni koeficijent fTmax i fTdop
V
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
f
Tmax |
0.442 |
0.393 |
0.349 |
0.308 |
0.272 |
0.240 |
0.212 |
0.189 |
0.170 |
0.155 |
0.145 |
f
Tdop |
0.367 |
0.326 |
0.290 |
0.257 |
0.226 |
0.200 |
0.176 |
0.158 |
0.141 |
0.130 |
0.120 |
2.2.2. Radijalni
koeficijent otpora klizanja (fR)
Veličina najmanjeg
polumjera kružnog luka (Rmin) kao i
poprečna stabilnost vozila u tlocrtnim zavojima R = Rmin ovise o projektnoj brzini (Vp), o poprečnom nagibu kolnika (qmax) i o dopuštenom radijalnom
koeficijentu otpora klizanja (fRdop). (tabl. 2.3).
fRmax = 0,925 fmax
fRdop = 0,6 fRmax za Rmin i qmax
fRdop = 0,1 fRmax za RG i qmin
Tabl. 2.3 Radijalni koeficijenti otpora klizanja
fRmax i fRdop
VP
(km/h) |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
f
Rmax |
0.409 |
0.364 |
0.323 |
0.285 |
0.252 |
0.222 |
0.196 |
0.175 |
0.157 |
0.143 |
0.134 |
f
Rdop=0.6 f Rmax |
0.245 |
0.218 |
0.194 |
0.171 |
0.151 |
0.133 |
0.118 |
0.105 |
0.094 |
0.086 |
0.080 |
f
Rdop=0.1 f Rmax |
0.041 |
0.036 |
0.032 |
0.029 |
0.025 |
0.022 |
0.020 |
0.018 |
0.016 |
0.014 |
0.013 |
2.3. Poprečni nagibi
kolnika
2.3.1. Poprečni
nagib kolnika u pravcu
Poprečni nagib kolnika
u pravcu izvodi se zbog odvodnjavanja kolnika. Za sve vrste cesta i za sve
suvremene zastore poprečni nagib kolnika u pravcu iznosi:
qmin = 2,5%
Na cestama s
makadamskim zastorom izvodi se poprečni nagib veličine:
qmin = 4%
2.3.1.2. Smjer nagiba
konika
1. Kolnik s dva
prometna traka sa suvremenim zastorom izvodi se u jednostranom
nagibu.
2. Kolnik s
makadamskim zastorom izvodi se u dvostranom
nagibu.
3. Nagib dodatnih
trakova izvodi se po smjeru i veličini kao i na kolniku. U posebnim uvjetima
dodatni trakovi, trak za usporenje, trak za ubrzanje i zaustavni trak mogu imati
nagib suprotan od nagiba prometnih trakova.
2.3.2. Poprečni
nagib kolnik u zavoju
Poprečni nagib kolnika u zavoju u pravilu je usmjeren
prema centru zavoja i primjenjuje se radi smanjenja djelovanja centrifugalne
sile i odvodnje kolnika.
Najveća dopuštena
veličina poprečnog nagiba kolnika u kružnom luku (qmax) izvodi se u zavoju najmanjeg
polumjera (Rmin) i
iznosi:
qmax = 7%
Najmanji poprečni nagib
kolnika, u kružnom luku jednak je poprečnom nagibu u pravcu i izvodi se u
zavojima polumjera R ³ Rg.
Rg =
najmanji polumjer horizontalnog zavoja u kojem je poprečni nagib q jednak
poprečnom nagibu u pravcu.
Poprečni nagib kolnika u kružnom luku Rmin £ R £ RG određuje
se prema grafikonu 2.1 za računsku brzinu Vr
Grafikon 2.1 Odnos poprečnog nagiba kolnika i polumjera zavoja
q=f(R)
Vrijednosti poprečnog
nagiba kolnika u kružnom luku očitane iz grafikona 2.1 zaokružuju se na 0,1% na
više.
2.3.3. Primjena
protunagiba u zavojima
U obrazloženim
slučajevima dopuštena je primjena poprečnih protunagiba u zavojima prema tab. 2.4.
Tabl. 2.4 Primjena protunagiba u zavojima RO (m)
Vr
(km/h) |
£
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Ro
(m) |
2000 |
2500 |
3000 |
4000 |
5000 |
Vr (km/h)- računska
brzina
RO (m)- polumjer kružnog
luka
Veličina protunagiba
jednaka je poprečnom nagibu kolnika u pravcu.
2.4. Zaustavni put i
preglednost
2.4.1. Zaustavni
put
Pod pojmom zaustavnog
puta podrazumijeva se put koji vozilo prijeđe od trenutka kad vozač uoči
nepomičnu zapreku na putu do trenutka zaustavljanja vozila kočenjem. Pri tom se
računa s kočenjem uz korištenje ukupnog iznosa tangencijalnog otpora klizanja
između kotača i kolnika.
Dužina zaustavnog puta
računa se iz izraza:
Prvi član izraza
predstavlja prijeđeni put za vrijeme reakcije vozača, a drugi član je put
kočenja.
U gornjem izrazu
korištene su sljedeće oznake:
V(km/h) - mjerodavna brzina
(Vr)
V1
- 0
tr
- vrijeme reakcije = 2s
g
- ubrzanje sile teže = 9,81 m/s2
fTmax
- tangencijalni koeficijent otpora klizanja
Z - otpor zraka =
± s
- uzdužni nagib ceste (+uspon, -pad) u %
2.4.2. Zaustavna
preglednost
Dužina zaustavne
preglednosti jednaka je dužini zaustavnog puta. Ona mora biti osigurana na svim
dijelovima ceste u horizontalnom i vertikalnom smislu za oba smjera
vožnje.
Vrijednosti zaustavne preglednosti u
ovisnosti od računske brzine (Vr),
dane su u tabl. 2.5 za uzdužni nagib s = 0%, a u grafikonu 2.2 za različite
uzdužne nagibe.
Tabl. 2.5 Zaustavna preglednost PZ (m)
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Pz
(m) |
25 |
35 |
50 |
70 |
90 (80) |
120 (100) |
150 (120) |
190 (150) |
230 (170) |
280 (200) |
340 (250) |
Vrijednosti u zagradama
uzete su prema EUROPSKOM SPORAZUMU o glavnim međunarodnim cestama (AGR),
AMANDMAN 2, (24. lipnja 1989.) i treba ih koristiti samo za horizontalnu
preglednost.
Ukoliko na nekom dijelu ceste nije osigurama tražena
zaustavna preglednost, mora se ograničiti brzina na onu veličinu za koju je
osigurana preglednost.
Na autocestama i cestama 1. i 2. kategorije mora uvijek
biti osigurana tražena zaustavna preglednost prema tabl. 2.5 i grafikonu
2.2.
2.4.3. Pregledna
dužina za pretjecanje
Pod ovom preglednošću podrazumijeva se najmanja dužina
preglednosti koja je potrebna da vozilo obavi pretjecanje sporijeg vozila.
Razlika u brzini vozila je 15 km/h.
Vrijednosti pretjecajne preglednosti na
dvosmjernom kolniku P0 i
jednosmjernom kolniku P1 dane su u
tabl. 2.6.
Tabl. 2.6 Pretjecajne preglednosti P0
(m)
i P1
(m)
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
P0 |
200 |
260 |
320 |
380 |
430 |
490 |
540 |
600 |
650 |
700 |
760 |
P1 |
- |
- |
- |
210 |
240 |
270 |
290 |
320 |
350 |
380 |
400 |
Grafikon 2.2 Dužine zaustavne preglednosti u ovisnosti o računskoj
brzini i uzdužnom nagibu.
3. TLOCRTNI ELEMENTI
CESTE
Tlocrtni elementi ceste
su pravci, kružni lukovi i prijelaznice. Kružni lukovi i prijelaznice čine
tlocrtne zavoje.
3.1.
Pravac
Pravci se primjenjuju
samo u posebnim topografskim i prostornim uvjetima.
3.1.1. Primjena
pravaca
Primjena pravaca
dopuštena je na većim objektima, na području raskrižja, na trakovima za
preplitanje i pretjecanje i u drugim opravdanim
slučajevima:
3.1.2. Preporučljive vrijednosti
- između protusmjernih zavoja
2Vp £ Lpr
£ 20 Vp
- između istosmjernih zavoja
4Vp £ Lpr
£ 20 Vp
gdje je: Lpr (m)
- duljina pravca
Vp(km/h) - projektna brzina
3.2. Kružni luk
Kružni luk je potez
ceste sa stalnom zakrivljenošću.
3.2.1. Primjena kružnog luka
Kružni luk je temeljni
tlocrtni element ceste. Veličina polumjera kružnog luka ovisi o projektnoj
brzini, terenskim uvjetima, susjednim zavojima i o mogućem odnosu projektne i
računske brzine.
Za skladan tok trase
ceste usklađuju se polumjeri susjednih zavoja prema grafikonu
3.1.
Trasa je usklađena ako
su polumjeri susjednih zavoja u slijedećim
područjima:
- u “vrlo dobrom području” na autocestama i cestama 1.
kategorije
- u “dobrom području” na cestama 2. i 3.
kategorije
- u “primijenjljivom
području” na cestama 4. i 5. kategorije
3.2.2. Najmanji
dopušteni polumjer
Najmanji polumjer
kružnog luka (Rmin) za projektnu
brzinu (Vp) ovisi o dopuštenim
veličinama radijalnog koeficijenta otpora klizanja (fRdop) i od najvećeg dopuštenog poprečnog
nagiba kolnika u kružnom luku (qmax).
Najmanji polumjer (Rmin) primjenjuje se iznimno ako to
zahtijeva vrsta terena, odnosno prostorno ograničenje.
Najmanji polumjer određen je
izrazom:
gdje je:
Vp(km/h)- projektna brzina
qmax - 7 % (točka
3.3.2.)
fRdop - 0,6 fRmax (točka 3.2.2.)
Za pojedine projektne brzine (Vp) najmanji polumjer zavoja ima
vrijednosti navedene u tabl. 3.1.
Tabl. 3.1 Najmanji polumjer zavoja Rmin (m)
Vp
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Rmin
(m) |
25 |
45 |
75 |
120 |
175 |
250 |
350 |
450 |
600 |
750 |
850 |
RG
(m) |
110 |
220 |
350 |
535 |
800 |
1100 |
1450 |
1900 |
2350 |
2950 |
3400 |
U tabl. 3.1 navedene su
vrijednosti i za granični polumjer RG tj. za qmin = 2,5% i fRdop = 0,1 fRmax.
U slučajevima primjene
polumjera R većih od Rmin mora se
primijeniti poprečni nagib kolnika qR kako je utvrđeno u točki 2.3.2. i
grafikonu 2.1.
3.2.3. Zavoji iza
pravca
Ako se zavoj
primjenjuje iza pravca, odnos između duljine pravca i veličine polumjera treba
biti:
- za Lpr £ 500 m
R ³ Lpr
- za Lpr > 500 m
R ³ 500 m
gdje je Lpr (m) - duljina
međupravca
3.2.4. Košarasti
zavoji
Ako se zavoj sastoji od
dva istosmjerna kružna luka, različitih polumjera, kružni se lukovi mogu spojiti
bez prijelaznice, samo ako se njihov odnos nalazi u “vrlo dobrom području”
(slika 3.1).
3.2.5. Duljina kružnog luka
Najmanja duljina kružnog luka (Lk) određena je trajanjem vožnje od jedne
sekunde za projektnu brzinu (Vp)
(tabl. 3.2)
Tabl. 3.2 Najmanja duljina
kružnog luka Lk (m)
Vp
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Lk
(m) |
8 |
11 |
14 |
17 |
20 |
22 |
25 |
28 |
30 |
33 |
36 |
3.3.
Prijelaznica
Prijelaznica kao
tlocrtni element ceste služi za:
- postupan
prijelaz zakrivljenosti iz pravca u kružni luk, a time i za postupnu promjenu
radijalnog ubrzanja, odnosno za prijelaz iz jedne zakrivljenosti u
drugu,
- za osiguranje
dovoljne duljine vitoperenja kolnika za prijelaz iz poprečnog nagiba u
pravcu na poprečni nagib u kružnom luku,
- za postupno
proširenje kolnika iz širine u pravcu na širinu u kružnom
luku.
3.3.1. Oblik
prijelaznice
Na svim javnim cestama
obavezna je primjena prijelaznice oblika klotoide.
Osnovna jednadžba
klotoide glasi:
gdje
je:
A (m) - parametar
klotoide
R (m) -
polumjer kružnog luka
L (m) -
duljina luka klotoide
3.3.2. Duljina
prijelaznice
Duljina prijelaznice
određena je:
- voznodinamičkim
zahtjevima
- konstruktivnim zahtjevima
- vizualnim zahtjevima
3.3.2.1. Voznodinamički
zahtjevi
S obzirom na voznodinamičke zahtjeve duljina
prijelaznice određena je dopuštenim bočnim potiskom, tj. promjenom radijalnog
ubrzanja u jedinici vremena X (m/sec3).
gdje je:
Lmin (m)
- najmanja duljina prijelaznice
Vp (km/h) - projektna
brzina
fRdop
- dopušteni radijalni koeficijent otpora klizanja
X (m/sec3) - dopušteni bočni
potisak
Veličine Lmin i Rmin za projektnu brzinu prema
voznodinamičkim zahtjevima navedene su u tabl. 3.3.
Tabl.
3.3 Voznodinamički zahtjevi za
duljinu prijelaznice Lmin (m)
Vp
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
X
(m/sec3) |
0.875 |
0.800 |
0.725 |
0.650 |
0.575 |
0.500 |
0.450 |
0.400 |
0.350 |
0.300 |
0.250 |
Lmin
(m) |
25 |
30 |
35 |
45 |
50 |
60 |
65 |
75 |
85 |
95 |
115 |
Amin |
25 |
37 |
51 |
73 |
94 |
122 |
150 |
184 |
226 |
267 |
313 |
Rmin
(m) |
25 |
45 |
75 |
120 |
175 |
250 |
350 |
450 |
600 |
750 |
850 |
3.3.2.2. Konstruktivni
zahtjevi
Relativni nagib ruba
kolnika na duljini prijelaznice mora udovoljiti graničnim dopuštenim
vrijednostima Dsmax navedenim u
tabl. 3.4.
Tabl. 3.4 Relativni nagib ruba kolnika Dsmax (%)
Vp (km/h)
ceste |
£ 40 |
60 |
³ 80 |
Dsmax
(%) |
1.5 |
1.0 |
0.75 |
Ds % - nagib kosine vitoperenja
kolnika
3.3.2.3. Vizualni
zahtjevi
Uvjet uočljivosti mora
zadovoljiti dva zahtjeva.
a) Za skretni kut na duljini prijelaznice t 3,5 gona
i
b) Za odmak kružnog luka DR ³ 0,30 m
3.3.2.4. Najmanja duljina
prijelaznice
Najmanja duljina
prijelaznice (Lmin) u ovisnosti o
polumjeru kružnog luka (R) za razne projektne brzine (Vp) koje udovoljavaju voznodinamičkim i
vizualnim zahtjevima prikazane su u grafikonu 3.2.
Vrijednosti očitane u grafikonu provjeravaju se u
pogledu konstruktivnih zahtjeva (prema točki 3.3.2.2.).
Grafikon 3.2 Najmanja duljina prijelaznice Lmin = f (R)
3.3.3. Primjena
prijelaznice
Prijelaznice se
primjenjuju u ovim slučajevima:
3.3.3.1. Između pravca i
kružnog luka
3.3.3.2. Između dva
suprotnosmjerna kružna luka
Prijelaznice koje se
pimjenjuju između dva suprotnosmjerna kružna luka moraju imati približno isti
pomak kružnog luka DR.
U iznimnim slučajevima,
ako su polumjeri suprotnosmjernih kružnih lukova veći od vrijednosti prema tabl.
2.4 kružni se lukovi mogu spojiti bez prijelaznica.
3.3.3.3. Između dva
istosmjerna kružna luka
a) Kružni luk manjeg
polumjera leži unutar većeg. Između kružnih lukova primjenjuje se dio (segment)
prijelaznice
b) Kružni lukovi su
jedan pored drugog ili se sijeku. Kružni lukovi se povezuju trećim kružnim lukom
pa se na taj način dobiva rješenje pod a). Između kružnih lukova primjenjuju se
dijelovi (segmenti) prijelaznica.
c) Ako je odnos
istosmjernih kružnih lukova u vrlo dobrom području (grafikon 3.1), kružni lukovi
mogu se spajati bez prijelaznice u posebno obrazloženim
slučajevima.
3.3.3.4. Os ceste sastavljena samo od
prijelaznica primjenjuje se samo u iznimnim slučajevima.
3.3.3.5. Primjena dviju istosmjernih
prijelaznica s kratkim međupravcem ili bez njega nije dopuštena, osim kad je
udovoljen uvjet iz točke 3.1.2.
3.3.4. Granični
slučajevi
3.3.4.1. Kružni luk
bez prijelaznice
Prijelaz iz pravca u kružni luk bez prijelaznice iznimno
se može dopustiti u posebno opravdanim slučajevima. Veličine polumjera R za koje
se dopušta prijelaz iz pravca u kružni luk bez prijelaznice navedene su u tabl.
3.5.
tabl. 3.5 Kružni luk bez
prijelaznice R (m)
Vp
(km/h) |
£
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
R
(m) |
1500 |
1800 |
2000 |
2500 |
3000 |
3500 |
Vp (km/h) -
projektna brzina
4. ELEMENTI UZDUŽNOG
PRESJEKA
Niveleta je prostorna
krivulja kojom se definiraju visinski odnosi ceste. Nastaje presjekom plohe
kolnika i vertikalne plohe položene po osi ceste ili paralelno s
njom.
4.1. Najveći uzdužni
nagib nivelete
Najveći uzdužni nagib
je funkcija projektne brzine (Vp) i
kategorije ceste, a određuje se prema tablici 4.1.
Tabl. 4.1 Najveći uzdužni nagib nivelete smax (%)
Projektna |
Najveći
uzdužni nagib smax (%) | |||||
brzina |
| |||||
Vp
(km/h) |
Autocesta |
1.
kat. |
2.
kat. |
3.
kat. |
4.
kat. |
5.
kat. |
³
120 |
4 |
|
|
|
|
|
100 |
5 |
5.5 |
5.5 |
|
|
|
90 |
5.5 |
5.5 |
5.5 |
|
|
|
80 |
6
|
6
|
6
|
7
|
|
|
70 |
|
7 |
7 |
7
|
8 |
|
60 |
|
|
8 |
8 |
9 |
10 |
50 |
|
|
|
9 |
10 |
11 |
40 |
|
|
|
|
11 |
12 |
U području raskrižja i
većih objekata, uzdužni nagib iz oblikovnih i prometnih razloga ne bi smio
prelaziti 4%.
Kriterij graničnih
uzdužnih nagiba u tunelima određuju se posebnim
pravilnikom.
U slučaju primjene
dodatnog traka za spora vozila vrijednosti u tabl. 4.1 mogu se povećati za
1%.
U ravničastim terenima
veličina prijeloma nivelete za autoceste i ceste 1. i 2. kategorije ne bi smjela
biti veća od 3% za konkavne i 4% za konveksne prijelome.
4.2. Najmanji
uzdužni nagib nivelete
4.2.1. Najmanji
uzdužni nagib nivelete u području vitoperenja
U području vitoperenja
uzdužni nagibi nivelete i rubova kolnika imaju isti predznak. Da se izbjegne
protunagib ruba kolnika prema niveleti mora biti:
u području q <
qmin
s 3 Ds + 0,3% (preporučljivo 0,5%)
u području q >
qmin
s 3 Ds (%)
gdje
je:
s(%)
- uzdužni nagib nivelete
Ds(%) -
razlika uzdužnog nagiba nivelete i blaže nagnutog ruba
kolnika
qmin(%) - poprečni nagib
kolnika u pravcu (2,5%)
4.2.2. Najmanji
uzdužni nagib izvan područja vitoperenja
- cesta bez rigola ili
uzdignutog rubnjaka
s - po volji
- cesta s rigolom ili uzdignutim
rubnjakom
s ³ 0,3 do 0,5 (%)
Ukoliko se moraju
predvidjeti manji nagibi moraju se primijeniti posebni uređaji za
odvodnju.
4.3. Zaobljavanje
prijeloma nivelete
U načelu se prijelomi
nivelete zaobljuju kružnim lukom.
S obzirom na veliku
bliskost kružnici i znatno pojednostavljenje računanja za zaobljavanje
prijeloma nivelete umjesto kružnog luka se u pravilu koristi kvadratna
parabola.
S obzirom na relativno male vrijednosti prelomnih kutova
tangentnih pravaca nivelete za račun zaobljenja može se koristiti kvadratna
parabola oblika:
U iznimnim slučajevima
za zaobljavanje nivelete mogu se primijeniti kubna parabola i klotoida. Polumjer
zakrivljenosti u bilo kojoj točki odabrane krivulje ne smije biti manji od
propisanog minimalnog polumjera zakrivljenosti vertikalnog
zaobljenja.
Polumjere vertikalnih
zaobljenja valja odabrati tako da se zajedno s tlocrtnim elementima
postigne:
1. sigurnost prometa
ostvarenjem odgovarajuće preglednosti
2. uravnoteženo
prostorno vođenje linije
3. prilagođenje terenu
i time smanjenje troškova građenja
4. očuvanje
okoliša.
4.3.1. Konveksno
vertikalno zaobljenje
Za određivanje najmanjega polumjera konveksnog
vertikalnog zaobljenja nivelete mjerodavni kriterij je osiguranje zaustavne
preglednosti između automobila (oka vozača) i nepomične
zapreke
gdje je:
Rmin (m) - najmanji polumjer konveksnog
vertikalnog zaobljenja
Pz (m)
- potrebna zaustavna
preglednost, Pz = f(Vr) prema grafikonu 2.2 (usvaja se uzdužni
nagib koji daje veći Pz)h0 (m)- visina oka vozača, h0 = 1,0 m
h1 (m)
- visina skrivenog
dijela zapreke prema pogl. 7.
za Vr £ 90 km/h h1 = 0,25 m
za Vr ³ 100 km/h
h1 = 0,25 do
0,20
Najmanji konveksni polumjeri dani su u
grafikonu 4.1 i za s% = 0 u tabl. 4.2
Tabl. 4.2 Najmanji
konveksni polumjer Rmin (m)
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Rmin
(m) |
130 |
300 |
600 |
1100 |
1900 |
3200 |
5200 |
8700 |
13000 |
19000 |
27600 |
Vr (km/h) - računska
brzina
Grafikon 4.1 Najmanji polumjer konveksnog vertikalnog
zaobljenja
4.3.2. Konkavno
vertikalno zaobljenje
Najmanji polumjer konkavnog vertikalnog
zaobljenja za s% = 0 navedeni su u tabl. 4.3.
Tabl. 4.3. Najmanji
konkavni polumjeri Rmin (m)
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Rmin
(m) |
130 |
200 |
400 |
750 |
1300 |
2100 |
3500 |
5700 |
8600 |
13000 |
19000 |
Iz optičkih razloga polumjer konkavnog vertikalnog
zaobljenja ne bi smio biti manji od 1/2 polumjera susjednog konveksnog
vertikalnog zaobljenja.
5. ODREĐIVANJE POPREČNOG PRESJEKA
CESTE
5.1. Pojmovi,
funkcije i dimenzije elemenata poprečnog presjeka
5.1.1. Kruna
ceste
Kruna ceste je dio
poprečnog presjeka neposredno ovisna o kategoriji ceste, stupnju ograničenja,
projektnoj brzini (Vp) i željenoj
kvaliteti prometnog toka.
Elementi krune ceste
su: kolnik s voznim i preticajnim trakovima, dodatni trakovi (zaustavni, za
spora vozila), rubni trakovi, rigoli, razdjelni pojas, bankine, nogostupi i
biciklističke staze.
5.1.2. Kolnik
Kolnik je dio cestovne površine namijenjen u prvom redu
za promet vozila. On obuhvaća vozne, preticajne, rubne, zaustavne i dodatne
trakove.
Kolnički trak je dio kolnika namijenjen za promet vozila
u jednom smjeru. On sadrži jedan ili više prometnih
trakova.
5.1.3. Prometni trakovi
Prometni trak je dio kolničkog traka čija je
širina dovoljna za nesmetan promet jednog reda motornih vozila koja se kreću
računskom brzinom u jednom smjeru.
Tabl. 5.1. Ovisnost širine
prometnog traka o brzini Vp
(km/h)
Vp
(km/h) ceste |
³
120 |
100 |
90 |
80 |
70 |
60 |
50 |
40 |
Švt
(m) |
3,75 |
3,50 |
3,50 |
3,25 |
3,00 |
3,00 |
3,00
(2,75) |
2,75
(2,50) |
Osnovni ulazni podatak
za utvrđivanje širine prometnog traka za motorni promet određen je mjerodavnim
vozilom u mirovanju širine 2,6 m.
5.1.4. Rubni trakovi
Rubni trakovi služe za
sigurno obrubljivanje kolnika i za iscrtavanje horizontalne
signalizacije.
Rubni trakovi se ne
uračunavaju u širinu prometnog traka. Rubni trakovi se grade s obje strane
kolnika i predviđeni su kao granični vizualni elementi u funkciji sigurnosti
prometa. Rubni trakovi se izvode u širinama Šrt = 20, 30 i 50 cm, ovisno o kategoriji
ceste odnosno širini prometnog traka.
Rubni trakovi se izvode
neprekinuto u istoj širini na cijeloj dionici za koju je utvrđen normalni
profil: uz uzdignuti rubnjak, na objektima, tunelima i uz betonsku zaštitnu
ogradu.
Širine rubnih trakova zadane su za svaki konkretni i
odabrani profil po tabeli 5.2. Poprečni nagib rubnih trakova uvijek je jednak
poprečnom nagibu kolnika.
5.1.5. Razdjelni pojas
Razdjelni pojas se
izvodi u presjeku ceste kod koje je zbog sigurnosti prometa nužno fizički
razdvojiti dva kolnika s prometom u suprotnim smjerovima. Kod autocesta s ukupno
četiri ili više prometnih trakova razdjelni pojas se obvezno izvodi u širinama
4,00 m ili min 3,00 m (iznimno 2,50 m).
Ukoliko je trasa položena na padini terena s odvojenim
kolnicima i visinski neovisnim vođenjem nivelete te s ciljem racionalizacije
radova nestandardnu širinu razdjelnog pojasa uvjetuju terenske
prilike.
Razdjelni pojas se može predvidjeti kod cesta 1. i 2.
kategorije za slučaj većeg prometnog opterećenja i nužnosti osiguranja željene
kvalitete prometa. Širina razdjelnog pojasa kod ovih cesta iznosi 3,00 m i 2,00
m (iznimno i 1,85 cm).
5.1.6. Zaustavni trak
Zaustavni trak treba
predvidjeti na autocestama, a prema potrebi i na brzim cestama, uz vanjski rub
vanjskog prometnog traka.
Ovisno o terenskim uvjetima zaustavni trak predviđa se
na cijeloj dužini ili na određenim dijelovima trase.
U pravilu zaustavni trak se ne
predviđa:
• na objektima
(vijadukti i mostovi) čiji je raspon veći od 150 m, a nalaze se na terenu sa
znatnim ili velikim ograničenjem prema točki 1.3.
• u tunelima dužim
od 200 m
• na dijelovima
gdje se predviđa trak za spora vozila
• na dijelovima
čvorišta gdje se predviđa trak za ubrzanje ili usporenje
Širina
zaustavnog traka iznosi:
2,50
(iznimno 2,30)
- na autocestama
1,75 – 2,50
- na brzim cestama
U tunelima i galerijama kao i na ostalim dijelovima
ceste na kojima se ne predviđa zaustavni trak mogu se na pogodnim mjestima
predvidjeti ugibališta za privremeno zaustavljanje vozila.
Razmak i dimenzije ugibališta odabiru se prema terenskim
uvjetima. Treba nastojati izbjeći ugibališta za suprotne smjerove jedno nasuprot
drugom.
5.1.7. Bankina
Bankine su rubni elementi krune ceste i izvode se u
širini 150, 120, 100 cm ovisno o tipu i kategoriji ceste, što je definirano za
svaki prethodno odabrani poprečni presjek iz slike 5.2 (»Tipski poprečni
presjeci cesta izvan naselja«).
Na nasipima visine h > 3,00 m na bankinama
treba osigurati širinu za postavljanje zaštitne ograde. Širina bankine za
jednostranu zaštitnu ogradu je Šb ³ 120 cm, a za izvedbu distantne ograde najmanje 150 cm
(stup zaštitne ograde ugrađuje se na min. 50 cm od vanjskog ruba
bankine).
Vanjski dio bankine koristi se za
postavljanje stupova vertikalne prometne signalizacije unutar slobodnog profila.
Poprečni nagib bankine redovito se izvodi s nagibom prema vanjskoj strani ceste
min 4% (nestabilizirane 7%). Ukoliko je kolnik većeg nagiba od 4%, niža bankina
se izvodi u nagibu kolnika.
5.1.8.
Nogostup
Nogostup predstavlja prometnu površinu namijenjenu
pješacima i izvodi se uz kolnik odnosno uz prometni trak i nadvišenim je
rubnjakom i zaštitnom širinom odvojen od tih površina. Rubnjak je standardne
visine h = 12 cm do max. h = 20 cm.
Zaštitna širina ovisi od najveće dopuštene
brzine vozila, kako slijedi:
Vrač > 70 km/sat
Zš ³ 125 cm
Vrač = 50 – 70 km/sat
Zš ³ 100 cm
Vrač < 50 km/sat
Zš ³ 75 cm
Najmanja širina prometnog traka za jednog
pješaka iznosi Ph = 80 cm. Prometni
profil za dva pješaka je 160 cm ukoliko je nogostup fizički odvojen zelenom
površinom od prometnih trakova.
Ukoliko se nogostup izvodi neposredno uz
prometni trak ceste i fizički je od nje odvojena rubnjakom, širina za dva
pješaka iznosi Ph+Zš = 235 cm a iznimno za jednog pješaka 155
cm.
5.1.9. Biciklističke staze
Biciklističke staze se izvode odvojeno od prometnih
površina za motorna vozila.
Širina jednog prometnog traka za bicikliste
je 100 cm. Biciklističke staze smiju se izvesti uz prometne trakove za motorni
promet, ali samo ako su denivelirane rubnjakom i na sigurnosnoj udaljenosti
minimum 75 cm od ruba prometnog profila.
5.2. Elementi poprečnog presjeka u vanjskom pojasu
ceste
U ove elemente spadaju:
pokosi nasipa i usjeka, sva potrebna zaobljenja pokosa, odvodni jarkovi u nožici
nasipa, obodni zaštitni kanali na pribrežnoj strani usjeka, te uporni i
potporni zidovi u usjecima i nasipima.
Poprečni nagibi pokosa usjeka i nasipa kao i njihovo
oblikovanje izravno ovise o geomehaničkim uvjetima i visini tih kosina.
Tabl.
5.2 Tipski poprečni presjeci
cesta
Oznake poprečnih
profila preuzete su prema tablici 1.3.1.
Za ceste s odvojenim
kolnicima ovisno o prometnim potrebama i gospodarsko-ekonomskim mogućnostima uz
potrebne prometne i ekonomsko-komercijalne analize može se omogućiti faznost
izgradnje na način:
• izgradnje samo
jednog kolnika što zahtijeva modificiranje čiste polovice punog
profila
• izgradnje oba
kolnika bez zaustavnih trakova s ugibalištima u prvoj fazi uz osiguranje
prostornih uvjeta za kasniju dogradnju dodatnih i zaustavnih
trakova.
To se prvenstveno
odnosi na prostore s urbanim, ekološkim i konfiguracijskim uvjetima s već
propisanim ograničenjima ili manjim računskim brzinama.
5.3. Provjera
odabranog poprečnog presjeka ceste
Valjanost odabira
elemenata poprečnog presjeka koji je pretpostavljen na osnovi kategorije
(značenja) ceste i projektne brzine, te utvrđenih tlocrtnih i visinskih
mjeritelja treba provjeriti za autoceste i ceste 1. i 2. kategorije na
prognozirano prometno opterećenje prema poglavlju 11.
Opisanim postupcima
treba dokazati da odabrani presjek ceste izvan naselja može prihvatiti
prognozirano prometno opterećenje i zadovoljiti odabranu razinu usluge
odnosno stupanj iskorištenosti.
Postupak provjere odabranog presjeka određen je u
poglavlju 11.
5.4. Proširenje
kolnika u zavojima
Prometne trakove
potrebno je proširiti ovisno o veličini polumjera tlocrtnog zavoja i mjerodavnog
vozila. Mjerodavno vozilo, prema kojem se proširuju prometni trakovi, određuje
se na temelju očekivane strukture prometa.
5.4.1. Proširenje u
kružnom luku
Proširenje jednog prometnog traka duž kružnog luka u
polumjeru R ³ 45 m određuje se prema izrazima:
za osobno vozilo
za
teretno vozilo i autobus
za teretno vozilo s prikolicom, tegljač s poluprikolicom i zglobni
autobus
gdje je R polumjer kružnog luka osi, tako da
su proširenja vanjskog i unutarnjeg prometnog traka jednaka (DŠ = DŠv= DŠu), vidi sliku
5.4.2.
Iznimno se proširenja mogu određivati na ovaj način i za
kružne lukove polumjera R = 25 do 45 m ukoliko je skretni kut zavoja manji od
pravog kuta a<90o.
Proširenje kolnika za R Ł 45 m i skretni kut
a
³ 90o (zaokretnice) vidjeti u pogl.
10.
Proširenje se u pravilu određuje za oba prometna traka
za isto mjerodavno vozilo. Eventualno potrebu određivanja proširenja za
mimoilaženje dvaju različitih mjerodavnih vozila treba posebno
obrazložiti.
Proširenje je na potezu kružnog luka stalne vrijednosti,
a kolnik se u pravilu proširuje za oba (ili više) prometna traka na unutrašnjoj
strani zavoja.
Proširenje se ne
predviđa ukoliko proširenje kolnika (zbroj pojedinačnih proširenja DŠ za ukupan broj prometnih traka) u kružnom luku ne
premašuje.
0,20 m kod širine
kolnika £ 6,0 m
0,30 m kod širine
kolnika > 6,0 m
5.4.2. Proširenje u
prijelaznici
Prijelaz s neproširenog
kolnika u pravcu na prošireni kolnik u kružnom luku izvodi se na duljini
prijelaznice L.
Vrijednost proširenja
DŠn u
prijelaznicama određuje se za jedan prometni trak prema slici 5.4.1 i
odgovarajućim izrazima, a proširenja se nanose okomito na računsku os trase od
neproširenog ruba prema unutarnjoj stra ni prijelaznice (slika
5.4.2.).
Slika 5.4.1.
Vrijednost proširenja u
prijelaznici
za 0 £ Ln
£ 12,5
za 12,5 £ Ln £ (L-12,5)
za (L-12,5) £ Ln £ L
gdje je:
DŠ (m) - proširenje u kružnom luku za jedan prometni trak
(prema izrazima u točki
5.4.1.)
L (m) -
duljina luka prijelaznice
Ln (m)
- duljina od početka (PPK) odnosno kraja (KPK) prijelaznice do određenog profila
(stacionaže)
DŠn(m) - proširenje u određenom profilu prijelaznice
za jedan prometni trak
Slika
5.4.2. Oblikovanje
proširivanja (dvotračnog) kolnika u prijelaznici
Kod omjera
L/DŠ ³ 20 proširivanje kolnika može se izvoditi linearno na
duljini prijelaznice L.
6. VITOPERENJE KOLNIKA
6.1.
Općenito
Vitoperenje kolnika
predstavlja kontinuirano mijenjanje poprečnog nagiba kolnika
unutar prijelaznice.
Izgled mijenjanja
poprečnih nagiba određen je kosinom vitoperenja, a uvjetovan je voznodinamičkim
i optičkim čimbenicima te posebnim zahtjevima učinkovite odvodnje kolnika. Nagib
kosine vitoperenja Ds(%) predstavlja relativni uzdužni nagib ruba
neproširenog kolnika s obzirom na uzdužni nagib nivelete
s(%).
Vitoperenje kolnika
treba u pravilu izvesti unutar prijelaznice, a posebno:
a) za ceste s dva
prometna traka - okretanjem kolnika oko osi ili oko nižeg ruba kolnika (slika
6.2.a.);
b) za ceste s
razdvojenim kolnicima, odnosno za autoceste i brze ceste - okretanjem
kolnika oko osi ili oko ruba
razdjelnog pojasa (slika 6.2.b.).
Za autoceste i brze
ceste s užim razdjelnim pojasom preporuča se vitoperenje oko unutarnjeg ruba
kolnika odnosno oko ruba razdjelnog pojasa.
6.2. Nagib kosine
vitoperenja
Nagib kosine
vitoperenja Ds(%) može se proračunati na osnovi poznavanja duljine
poteza vitoperenja Lv (m), te
razlike poprečnog nagiba Dq (%) i odmaka ruba kolnika a (m) od osi
vitoperenja:
(1)
gdje
je:
Ds(%)
- nagib kosine vitoperenja
q2ž q1 (%) - poprečni
nagib kolnika na kraju, odnosno početku poteza vitoperenja
a (m)
- odmak ruba kolnika
Lv (m)
- duljina vitoperenja
Najmanja duljina
vitoperenja Lvmin može se
proračunati iz osnovne jednadžbe (1) uz korištenje dopuštenih nagiba kosine
vitoperenja Dsmax (tabl.
6.1) i poznatog odmaka ruba kolnika a od osi vitoperenja:
Gornja granica nagiba kosine određena je voznodinamičkim
i optičkim uvjetima, a donja prema zahtjevima dostatne odvodnje u zoni
vitoperenja (tabl. 6.1).
Tabl. 6.1 Granične
vrijednosti Ds =
f(Vr
.
a)
Računska
brzina |
Dsmax
(%) za odmak a |
Dsmin
(%) | |
Vr
(km/h) |
a
< 4.00 m |
a
³ 4.00 m | |
1 |
2 |
3 |
4 |
40
- 50 |
0.50
´ a |
2.0 |
0.10
´ a |
60
- 70 |
0.40
´ a |
1.6 |
(£
Dsmax) |
80
- 90 |
0.25
´ a |
1.0 |
do
mjesta s |
>
100 |
0.20
´ a |
0.8 |
q
= qmin |
6.2.1. Najveći nagib
kosine vitoperenja
Najveći nagib kosine
vitoperenja ograničen je mogućim nepovoljnim učincima pri prolazu vozila te
razinom udobnosti i estetsko-optičkim dojmom vozača. Ovisnost najvećih nagiba
kosine vitoperenja Dsmax o računskim
brzinama prolaza vozila predočena je u tabl.
6.1.
Slijedom zahtjeva da se vitoperenje treba provesti
unutar prijelaznice, proizlazi jedan od kriterija za određivanje njene najmanje
duljine Lmin
(pogl.3.).
6.2.2. Najmanji nagib kosine
vitoperenja
Najmanji nagib kosine vitoperenja uvjetovan je zahtjevom
za dostatnom odvodnjom u zonama potpunog vitoperenja kolnika, odnosno na
mjestima prijevoja s jednostranim poprečnim nagibom qo = 0(%).
Uvažavajući činjenicu da je debljina vodnog filma u
izravnoj ovisnosti o širini kolnika, utvrđuje se granični nagib u iznosu
Dsmin = 0,10
x a (tabl. 6.1).
Za naprijed naznačene mogućnosti vitoperenja
vrijedi:
a) pri okretanju oko osi
kolnika
b) pri
okretanju oko ruba kolnika
Vrijednosti dobivene iz
gornjih izraza ne smiju prekoračiti vrijednosti za Dsmax iz tabl
6.1.
Zbog poboljšanja uvjeta za odvodnju u zonama potpunog
vitoperenja, a posebno zbog rigola u usjecima, preporuča se niveletu položiti u
dostatnom nagibu tako da bude:
s ³ Ds + 0,3% (preporučljivo 0,5%)
(3)
Slika 6.1.
Prikaz potpunog
vitoperenja
Slika 6.2
Uobičajeni položaj osi vitoperenja
7. OSIGURANJE PREGLEDNOSTI NA
CESTI
U postupku utvrđivanja
preglednosti na cesti provjerava se:
Zaustavna preglednost
(prema tabl. 2.5 i grafikonu 2.2)
Pretjecajna preglednost
(prema tabl. 2.6)
Pri tome se smatra da
je osiguranje zaustavne preglednosti osnovni čimbenik sigurnosti na cesti,
dočim je osiguranje pretjecajne preglednosti pokazatelj razine postignutog
standarda ceste.
Provjera tražene
preglednosti svodi se na provjeru preglednosti u horizontalnom smislu i provjeru
preglednosti u vertikalnom smislu.
7.1. Horizontalna
preglednost
Tražena preglednost u
horizontalnom smislu osigurava se uklanjanjem svih prepreka na unutrašnjoj
strani horizontalnog zavoja odnosno osiguranjem potrebne širine
preglednosti.
Širina preglednosti
računa se od putanje oka vozača (koja je udaljena 1,5 m od ruba prometnog traka)
na način prema slici 7.1.
Slika
7.1. Elementi horizontalne
preglednosti
gdje je:
b (m)
- širina preglednosti
Pz (m) - tražena dužina
preglednosti
R (m)
- polumjer zavoja (R1
» R0)
Ukoliko na nekom dijelu
ceste iz bilo kojeg razloga nije osigurana tražena zaustavna preglednost Pz prema tablici 2.5 i grafikonu 2.2 za
mjerodavnu brzinu, mora se ograničiti brzina na onu veličinu za koju je
osigurana zaustavna preglednost.
Na autocestama i
cestama 1. i 2. kategorije mora uvijek biti osigurana tražena zaustavna
preglednost prema tabl. 2.5 i grafikonu 2.2.
U tabl. 7.1
predočene su vrijednosti širine preglednosti “b” za računske brzine 30 -130 km/h
i pripadajuće najmanje polumjere horizontalnih zavoja Rmin.
Tabl. 7.1. Ovisnost širine preglednosti
b (m) o Vrž Rmin i Pz
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
Rmin
(m) |
25 |
45 |
75 |
120 |
175 |
250 |
350 |
450 |
600 |
750 |
850 |
PZ
(m) |
25 |
35 |
50 |
70 |
90 (80) |
120 (100) |
150 (120) |
190 (150) |
230 (170) |
280 (200) |
340 (250) |
b
(m) |
2.9 |
3.6 |
4.3 |
5.1 |
6.0 (4.6) |
7.1 (5.0) |
8.3 (5.1) |
9.9 (6.3) |
11.3 (6.0) |
13.3 (6.7) |
17.0 (9.2) |
Relativno velike širine
berme preglednosti upućuju projektanta na pravilan odabir tlocrtnih elemenata
trase, odnosno na izbjegavanje najmanjih polumjera na mjestima usjeka.
Vrijednosti u zagradi koriste se iznimno (vidi 2.4.2).
U pogledu osiguranja
pretjecajne preglednosti treba ostvarena preglednost kod dvosmjernih cesta biti
jednaka ili veća od pretjecajne preglednosti na:
> 25% dužine ceste
kod ceste 1. i 2. kategorije
> 15% dužine ceste
kod ostalih cesta
Utvrđivanje
preglednosti (zaustavne i pretjecajne) provodi se za svaki smjer vožnje
zasebno.
7.2. Vertikalna
preglednost
Preglednost ceste u
vertikalnom smislu ovisna je o izboru polumjera zakrivljenosti vertikalnih
zavoja. Prema poglavlju 4. utvrđene su najmanje vrijednosti vertikalnih
polumjera zakrivljenosti u ovisnosti o mjerodavnoj brzini vozila koji osiguravaju traženu
zaustavnu preglednost na cesti uz sljedeće pretpostavke:
gdje
je:
Rmin (m)
-
najmanji polumjer konveksnog vertikalnog zaobljenja
Pz (m) -
zaustavna preglednost (grafikon 3.2)
ho (m) -
visina oka vozača (1,0 m)
hv (m) -
vidljivi dio nepomične zapreke (5-10 cm)
h1 (m) -
nevidljivi dio nepomične zapreke (30 cm-hv)
Vrijednost vidljivog i nevidljivog dijela
nepomične zapreke dane su u ovisnosti o mjerodavnoj brzini vozila u tabl.
7.2.
Tabl. 7.2 Visine dijelova zapreke hv
(cm)
i h1
(cm)
za razne brzine Vr
(km/h)
Vr
(km/h) ceste |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
hv
(cm) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
7 |
8 |
10 |
h1
(cm) |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
23 |
22 |
20 |
U tlocrtnom smislu
položaj oka vozača kao i položaj nepomične zapreke nalazi se u osi prometnog
traka.
U pogledu pretjecajne
preglednosti u vertikalnom smislu kod dvosmjernih cesta uputno je da ostvarena
preglednost bude u skladu s preporukom iz točke 7.1.
Slika 7.2.
Elementi vertikalne
preglednosti
8. DODATNI TRAK
Na odsječcima cesta s
većim uzdužnim nagibima spora teretna vozila nepovoljno utječu na prometni tok.
Radi smanjenja brzine vozila dolazi do umanjenja razine usluge i sigurnosti
prometa, a može doći i do smanjenja propusne moći. Navedeni se negativni
utjecaji mogu umanjiti primjenom dodatnih prometnih
trakova.
8.1. Kriterij za
primjenu dodatnih trakova u usponu
Ako veličina uzdužnog
nagiba i njegova dužina dovedu do smanjenja tražene propusne moći i razine
usluge ili ako brzina mjerodavnog teretnog vozila zbog utjecaja uzdužnog nagiba
padne ispod minimalne brzine Vn po
tablici 8.1. tada treba predvidjeti dodatni trak za spora
vozila.
Prema tome postupak
provjere potrebe za dodatnim trakom provodi se provjerom propusne moći i
provjerom brzine mjerodavnog teretnog vozila.
Dodatni trak u pravilu
se primjenjuje kod autocesta i cesta 1. i 2. razreda, a kod ostalih
iznimno.
8.1.1. Prometno tehnički kriterij - provjera
propusne moći
Po ovome kriteriju
provjerava se propusna moć ceste pri traženoj razini usluge. Ukoliko je tako
utvrđena propusna moć manja od prometnog opterećenja u mjerodavnom vršnom satu
na kraju projektnog perioda, tada treba predvidjeti dodatni trak za spora
vozila. Mjerodavni vršni sat propisuje se projektnim zadatkom, a obično je
predstavljen 100-tim satom. Ako se ne raspolaže s podatkom o prometu 100-tog
sata može se usvojiti mjerodavno vršno satno opterećenje u iznosu od 10-12%
PGDP-a.
Ukoliko se usvoji
dodatni trak po ovom kriteriju treba provjeriti propusnu moć ceste s dodatnim
trakom.
Dijagram 8.1. Brzina sporog vozila na uzdužnim nagibima
8.1.2. Voznodinamički kriterij - provjera
brzine
Po ovom kriteriju
određuje se prema dijagramu 8.1. brzina mjerodavnog teretnog vozila na usponu.
Ukoliko je ona manja od brzine Vn
prema tablici 8.1. tada treba predvidjeti dodatni trak za spora
vozila.
Tabl.
8.1
Računska brzina Vrač
(km/h) |
Najmanja brzina
vozila u prometnom traku Vn (km/h) |
Kritična
brzina Vkr
(km/h) |
³ 120 |
45 |
55 |
100 |
40 |
50 |
80 |
35 |
45 |
60 |
30 |
40 |
8.1.3. Određivanje
početka i kraja dodatnog traka
Dodatni trak počinje na
mjestu gdje brzina teretnog vozila padne na brzinu Vkr prema tabeli 8.1, a završava na mjestu
gdje brzina naraste na Vkr.
Na autocestama i
cestama 1. razreda dužina dodatnog traka ne smije biti kraća od 800
m.
Dva uzastopna dodatna
traka spajaju se u jedan ako im je međusobna udaljenost
manja od 500 m za
autoceste i ceste 1. razreda
manja od 300 m za sve
ostale ceste
Minimalna širina
dodatnog traka iznosi 3,00 m.
8.2. Kriterij za
primjenu dodatnih trakova u padu
Za prometni smjer u
padu primjenjuje se sljedeći kriterij utvrđivanja potrebe za dodatnim
trakom:
- Ako je uzdužni nagib kod autoceste veći od 4%, a prema
kriterijima iz točke
8.1.1. i 8.1.2., postoji potreba za dodatnim trakom na usponu dužine
L ³
500 m, tada se trak za spora vozila predviđa i na
padu
- Ako je uzdužni nagib kod cesta 1. i 2. razreda veći od
5%, a prema kriterijima iz točke
8.1.1. i 8.1.2., postoji potreba za dodatnim trakom na usponu dužine L ³ 500 m,
tada se trak za spora vozila predviđa i na padu.
9. ZAOKRETNICE
(SERPENTINE)
Zaokretnica ili
serpentina je složeni tlocrtni zavoj sastavljen od glavnog zavoja (okretišta) i
priključnih zavoja. Zaokretnica je poseban dio ceste za kojeg ne vrijedi Vrač u smislu ovog
Pravilnika.
Na cestama 1. i 2. kategorije najmanji polumjer glavnog
horizontalnog zavoja u zaokretnici ne smije biti manji od 20
m.
Najmanji polumjer zavoja za ostale ceste iznosi u osi
Rmin = 12,50 m, a najmanji polumjer
unutarnjeg ruba kolnika iznosi Rmin
= 5,30 m.
Polumjeri priključnih kružnih lukova trebaju biti u
granicama
2 R £ R1
£ 4 R
gdje
je:
R (m) - polumjer
glavnog kružnog luka.
R1 (m)
- polumjer priključnog kružnog luka
Priključne zavoje u
odnosu na glavni luk zaokretnice treba po mogućnosti izvesti kao protusmjerne
zavoje.
Sve prijelaze iz pravca
u kružni luk, odnosno iz jednog u drugi luk istog ili suprotnog smjera treba
izvesti s prijelaznicom.
Duljina prijelaznice
jednaka je duljini kosine vitoperenja kolnika.
Za klotoide u
serpentini prepopruča se vrijednost parametra A u području
R £ A £ 1,2R
gdje je R polumjer
glavnog kružnog luka u osi neproširenog kolnika
serpentine.
Proširenje kolnika u
zaokretnici određuje se:
- za R ³ 25 m prema točki 5.4.1.,
- a za R < 25 m
potrebno je oblikovati zaokretnicu na temelju¸ geometrije kretanja mjerodavnog
vozila.
Vrijednost proširenja
potrebno je računski odrediti za svaki prometni trak
posebno.
U zaokretnici kolnik se
u pravilu proširuje:
- u zavoju zaokretnice
- s vanjske strane
- u priključnim
zavojima - s unutrašnje strane.
Ako se mogu ostvariti
povoljni efekti, proširenje se može primijeniti u zaokretnici i s unutrašnje
strane.
Uzdužni nagib kolnika u
glavnom kružnom luku zaokretnice, uključujući prijelaznice može
biti:
do 3% na cestama 1. i
2. kategorije
do 5% na cestama 3., 4.
i 5. kategorije
Poprečni nagib kolnika
u zaokretnici iznosi qmax =
7%
Na autocestama se ne
predviđa građenje zaokretnica.
10. PROMETNI PROFIL I SLOBODNI
PROFIL
10.1. Prometni
profil
Prometni profil
osigurava nesmetano odvijanje prometa. Širina prometnog profila za vozila
obuhvaća prometne trakove, rubne trakove te dodatne i zaustavne trakove (slika
10.1).
Visina prometnog
profila za vozila je 4,20 m. U prometni profil ne smije zadirati nikakva
zapreka.
10.2. Slobodni
profil
Slobodni profil je
prometni profil uvećan za zaštitne širine i zaštitnu visinu. Visina slobodnog
profila je 4,20+0,30 = 4,50 m.
Prometni i slobodni
profil za vozila na cesti izvan naselja prikazan je na slici
10.1.
Slika 10.1 Prometni i slobodni profil za cestovna
vozila
Najmanja udaljenost
zaštitne ograde od prometnog profila iznosi 0,50 m.
Najmanja udaljenost
prometnog znaka od prometnog profila (rz) iznosi:
- ako postoji zaštitna
ograda i ako prometni profil obuhvaća zaustavne trakove
rz = 0,50 m
- ako ne postoje ni
zaštitna ograda niti zaustavni trak
rz = 0,75 m
Najmanja zaštitna širina Zš kada ne postoji ograda ovisna je o
dopuštenoj brzini prema tabl. 10.1.
Tabl. 10.1 Najmanja zaštitna širina Zš (m)
Vdop (km/h) |
>
70 |
£ 70 |
£ 50 |
ZŠ (m) |
1.25 |
1.00 |
0.75 |
Slobodna visina od 4,50
m odmjerava se uvijek od najviše točke kolnika u njegovoj konačnoj debljini, pri
čemu se vodi računa o eventualnom pojačanju kolničke
konstrukcije.
10.3. Prometni i
slobodni profil biciklističke staze
Slika
10.2 Prometni i slobodni
profil biciklističke staze
a) Za jedan red
biciklista |
b) Za dva reda
biciklista |
|
|
10.4. Prometni i slobodni profil
nogostupa
Slika 10.3 Prometni profil nogostupa
a) Za jedan red
pješaka |
b) Za dva reda
pješaka |
|
|
Minimalna
širinanogostupa iznosi 120 cm (Prema Pravilniku o prostornim
standardimaurbanističko-tehničkim uvjetima i normativima za sprečavanje
stvaranjaarhitektonsko-urbanističkih barijera – Narodne Novine br. 47 od
studenog 1982.god.)
Zaštitna širina Zšuzima se prema točki
5.1.8.
Nogostup za jedan
redpješaka primjenjuje se iznimno.
10.5.
Kombiniraniprometni i slobodni profil
Na slici 10.4prikazani
su kombinirani slobodni profili za položaje biciklističke staze inogostupa uz
kolnik s branicima i s nadvišenim rubnjakom.
Slika 10.4 Kombinirani prometni i slobodni profil
10.6. Prometni
islobodni profil u tunelima
Na slici 10.5 prikazan je prometni i slobodni profil u
jednosmjernim idvosmjernim tunelima.
Slika
10.5Prometni i slobodni
profil u tunelu
ZŠ= 0.85 kod autocesta i cesta 1. i
2.kategorije
ZŠ= 0.75 kod ostalih
cesta
Ovako utvrđenezaštitne
širine predstavljaju minimalnu širinu revizione staze, ukoliko onanetreba biti
šira iz drugih razloga (instalacije, oprema, prometna
signalizacija).
11. PROVJERA PROPUSNE MOĆI
ODABRANOG TIPSKOGNORMALNOG POPREČNOG PRESJEKA CESTE
11.1. Odabrani
tipskinormalni poprečni presjek ceste za autoceste i ceste 1. i 2. kat.
trebaprovjeriti na temelju proračuna potrebne propusne moći za prognozirani
promet(količina i struktura) i razinu usluge ceste na kraju planskog
razdobljaeksploatacije ceste.
11.2. Propusna moć predstavlja broj vozila koji može
proći određenimpresjekom ceste (kod dvotračnih cesta)ili pojedinim kolnikom (kod
autocesta) uodređenoj vremenskoj jedinici.
11.3. Na cijeloj prometnoj dionici,
odnosnoodsječku ceste s približno istom količinom i strukturom prometa, treba
osigurati dovoljnu propusnu moć izadanu razinu usluge.
11.4. Odstupanje od prethodnog stavka možese
dopustiti samo u slučaju ako se primjenom analize “trošak-korist” dokaže daje to
opravdano s tim damjerodavnipromet na kraju planskog razdoblja ne prijeđe
propusnu moć ceste (razina usluge E.). Mjerodavnoprometno opterećenje ceste
određuje se na temelju odgovarajućeg vršnog prometa(uobičajeno 100-ti sat
prognoziranog prometa).
11.5. Za ceste s Vpł 60 km/h zahtijevana razina usluge ceste
na krajuplanskog razdoblja iznosi kako slijedi:
1. razina usluge “C/D” za
autoceste,
2. razina usluge “D” za ceste 1. i
2.kategorije,
3. razina usluge “E” za ceste 3., 4. i
5.kategorije.
Proračun propusne moći ceste vrši se upravilu
prema “Highway Capacity Manual-u”, (HCM). Upotrebu drugih metoda trebaposebno
obrazložiti.
12. VRSTE PROJEKATA ZA
CESTE
12.1. Razine projekata
Projektiranje cesta odvija se u pravilu na sljedeće
četiri razine:
1.Studije
2.Idejniprojekti
3.Glavniprojekti
4.Izvedbeniprojekti
12.2.
Studije
Pod studijama se
podrazumijeva:
•Građevinsko– tehnička
studija
•Prometnastudija
•Studijaopravdanosti
•Studijao utjecaju na
okoliš
•Idejnarješenja
Uobičajena mjerila podloge za studije krećuse
od 1:25000 do 1:5000.
12.13. Idejni projekti
Rade se obično u više varijanata na podlozi
1:5000.
12.14. Glavni projekt
Radi se na podlozi mjerila 1:1000 ili
krupnijoj
12.15. Izvedbeni
projekt
Radi su u pravilu
usklopu glavnog projekta, a po potrebi se neki dijelovi glavnog projekta rade
uobliku izvedbenog projekta.